Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Valokuvausoppia  (Luettu 594 kertaa)

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Valokuvausoppia
« : 24.10.06 - klo:14:43 »

En ole tätä Valokuvausaluetta nyt kovin lukenut, joten jos tästä on ollut ennenkin juttua, niin sanokaa tai jos joku vaikka linkin löytäisi. Mutta siis mun murheeni on tällä hetkellä se, että olisi kamera (se digijärkkäri, josta Kaitsu toisessa ketjussa mainitsi), mutta ei taitoa käyttää sitä. Minä osaan sillä kuvata sujuvasti vain ja ainoastaan automaattiasennossa. Se ei oikein pidemmän päälle riitä. Vuosien takaisen valokuvauskurssin opit on autuaasti unholassa. Siispä osaisiko joku vinkata hyviä sivustoja tai vaikka ihan kirjaa, josta voisi näppärästi opetella nuo jutut.

Kaitsu toki osaa, mutta en voi olettaa hänen antavan mulle säätö- ja muuta vierihoitoa joka kerta kun pitäisi joku kuva nappasta  :-))
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #1 : 24.10.06 - klo:15:47 »

Olisiko tästä linkistä apua?

http://www.pikseli.fi/digifaq/content.html

 [:-)]
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #2 : 27.10.06 - klo:20:23 »

Ullun kanssa vähän samoilla aatoksilla...
Totesin tänäänkin kuvatessani, että en ymmärrä digistäni mitään...En ole kyllä opetellutkaan.
Tosiaan pelkkä automatiikka ei riitä. Esim tänään oltiin kuvaamassa myrskyä upeassa kallon rannassa ja osan automaattinen tarkennus oli hyvin tarkentanut, monen taas huonosti. Pitäisi käsisäätö nyt ainakin ottaa käyttöön ja paneutua muutenkin kameran käytön opiskeluun.
Vähän kaihertaa, että tulikohan nyt saatua vähän turhan "hieno" kamera?
Nyt lähetys msn:n kautta ei enää onnistu. Yhden kuvan lähetys käyttää ilmaisen tallennuskapasiteetin eli kuva lähtee liian isona.
Olen ennenkin lähettänyt kuvia, mutta tämän uuden kameran myötä sekin on mutkistunut. Jotain on jäänyt ilmeisesti huomaamatta.
Pitäisi nyt löytää jokin helppo hyvä paikka minkä kautta voisi lähettää kuvia tänne foorumiin. Sähköposti luonnolisesti ei ole ongelma... [NUT] [:-//]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 197
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #3 : 27.10.06 - klo:20:34 »

sama kamera Paruksen kanssa ja kuvat msn kautta onnistuvat hyvin, kun vaan muistaisi mitä olen tehnyt mutta minulla msn pienentää kuvat nykyään automaattisesti alle 100 kilotavun kokoon...
eli kuvia mahtuu tuohon 3 johonkin tavuun vähintään kolmisenkymmentä ja kun kuvat käytännössä ovat alle 50 kilotavua menee kuvia kuutisenkymmentä

muistaisi vaan mitä olen tehnyt
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #4 : 27.10.06 - klo:21:39 »

Tätä mekin täällä nyt mietitään. Eli ongelma on juuri tuo. Kone ei nyt automaattisesti pienennä kuvia msn:ssä. Eli nyt onnistuin Driverin avustuksella kuvankäsittelyohjelman kautta pienentää lähettämiäni kuvia tuonne Myrsky/ää ketjuun. Tosi monimutkaista siis.
Mikähän se juttu mahtaa mesessä olla mitä meidän pitäisi tehdä jotta kuvat pienesi mesen valikosta??? [NUT]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #5 : 27.10.06 - klo:21:43 »

Parus lähetä sinne asiasta palaute, saatat saada saman ohjeen kuin minäkin. Jos sinä ymmärtäisit siitä ohjeesta paremmin kuin minä  [:-I]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 197
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #6 : 27.10.06 - klo:21:44 »

Kuvien lisäämiskohdassa alhaalla on teksti

Valinnainen;muuta kuvan kokoa

minulla siellä täplä kohdassa vakiokoko, kuva enintään 600 pistettä...

voisiko tuo auttaa  :-O
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #7 : 27.10.06 - klo:22:13 »

Parus lähetä sinne asiasta palaute, saatat saada saman ohjeen kuin minäkin. Jos sinä ymmärtäisit siitä ohjeesta paremmin kuin minä  [:-I]

Siis minne? Mihin lähetit palautetta? Lukeeko jossain...anna vinkki?  [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #8 : 27.10.06 - klo:22:16 »

Kuvien lisäämiskohdassa alhaalla on teksti

Valinnainen;muuta kuvan kokoa

minulla siellä täplä kohdassa vakiokoko, kuva enintään 600 pistettä...

voisiko tuo auttaa  :-O

Juuri nämä ei toimi. Aina tulee iso kuva. Se on joku juttu jo ennen kuvan lähettämistä mesessä, minkä meidän nyt pitäisi huomata. Vaikka noita vaihtoehtoja kokeilisi, ei kuvan koko reagoi. Tulee niin jätti, että ilmoittaa vaan ylityksen! Ennen toimi, mutta se on nyt joku asetusjuttu juuri tähän kameraan kun kuvat on normaalistikin isompia.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 197
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #9 : 27.10.06 - klo:22:19 »

kamerassa minulla on valittuna suurinkuvakoko ja msn joskus ehdotti lataa joku ohjelma jonka kanssa voit valita kerralla useamman talletettavan kuvan en enää muista mikä tuo ohjelma oli,mutta ei siinäkään tainnut olla muuta kun se että nyt voi kerralla omista kansioista ottaa monta tallennettavaa kuvaa
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

leila

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #10 : 27.10.06 - klo:22:32 »

Minullakin harjoittelussa järkkärin käyttö. Samanlaista osaamattomuutta kuvakoon kanssa. Ifiä vielä käytän, mutta sinnekin kuvat menevät liian suurina.
Pitäisi kai löytää sellainen kuvablogi johon kuvat automaattisesti pienentyisivät. Muistelen, että joku on sellaisesta jo kirjoittanut, olikonhan Risto.

Jos löytyy helppoja neuvoja, mielellään vastaan otetaan.  :-))
Kirjattu
leila

Risto

  • Vieras
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #11 : 27.10.06 - klo:23:33 »

Joo, minä laitoin yhden vaihtoehdon:

http://spaces.live.com/
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #12 : 28.10.06 - klo:02:39 »

Pyrikselle kiitoksia hyvästä linkistä. Jatkan harjoituksia sen avulla...
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #13 : 28.10.06 - klo:06:14 »

Kiitos avuista. Pitää opetella ja tutustua annettuihin linkkeihin.
Mukava kuulla, että muilla uuden kameran omistajilla samoja ongelmia.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Valokuvausoppia
« Vastaus #14 : 28.10.06 - klo:06:16 »

Joo, minä laitoin yhden vaihtoehdon:

http://spaces.live.com/

Tuo spaces on kiva, mutta käytössä olen nyt huomannut että kuvien sinne siirto on aika hidasta. Mun sivut löytyy mun profiilista jos joku haluaa kurkata.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.4 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.