Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Stevia  (Luettu 1140 kertaa)

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Stevia
« Vastaus #1 : 10.06.12 - klo:20:34 »

Näin läheisessä puutarhamyymälässä steviataimen, mutta en innostunut ostamaan. Minulla on kaapissa litran purkki sitä makeutusaineena ja yli puolet olen jo käyttänyt. Laitan sitä happamiin marjoihin, joita syön jogurtin kanssa. En pidä tavallisesta sokerista, joten stevia tuli hyvänä vaihtoehtona hunajan ja omenamehun tilalle.
Steviajauhetta pitää vähän korealla kädellä käsitellä, sillä se on hyvin kevyttä ja lentää pitkin huonetta, jos purkkia heiluttelee liian ronskisti.On myös makeampaa kuin sokeri.
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 078
  • Lahti
Vs: Stevia
« Vastaus #2 : 10.06.12 - klo:21:22 »

Ex naapuri innostui stevian kasvatuksesta ja vielä on ainakin kaikki hyvin eli taimet voimissaan.
Kuvia laittaa niistä kaiken aikaa, eli siemen vaiheesta nyt näihin jo isompiin kasvannaisiin.
Katsotaan miten käy...kuolevatko jos kelit on tällaiset.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 078
  • Lahti
Vs: Stevia
« Vastaus #3 : 14.06.12 - klo:21:09 »

Tänään maiston Lammin reissulla itse kasvatettua steviaa ja kyllä oli makean makuista.
Nyt harmittaa kun en itse sitä laittanut kasvamaan.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Marleena

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 305
Vs: Stevia
« Vastaus #4 : 15.06.12 - klo:14:53 »

Siskolla ollu pari kuukautta semmonen. Messuilta osti.
Ei se oikeestaan kasva, mutta ei kuihukkaan. Vähä
niinku löysässä hirressä on. Minulla ois pysyny hengis-
sä 20 minnuuttia korkeintaan.  :-))
Eikö niitä ennää oo puutarhoilla? Kysyntä on tainnu olla
aika kova.

Mulla on purkissa steviajauhetta. En vissiin ymmärrä
laittaa sitä tarpeeks vähän. Minusta siitä jää saman-
lainen ikävä sivumaku niinku aspartaamista. Vikahan
on tietysti minun turpavärkissä.  :-))
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Vs: Stevia
« Vastaus #5 : 16.07.12 - klo:01:42 »


Miten te olette sen käsitelleet.  [?] Sain keväällä taimen ja hyvin on kasvanut parvekkeella.  [HOT]
   Kun aika tulee, kuivaanko kasvin ja jauhan sen. Onko siinä jotain kikkoja.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Stevia
« Vastaus #6 : 19.07.12 - klo:10:37 »


Mulla on purkissa steviajauhetta. En vissiin ymmärrä
laittaa sitä tarpeeks vähän. Minusta siitä jää saman-
lainen ikävä sivumaku niinku aspartaamista. Vikahan
on tietysti minun turpavärkissä.  :-))

Mä kans ostin tuota steviajauhetta ja totta Marleena turiset, pahaa on kuin mikä, varsinkin just se jälkimaku. Joten vika ei oo sun turpavärkissä vaan tuossa steviassa. Kun sitä mainostetaan uutuutena ja muka hyvänmakuisena, niin me hyväuskoiset ihmiset mennään taas kerran siihen samaan halpaan. :-))
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Stevia
« Vastaus #7 : 19.07.12 - klo:10:41 »


Mulla on purkissa steviajauhetta. En vissiin ymmärrä
laittaa sitä tarpeeks vähän. Minusta siitä jää saman-
lainen ikävä sivumaku niinku aspartaamista. Vikahan
on tietysti minun turpavärkissä.  :-))

Mä kans ostin tuota steviajauhetta ja totta Marleena turiset, pahaa on kuin mikä, varsinkin just se jälkimaku. Joten vika ei oo sun turpavärkissä vaan tuossa steviassa. Kun sitä mainostetaan uutuutena ja muka hyvänmakuisena, niin me hyväuskoiset ihmiset mennään taas kerran siihen samaan halpaan. :-))

Ja hölmöt kuluttajat vinkuu Stevialla makeutettuja tuotteita.  [:-I]
Jotain ostin kokeeksi, jotain limua. Siinä on käytetty sekä sokeria että steviaa. Pelkästä steviasta tulee liian makea maku, josta kuitenkin puuttuu täyteläisyys.

Marleena

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 305
Vs: Stevia
« Vastaus #8 : 19.07.12 - klo:11:44 »

Joo, en oo aikonu ostaa sitä stevia-limsaa.
Se maistuu varmasti yhtä pahalle, ku aspar-
taamilla makkeutettuki.  [:-I]

Mulla on niin nuuka tuo turpavärkki. Oisko
jottain assivikkaa...  [:-I]
Telekkarissa mainostettaan sitä keijuriinia.
Ostin kokkeeksi yhen rasian ja maistoin vei-
tenkärellisen. Hyi hitto!
Niin järkyttävän makusta, etten voi sillä ees
paistaa mittään, saati laittaa leivälle! Ja vielä
kehuvat, että on makutakkuu. Saat rahat taka-
sin, jos maku ei miellytä. En oo viittiny tahtoo
siitä sitä 1.99 euroo takasin, mutta oon aikonu
laittaa niille vähä makupallautetta sähköpostiin.
Ikävä kun oon. Tietävätpähän kehuneensa. [:-DD]
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 078
  • Lahti
Vs: Stevia
« Vastaus #9 : 19.07.12 - klo:17:18 »

Stevian kasvattaja ystäväni kävi tässä männä iltana meillä ja toi stevian lehtiä ikäänkuin salaattia, tuliaiseksi.
Tein salaatin ja laitoin niitä sinne. Siinä ne ei pahanmakuisia olleet. Makean makuisia lehtiä joten ehkä
näin menee muusta käytöstä ei kokemusta.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Stevia
« Vastaus #10 : 22.07.12 - klo:22:25 »

Steviajauhetta pitää OSATA käyttää oikein. Parasta se on happamissa tuotteissa ja sitä tulee laittaa vain vähän.Sen verran, että katkaisee liian kirpeyden. Limut eivät ole mistään kotoisin. Täyttä roskaa vaikka millä makeuttaisi.- No, steviassa on myös kuitujakin. Ihan hyvä lisä muille makeuttajille. Valkoinen sokeri on myös täysin turha. Sitä tungetaan joka paikkaan. Onneksi ei ole pakko ostaa sokeroituja juttuja.
Hyviä makeuttajia, joita itse mielelläni käytän, ovat carob, omenamehu, hunaja, mallas stevian lisäksi. Yksi sopii yhteen ja toinen toiseen.
Makuaistimus on yksilöllistä.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Stevia
« Vastaus #11 : 22.07.12 - klo:22:46 »

Ei se mun mielestä ole osaamisesta kiinni. Jos ihan vähän laittaa, niin sitten on sama vaikka ei laita ollenkaan ja jos laittaa enemmän niin maistuu pahalta. Kun on makean ystävä, niin ihan kaikki marjat maistuu happamilta. Laitan sokeria jopa mansikoihin. En tietty silloin jos suoraan maasta tai tienvarresta niitä syön, mutta muuten.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Stevia
« Vastaus #12 : 03.09.12 - klo:22:49 »

Mukava ketju löytyi täältä. En ole pitkään aikaan käynyt pöntöllä. Täällähän puhutaan tärkeistä asioista: steviasta ja makeuttamisesta!

Itse tutustuin steviaan pari vuotta sitten Floridassa kurssilla. Siellä oltiin sitä mieltä, että stevia on ainoa makeutusaine, jota voi käyttää. Sokeria me emme tarvitse ollenkaan. Ei mitään sokeria. Minulta oli kielletty hedelmät ja marjatkin sen kuukauden aikana. Steviaboolia sain juoda ja SE OLI PAHAA!

Viime vuonna kasvatin itse steviaa kasvimaalla. Siitä tuli sellainen hassun näköinen kasvi, joka törrötti keskellä kasvimaata. Hyvin se jakseli. En muistanut syksyllä ottaa siitä satoa talteen. Tänä vuonna olen sitten urakoinut stevian kasvatuksessa. Olen jaellut taimiani sukulaisille ja ystäville. Olen käyttänyt lehtiä tuoreena smootheissa ja teen makeuttajana. Lehdet ovat niin makeita, ettei paljoa tarvita. Puskat ovat vielä ihan hyväkuntoisia, vaikka ovatkin ulkona terassilla.

Päätin tänä vuonna kasvattaa steviaa isoissa kukkapurkeissa. Ne ovat menestyneet paremmin kuin viime vuonna kasvimaalla. Aika reheviä ovat. Nyt sitten mietin, että miten sitä varastoin talven varalle. Ajattelin kokeilla pakastamista. Pakastetaanhan tilliä ja persiljaakin. Voihan sitä kuivatakin, mutta yleensä kuivatuista tulee rehun makuisia. En tiedä?

Steviajauhetta olen ostanut, mutta oikeastaan en ole käyttänyt sitä. Zeener kerran meillä laittoi sitä teehensä - ehkä vähän liikaa.  :-))
Tämä limpparijuttu on minusta ihan pöljä! Laitetaan steviaa limpsaan, mutta pakko laittaa myös sokeria, kun stevia on niin pahaa.  [:11]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Stevia
« Vastaus #13 : 04.09.12 - klo:10:28 »

Stevia todellakin vaatii sokeria seurakseen, mutta ei paljoa; esim. hedelmäsokeri sopii hyvin stevian kanssa.

Hermesetas Stevia Sweet makeutusjauheessa taas on vain 5% steviaa ja suurin osa maltodextriniä eli täyttä "huijausta"--ja tuoteseloste tietysti aivan pienellä. Ostin tuota tuotetta, ja maistuu ainkin kahvin ja teen kanssa todella pahalle.  Itse käytän makeustusaineena vain hunajaa tai tummaa sokeria; 1 pala pieneen kuppiin ja 2 palaa isoon kahvikuppiin-- muuten tulee hyvin pian nälkä, koska kofeiini nostaa verensokerin ensin ylös mutta sitten hyvin pian se laskee melko alas (tästä syystä esim. light cola- juomien juomisen jälkeen alkaa hyvin pian nälättämään). Jos kahvin/teen kanssa tulee pullaa, niin silloin en lisää lainkaan sokeria.
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Stevia
« Vastaus #14 : 19.10.12 - klo:20:05 »

Siirsin steviaruukun kasvihuoneesta sisälle viileälle kuistille. Periaatteessa sen pitäisi selvitä siinä talven yli - käytäntö voi olla toinen, todennäköisesti kastelu unohtuu jossain vaiheessa... [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.222 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.