Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: automaattitarkennus sahaa  (Luettu 683 kertaa)

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
automaattitarkennus sahaa
« : 30.08.12 - klo:12:48 »

Onko kellään ollut tällaista ongelmaa ?
Lintuputkeni, 500mm, on jonkin aikaa temppuillut. Automaattitarkennus lakkaa vähän väliä toimimasta. Olen putsannut monta kertaa ja sitten se taas toimii. Vielä eilen se toimi, mutta yritin tänä aamuna ottaa kuvia enkä saanut sitä milllään tarkentamaan. On ollut oikein hyvä tarkentamaan, mutta nyt teki tepposet.
Vein sen läheiseen fotoliikkeeseen ja lähettävät sen tänään Lauttasaareen huotoarvioon.

Harmittaa, sain tuon putken vuosia sitten hyvin halvalla verrattuna siihen, mitä ne nyt maksavat. Nyt sitä tarvitsisin. [?]
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: automaattitarkennus sahaa
« Vastaus #1 : 31.08.12 - klo:11:28 »

Mikä merkki? ja mikä runko? Vaikea sanoa äkkiseltään. Joissain rungoissa pitää obiska sovittaa yhteen hyvinkin tarkkaan. Jos rungossa ei ole mikrotarkennusta (satasarjan canonit ja 60d) niin vain huolto voi sen tehdä.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: automaattitarkennus sahaa
« Vastaus #2 : 31.08.12 - klo:18:15 »

Minulla on canon 550 ja se pitkä putki on sigma 50-500 apo. Se on ollut minulla vuosia ja toiminut hyvin. Vasta viime aikoina on alkanut temppuilla. Eli lopulta se ei enää toiminut ollenkaan.
Luin netistä joiltakin sivuilta, että samantyyppisiä ongelmia on. Huollossa sitten voi löytyä yhtä sun toista. Nyt opiskani on arvioitavana. - Harmittaa, jos ei voida kohtuuhinnalla korjata. Liikkeessä olivat sitä mieltä, että on hyvä opiska, vaikka onkin halvimmasta päästä. Automaattitarkennus siinä on ollut nopea.

Ajattelin kysellä pöntöltäkin, jos jollakin on kokemuksia smanlaisista ongelmista ja onko saatu korjattua.

PS. Tuo lintuketjun kuva" Enhän ole enää resupekka..." on viimeinen kuva, jonka olen ottanut tuolla 500mm putkella.
« Viimeksi muokattu: 31.08.12 - klo:21:39 kirjoittanut Ikka »
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: automaattitarkennus sahaa
« Vastaus #3 : 12.09.12 - klo:19:21 »

Annanpa vähän tilannetietoa tuosta putkestani, jos jotakuta kiinnostaa mahdollinen putkien huolto ja korjaus. Tänään sain hinta-arvion, 300 €. Putkesta on mennyt rikki jokin himmenninjuttu eikä heillä siellä Fokassa ole varaosaa, mutta yrittävät juottamalla korjata. Varaosa ei kuulemma maksa paljon, jos joutuvat tilaamaan. Joutuvat purkamaan koko putken. Toivottavasti puhdistavat sen myös.Päätin, että saavat korjata, sillä uusi vastaava halvimmillaan maksaa melkein 1400 €. Se on minulle liikaa.
Olen huomannut, että tuolla 500:lla olen saanut parempia kuvia kuin 300:lla.Epäilen, että 300:ni tarvisisi myös huollon.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: automaattitarkennus sahaa
« Vastaus #4 : 12.09.12 - klo:20:00 »

Ai varaosa ei maksa paljon, mutta tietotaito ja korjaus sen 300! Mikä se 300 mm on? Tuskin huolto vaikuttaa kuvien "paremmuuteen". Ehkä se on heikompivalovoimainen.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: automaattitarkennus sahaa
« Vastaus #5 : 12.09.12 - klo:20:11 »

300:ssa ja 500:ssa minulla on sama valovoima , mutta jostain syystä se 500 tarkentaa paremmin. 300 on canon ja 500 sigma. Luulen, että tuo 300 on likainen ja siksi ei tarkenna kunnolla. On myös hidas tarkennuksessa. Olen luuhannut sen kanssa pitkin pusikoita, joten ei ihme, jos on nuhjaantunut. [:-I] Muuten ehkä sillä saa kauniimpia kuvia. Värit ovat parmmat kuin sigmassa.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: automaattitarkennus sahaa
« Vastaus #6 : 12.09.12 - klo:20:49 »

onko 300 mm canon kiinteä f4 vai jokin zoom?
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: automaattitarkennus sahaa
« Vastaus #7 : 12.09.12 - klo:21:14 »

f4-5,6. Se sigma on 4-6,3
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: automaattitarkennus sahaa
« Vastaus #8 : 12.09.12 - klo:21:25 »

eli on 70-300 mm zoom? jos kerran valovoima muuttuu. Onko vakaajaa...eli onko vanhempi malli. Tarkennus, miten tarkentaa paremmin, onko kuva suttua, vai tarkentaako väärään kohtaan...vai sahaako riippuu tietenkin myös kamerasta, sen asetuksista, käytetystä ohjelmasta jne. Vaikea sanoa näkemättä.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: automaattitarkennus sahaa
« Vastaus #9 : 18.09.12 - klo:19:03 »

No, niin tänään sain 500mm putken puhdistettuna ja korjattuna. Maksoi sitten lopulta vähän yli 200 €. Saapas näkee, mitä ehdin vielä syksyn mittaan saamaan linssiini.Himmennin siinä oli hajalla.
Niin ja sitten tuo 300mm. Kyllä se vain on likainen. Rahisee, kun tarkennan automaattisesti ja tarkentaa myös hitaasti. Se on jo ainakin 10 vuotta vanha ja olen käyttänyt paljon. Canonia sekin.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.152 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.