Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]  (Luettu 753 kertaa)

Crys

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 645
Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« : 02.12.06 - klo:17:13 »

Kävimme Anniinan kanssa taas tänään rengastusreissulla, ihan väsynyt olo nyt. Mutta oli kyllä oikein onnistunut päivä, ei tarvinnut "saaliiden" suhteen ainakaan pettyä!  [:-)]

Hetken odoteltuamme kävimme verkon tarkastamassa, jotakin näkyi niissä roikkuvan. Puukiipijähän se siinä, kauheaan sotkuun oli itsensä vääntänyt. Päästi aivan älyttömän hellyyttävää ääntä, kävi sääliksi pikkaista.

Pienen irroitusoperaation jälkeen Anniina sai tipun irti, jonka jälkeen menimme vähän matkan päähän rengastamaan sitä. Tai siis Anniina rengasti, mie katoin vierestä.  [:-)]







Kun puukiipijä oli kihlattu menimme uudestaan tarkastamaan verkkoa, josko jotain olisi tullut. Aluksi katsoimme, että jokin tiainenko siinä on pahassa solmussa, lähemmäs päästyämme ilmeemme olivat jotakuinkin tällaiset;  :-O


Nakkelihan se oli verkkoon joutunut. Kyllä oli hymy herkässä tuossa vaiheessa, kummallekin ensimmäinen kerta kun ko. lajin näki. Aivan älyttömän ihana! Jotenkin oli ihmeellisesti verkossa solmussa, kielikin sotkeutunut verkkoon  :-))


Ärhäkkäkin oli, kova nokkimaan...


... mutta silti aivan älyttömän söpö. Piti ottaa kuva jossa minulla olisi nakkeli kädessä, mutta en pitänyt jaloista tarpeeksi lujasti kiinni ja pääsi karkuun  [:-(] Jäi kyllä kuva, jossa nakkeli näkyy harmahtavana pallona etualalla lentämässä karkuun.

Lisäksi saimme kaksi hömötiaista ja yksi valkoselkätikkarouvakin sattui verkkoon. Rengastettu tosin, mutta kuitenkin.



Ja lopuksi kuva Kapteeni Koukusta, piekanasta, joka on eräällä ystävälläni hoidossa. Ei omista toista jalkaa, tai siis toisen jalan varpaat puuttuvat, siksi Kapteeni Koukuksi nimetty. [:-)]



Tällaista tällä kertaa. Samalla testailin uutta kameraa, ehkä ensi kerralla kuvat onnistuisivat hieman paremmin, kun säädöt sain kohdillaan vasta valkoselkätikan joutuessa verkkoon.
« Viimeksi muokattu: 02.12.06 - klo:17:17 kirjoittanut Crys »
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #1 : 02.12.06 - klo:17:19 »

On sinulla ihania lintumaailman elämyksiä! Kuvat ovat tosi hyviä sinulla myös.
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 324
  • Itä-Uusimaa
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #2 : 02.12.06 - klo:17:24 »

Hienot kuvat ja mukavat tekstit  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #3 : 02.12.06 - klo:17:33 »

Hyvät kuvat ja onnittelut onnistuneista "kihlauksista"!
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #4 : 02.12.06 - klo:17:35 »

Mielettömän upea tarina ja kuvat. On sinulla ollut hieno päivä.
Kirjattu

makele

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 153
  • vallis gratiae
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #5 : 02.12.06 - klo:17:42 »

Hyviä lajeja siellä...täällä ei viellä nakkelia näkynyt
Kirjattu

Crys

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 645
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #6 : 02.12.06 - klo:17:50 »

Kiitoksia!

Oli kyllä ikimuistoinen päivä. Etenkin tuo nakkeli oli mieleenpainuva, se oli niin pehmeän ja lämpimän tuntuinen kädessä  [:-)]
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #7 : 02.12.06 - klo:17:57 »

Mkähän on regastusten tavoite? Olen monesti miettinyt sitä asiaa. Kuka hyötyy ja miten hyötyy? Onko se harrastus vain paremman puutteessa  oleva harrastus - vai onko itse linnuille siitä mitään hyötyä? Kärsivät vain raukat -ainaskin mun mielestäni. Jotkut käsittelevät lintuja kuin kaloja jotka on saatu ongella - onhan se kalastuskin harrastus - sekin, että ensin "ongitaan" ja sitten päästetään vapaaksi. No - ei pidä suuttua - mun elämänarvoihin ei tuo rengastus sovi - ellei siitä ole ihan todellista hyötyä itse lajille ja sen hyvinvoinille ja olemassaololle.
Kertokaa viisaammat. Hienoja kuvia - mutt... [:-I]
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #8 : 02.12.06 - klo:17:57 »

Kuvat on tietty viimesen päälle jees  [KIPPIS]. Mutta tää rengastus ei todellakaan "kolahda" meikäläiseen!
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 816
  • ***Keiju***
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #9 : 02.12.06 - klo:17:59 »

Sinulla ollut aivan mahtava päivä. Kivat lajit olette saaneet rengastettua, kun Pähkinänakkeli sekä valkoselkätikka.., ai joo, sehän oli jo rengastettu, mutta kuvissa on mukana! [:-)]

Kyllä nakkelista ja valkoselästä tulisi omat Elikset! :-))

Ihania kuvia ja linnut ovat suloisesti pehmoisen näköisiä ja kauniita! [KIPPIS] [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #10 : 02.12.06 - klo:18:03 »

IHANAT kuvat, vau!  :-))

makele

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 153
  • vallis gratiae
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #11 : 02.12.06 - klo:18:05 »

Mkähän on regastusten tavoite? Olen monesti miettinyt sitä asiaa. Kuka hyötyy ja miten hyötyy? Onko se harrastus vain paremman puutteessa  oleva harrastus - vai onko itse linnuille siitä mitään hyötyä? Kärsivät vain raukat -ainaskin mun mielestäni. Jotkut käsittelevät lintuja kuin kaloja jotka on saatu ongella - onhan se kalastuskin harrastus - sekin, että ensin "ongitaan" ja sitten päästetään vapaaksi. No - ei pidä suuttua - mun elämänarvoihin ei tuo rengastus sovi - ellei siitä ole ihan todellista hyötyä itse lajille ja sen hyvinvoinille ja olemassaololle.
Kertokaa viisaammat. Hienoja kuvia - mutt... [:-I]

Pystytään kartoittamaan lintujen levinneisyys aluetta, muutoa reittejä, talvehtemisalueita jne... ja siten pystytään suojelemaan paremmin sekä saamaan tärkeää tietoa linnuista
« Viimeksi muokattu: 02.12.06 - klo:18:11 kirjoittanut makele »
Kirjattu

Crys

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 645
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #12 : 02.12.06 - klo:18:10 »

Mustarastas; No, käsittääkseni alunperin rengastuksen avulla oli tarkoitus saada tietoa lintujen muuttoreiteistä, mutta saahan sillä toki paljon muutakin selville; iän, kuolleisuuden, paikkauskollisuuden ym. Paremmin tulevat tietoon myös reviirit, kuulemma on löytynyt useita kuukkelireviirejä joista ei ennen tiedettykään, kun niitä alettiin enemmän rengastamaan [eikös ollut vuoden 2007 laji?]. Ja eikös se niin ole, että mitä enemmän jostakin lajista tiedetään, sitä paremmin sitä pystytään suojelemaan? Näin ainakin itse ajattelen  [:-)]

Useimmat rengastajat, tai ainakin tuntemani, pitävät kyllä lintuja niin hellästi kuin vain voivat. Onhan toki niitäkin, joille ei rengastuslupaa edes pitäisi myöntää.

edit; makele vastasikin jo  :-))
« Viimeksi muokattu: 02.12.06 - klo:18:12 kirjoittanut Crys »
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #13 : 02.12.06 - klo:18:13 »

Kartottamaan kyllä, mutta suojelemaan.....ei ikinä! Ei se rengas sitä lintua suojele! [:-)]
Kirjattu

makele

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 153
  • vallis gratiae
Vs: Rengastusreissu [Kuvia + lyhkäistä tarinaa]
« Vastaus #14 : 02.12.06 - klo:18:17 »

Ainakin Merikotkaa rengastaminen on suojellut huomattavasti
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.106 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.