Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kamala kirvaongelma  (Luettu 278 kertaa)

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 926
Kamala kirvaongelma
« : 19.07.12 - klo:11:27 »

Meillä niitä kirvoja riittää kaikista poistamisyrityksistä huolimatta. Olen nyt monta kertaa suihkutellut mäntysuopaliuoksella, laittanut illalla viimeksi raidia joka kukkaseen, ja vielä suikutellut myrkkyä ilmaan ja kaikki luukut kiinni. Joku neuvoi hiuslakkaakin, ja sitäkin koitin. Olen myös ihan vedellä pessyt samettiruusun, joka oli myös ihan täynnä kirvaa ja sitä makeata "töhnää". Orvokit myös pesin. Niistähän tämä ongelma oikein ryöpsähti.
Koitin laittaa miljoonakellosta uutta oksaa kasvamaan, Ja nyt oli siinäkin kirvoja. Niitä on oikein ryppäinä miljoonakellon lehdillä, oksissa ja kukissa. Enää en tiedä, mitä teen, muuta kuin odotan syksyä, että saan heittää kaikki kukat roskikseen. Niin muuten, betyneissä en ole kirvoja vielä nähnyt. Tiinalta sain silloin palkinnoksi jostain arvauksesta krassin siemeniä. Ainakin miljoona kirvaa olen lehdiltä tappanut.  [:´((]
Tässä muutama kuva tältä päivältä.
Ensin tämä pikkuinen alku.



Sitten nämä isommat miljoonakellot.



Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Kamala kirvaongelma
« Vastaus #1 : 19.07.12 - klo:11:35 »

Mä kyllä hävittäisin kaikki nuo jotka ovat kirvojen vallassa, vallankin kun ei sun moninaiset torjuntakeinot ole auttaneet. Noissa on niin paljon kirvoja, että tuskin enää mikään torjuntatoimenpide auttaa. Harmillista kun kuitenkin amppelit ym. on niin kalliita. [:-(]
Ja sit uudet kukat tilalle jos raatsii ostaa. Nythän joissain taimimyymälöissä on jo alessa kukkia, joten jostain vois saada edullisestikin uusia. Mut sit pitää tietty olla varma, ettei parvekkeella lymyä kirva-armeija odottamassa uutta tuhottavaa.
(oletin siis, että nää kukat on sun kaupunkikodin parvekkeella)

Ihme kyllä meidän parvekkeella ei ole kukissa kirvoja näkynyt, vaikka etupihan kurtturuusuissa niitä on ollut runsain mitoin.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 926
Vs: Kamala kirvaongelma
« Vastaus #2 : 19.07.12 - klo:11:39 »

Olen kyllä itsekin harkinnut sitä samaa, mutta toisaalta, kun kukat, kirvoista huolimatta kukkivat nätisti, en millään raaskisi niitä pois heittää. Mahtaakohan osasyynä kirvaongelmaan olla nuo vaahterat, joita kasvaa melkien ikkunan alla?
Joo, täällä kaupunkikodissa ovat kukat. Ei minulla maalla koskaan ollut näin paljon kirvoja kukissa.
Ensi kesän, jos laitan parvekkeelle kukkia, laitan kyllä pelkästään betyneitä, enkä mitään muuta.
Kirjattu

Marleena

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 305
Vs: Kamala kirvaongelma
« Vastaus #3 : 19.07.12 - klo:11:50 »

Yäk, kun ovat ilikeennäkösiä otuksia!
Kerran söivät multa parvekelootasta kaikki
orvokit ihan pilakaluiks. Sen koommin en
oo niitä nähäny. Oiskohan vika minun näössä...
 :-))
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Kamala kirvaongelma
« Vastaus #4 : 19.07.12 - klo:12:29 »

En enää nykyisin kasvata parvekkeella orvokkeja, koska niihin kirvat iskevät ensimmäiseksi. Tarpeen vaatiessa käytän multaan pistettäviä hyönteispuikkoja joiden määrä riippuu ruukun koosta.

http://www.kauppila.fi/product_info.php?cPath=7&products_id=2705

 [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 926
Vs: Kamala kirvaongelma
« Vastaus #5 : 19.07.12 - klo:13:43 »

Kiitti Pyris. En oo noiden olemassaolosta tiennytkään. Pitää ostaa  [:-)]
Taitaapi ne orvokit olla kaiken pahan alku ja juuri [:-//]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 158
  • Lahti
Vs: Kamala kirvaongelma
« Vastaus #6 : 19.07.12 - klo:16:43 »

Voi harmi miltä Mesiksen kauniit kukkaset näyttävät. Ovat kylllä tosi kirvahyökkäyksen kohteeksi joutuneet.

Minun petunioihini tuli myös kirvoja, mutta kun suihkutin tolulla ne ja leikkasin pahimmat kokonaan pois nyt loput näyttää hyvältä vaikka niiltä raaskuja jo ovatkin [:-)] mutta kirvoja ei ole näkynyt.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö
 

Sivu luotiin 0.103 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.