Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko pelargoniat hengissä?  (Luettu 6738 kertaa)

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Onko pelargoniat hengissä?
« : 09.02.12 - klo:11:14 »

Jossain täällä on pelargonioista ketju, mutta en nyt tähän hätään löydä sitä.

Onko teidän muiden pelargoniat talvehtineet hyvin? Mikä on tilanne nyt? Onko tullut versoja?
Mitä te teette niille nyt?

Yritin taas syksyllä ottaa pelakuitani talteen. Niitä oli ainakin 20. Yhden annoin Punikselle, yhden Marfalle. Mitähän niille kuuluu?
Lopuista vain kaksi näytti olevan elossa. Toisen annoin tyttärelleni ja toinen on minulla. Olen kastellut sitä ja vähän annoin viime viikolla lannoitustakin. Siinä on aika hyvännäköistä kasvun alkua. Mitähän nyt pitäisi tehdä? Laitanko uuteen ruukkuun ja uuteen multaan?
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 234
  • Itä-Uusimaa
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #1 : 09.02.12 - klo:11:39 »

Mä otin syksyllä viisi ruukkua pelargonioita sisälle. Kaksi niistä kukki vielä joulun
aikoihin nyt ovat vaan vihreitä. Kolme on aika huonossa hapessa. :-)) Olen vissiin juottannu
niitä liikaa. Taitavat joutaa kompostiin, jollei jotain vihreetä ala kohtapuolin näkymään.
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #2 : 09.02.12 - klo:12:02 »

En ole vielä tarkistanut talvehtimisastetta. Ovat pimeässä kellarissa noin kuudessa plusasteessa ja kerran olen ne kastellut. Pääsevät valoon takaisin muutaman viikon päästä. Sen jälkeen kastelen ja leikkaan kuolleet versot pois. Sitten oottelen vaan että vihreää alkaisi ilmaantumaan.  [:-I] :-))

Nämä nykyiset pelargoniat ovat olleet mulla neljä vuotta ja hyvin selvinneet joka talvetuksesta.

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #3 : 09.02.12 - klo:12:35 »

Jos tuntuu, että multa on pinnasta vajentunut, kuten usein käy, niin mä yleensä laitan vaan siihen pintaan uutta multaa jonkun verran. Kovin paljoa ei mun mielestä aluksi kannata lannoittaa, sitten vasta kun on hyvässä kasvussa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #4 : 10.02.12 - klo:12:42 »

Hyviä vastauksia. Kiitos.
Olen kuullut kahdenlaista tietoa, että pelargonioita ei välttämättä tarvitse pitää pimeässä talven yli. Mutta viileässä kylläkin. Se on ollut minun ongelmani, että olen pitänyt niitä viileässä varastossa ja unohdan käydä kastelemassa niitä talven aikana. Ne ovat kuivuneet. Tänä vuonna ne ovat olleet kotona sisällä ja olen muistanut kastella. Ne ovat rumia! Yhdessä on hyvä kasvun alku, muut voin heittää kompostiin.
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #5 : 12.02.12 - klo:11:09 »

Mulla oli tuossa tuvan ikkunalla nitä useita nyt jäljellä kaksi jotka voi sanoa olevan hengissä. Kovin ovat honteloita ja onnettomia.  [:-I] Riippapelargoniat myös jotenkuten hengissä  [:-I] Taitavat olla liian lämpimässä .
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #6 : 19.02.12 - klo:19:28 »

Enpä jättänyt pelargonioita talvehtimaan. Eilen sen sijaan kaupan siemenhyllyn ääressä eräs rouva innosti minut ostamaan pelargonian siemeniä. Kuulemma pitäisi kasvatus onnistua ihan hyvin. Saas nähdä miten minulla onnistuu, kunhan nyt ensin pääsevät edes kukkapurkkiin.

Oletteko te kasvattaneet pelargonioita siemenistä?
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #7 : 08.03.12 - klo:20:48 »

Olen kasvattanut ja hidasta on kasvu, olisi pitänyt aloittaa jo tammikuun alussa että olisivat kukkineet ennen syyskuuta. Helpommalla selviän ostamalla sopivat pistokkaat.
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #8 : 09.03.12 - klo:11:20 »

Hengissä ovat.  [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #9 : 09.03.12 - klo:16:12 »

Meillä äiti aina leikkasi keväällä pelargoniat aika alas. Eli sen vihreänkin osan kun se keikkui ylkeensä sellaisen pitkän lehdettömän rungon nenässä. Siitä piti katsoa sellainen lehden kohta jonka yläpuolelta napsaistiin. Sitten ne aina kummasti alkoivat haaromaan. Tuli tuuheita komeita kukkia. Aluksi varovainen kastelu kun ei lehtiä vielä ollut.
Itse en ole viitsinyt edes yrittää kun ei sopivan viileää paikkaa ole. Ja nuo ovat nykyään niin halpoja keväällä ostaakin.
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #10 : 09.03.12 - klo:16:24 »

Sori Marjuli  [:-(]  mä ainakin tapoin sen sun antaman pelakuun...Laitoin siemenistä kasvamaan ja ovat jo hyvin itäneet.Pitäisi laittaa niitä johonkin toisiin purkkeihin...
Kirjattu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #11 : 15.04.13 - klo:13:36 »


Äitiliinin pelargoniat oli talvihoidossa ja hyvin voivat  [:-)] [:44]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #12 : 15.04.13 - klo:21:32 »

Ohhohh, nyt jo noin komeana. Sinulla taitaa olla hyvät "talvisäilytys" paikat ja valtava viherpeukalo  [:-DD]
Kirjattu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #13 : 16.04.13 - klo:09:04 »

Talvisäilytyspaikka on vanhan navetan pannuhuoneen viereinen huone. Laitettiin sinne toinen pakastin syksyllä, kun oli niin paljon marjoja pakastettavana.  Aiempina talvina on kukat siellä palaltuneet mutta nyt säilyivät. Toin ne tupaan jo maaliskuun alussa ja heti alkoivta kukkia  [:-)] Pitäisi varmaan vaihtaa multaan ennekuin kasvavat niin suuriksi että on vaikea vaihtaa.  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Onko pelargoniat hengissä?
« Vastaus #14 : 16.04.13 - klo:10:31 »

Turvassa naapurin huomassa :) Mutta pian haen omaan kotiin. Tosin ostinkin eilen jo uusia lisäksi.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.
 

Sivu luotiin 0.27 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.