Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 2012 Sekalaisia perhoshavaintoja, epäilyjä, kyselyjä jne...  (Luettu 4578 kertaa)

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -

Vielä ei ole näkynyt kalliosinisiipiä vakiopaikallaan, mutta hyvää jaksaa kyllä odottaa...  [:-)]
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -

Kalliosinisiivet ja mansikkakirjosiipi ilahduttivat tänään.

Mutta missä piileskelevät kaikki kangasperhoset  [?]
Kirjattu

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula

Kalliosinisiivet ja mansikkakirjosiipi ilahduttivat tänään.

Mutta missä piileskelevät kaikki kangasperhoset  [?]

Mä tiedän yhden joka eilen koitti niitä kalliosinisiipiä ettiä sieltä yhdestä vakipaikasta, mutta turhaan  [:-DD] [:-DD] [:-DD]

Mä kävin eilen tutussa aurorapaikassa, mutta tyhjää oli.. löytyi vain nokkosperhonen, lanttuperhonen, herukkaperhonen ja paatsamasinisiipi ja kaikkia vain yksi kappale.

Kangasperhosia oli harjulla ihan kivasti jo viime viikolla.
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -

Useamman kerran olen minäkin noita sinisiipiä käynyt etsiskelemässä, mutta eilen vasta tärppäsi.
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 140
  • Lahti

Laitan tähän ketjuun kysymyksen, mikäköhän tämä on. Liittyy varmaan johonkin hyönteis tutkimuksiin vai mitä mieltä viisaammat olette. [:-)]

Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia

Tunnistaako kukaan tätä kamera-assistenttia


Kamera: iPhone 4 Pvm:  07.06.2012 13:11 ISO: 80 Valotus: 1/189 Aukko: f/2.8 Polttoväli: 3.85mm Salama: Kyllä


Canon EOS 7D Pvm:  07.06.2012 12:18 ISO: 800 Valotus: 1/1000 Aukko: f/4 Polttoväli: 16mm Salama: Ei

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti

Olenkos mä voinut nähdä karttaperhosen, siis sen alkukesän oranssin muodon. Näin täällä mökillä pienen oranssin perhosen ja laitoin siitä mieleen tuntomerkit, eli sen, että sillä oli siivissä yläkulmissa kaksi valkoista täplää ja vielä yksi niiden kahden alapuolella ja kooltaan perhonen oli 3-4cm. En löydä perhoskirjasta muuta kuin tuon karttaperhosen mikä sopii tuntomerkkeihin.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula

No tottakai on mahdollista, mä näin itsekkin sellaisen eilen  [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti

Kiitos Zeener! Nuo karttaperhoset ei vissiin sitten olekaan enää niin harvinaisia kuin ennen. Viime kesänä me nähtiin Kolussa se loppukesän muoto, isompi tumma perhonen.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374

iihoon kamera-assistentti on todennäköisesti vesiperhonen, Suomessa on paljon lajeja.  [:-)]
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia

Kiitos Vilukko!
Nyt kun annoit vihjeen että sirvikkäisiin (Trichoptera) kuuluu niin voi alkaa lajia etsiä.  [:-)]

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -

Kiitos Zeener! Nuo karttaperhoset ei vissiin sitten olekaan enää niin harvinaisia kuin ennen. Viime kesänä me nähtiin Kolussa se loppukesän muoto, isompi tumma perhonen.

Kunpa joskus sattuisin  näkemään karttaperhosen minäkin. Kumpi tahansa muoto kävisi..
Kirjattu

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula

just eilen asiasta juteltiin ja todettiin että täällä reilläpäin ei niitä vielä oikein näy. Mä olen jostain syystä onnistunut näkemään joka vuosi ja joka kerta eri paikoissa. Inkoossa, Nurmijärvellä, Lohjalla ja nyt Hämeenlinnassa.
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 266
  • Säkylä ** älykäS

Ihan kiva päivä tänään [:-DD]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 140
  • Lahti

Eilen Lammilla käydessäni opin tunnistamaan ihan itselleni uuden perhosen eli auroraperhosen.  [:-)] Tai enhän
minä niitä tunne kuin ihan  muutaman, mutta uskon tämän tuntevani kun seuraavan kerran  perhosen jossain näen [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö
 

Sivu luotiin 0.267 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.