Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Talviruokinta kaudella 2011-2012  (Luettu 1982 kertaa)

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #30 : 15.10.11 - klo:11:33 »

Eilen laiton ekan kilon rasvasiementankon puoliksi kahteen talitelineeseen vaahteroiden oksille roikkumaan. Melkoinen sutina käynyt, tintit ja pikkuvarpuset käy herkuttelemassa ja käväisi käpytikkakin jo tutustumassa lähietäisyydeltä rasva ruokailutarjontaan.  :-))
Vanhoja rikottuja ohraryynien jämiä olen laittanut siemenautomaattiin ja näyttää nekin pikkuvarpusille ja tinteille paremman puutteessa maistuvan.
Ak-simeniä en ole vielä tarjonnut kuin oraville omiin automaatteihin, tiput saavat vielä ak-siemeniä ja pähkinöitä odotella.
No, kyllähän oravat siemeniä aina maahan tiputtelee niin tintit kyllä ne sieltä maasta löytävät ja syövät.  :-))
Kirjattu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #31 : 15.10.11 - klo:11:49 »

Noin viikon olen ruokinnut ja havainnut, että t-tintit ovat hyvin sopuisia eli automaatilla tai talipötköllä on kuusikin pyörimässä - liekö samaa poikuetta  [:-I] ?
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #32 : 15.10.11 - klo:11:52 »

Noin viikon olen ruokinnut ja havainnut, että t-tintit ovat hyvin sopuisia eli automaatilla tai talipötköllä on kuusikin pyörimässä - liekö samaa poikuetta  [:-I] ?

Ne on fiksummin kasvatettuja kuin meidän taliaivot! Tuolla tapellaan edelleen jonotusnumeroista. Ja automaatissa olisi 6 reikää, joista syödä. Paitsi oravanpenteleet saivat sen yhden uudestaan irti!  [:-/]
Hömötiaisen ääni kuuluu kauempaa... kiva nähdä sitäkin pitkästä aikaa. Eiköhän se tule katsomaan, miksi pihassa on tinttien sähinää ja mekastusta?  :-))

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #33 : 15.10.11 - klo:11:57 »

Meillä yksi talitintti levittelee muille siipiään koko ajan ja sit ne pyörii ympyrää automaatin ja puun ympärillä.

Pikkuvarpuset ovat myös löytäneet ruokinnalle kuin myös kaksi hömöä ja yksi töyhtis  :-))

Hakkarainenkin, närhi ja käpytikka ovat kans käyneet jo ruokailemassa.

Pähkinää meillä on tarjolla sekä sellaista sekoitusta missä on auringonkukkaa, pähkinää ja kauraa.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 817
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #34 : 15.10.11 - klo:13:00 »

Tänään oli jo jokasortin tinttiä ruokailemassa, kun eilen laitoin vähän aur.kukan siementä tarjolle. Aamulla, kun vein täydennystä, niin kuusitiainen haki toiselta puolen lautaa, kun minä laitoin toiselle puolelle. Hömötiaiset olivat ihan metrin päässä aronian oksilla piipittämässä. Ne ovat aina näin syksyllä tosi kesyjä.
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #35 : 15.10.11 - klo:17:39 »

Mä vasta pitelin kaupassa auringonkukansiemenpussia kädessä, mutta jätin vielä ostamatta. Täällä ei ole ollut vielä pakkasta ja ilmassa ja maassa on aika paljon kaikenlaisia ötököitä ja iltaisin ikkunalla olen nähnyt vielä joitakin yöperhosiakin. Tiaiset nokkivat maasta jotain ja vievät löytöjään liiteriin piiloon. Aloitan ruokinnan heti, kun yöt menee nollan alapuolelle. Viherpeipoille on vielä paljon syreenissä siemeniä ja ruusupuskissa kiulukoita. Pikkuvarpusilla riittää nokittavaa rikkaruohojen siemenissä.

Harmi, kun orava sai rikottua Kaijan automaatin. Ne on melko kekseliäitä otuksia  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 817
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #36 : 15.10.11 - klo:17:43 »

Minä niin tykkään näistä  [:36]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #37 : 15.10.11 - klo:18:30 »

Mä uhmasin taloyhtiön eläintenruokinakieltoa ja laitoin yhden talipallon roikkumaan ikkunanpieleen. Ne on sellaisia ruskeissaverkoissa joten ei ihan heti huomaa  [8-)] Katotaan jos mä löytäisin jonkin näppärämmän keinon niin että talopallon saisi piiloon.
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #38 : 15.10.11 - klo:20:11 »

Marle, asuttuani aikoinaan Hesassa kerrostalossa, laitoin oikean pienen ruokintalaudan ikkunan taakse vesirännin viereen. Eli sellaisen putken, jota pitkin vesi valui katolta maahan. Jos sinulla on tällainen mahdollisuus salaruokkia, niin siitä vain.
Tosin siihen aikaan, kun asuin Hesassa, oli taloyhtiöllä takapihalla puiden alla ruokintapaikka.On tainnut mennä tiukemmaksi ruokintakielto nykyään.
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 807
  • ***Keiju***
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #39 : 15.10.11 - klo:21:28 »

Mukavaa juttua jo teidän kaikkien ruokkinnasta! [:-)]

Mä laitoin tänään sitten toisen automaatin.
Ensin olin laittanut Tirppa automaatin, jossa oravatkin käyvät mielellään siemeniä syömässä.
No eikös tänään sitten orava jo siinä käynyt syömässä, niin kuin muinakin vuosina. Eli on varmaan sama yksilö, joka on käynyt viime vuonnakin samaisessa automaatissa.
Nyt laitoin sitten pienemmän automaatin tänään, jossa taasen viherpeipot käyvät mielellään.
Täällä kun oli JO ruokintapaikalla aikas lailla lintuja, näin alkuunsa.

Eli, talitiaisia 6, sinitiaisia 1, viherpeippoja 7, närhiä 2, keltasirkkuja 3, yksi käpytikka koiras, yksi kuusitiainen ja yksi hömötiainen.

Eli vilskettä näin aluksi jo on. :-)) [:-)]

Linnut hyvin löytäneet ruokinnan ja koitetaan koko talven niitä nyt ruokkia. :-)) [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #40 : 17.10.11 - klo:16:39 »

Mitähän roskatalipalloja mä oikein ostin Tarjoustalosta? Vai olivatko niin hyviä että kaksi palloa meni 11/2 päivässä? Toinen niistä oli aika silppua verkon sisässä että sen menoa en ihmettele, toinen taas ei ollut. Tulee turhan kalliiksi jos talipallo kestää vain päivän [:-I] Odotan sittenkin pakkasia.
Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #41 : 17.10.11 - klo:17:10 »

Talipalloja laitoin viime viikolla kaksi ja tänään loppuivat.
Meinasin panna lisää, mutta nyt on niin lämmintä, että
taidan odotella.
Kirjattu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #42 : 26.10.11 - klo:07:39 »

Alkuviikosta laitettu ruokinta linnuille  [:-)] kovin on suosittu paikka pikkusiivekkäille  [:-)] Töyhtötiaisten määrä tuplaantunut kesän aikana niitä on nyt neljä  [:5] Hakkaraisia ja etelän- kuukkeleita  :-)) myös pariskunta käy paikalla tarkistamassa pudonneet siemenet  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #43 : 26.10.11 - klo:18:12 »

Mä uhmasin taloyhtiön eläintenruokinakieltoa ja laitoin yhden talipallon roikkumaan ikkunanpieleen. Ne on sellaisia ruskeissaverkoissa joten ei ihan heti huomaa  [8-)] Katotaan jos mä löytäisin jonkin näppärämmän keinon niin että talopallon saisi piiloon.

Ei siinä piilottelulla pitkälle pääse jos ja kun ruuan houkuttelemina kun linnut ja oravat käyvät naapurienkin parvekkeilla. Niillä kun on se, että hakevat ruuanmurusia ja menevät muualle syömään ja kakkimaan esim naapuriparvekkeille. Siinä se ongelma, jos ne älyiskin käydä vaan sillä sun omalla ruokintapaikalla tai -parvekkeella.

Täällä ei kovin niuhoja olla ruokailun kanssa ja onhan täällä lähellä joitain ruokintapaikkoja.

Mutta liian aikaista on mielestäni vielä aloittaa ruokintaa, kun maa on sulana ja riittävästi valoisaa aikaa linnuilla löytää luonnollista ravintoa.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Talviruokinta kaudella 2011-2012
« Vastaus #44 : 26.10.11 - klo:21:34 »

No se talipallo ei kauaa ollut ikkunapielesä kun män... Samaa mieltä minäkin olen että kunhan pakkaset tulevat niin ruokinta voi alkaa. Meillä tirpat jäävät oman partsin piiloon tai lentävät syömään läheisiin lehmuksiin eli käväsevät hakemassa suupalan ja sitä puiden oksille nakuttamaan, seurattu on ja tarkasti. Mä annan talvella vain pähkinöitä omassa kätkössä (eivät sotke), metsään vien sitten talipalloja ja siemenseoksia.

 [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.259 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.