Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Leipäkorisieni  (Luettu 137 kertaa)

Sus

  • Vieras
Leipäkorisieni
« : 29.10.11 - klo:20:19 »

Leipäkorisieni on mun ehdoton lempparisieni, on se niin vekkuli velikulta! [:36] :-))
Elämänkaarensakin niin hauska ja perin mielenkiintoinen:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Leip%C3%A4korisieni

Elämänkaari huipentuu lisääntymiseen niin, että sadepisaran pudotessa "koriin" leipäset singahtavat ympäristöön uutta sukupolvea kasvattamaan. [:-)]

Halkaisija n. 6mm tai vähemmän.


Leipäkorisienet sievässä rivissä kompostirakennelman seinämässä




...eri kehitysvaiheissa...




taikina korissa nousee...




kypsyy...




... lähes valmiita leipiä. Harmaa leivinliina kun vielä poistetaan alta paljastuu kauniita kullanruskeita leipäsiä.


Ja sit eiku syömään! :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #1 : 29.10.11 - klo:20:22 »

Tossa kakkoskuvan oik. laidan isossa kulhossa on selvästi vasta vatkattu leipätaikina. Eiks ookki ihan näkönen? :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #2 : 29.10.11 - klo:20:24 »

Mesis, sähän kuvasit kerran leipäkorisieniä, löytäisitkö kuvan vielä? Ois tervetullut tänne. Sun kuvassa oli niin nättejä valmiita vaaleita pyöreitä leipiä. [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 922
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #3 : 29.10.11 - klo:23:11 »

Tossa kakkoskuvan oik. laidan isossa kulhossa on selvästi vasta vatkattu leipätaikina. Eiks ookki ihan näkönen? :-))
On ihan vatkatun näköinen  :-))

Koitan muistaa huomenna katsoa, jos löytäisin sen kuvan  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 922
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #4 : 30.10.11 - klo:10:36 »

Tässä minun leipäkorisieneni.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #5 : 30.10.11 - klo:13:21 »

Justiisa, kiitti Mesis! Muistin, että siun kuvassa oli korit niin nätisti tuossa vaiheessa, että ovat täynnä valmiita leipiä! Ihana kuva! [:-)] :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #6 : 30.10.11 - klo:13:25 »

Tiesikkö Mesis, noita on vaikea löytää. Kaks tuttavaa oikein hirmuisia sienikonkareita (Puppu toinen heistä, paitsi kielsi oleva hirmuinen sienikonkari :-)) ) kertoi, etteivät koskaan oo löytäneet noita ja että toivomuslistalla olisi! No se toinen nyt AINASKIN on hirmuinen sienikonkari. Ja mullekin tää oli eka kerta! [:-)] :-)) Siks mä tästä niin paljon vaahtoankin, oon ihan fiiliksissä! :-)) Elis!
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #7 : 30.10.11 - klo:13:40 »

Wikipedian mukaan on yleinen sieni, vaan eipä ole osunut kohdalle.  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 922
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #8 : 30.10.11 - klo:14:08 »

Kyllä minäkin lähentelin kuuttakymmentä ikävuotta, ennen kuin tämän löysin, ja vielä omasta pihasta. Enhän ensin edes tiennyt, mikä tämä on. Taisi olla Sus, joka nimen minulle sanoi.
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #9 : 30.10.11 - klo:20:36 »

Leipäkorisienet on hauskan näköisiä ja sen verran pieniä, ettei niitä välttämättä heti edes huomaa tai ei tule kiinnitettyä niihin huomiota. Meidän pihan leipäkorit huomasin ihan sattumalta, kun hain puita liiteristä. Siinä liiterin edustalla niitä kasvaa, kun siihen on varissut puunpalasia. Vissiin tykkäävät lahoavasta puuaineksesta, niinkuin Susun kompostin reunalla ja Mesiksen pihassa. Tämä syksy oli minulle ensimmäinen kerta elämässäni, kun niitä näin  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #10 : 30.10.11 - klo:22:20 »

Mä löysin niitä tänään lisää. Mun jättikuusen alus (kompostin vieressä) on täynnä niitä. [:-DD]

Ne tosiaan on niin pieniä, ettei niitä huomaa. Siinä kompostin seinämässä ne oli sen verta korkeella silmien edessä, että huomasin. Kuusen alla olinkin sitte nenä maassa. Ensin kattelin että ei täällä mitää oo, vaan kun silmä kalibroitui mikrotasolle :-)) ni niitä olikin joka paikassa. :-)) Useimmat taisi kasvaa ohuissa kuusesta tippuneissa nimenomaan lahoavissa pikkurisuissa. Siis ihkas ohkasissa risunpätkissä, sellasissa hyvä jos puolen sentin paksusissa.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Leipäkorisieni
« Vastaus #11 : 30.10.11 - klo:22:22 »

Kyllä minäkin lähentelin kuuttakymmentä ikävuotta, ennen kuin tämän löysin, ja vielä omasta pihasta. Enhän ensin edes tiennyt, mikä tämä on. Taisi olla Sus, joka nimen minulle sanoi.

Juu Mesis, laitoin luvallasi kuvan sieniaiheiselle keskustelulistalle (Polku) ja kysyin ja sieltähän tulee aina vastaus ku apteekin hyllyltä. [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.064 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.