Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Putkikuumetta....  (Luettu 561 kertaa)

talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612
Putkikuumetta....
« : 19.11.11 - klo:15:28 »

On nimittäin tuo Canonin legenda eli 100-400mm ollut mielessä jo pitemmän aikaa. Nyt käytössä oleva Canon 18-200 on hyvä, mutta lintukuvaukseen (ja tähti) tuo 400mm tuntuu mukavalta. Suomessa legendan hinta taitaa olla n. 1500-1800e mutta esim. Amazonista tilattuna vain 1250+postikulut. Onko pönttölässä kokemuksia tästä putkesta (jotenkin muistan että mese on sillä kuvannut)?
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #1 : 19.11.11 - klo:15:39 »

Meillä oli kyseinen putki. En tiedä, oliko maanantaikappale, mutta me ei saatu sillä hyviä kuvia. Runkona oli silloin Canon EOS 20D.
Mä tykkään paljon enemmän nykyisestä 300mm f/4 yhdistettynä 1,4x extenderiin! Jopa ihan eka "lintuputki" Sigman 70-300mm toimi meillä paremmin kuin tuo legenda!

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #2 : 19.11.11 - klo:19:33 »

No tuon parempaa putkea ei ole olemassakaan! Siitähän nimikin "legenda". Odota vielä vähän aikaa ja osta tää mun putki.  [:-)] (tulee myyntiin ens vuonna)
Mulla on ollut se "alusta alkaen" eli jotain vuodesta 07 ja ei uutta häpeä, no pientä pölyä voi sisällä olla, mutta ei näy kuvissa. Nyt niitä pyörii useitakin markkinoilla, kun tuo sigman 120-300/f2,8 OS HSM tuli markkinoille. Legendalle käy kaikki rungot.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #3 : 19.11.11 - klo:22:21 »

Jaa-a, jos sitä malttaa ensi vuoteen oottaa??:D käytettyä olen katsonut muualtakin, mutta uuden saa amazonista "vain" parisataa euroa kalliimmalla.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #4 : 19.11.11 - klo:22:23 »

Iihoolla oli myös kyseinen putki, mutta vaihtoi sen Canonin 300mm f/2.8. Pasi vaihtoi samaan.

talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #5 : 19.11.11 - klo:23:36 »

Iihoolla oli myös kyseinen putki, mutta vaihtoi sen Canonin 300mm f/2.8. Pasi vaihtoi samaan.
.  Eipä taida mahtua minun budjettiini :/
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #6 : 20.11.11 - klo:19:15 »

Iihoolla oli myös kyseinen putki, mutta vaihtoi sen Canonin 300mm f/2.8. Pasi vaihtoi samaan.

Juu paitsi että mulla on vanhempi (lue: halvempi) versio ilman vakaajaa.

Onhan täällä aika monikin kuvannut tuolla legendalla.
Näppärä yleisputki jos satut saamaan hyvän yksilön. Polttovälialue on monikäyttöinen. Mulla ollut kaksi kappaletta, käytettynä ostettuja.
Toisen sain kun vakuutusyhtiö korvasi ekan rikkoutumisen. Molemmat oli aluksi ihan OK. Mutta tuntui että tarkennus alkoi pikkuhiljaa jotenkin heittää.
Vanhat rungot D60 ja 20D tuotti parhaat kuvat legendalla. Vikahan voi olla kameran takanakin. Mutta tosi legendaarisia kuvia olen nähnyt.

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #7 : 23.11.11 - klo:16:35 »

Tarkennuksen kanssa meilläkin oli ongelmia. Käytettiin kertaalleen sekä putki että runko Jas-tekniikassa ja sen jälkeen muutaman hetken tuntui tarkentavan paremmin, mutta sitten vanhat ongelmat palasivat.  [:-/]

talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #8 : 25.11.11 - klo:15:40 »

Onhan tuo tietysti pieni riski, jos ei kaikki yksilöt ole yhtä hyviä. Huonoa tuuria tietysti jos saa huonon kappaleen.

Kuitenkin tuo putki tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta minulle. Tosin en tiedä, jos esim. sigmalla olisi joku samanlainen halvempana. Olisihan Rajalallakin tarjouksessa esim. tämä: CANON EF 70-300/4-5.6 IS USM ja hinta vain 500e. Mulla kuitenkin on jo 18-200mm, niin eiköhän nälkä kasva syödessä ja tuo 300mm alkaa tuntua pian liian lyhyeltä.  [:-I]
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #9 : 25.11.11 - klo:15:55 »

Yksi hyvä vaihtoehto on tuo 400mm Canon hinta tonnin kieppeillä. Tai 300mm/f4 ja 1,4x jatke.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #10 : 25.11.11 - klo:16:01 »

Tai 300mm/f4 ja 1,4x jatke.

Mulla kävi tuuri, sillä löysin tuon 300mm f/4 käytettynä 1000 €urolla, kun kävin paikallisessa valokuvausliikkeessä. Ostin superzoomin, ja mainitsin, että mielessä on ollut myös tuo kyseinen putki. Niille oli tulossa vaihdossa se, ja annettiin puhelinnumero.... ja seuraavana päivänä se oli meillä! Ja just tuo extender sattui lojumaan käyttämättömänä kaapissa... oltiin sitä testailtu 100-400mm kanssa.
Miten noissa putkissa voikin olla eroja: mä löydän tuolla yhdistelmällä linnun paljon nopeammin kuin kiikarilla tai millään aikaisemmalla putkella! Se vaan jotenkin natsaa mun käteen -ja silmille- niin hyvin.  [:36]

Pst. superzoomi ei ollut tosiaankaan mun juttu. Onneksi sain sen nyt myytyä keväällä! Olisi pitänyt luottaa vaistoon ja ostaa Canon, mutta myyjä väitti (hiukan halvempaa) Nikonia paremmaksi!  [:-I]

talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #11 : 29.12.11 - klo:23:05 »

Legenda tilattu Saksasta  [:57]
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #12 : 30.12.11 - klo:23:00 »

Legenda tilattu Saksasta  [:57]

Toivottavasti saat hyvän yksilön. Pistäpä heti kuvia näkyville.

Tuo putkikuume on tuttu juttu. Se helpottaa aina hetkeksi kun saa uutta vanhan tilalle...
Mutta se on kyllä krooninen tauti, valitan! Ainakin minulla. Ja sitten kun lasitavaran laatu alkaa olla kohdillaan tuntuu että se vanha runko ei enää
pysty vastaamaan obiskan laatuun... Tää on loputon kierre!

talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #13 : 07.01.12 - klo:23:57 »

Viidessä arkipäivässä saapui paketti Saksasta kotiovelle saakka! En kuitenkaan ollut tuolloin kotona, eli maanantaina pitää hakea postista.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #14 : 08.01.12 - klo:10:06 »

Legenda tilattu Saksasta  [:57]


Tuo putkikuume on tuttu juttu. Se helpottaa aina hetkeksi kun saa uutta vanhan tilalle...
Mutta se on kyllä krooninen tauti, valitan! Ainakin minulla. Ja sitten kun lasitavaran laatu alkaa olla kohdillaan tuntuu että se vanha runko ei enää
pysty vastaamaan obiskan laatuun... Tää on loputon kierre!
Tuttu tunne... Sigman obiska piti palauttaa kun ei ollut yhteensopiva rungon kanssa, tai olis sen jos olis Jassilla käyttänyt...

Onnea uudelle legendalle!
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #15 : 09.01.12 - klo:19:58 »

Tässä ensimmäinen kuva täysikuusta, polttovälinä täydet 400mm. Tarkennus toimii tuntuvan (ainakin paikallaan oleviin kohteisiin, mihin olen yrittänyt) ja on nopea.. pilvet edessä vie parhaimman terävyyden  [:-(]

« Viimeksi muokattu: 09.01.12 - klo:20:22 kirjoittanut talitintti »
Kirjattu

talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #16 : 10.01.12 - klo:15:43 »

Päivän jo hämärtyessä kerkesin testaamaan putkea myös lintuihin  [:-)]



Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Putkikuumetta....
« Vastaus #17 : 11.01.12 - klo:10:48 »

 [:5]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.169 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.