Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kysymys tervapääskyistä  (Luettu 75 kertaa)

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 817
Kysymys tervapääskyistä
« : 28.06.13 - klo:14:35 »

Olen koko alkukesän seuraillut tervapääskyjen lentonäytöksiä, kun tässä meidän talon kohdalla lentelevät. Muutaman kerran olen nähnyt jotenkin oudontuntuisen jutun. Kaksi pääskyä lentää peräkkäin. Yhtäkkiä etumainen pääskyistä nostaa siivet ihan yläasentoon ja menee hetken sillä tavalla. Yleensä, kun lentävät liitelemällä, niiden siivet ovat vaakatasossa. Mistä moinen käytös? Onko se jotain keskinäistä kommentointia, vai liittyykö se vain ruoan hankintaan?
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 053
  • Lahti
Vs: Kysymys tervapääskyistä
« Vastaus #1 : 28.06.13 - klo:15:46 »

Vai onko joku siipien lepuuttelu keino tai muuttavat lentosuuntaa. Eikös nämä linnut elä ilmassa kaiken aikaa, mitä käyvät pesimässä. [:-I]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 817
Vs: Kysymys tervapääskyistä
« Vastaus #2 : 28.06.13 - klo:16:06 »

Eivät muuta lentosuuntaa, eivätkä laskeudu alaspäinkään. Ovat kyllä ihan hassun näköisiä sen hetken, kun nostavat siipensä ylös. Se vaihe kestää siis tosi lyhyen aikaa.
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 053
  • Lahti
Vs: Kysymys tervapääskyistä
« Vastaus #3 : 28.06.13 - klo:16:10 »

Täytyypä seurata jos nyt tällä niskalla uskaltaa ylöspäin katsella [:-)] kiva havainto sulla Mesis [:-)]

Ei muuta kun seuraavaan luontoiltaan kysymys pähkäiltäväksi.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 053
  • Lahti
Vs: Kysymys tervapääskyistä
« Vastaus #4 : 28.06.13 - klo:16:18 »

Rupesi niin paljon kiinnostamaan, että etsin tällaisen linkin lintujen lennosta.

http://timosuvanto.blogspot.fi/2011/09/linnun-lennon-fysiikkaa-suurinpiirtein.html

Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 817
Vs: Kysymys tervapääskyistä
« Vastaus #5 : 28.06.13 - klo:17:07 »

Monenmoista tietoa löytyi linkistä.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.239 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.