Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Punarinnalla hankala pesäpaikka  (Luettu 580 kertaa)

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Punarinnalla hankala pesäpaikka
« : 02.05.11 - klo:20:18 »

Meidän naapuri tuli kysymään minulta neuvoa ( [:17] olen otettu), mitä pitäisi tehdä punarinnan pesälle. Punarinta on tehnyt pesän puutarhaan ja heillä on kaksi kissaa. Olisiko ehdotuksia?

Itse en menisi koskemaan pesään. Minun neuvoni on, että pitävät kissat kurissa. Ei siinä muu auta.
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #1 : 02.05.11 - klo:21:15 »

Meidän naapuri tuli kysymään minulta neuvoa ( [:17] olen otettu), mitä pitäisi tehdä punarinnan pesälle. Punarinta on tehnyt pesän puutarhaan ja heillä on kaksi kissaa. Olisiko ehdotuksia?

Itse en menisi koskemaan pesään. Minun neuvoni on, että pitävät kissat kurissa. Ei siinä muu auta.

Minä olen samaa mieltä, kissat on pidettävä kiinni, varsinkin kaupunkialueella. Eikös lakikin sano niin  :-O
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #2 : 02.05.11 - klo:21:38 »

Meidän naapuri tuli kysymään minulta neuvoa ( [:17] olen otettu), mitä pitäisi tehdä punarinnan pesälle. Punarinta on tehnyt pesän puutarhaan ja heillä on kaksi kissaa. Olisiko ehdotuksia?

Itse en menisi koskemaan pesään. Minun neuvoni on, että pitävät kissat kurissa. Ei siinä muu auta.

Minä olen samaa mieltä, kissat on pidettävä kiinni, varsinkin kaupunkialueella. Eikös lakikin sano niin  :-O

Kissat kurissa, pahalta kalskahtava sanonta.  [:11]
Kissa saa olla vapaana omalla tontilla, oli se sitten maalla tai kaupungissa. Ei se pihan ulkopuolellakaan ole lainsuojaton.
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #3 : 03.05.11 - klo:08:45 »

Yksi vaihtoehto on, että rakentaa riittävän suuren kanaverkkoaitauksen pesän ympärille, tai sitten riittävän suuri kanaverkkotarha kissoille.

Me joudumme rakentamaan kanaverkkotarhan tyrnimarjapensaita varten.
Harakat söi meiltä koko viimevuoden sadon, itse ei saatu yhtään ainoaa tyrnimarjaa.
Mutta onneksi on vieläkin toisenvuotisia tyrnimarjoja pakastimessa.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #4 : 03.05.11 - klo:18:27 »

Meidän naapuri tuli kysymään minulta neuvoa ( [:17] olen otettu), mitä pitäisi tehdä punarinnan pesälle. Punarinta on tehnyt pesän puutarhaan ja heillä on kaksi kissaa. Olisiko ehdotuksia?

Itse en menisi koskemaan pesään. Minun neuvoni on, että pitävät kissat kurissa. Ei siinä muu auta.

Minä olen samaa mieltä, kissat on pidettävä kiinni, varsinkin kaupunkialueella. Eikös lakikin sano niin  :-O

Kissat kurissa, pahalta kalskahtava sanonta[:11]
Kissa saa olla vapaana omalla tontilla, oli se sitten maalla tai kaupungissa. Ei se pihan ulkopuolellakaan ole lainsuojaton.

Miten niin ?  Kyllä ne muutkin eläimet pitää "kurissa" pitää. Miksi se pahuksen kissa on erikoisasemassa muka  ?
Omalla pihalla saavat tietenkin olla vapaana kunhan pysyvät siellä.
Ja juu, en jatka tätä kissajuttua tämän enempää. Kun en suoraan sanoen uskalla. Täällä kun on sellainen henki  [:-I]
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #5 : 04.05.11 - klo:00:35 »

Tuolla olisi poliisin kirjoittamaa juttua kissasta ja koirasta ja siellä lopussa on sitten Suomennettuna aikaisempi lakiteksti:

http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home.nsf/files/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta/$file/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta.pdf
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #6 : 04.05.11 - klo:22:28 »

Meidän naapuri tuli kysymään minulta neuvoa ( [:17] olen otettu), mitä pitäisi tehdä punarinnan pesälle. Punarinta on tehnyt pesän puutarhaan ja heillä on kaksi kissaa. Olisiko ehdotuksia?

Itse en menisi koskemaan pesään. Minun neuvoni on, että pitävät kissat kurissa. Ei siinä muu auta.

Minä olen samaa mieltä, kissat on pidettävä kiinni, varsinkin kaupunkialueella. Eikös lakikin sano niin  :-O

Kissat kurissa, pahalta kalskahtava sanonta[:11]
Kissa saa olla vapaana omalla tontilla, oli se sitten maalla tai kaupungissa. Ei se pihan ulkopuolellakaan ole lainsuojaton.

Miten niin ?  Kyllä ne muutkin eläimet pitää "kurissa" pitää. Miksi se pahuksen kissa on erikoisasemassa muka  ?
Omalla pihalla saavat tietenkin olla vapaana kunhan pysyvät siellä.
Ja juu, en jatka tätä kissajuttua tämän enempää. Kun en suoraan sanoen uskalla. Täällä kun on sellainen henki  [:-I]
Panna kissa kuriin, pahuksen kissa, tuon tyyppiset sanonnat ruokkivat niitä tyyppejä , jotka ovat valmiita vaikka naulaamaan kissan elävältä puuhun. Jos ihminen sanoo itseään eläinten ystäväksi, hän ei tosissaan kirjoita kissasta tuohon sävyyn. Vastuunsa tunteva kissanomistaja ei oikeasti uskalla päästää kissaa ulos, koska pelkää sen joutuvan kiduttajien käsiin, tai joku ajaa autolla sen päälle. Vuosi sitten oma kissa riuhtaisi itsensä valjaista irti, koiran pelästyttämänä, suurin huoleni oli että joku ottaa kiinni ja kiduttaa kissaani.
Kissan omistajille kyllä luetaan lakia ja esitellään säädöksiä.
Koiran omistajille on selvät säännöt, ne eivät saa liata ympäristöä, eikä häiritä haukunnallaan ihmisiä. Kuitenkin sitä tapahtuu jatkuvasti, paskovat nurmikoille, haukkuvat ja säikyttelevät ihmisiä. Tämä lainrikkomus on niin jokapäiväistä, että siihen on tottuu, mutta kovin kiusallista se on ja sitä on vaan pakko sietää.
Kirjattu

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #7 : 05.05.11 - klo:23:32 »

Meidän naapuri tuli kysymään minulta neuvoa ( [:17] olen otettu), mitä pitäisi tehdä punarinnan pesälle. Punarinta on tehnyt pesän puutarhaan ja heillä on kaksi kissaa. Olisiko ehdotuksia?

Itse en menisi koskemaan pesään. Minun neuvoni on, että pitävät kissat kurissa. Ei siinä muu auta.

Minä olen samaa mieltä, kissat on pidettävä kiinni, varsinkin kaupunkialueella. Eikös lakikin sano niin  :-O

Kissat kurissa, pahalta kalskahtava sanonta[:11]
Kissa saa olla vapaana omalla tontilla, oli se sitten maalla tai kaupungissa. Ei se pihan ulkopuolellakaan ole lainsuojaton.

Miten niin ?  Kyllä ne muutkin eläimet pitää "kurissa" pitää. Miksi se pahuksen kissa on erikoisasemassa muka  ?
Omalla pihalla saavat tietenkin olla vapaana kunhan pysyvät siellä.
Ja juu, en jatka tätä kissajuttua tämän enempää. Kun en suoraan sanoen uskalla. Täällä kun on sellainen henki  [:-I]
Panna kissa kuriin, pahuksen kissa, tuon tyyppiset sanonnat ruokkivat niitä tyyppejä , jotka ovat valmiita vaikka naulaamaan kissan elävältä puuhun. Jos ihminen sanoo itseään eläinten ystäväksi, hän ei tosissaan kirjoita kissasta tuohon sävyyn. Vastuunsa tunteva kissanomistaja ei oikeasti uskalla päästää kissaa ulos, koska pelkää sen joutuvan kiduttajien käsiin, tai joku ajaa autolla sen päälle. Vuosi sitten oma kissa riuhtaisi itsensä valjaista irti, koiran pelästyttämänä, suurin huoleni oli että joku ottaa kiinni ja kiduttaa kissaani.
Kissan omistajille kyllä luetaan lakia ja esitellään säädöksiä.
Koiran omistajille on selvät säännöt, ne eivät saa liata ympäristöä, eikä häiritä haukunnallaan ihmisiä. Kuitenkin sitä tapahtuu jatkuvasti, paskovat nurmikoille, haukkuvat ja säikyttelevät ihmisiä. Tämä lainrikkomus on niin jokapäiväistä, että siihen on tottuu, mutta kovin kiusallista se on ja sitä on vaan pakko sietää.

Kaupungissa 30 vuotta asuneena en nähnyt kuin kaksi kertaa irtokoiran. Kissoja näin päivittäin irrallaan ja jopa omakotitaloni pihalla paskomassa ja kusemassa. En omista koiraa enkä kissaa.
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #8 : 06.05.11 - klo:13:40 »

Miksiköhän tämäkin meni taas jankutukseksi siitä saako kissat olla vapaana vai ei, eihän Marjuli sitä kysynyt. Naapurin ongelmahan oli se että hän on havainnut punarinnan pesän pihallaan, eikä ilmeisesti halua että hänen kissansa tuohoavat sen. Ja siihen ongelmaanhan on olemassa vain yksi ratkaisu, jonka Marjuli on naapurilleen jo kertonutkin, kissat kuriin, mikä tarkoittaa suomeksi että ne on pidettävä kiinni jos ei halua että ne tuhoaa punarinnan pesän. Ja muutenkin mielestäni kissat olisi pidettävä kiinni kaikissa omissakin pihoissa lintujen pesimäaikaan. On nimittäin ihan varmaa että jokaisessa pihassa pesii lintuja, ei niitä pesiä aina ihminen edes välttämättä huomaa. Jos Ruotsissa on tutkittu että vapaana olevat kissat tuhoaa noin 8 miljoonaa lintua vuodessa niin ei tuo luku varmaan Suomessakaan kovin paljoa pienempi ole. Useita miljoonia kuitenkin.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #9 : 06.05.11 - klo:14:53 »

Tiina!  [:5]

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #10 : 24.05.11 - klo:08:17 »

Yhdellä keskustelupalstalla joku valitteli, kun pihassa pesii räksiä, jotka tottakai puolustavat pesäänsä ja ovat häiriöksi!
Eräs nainen antoi tällaisen vastauksen:
" jos linnunpesässä on munia/poikasia, niin laki kieltää häiritsemästä lintuja. Jos haluat eroon räkseistä niin kissat ovat siinä taitavia. Kissoja vaan ei saa pitää irti taajamissa, jos pitää, niin ovat pitkälti olosuhteiden armoilla..."

Voi  [:-//]

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #11 : 26.05.11 - klo:15:00 »

Kiitos Tiina hienosta vastauksestasi! Todellakaan ei ollut tarkoitus  keskustella kissoista ja koirista tässä ketjussa!

Kerronpa miten naapuri on ratkaissut asian: kissoille on rakennettu talon päätyyn hieno, isohko häkki kanaverkosta. Siellä on kiipeilypuuta ja muuta mukavaa kissoille. Nyt ne eivät pääse punarinnan pesälle ja ovat itsekin turvassa. Onnellinen loppu tällä tarinalla!  [:37]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 922
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #12 : 26.05.11 - klo:15:05 »

Ja kissatkin ovat turvassa  [:-)]. Ei tarvitse pelätä, että jäävät autojen alle tai muuta ikävää.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #13 : 26.05.11 - klo:15:06 »

Fiksu naapuri Marjulilla. Hienosti toimittu, kissat ja linnut molemmat turvassa. [:-)]

Muoks. sama ajatus meillä Mesiksen kanssa, miten paljon turvallisempaa tuo on tosiaan kissoillekin.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Punarinnalla hankala pesäpaikka
« Vastaus #14 : 26.05.11 - klo:15:19 »

Joo, kissat ovat turvassa! Ei punarinnoilta vaan liikenteeltä. Talon vieressä on tie.

Punarinta tuskin pystyisi vahingoittamaan kisuja. Sensijaan muistan, että varis nokki meidän kissaa päähän aika pahasti.

Iloinen asia, että punarinta saa pesiä rauhassa! Meidän naapurinrouva on mukava luontoystävä ja naapurinherra taitava käsistään!
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****
 

Sivu luotiin 0.204 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.