Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista  (Luettu 209 kertaa)

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« : 10.09.11 - klo:10:33 »

Mun on vaikea hahmottaa näitä lukuja. Kun mun kameran ottaman kuvan koko on keskimäärin 25Mt, niin montako kuvaa mahtuu muistikortille, jonka koko on 32GB?

Ei saa nauraa  [:17]
Meillä on molemmilla 16GB+32GB kortit. Reissussa ollaan osa ajasta sademetsässä, jossa on kuulemma virtaa vain Amazonissa, eli ei päästä välttämättä siirtämään kuvia koneelle!  [:-I]

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #1 : 10.09.11 - klo:10:40 »

Eikös se niin mee että 1000 megaa on 1 giga. Eli yhteen gigaan menee 40 kuvaa eli 32 gigan korttiin menee 1280 kuvaa...
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #2 : 10.09.11 - klo:10:47 »

Eikös se niin mee että 1000 megaa on 1 giga. Eli yhteen gigaan menee 40 kuvaa eli 32 gigan korttiin menee 1280 kuvaa...

Eli 16 gigan korttiin menee 640 kuvaa? Kumpikin kun kuvaa molemmat kortit täyteen, saadaan 1280+640+1280+640 kuvaa eli yhteensä 3840 kuvaa. Ehtiiköhän Pasi selvittää ne ennen joulua?  :-O [:-DD]

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #3 : 10.09.11 - klo:10:51 »

Niin ja jos ottaa pienemmällä resoluutiolla niin tuplaa, triplaa kuvien määrän [8-)]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #4 : 10.09.11 - klo:10:56 »

Niin ja jos ottaa pienemmällä resoluutiolla niin tuplaa, triplaa kuvien määrän [8-)]

Meillä on varmaan molemmilla se kaikkein isoin raw valittuna! Se antaa enemmän pelivaraa, kun Pasi yrittää mun räpellyksistä tehdä lintukuvia!
Ihan hullua, mutta eniten mä odotan pääseväni kuvaamaan Galapagosille merileijonia! Ne on niin söpöjä!  [:36]

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 263
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #5 : 10.09.11 - klo:10:57 »

Huom!

RAW:illa kuvaaminen kuluttaa muistikorttia enemmin, ainakin EOS7 ohjekirjassa on näitä muistikortti tietoja
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Lentsu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 615
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #6 : 10.09.11 - klo:10:57 »

Eikös se niin mee että 1000 megaa on 1 giga. Eli yhteen gigaan menee 40 kuvaa eli 32 gigan korttiin menee 1280 kuvaa...

Suurin piirtein näin. GB  (suom. Gt) tarkoittaa gigatavua ja Mt  (engl. MB) megatavua ja täsmällisesti niiden suhdeluku on 1024. Kyse on oikeastaan binäärijärjestelmän luvuista. Merkinnät on vähän harhaanjohtavia ja kun toinen valmistaja/myyjä käyttää suomenkielisiä lyhenteitä ja toinen englanninkielisiä lyhenteitä niin soppa on valmis. :-)) [NUT]

32 GB = 32786 MB eli kortille menee n. 1310 kuvaa. Suurinpiirtein laskiessa voi tosiaan käyttää suhdelukuna 1000:tta.

Wikipediasta löytyy lisätietoa, jos lukujärjestelmät kiinnostavat http://fi.wikipedia.org/wiki/Tavu_%28tietotekniikka%29

korjattu kirjoitusvirhe
T: Lentsu
« Viimeksi muokattu: 12.10.11 - klo:20:27 kirjoittanut Lentsu »
Kirjattu
"Elämän tarkoitus on neljäkymmentäkaksi"

Lentsu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #7 : 10.09.11 - klo:10:58 »

Huom!

RAW:illa kuvaaminen kuluttaa muistikorttia enemmin, ainakin EOS7 ohjekirjassa on näitä muistikortti tietoja

Mutta kyllä raw on ihan ehdoton!!!  [KIPPIS]

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #8 : 10.09.11 - klo:10:59 »

Eikös se niin mee että 1000 megaa on 1 giga. Eli yhteen gigaan menee 40 kuvaa eli 32 gigan korttiin menee 1280 kuvaa...

Suurin piirtein näin. GB  (suom. Gt) tarkoittaa gigatavua ja Mt  (engl. MB) megatavua ja täsmällisesti niiden suhdeluku on 1024. Kyse on oikeastaa binäärijärjestelmän luvuista. Merkinnät on vähän harhaanjohtavia ja kun toinen valmistaja/myyjä käyttää suomenkielisiä lyhenteitä ja toinen englanninkielisiä lyhenteitä niin soppa on valmis. :-)) [NUT]



Mä luulin, että mä vaan olen tyhmä  [NUT] mutta löytyihän se selityskin! Valmistajat ja myyjät johtaa harhaan!

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 263
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #9 : 10.09.11 - klo:11:03 »

EOS7 ja suurin RAW + suurin JPG tallennus ohjekirjasta kopioitu 4Gt:n kortille 122 kuvaa.


OFF TOPIC jos ei ole saatavilla virtaa kuvien siirtoon koneelle, ei taida olla saatavissa virtaa myöskään akkujen lataamiselle
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #10 : 10.09.11 - klo:11:06 »

EOS7 ja suurin RAW + suurin JPG tallennus ohjekirjasta kopioitu 4Gt:n kortille 122 kuvaa.


OFF TOPIC jos ei ole saatavilla virtaa kuvien siirtoon koneelle, ei taida olla saatavissa virtaa myöskään akkujen lataamiselle

Mä tilasin suht edullisia tarvikeakkuja, eli meillä on nyt yhteensä 6 akkua!  :-))
Pasi tilasi 2 adapteria, että saadaan ladattua. Etelä-Amerikassahan on erilainen pistorasia kuin meillä Suomessa. Onneksi kameran akkulaturissa ja kännyköiden latureissa on "muuntajat" jo itsessään!

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #11 : 10.09.11 - klo:11:09 »

Näkyi kaupassa paristomallisia akkuja joissa on virtaa valmiina.. näin ainakin ymmärsin, jonkinlainen hätäapu sekin...
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #12 : 10.09.11 - klo:11:14 »

Mun eka digijärkkärin kortti v. 2002 oli 256 MB eli 1/4 gigaa. Ja maksoi 250 e.  [NUT]
En muista montako kuvaa mahtui, mutta kyllä sillä alkuun pääsi kun jpg:tä kuvasi. Rawista en sillon vielä ollut kuullutkaan.  [:-I]

Niin ja jos ottaa pienemmällä resoluutiolla niin tuplaa, triplaa kuvien määrän [8-)]

Meillä on varmaan molemmilla se kaikkein isoin raw valittuna! Se antaa enemmän pelivaraa, kun Pasi yrittää mun räpellyksistä tehdä lintukuvia!
 [:36]

Just näin! Kyllä tekniikka kannattaa hyödyntää ihan kybällä jo kuvausvaiheessa. Ei tarvi sitten jälkeenpäin noitua kun pitäisi rajata tai tehdä isoja printtejä.  [:-)]

Risto

  • Vieras
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #13 : 10.09.11 - klo:12:47 »

Akkujen lataamiseen voi hankkia pienen aurinkokennolaturin.
Siinä on myös akku, jolla voi ladata, vaikka aurinko ei paistaisikaan koko aikaa.
Saa ladattua kännykät, kamerat ja soittimet.
On ollut ihan hyvä värkki viikon pituisella retkellä sähköttömällä Inarin järvellä.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Tyhmä kysymys megoista ja gigoista
« Vastaus #14 : 10.09.11 - klo:12:52 »

Mä tilasin tällaiset akut: http://www.mania33.com/webshop/cat/product_details.php?p=1543

Muoks! Alkuperäinen olisi 99€, eli hintaero on huima!

 

Sivu luotiin 0.17 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.