Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Manuaaliasetukset  (Luettu 626 kertaa)

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Manuaaliasetukset
« : 26.02.12 - klo:19:08 »

Olen ennenkin täällä maininnut että jos keli on vakaa eli valon määrä ei vaihtele säädän aina aukon ja valotusajan manuaalisesti.
Tänään oli lähes sellainen keli ja kuvailin pari tuntia merikotkaa ja lokkeja. Koko ajan oli f:8 ja 1/2000 s. ISO 250.

Elikkä ei ole pelkoa että automaatti ylivalottaa tummaa taustaa vasten tai alivalottaa valkoista vasten.
"Leveäpyrstölokki" saa toimia tässä mannekiinina.





Canon EOS 7D Pvm:  26.02.2012 12:53 ISO :250 Valotus: 1/2000 Aukko: f/8.0 Polttoväli: 600mm

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #1 : 26.02.12 - klo:20:27 »

Just tällaisia juttuja mä täältä tykkään lukea. Itse kun takkuan näiden käsisäätöjen opettelun kanssa.
Aina, kun kuvittelen tajuavani jotakin, huomaan, etten tajunnut sittenkään!  [IDIOT]

Nyt talvella on hyvä harjoitella, kun lintuja on takapihan ruokinnalla ja valoisuus vaihtelee.
Eli mitä pidempi valotusaika, sitä enemmän valoa pääsee kennolle? Sitten alkaa varmaan kasvaa riski tärähtämisestä? Mä yritin eilen virittää kameraa jalustalle, mutta lintujen löytäminen nopeissa tilanteissa ei onnistu. Tuo pienempi 300mm (f4) putki käy mun käteen niin hyvin, että mä käsivaralta löydän sillä linnun nopeammin kuin kiikarilla. Eli se on kuin tehty mulle!  :-))

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #2 : 26.02.12 - klo:20:38 »

Aukkoja minäkin olen alkanut katsella kuin von Döbeln aikoinaan  [:-)]. Keväällä ja kesällä tulee taas kiire saada vaan kuva...
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Eero

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 69
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #3 : 27.02.12 - klo:07:37 »

Näitähän sitä jatkuvasti opetellaan!  Aukkoja, suljinaikoja ja iso-arvoja. Valkotasapaino on hyvin usein Auto- tilassa. RAW-kuvissa saa valkotasapainon kohalleen sitten kuvankäsittelyssä.

iihoo, mitä mieltä olet tästä ammattilaisten väittämästä. Tässä suora lainaus Digikuva lehdestä:

"Valitse sopiva ISO-herkkyys. Niinsanotut aidot ISO-herkkyydet tuottavat vähemmän kohinaa kuin niiden väliarvot. Aidot herkkyydet ovat ne, joiden välillä ISO-arvo kaksinkertaistuu, kuten
sarjassa ISO 100, ISO 200, ja ISO 400. Näillä arvoilla singnaali  vahvistetaan vain yhden kerran ja se tapahtuu kuvakennossa. jos käytetään väliarvoja, kuten ISO 640, osa tiedonkäsittelystä tapahtuu kuvaprosessorissa."
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #4 : 27.02.12 - klo:10:31 »


iihoo, mitä mieltä olet tästä ammattilaisten väittämästä. Tässä suora lainaus Digikuva lehdestä:

"Valitse sopiva ISO-herkkyys. Niinsanotut aidot ISO-herkkyydet tuottavat vähemmän kohinaa kuin niiden väliarvot. Aidot herkkyydet ovat ne, joiden välillä ISO-arvo kaksinkertaistuu, kuten
sarjassa ISO 100, ISO 200, ja ISO 400. Näillä arvoilla singnaali  vahvistetaan vain yhden kerran ja se tapahtuu kuvakennossa. jos käytetään väliarvoja, kuten ISO 640, osa tiedonkäsittelystä tapahtuu kuvaprosessorissa."


Enpä ole kuullutkaan tuosta. Täytyy testata.

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #5 : 09.03.12 - klo:19:55 »


iihoo, mitä mieltä olet tästä ammattilaisten väittämästä. Tässä suora lainaus Digikuva lehdestä:

"Valitse sopiva ISO-herkkyys. Niinsanotut aidot ISO-herkkyydet tuottavat vähemmän kohinaa kuin niiden väliarvot. Aidot herkkyydet ovat ne, joiden välillä ISO-arvo kaksinkertaistuu, kuten
sarjassa ISO 100, ISO 200, ja ISO 400. Näillä arvoilla singnaali  vahvistetaan vain yhden kerran ja se tapahtuu kuvakennossa. jos käytetään väliarvoja, kuten ISO 640, osa tiedonkäsittelystä tapahtuu kuvaprosessorissa."


Enpä ole kuullutkaan tuosta. Täytyy testata.

Tuossa oli jonkunlainen logiikka ja mä siirryin heti käyttämään niitä "aitoja"  [:-)]


Muoks! Filmiaikana mä KUVITTELIN, että kun isommalla ISO-arvolla olevat filmit on kalliimpia, ne on kaikissa olosuhteissa parempia.... Niinpä mä satunnaiselle etelänreissulle, jossa aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta, ostin ISO 200 tai ISO 400  [:17]
« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo:20:15 kirjoittanut Kaija »
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #6 : 09.03.12 - klo:22:05 »

Niin ja noista manuaaliasetuksista: JUST, kun mä kuvittelen tajuavani jotain, tulee eteen jotain, joka kumoaa mun edelliset johtopäätökset!  [:-/] [:´((]
Tässä on ollut hyvä harjoitella vaihtelevissa keleissä oman pihan lintujen kanssa. Välillä kokeilen automaattiasetuksia, mutta en tykkää niistä enää, eli palaan asentoon Tv... ja raavin päätäni!  [:-I]

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #7 : 09.03.12 - klo:22:14 »

TV = Aika-automatiikka

AV = Aukkoautomatiikka

Lisätietoja http://www.pikseli.fi/digifaq/3_manuaali.html

 [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #8 : 09.03.12 - klo:22:15 »

TV = Aika-automatiikka

AV = Aukkoautomatiikka

Lisätietoja http://www.pikseli.fi/digifaq/3_manuaali.html

 [:-)]

Olisi ihan hienoa, kun saataisiin tänne "Pönttölän digikoulu", jossa kokeneemmat auttaa kädestä... eikun säätimistä kiinni pitäen näitä juttuja!  [:-)]

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #9 : 13.03.12 - klo:09:18 »

Tätä ketjua ja muutenkin valokuvaus osiota on tullut ahkerasti luettua  [:-)] Tää on tosi opettavaista [KIPPIS]
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #10 : 16.03.12 - klo:19:55 »

Käsiasetukset on siitä "hauskoja" että mitä tahansa yllätyksiä voi muistikortilta löytyä, jos olet yöllä hiippaillut kuvaamassa täysikuuta ja aamulla yrität kuvata lintuja!  [:-I] [:-DD]

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #11 : 17.03.12 - klo:11:23 »

Käsiasetukset on siitä "hauskoja" että mitä tahansa yllätyksiä voi muistikortilta löytyä, jos olet yöllä hiippaillut kuvaamassa täysikuuta ja aamulla yrität kuvata lintuja!  [:-I] [:-DD]

Tuttu tilanne! :-))
Kannattaakin joka ikinen kerta kun kun on kuvaamaan lähdössä tsekkaa kameran kaikki asetukset olosuhteiden mukaan.
Jos on esim. nopeasti vaihtelevaa pilvisyyttä niin AV tai TV. Mutta jos on tarve lukita valotus (M) niin voi käyttää myös Auto ISO -asetusta valotuksen säätöön.

Lintukuvissa käytän automaattina aina AV ja mahd iso aukko = pieni lukema ja lyhyt terävyysalue. Näin saa kohteen paremmin "irtoamaan" taustasta.
Ja automaatti pitää valotusajan mahd. lyhyenä. Peukalorullalla voi sitten nopeasti korjata valotusta yli tai ali. Tässä toiminnossa on kamera- ja asetuskohtaisia eroja.
Siis jos vaikka se kiljukotka liihottaa valkoista pilveä vasten niin rullalla pykälä tai pari yli. Jos se taas siirtyy tummaa metsää vasten
niin rullalla alivalotuksen suuntaan. Vaikutus näkyy etsimen osoittimesta, joka siirtyy oikealle yli- tai vasemmalle alivalottaessa.
Pitää vaan muistaa vilkaista etsimeen ja palauttaa korjaus kun palataan normaalitilanteeseen.

Ja vielä kannattaa kokeilla valotuksen mittausalueiden vaikutukset eri tilanteissa.
Kokoalan ja pistemittauksen väliltä löytyy vaihtoehtoja. Ja erot voi olla huomattavat jos kohteen vaaleus poikkeaa paljon taustasta.

Sitten kun kamera on jo tullut tutuksi, niin kannattaa se käyttöopas lukea läpi vielä uudestaan silloin tällöin.
Sieltä löytyy aina ahaa-elämyksiä vaikka on luullut että homma on jo hanskassa.

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #12 : 17.03.12 - klo:11:51 »

"Iihoon Fotokoulu"  :-))

Tuo aukko-homma on tosi ärsyttävä. Mulla se on tuolla yhdistelmällä "parhaimmillaankin" se 5.6.  [:-(]  En ole koskaan edes kokeillut pienentää aukkoa, koska eikös silloin tule vielä vähemmän valoa kennolle?

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #13 : 17.03.12 - klo:19:32 »

Manuaaliasetukset digissä ovat mulle ihan hepreaa.Silloin kun oli filkka-aika niin manuaalisäädöillä kaikki kuvat otettiin, katsottiin vaan valotusmittarista että valoa riitti. Yleiskuvauksessa (päivänvalossa) käytän yleensä aukkoa 8. Pimiällä, kukkakuvauksissa, linnut samoin suurinta aukkoa.Lentävissä luomuksissa yleensä suljinaika 1/500 s. No, mulla ei ole opiskaa lintukuvauksiin (jos lintu on kaukana) sorsia ja puluja, lokkeja, niihin kyllä mun opiska vielä yltää [:-)]
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #14 : 18.03.12 - klo:10:26 »

En ole koskaan edes kokeillut pienentää aukkoa, koska eikös silloin tule vielä vähemmän valoa kennolle?
Jos siis pienennät aukkoa (suurennat lukemaa) M:lla kennolle tulee vähemmän valoa. AV:lla taas automatiikka säätää valotusaikaa vastaavasti pidemmäksi. Valon määrä ei muutu.
Samoin TV:lla jos muutat aikaa, automaatti säätää vastaavasti aukkoa päinvastaiseen suuntaan. Valon määrä pysyy samana.
Tämä on aukoton totuus.  :-))

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #15 : 18.03.12 - klo:15:46 »

Sekoitan vielä iihoon "kouluun" yhden linkin jos se suodaan mulle. Tuolla tulee selkeesti aukkojen vaikutus valokuvaan  yms.

http://www.digitaalikuvaus.com/kasitteet.html
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #16 : 18.03.12 - klo:16:12 »

Täälläkin on kivaa tietoa ja voi kokeilla itse. Java pitää olla koneessa.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Manuaaliasetukset
« Vastaus #17 : 18.03.12 - klo:16:45 »

En saanut auki vaikka java on koneessa mutta löysin tälläisen simulaattori

http://camerasim.com/camera-simulator/
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.353 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.