Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Herukoissa jotain ihmekummaa  (Luettu 326 kertaa)

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Herukoissa jotain ihmekummaa
« : 18.08.13 - klo:13:52 »

Sukulainen soitti levottomana Pohjois-Suomesta ja kertoi että herukoiden lehdissä on outoa "kaunista vioitusta". Niissä on keltaista väriä ja renkaita, mustaakin niissä on.
"Ensin mustia pisteitä 1 - 3 mm".
   Jostain "mustasta noesta" sukulainen myös puhui. Tarttuu sormeen. Marjoissakin on mustaa, ja sitä piti pahana asiana.
   Olen nyt kirjoja selaillut ja nettiä, on tämä vähän arpomista.
   Mitä ehdotuksia tai havaintoja teillä olisi.  [?]
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Herukoissa jotain ihmekummaa
« Vastaus #1 : 19.08.13 - klo:01:34 »

Voi olla jonkinlaista härmää, joka on harmahtavaa tai tummaa homemaista pölyä, joka peittää lehtiä ja marjoja. Versojen kasvu voi pysähtyä, lehdet tummuvat ja putoavat. Pensaista leikataan tautiset oksat pois jahävitetään polttamalla, niin taudin leviäminen estyy parhaiten. Myös muissa herukan taudeissa toimitaan näin ja myös pudonneet lehdet on hyvä haravoida pois ja hävittää esim. poltettavan jätteen mukana.
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Herukoissa jotain ihmekummaa
« Vastaus #2 : 19.08.13 - klo:13:54 »

Jatkan vielä, kun nyt luin kasvikansiostani lisää aiheesta. Se musta on nokihärmää, joka on sienilajike. Se viihtyy makeilla nesteillä, joten hyvin todennäköisesti herukkapensaassa on jossain vaiheessa kesää ollut runsaammin kirvoja, jotka erittävät tahmeaa ja makeaa mesikastetta. Kun sitä putoilee kasvin lehdille ja marjoille, se tarttuu niiden pintaan kiinni ja on hyvä kasvualusta sienelle. Lisäksi se estää valon ja ilman pääsyn kasvin osiin, mutta ei tunkeudu itse kasvin solukkoon, vaan elää sen ulkopinnalla.

Härmäsienten itiöitä on lähes kaikkialla, mutta sieni ei voi kasvaa, ellei sille löydy suotuisaa kasvualustaa. Tänä kesänä on ollut paljon kirvoja, joten nokihärmä on erittäin mahdollinen. Sieni ei vioita kasvia muuten kuin pilaamalla tämän kesän lehtiä ja osan satoa. Puhtaat marjat voi hyvinkin poimia normaaliin tapaan käyettäviksi. Eikä pensasta tarvitse välttämättä leikata kuin normaalit vuosileikkaukset tai muutenkaan vaivalloisesti hävittää. Sientä ei voi hävittää muuten kuin hävittämällä kirvat, jotka mesikasteensa lisäksi saattavat levittää viruksia kasveihin. Tämä on lähinnä vaiva, ei kasvisairaus.

Leppäkerttuja ei ole näkynyt yhtään alkukesän jälkeen ja nehän on kirvojen luontaisia vihollisia hyönteisiä syövien lintujen lisäksi. Kirvat voi saada pois, kun kunnolla suihkuttaa kylmää vettä päälle (vastaa kohtalaista- tai kaatosadetta riippuen vesisuihkun paineesta), lehtien alapuolille ja lehti- ja oksanhankoihin, sekä latvukseen, koska kirvat viihtyvät parhaiten nuorissa, mehevissä kasvinosissa. Mäntysuopa tai tolu sekoitettuna suihkutusveteen on hyvä ja toimiva tässäkin, mutta useimmiten kunnon vesisuihkutus riittää. Kirvat inhoavat kylmää ja märkää.

Muurahaiset taas pitävät kirvojen eritteestä ja mikäli huomaa kasvissa kiipeileviä muurahaisia, kannattaa tutkia kasvi tarkemmin kirvojen varalta.

Sekoitussuhde suunnilleen:
1 dl mäntysuopaa tai tolua 1 litraan vettä.
Sopii puutarha- ja huonekasveille.
« Viimeksi muokattu: 19.08.13 - klo:13:58 kirjoittanut Pyyhältäjä »
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 271
  • Itä-Uusimaa
Vs: Herukoissa jotain ihmekummaa
« Vastaus #3 : 28.08.13 - klo:09:38 »

Päivän lehdessä oli tälläsestä juttua. Enpä ole ikinä kuullutkaan  [:-I]

http://www.uusimaa.fi/artikkeli/251915-strobusmanty-ei-ole-mustaviinimarjapensaan-kaveri
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Herukoissa jotain ihmekummaa
« Vastaus #4 : 31.08.13 - klo:23:36 »

Minä taas muistan kuulleeni että ainakin sembramänty levittää marjapensaille haitallista "jotain"   [:-DD]
Siitä on niin kauan aikaa etten muista mitä.

Tänä kesänä on ollut jokin mutantti kirvalaji. Väri sillä on sinertävän tumman vihreä. Se ei kuole millään. Ja on tuhonnut täysin mustaksi minun ison perennani. Sen pituus on miltei metri mutta jopa varret ovat mustuneet/ kuolleet kun kirvat ovat imeneet kaiken.
Senkään nimeä en vaan muista. Lapsuudessani sitä sanottiin kimalaiskukaksi kun sen kukka on sellainen maljamainen ja kimalainen mönkii sinne sisään. Kukinto on sininen.
Olen yrittänyt sitä myrkyttää tolulla. Ei auta yhtään. Olen suihkuttanut voimakkaalla vesisuihkulla niin että kukatkin (joita siis alussa oli) lentelivät. Mutta jo seuraavana päivänä koko kasvi oli taas kirvojen peitossa.
Ja vaikka se koko kasvi on jo käytännössä aivan musta, kuollut, se on vieläkin kirvojen peittämä. Nämä kirvat eivät ole menneet muihin kasveihin. Ainakaan vielä.

Ja olen huomannut saman ettei leppäkerttuja tänä kesänä ole ollut. Keväällä näin yhden kaksipiste pirkon ja pari viikkoa sitten yhden leppäkertun toukka-asteen.
Mikähän nekin on hävittänyt  [:-(]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.17 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.