Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan kysymyksiä ruokinnasta ja linnun tunnistustehtävä  (Luettu 929 kertaa)

Amy

  • Vieras

Heip!

Aloitin viime talvena elämäni ensimmäisen talviruokinnan, vasta lopputalvesta. Silloin kyselinkin ohjeita vanhalta foorumilta ja sain asiakkaita ravintolaani teidän hyvien ohjeiden avulla. Olin se tietämätön citytyttö joka ei tunnistanut kuin talitiaisen, punatulkun ja varpusen.  [:-DD]

Nyt minua vaivaa kun mulla on ruokinnalla hirveä joukko tinttejä, mutta ei juurikaan muita. Miten minä saisin sinne muuta porukkaa? Nyt olen parina päivänä bongannut muutaman punatulkun mutta ne vain hengailee eivätkä syö mitään.

Mulla on tarjolla siellä pähkinöitä, kuorittua auringonkukan sydänrouhetta (noin se muistaakseni oli  :-)) ) ja Tintin rasvaseostanko. Muutenkin tuntuu että tyypit on nirsoja, kaikki vain vetelee pähkinää eikä siemenet vaju yhtä nopeasti. Löysin ihan hauskan uuden automaatin, jonka toinen puoli on pähkinöille ja toinen siemenille. Laitan kuvan kunhan saan oikeudet ja opettelen.

Mitä minun kannattaisi lisätä tarjontaan että saisin sinne muitakin tyyppejä?

Ja tunnistuskysymys! Minä en tunnista vielä oikein mitään lintuja, enkä saa ruokintapaikkaa aktiivisesti seurattua kun se ei ole omassa pihassani (vaan vanhempieni talon pihassa) ja eilen kun kävin täyttämässä automaatteja, bongasin viimeinkin jonkun vähän erikoisemman linnun, joka tuli rohkeasti syömään pähkinää vaikka seisoin parin metrin päässä. Harmikseni kamera ei ollut mukana!

Linnulla oli valkea vatsa, päältä se oli "harmaanmusta" ja sen nokka näytti tavallista kapeammalta (ehkä pidemmältäkin), ja ihan kuin sen päässä olisi ollut molemmilla sivuilla mustat raidat. melko vahvat. Tuleeko mieleen mikä lintu se voisi olla?
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia

Voiskohan se lintu olla pähkinänakkeli  [:-I]
www.tarsiger.com viimeksi lisätyissä kuvissa ihan
alkupäässä on nakkelista kuvia. Näyttääkö tutulta?

Amy

  • Vieras

Nuo tiaiset ei täsmänneet mutta pähkinänakkeli kolahti heti, se oli juuri tuo lintu!! Jippii, onpas kivaa!  [:-)] Onko se tosi yleinen kävijä, minä en ole koskaan nähnyt sellaista aiemmin?
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096

Amy, olet saanut mahtavan vierailijan  [KIPPIS]. Tänä talvena niitä on vaellellut paljon, mutta joinakin vuosina tosi vähän. Minäkin näin tänä vuonna elämäni ensimmäisen nakkelin. Oli hetken meidän pihamalla.

Niin, ja ei niitä joka ruokinnalla ole. Joroisissa varmaan oli ainoa meidän pihalla, muista en ainakaan ole kuullut.
Kirjattu

Amy

  • Vieras

Puppu: Jeee, minä olen nyt ihan otettu että aloittelijan tarjoilut kelpasi sille!  :-)) Aika rohkea kaveri se oli kun täyttelin vieressä toista automaattia, reippasti veteli pähkinää minusta välittämättä. Pitääkin muistaa ottaa kamera mukaan kun menen täyttämään, jos saisin vaikka kuvan siitä.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096

Minä olin kanssa yllättynyt nakkelin rohkeudesta.
Olisi tuo saanut olla pitempäänkin meidän ilona. Pari viikkoa vietti aikaansa meillä.

Varkauden Lehdessä oli kuvakin kun yksi nakkeli oli jonnekin ruokinnalle mennyt. Eli upean aloittelijan pihapinnan olet saanut  :-))
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä

Hieno havainto Pähkinänakkelista Amy  [:-)] Meidän ruokinnalla ei ole enää näkynyt, oleskeli vain viikon tai pari..

Mitä minun kannattaisi lisätä tarjontaan että saisin sinne muitakin tyyppejä?

Oletko murskannut pähkinät? Jotkut linnut ei voi syödä kokonaisia vaan ne täytyy murentaa esim. vihervarpunen. Hirssi on hyvää ruokaa ainakin meillä, pikkuvarpuset tykkää. Kaurasta tykkää keltasirkut. Jos haluaa rastaita/tilhiä ruokinnalle niin kannattaa pistää omenoita roikkumaan. Suosittelisin että laittaisit johonkin roikkuvaan automaattiin kauraa ja mahdollisesti murskaisit pähkinät pienemmiksi  [:-)]

Tässä linkki birdlifen talviruokintasivulle
http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/talviruokinta.shtml
Kirjattu

Erkki K

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 705

Onneksi olkoon Amy, saitpa hienon linnun laudallesi!  Kaura on halpa ja hyvä perusruoka, se kelpaa viherpeipoille, keltasirkuille, tiaisille jne. Ainakin silloin, jos muuta ei ole tarjolla.  :-))
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-

Onneksi olkoon Amy, saitpa hienon linnun laudallesi!  Kaura on halpa ja hyvä perusruoka, se kelpaa viherpeipoille, keltasirkuille, tiaisille jne. Ainakin silloin, jos muuta ei ole tarjolla.  :-))

Ihan mua alkoi hymyilyttämään Erkki K:n vastaus lintujen ruokalajeista  :-)) Siis JOS JA KUN on muuta ruokaa tarjolla,niin varmasti ei kaura tee kauppaansa viherpeipoille ja tiaisille.Täällä on keltasirkku ainut lintu,joka kauraa syö.Muut eivät kyllä kauraan koske vahingossakaan.
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -

Fasaaneille maistuu hyvin kaura  [:-)]
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-

Hilu,täällä vaan ei ole noita fasaaneja,joille kaura kelpaa  [:-)] Kirjoitin omasta lintuvalikoimastani omassa pihapiirissäni.
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 243
  • Itä-Uusimaa

Hilu,täällä vaan ei ole noita fasaaneja,joille kaura kelpaa  [:-)] Kirjoitin omasta lintuvalikoimastani omassa pihapiirissäni.

Pähkinöitä söisivät, jos saisivat valita  :-))
Ainakin täällä  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-

Pähkinä on hyvin monen linnun mieluisinta herkkusyötävää  [:-P] Täällä kaikki erilajiset tintit,mustarastas,närhi ja harakka tykkäävät eniten pähkinöistä.Ja tietenkin oravat rohmuavat pähkinöitä suurella halulla.
Kirjattu

Amy

  • Vieras

Oletko murskannut pähkinät? Jotkut linnut ei voi syödä kokonaisia vaan ne täytyy murentaa esim. vihervarpunen. Hirssi on hyvää ruokaa ainakin meillä, pikkuvarpuset tykkää. Kaurasta tykkää keltasirkut. Jos haluaa rastaita/tilhiä ruokinnalle niin kannattaa pistää omenoita roikkumaan. Suosittelisin että laittaisit johonkin roikkuvaan automaattiin kauraa ja mahdollisesti murskaisit pähkinät pienemmiksi  [:-)]

Joo, pähkinät olen murskannut vasaralla vähän pienemmiksi. Kiitos tuosta hirssivinkistä! Mistä sitä muuten saa, en ole kertaakaan nähnyt esim. Agrimarketissa kun olen siemeniä käynyt?
Olenkin ajatellut vielä pari automaattia lisätä, joten pitää sitä kauraakin harkita. Viime talvena laitoin yhtä seosta jossa oli kauraa ja tintit taisi viskellä ne pitkin pihaa mutta joku ahneempi ne sitten siivosi.  :-))

Minua mietityttää se punatulkku, syökö ne yleensäkään ottaen automaateista, vai mieluummin maasta? Pihalla on kolme isoa sireeniä joiden oksille olen automaatit laittanut ja ne vaan hengailee ylemmillä oksilla ja nokkii niitä oksia.

Ostin kaupasta sen metallisen talipallo"automaatin" jossa on 5 palloa, mutta orava oli ilmeisesti käynyt sen tiputtamassa ja vienyt ne kaikki pallot jemmaan. Vähän hymyilytti kun se piilotteli niitä pallojen osia, mokoma rosvo.  [:-DD] Tungin sitten siihen samaan automaattiin sellaisen rasvaseostangon ja se toimii tosi hyvin! Kelpaakin paremmin tinteille kuin ne pallot.

Koko päivän on harmittanut kun ei ollut eilen kameraa mukana, olisin taatusti saanut siitä pähkinänakkelista tosin hyvin kuvia! Toivottavasti se olisi siellä vielä huomenna.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.278 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.