Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?  (Luettu 207 kertaa)

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?
« : 12.11.11 - klo:07:24 »

Mä otan koko tarvikerepun mukaan. Mutta kirkkoon en sitä raahaa, vaan valkkaan kamat siitä mukaan. Enkä taida kehdata kahta runkoa ottaa kirkkoon. Toinen putki mahtuisi käsilaukkuun.
Mikä putki noista mahtaisi olla paras? 50mm, 18-55mm vai 55-250mm?
Sitten tarttis vinkkiä, mistä lähtee etsimään sopivia asetuksia. Pilvinen päivä, ihmiset mustissa vaatteissa, tod.näk. paljon sinivalkoisia kukkia.

Tätä OLISI tietty voinut miettiä ja kysellä aiemminkin. H-hetkeen nyt 5 tuntia.

Risto

  • Vieras
Vs: Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?
« Vastaus #1 : 12.11.11 - klo:08:16 »

Pikavinkkejä:
-ensinnäin lupa, että saako kuvata
-suurin mahdollinen aukko
-suurin mahdollinen herkkyys, huomioitava, että ei tule rakeinen kuva
-huomioitava, että isolla aukolla ja pitkällä valotusajalla kameran ei saa heilua
-ilman salamaa tulee parempi kuva, jos kameran ominaisuudet riittävät
-jos ei ole harjoitellut hämärässä kuvaamista, niin sitten parempi kuvata salaman kanssa
-kameraihmisen on liikuttava kirkossa arvokkaan hillitysti
-ja 18-55.

Ja nyt jo nopeasti harjoittelemaan hämäräkuvausta, vielä on aikaa harjoitella!
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?
« Vastaus #2 : 12.11.11 - klo:08:43 »

Tuosta vielä painottaisin tuon "ilman salamaa"  joka tarkoittaa suurinta käyttökelpoisinta ISOa. Ehkä ISO 800, mä paukuttelin 1600 ja osa kuvista tuli kohinaisia, osa ei. Kahvipaikalla voi sitten räiskiä salamallakin. Mä sitten kuvatessa nojailin kaikkiin mahdollisiin seiniin ja pylväisiin ja yritin olla niin kuin en olisikaan ollut.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?
« Vastaus #3 : 12.11.11 - klo:09:40 »

Laajakulman puutteessa kittikin käy. Ehdottomasti ei salamaa kirkkoon. Mä kuvasin 12-24mm/4:lla ja 50 mm/1,8, kaks runkoa ettei tarvinnut vaihtaa obiskaa kesken kaiken. Mieluummin yksi tai kaksi kuvauspaikkaa ja jalusta. Monopodikin käy.
Kirkoissa on yleisesti annettu rajoitteiksi ettei kirkon etuosassa saa olla kuvaamassa, kannattee kysyä siunaavalta papilta vielä ohjeita.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?
« Vastaus #4 : 12.11.11 - klo:12:31 »

Tuossa edellä tuliki jo tukku hyviä neuvoja.

Isolla ISOlla kuvan kohinaa voi minimoida kun välttää alivalotusta.
Sitä on joskus vaikea huomata takanäytöltä, jos histogrammi ei ole käytössä. Sen saa päälle ainakin 7D:ssä Info-nappia painelemalla, kun kuva on näytöllä.
"Vuoren" pitäisi sijoittua suht. keskelle. Ainakaan se ei saisi leikkautua vasemmassa reunassa. Silloin kohina lisääntyy.
Tässä esimerkissä Bright imagen vuori on leikkautunut oikeasta reunasta, elkkä kuvan vaaleimmat osat on puhkipalaneet.



Tuolla lisää höpinää aiheesta:
http://www.pikseli.fi/digifaq/3_histo.html

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?
« Vastaus #5 : 12.11.11 - klo:21:34 »

No en sitten kuvannut  [:-I]
Porukan valuessa sisään kirkkoon otin yhden koekuvan ja Canon raksahti järkyttävän kovaäänisesti verrattuna serkkulikan työkaverin, joka oli pyydetty virallisesti kuvaamaan, Nikonin järkkäriin, jossa oli hienot salamalaitteet jne. Päätin, että kuvaan vasta ulkona haudalla. Kuvausvastuuhan oli tällä nikonistilla.
Ja hitto, sillä meni ihan pieleen ne kuvat. Se manasi mulle kirkon valaistusta kristallikruunuineen jne. Oli ottanut aikaisemmin aamulla muutaman koekuvan. Tosi kurja juttu. Sillä on varmaan ikävä ilta, kun se tutkii, löytyykö yhtään julkaisukelpoista kuvaa  [:´(]

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?
« Vastaus #6 : 12.11.11 - klo:23:08 »

Mutta kiitokset kaikille neuvoista. En tosiaan kehdannut lähteä pappia etsimään kysäkseni, että saanko kuvata. Kun kerran kuvaaja oli järjestetty. Ja nyt mua harmittaa, että olisko pitänyt sittenkin yrittää: Tuota laukaisuääntä ei kai pysty millään vaientamaan??? Ihan järkky raksutus  [:17] siitä yhdestä koekuvasta!
Pystyykö Nikonin järkkärillä myös kuvaamaan RAWia, vai onko se joku Canonin oma juttu? Kysyin tältä tytöltä, että ottiko se rawia vai jpegiä ja se ei ymmärtänyt kysymystä....

Täytyy jostain joskus etsiä kirkko, jossa käy salaa harjoittelemassa. Näitä hautajaisia kun taitaa olla lähimmän 20 vuoden aikana olla tulossa ennemmänkin, kun ollaan niin pahassa iässä  [:´((]

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?
« Vastaus #7 : 12.11.11 - klo:23:12 »

Mun isän hautajaisissa oli tuttu ammattilainen kuvaamassa. Se tiesi kuinka tärkeitä ne kuvat oli joten ei ruvennut tekemään niitä itse vaan lähetti filmin pääpaikkaan johonkin muualle. Ja hups keikkaa filmille tapahtui siellä jotain ja ei ole ainuttakaan kuvaa... No nyt jälkikäteen miettii että onko väliksikään...
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Onko pikavinkkejä kirkossa kuvaamiseen?
« Vastaus #8 : 12.11.11 - klo:23:16 »

Mun isän hautajaisissa oli tuttu ammattilainen kuvaamassa. Se tiesi kuinka tärkeitä ne kuvat oli joten ei ruvennut tekemään niitä itse vaan lähetti filmin pääpaikkaan johonkin muualle. Ja hups keikkaa filmille tapahtui siellä jotain ja ei ole ainuttakaan kuvaa... No nyt jälkikäteen miettii että onko väliksikään...

Niin. Onhan se jollain tavalla mukava, että on muistoja. Ihmisistä, jotka ovat olleet mukana. Tänään juttelin Tainalle, ettei mulla ole mitään aavistusta, missä on äidin hautajaisista otetut kuvat. Lähdin ihan avoimesti exän luota ja se oli muuttoapuna, mutta esim valokuvia jäi sinne.... ne, mitkä ei olleet albumeissa  [:´((]
 

Sivu luotiin 0.281 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.