Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Joulukaktus  (Luettu 1155 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #45 : 19.01.07 - klo:18:51 »

Mulla ei oo joulukaktusta, mutta mikäs akvaario-terraario on murun joulukaktuksen vieressä kuvassa...? Ketäs siellä asuu?  [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #46 : 20.01.07 - klo:00:40 »

Asuupi siellä Herra Leopardigekko Wäinö   [8-)]
ja alakerrassa tyttärensä Lady Lättäpää aka Lättis 
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #47 : 20.01.07 - klo:10:29 »

Joulukaktus on kyllä sitkähenkinen tapaus. Minulla on jääneet kuvat kovasti paljon hoitamatta, mutta kaksi joulukaktusta ovat sopeutuneet tähän "vettä joskus ja jouluna" kastelujärjestelmään kohtalaisesti. Eivät tosin kuki niin upeasti kuin vuosia sitten.

Ikinä en unohda sitä kun tulimme esikoisen kanssa synnytyssairaalasta kotiin. Poissa ollessamme oli joulukaktus, joka silloin oli huomattavan iso, avannut kukkansa. Ihan kuin olisi toivottanut tulokkaan tervetulleeksi.

Pitääkin mennä antamaan sille vähän vettä. On siis edelleen hengissä, vaikka onkin puolta pienempi kuin silloin vuosia sitten.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #48 : 20.01.07 - klo:17:51 »

Joulukaktus on kyllä sitkähenkinen tapaus. Minulla on jääneet kuvat kovasti paljon hoitamatta, mutta kaksi joulukaktusta ovat sopeutuneet tähän "vettä joskus ja jouluna" kastelujärjestelmään kohtalaisesti. Eivät tosin kuki niin upeasti kuin vuosia sitten.

Ikinä en unohda sitä kun tulimme esikoisen kanssa synnytyssairaalasta kotiin. Poissa ollessamme oli joulukaktus, joka silloin oli huomattavan iso, avannut kukkansa. Ihan kuin olisi toivottanut tulokkaan tervetulleeksi.

Pitääkin mennä antamaan sille vähän vettä. On siis edelleen hengissä, vaikka onkin puolta pienempi kuin silloin vuosia sitten.
  Ullu , tuo taitaa olla kaikkein paras joulukaktuksen hoitosysteemi  [:-)] .
Nimittäin paljon helpommin se kuolee jos sitä talven aikana liikaa kastelee tai lannoittaa.

     Olikin varmaan mukava kotiintulotoivotus. Osaavat kukkiessaan olla tosi upeita.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #49 : 20.01.07 - klo:22:16 »

  [:-)][:-I]   Jo on paljon kukkia Murulla, hyvin kiusattu  [:-I]  [:-)]

Joulukaktus se on tosiaan sitkeähenkinen ja kukkii kauniina huonosta hoidosta kiitollisena.
 
Nyt täällä on neljä eriväristä. Vuosi sitten ostin valkoisen, se on muuttunutkin vaaleanpunaiseksi. Etsin vielä valkoista ja Pääsiäisen aikaan varmaan löytyy keltainen.

Tässäpä löytyi kuvia ns. "Joulukaktuksista "   -->http://images.google.com/images?q=Schlumbergera%20»
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #50 : 20.01.07 - klo:22:34 »

Joulukaktusta ei tosiaankaan saa kastella liian usein, olen sellainen kukkien hoitaja että vain kaktukset viihtyvät. Unohdan ne aina pitkäksi aikaa. Koko kesän ne lojuvat melkein unohdettuna pensaan alla puolivarjossa. Kannan ne sisään sitä mukaa kun niihin ilmestyy nuppuja. Eivät ole nuppujaan pudottaneet.Joulu ja syyskaktuksia olen aina joulukoreista kerännyt ja niitä taitaa olla yli kymmenen. Poiskaan en raaski heittää. Kovin suuriksi en ole niitä kyllä saanut kasvamaan mutta ahkeria ovat kukkimaan.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #51 : 20.01.07 - klo:22:47 »

Pihalintu , minullakin on sellainen "pääsiäiskaktuksen" nimellä myyty pari vuotta vanha kaunokainen.
Siinä on myöskin valkeat kukat , mutta niissä on se "kieli" eli keskusta hennon vaaleanpunainen.
Mielestäni se on kaunis.
   Olen aina tiennyt että noita on montaa värimuotoa , mutta että noin paljon hybridejä. . . .  :-O
Ja keltaista en ole nähnyt muistini mukaan milloinkaan.
Kiitos linkistä.

     Tuulia , se on ehkä parempikin kun eivät kovin isoiksi tulisikaan. Vievät vaan tolkuttoman ison tilan ja ovat painavia siirrellä kesällä ulos ja taas syksyllä sisään.
   Minunkin kai pitäisi muuttaa tuota isompaan ruukkuun kun edellisestä vaihdosta on varmaan kohta viisi vuotta ainakin. Siinä on aina ruukku rikottava kun juuret ovat niin tiukasti saviruukun seinämissä kiinni.
   Minulla kun on myös VALTAVAN iso ja vanha posliinikukka sekä pullojukka tilaa viemässä.
Posliinikukka on noin 25 vuotias ja pullojukkakin parikymppinen  :-))
Noiden mullan- ja ruukunvaihdot ovat aina hankalia. Siinä on vaarana menettää "potilas" hoidon aikana.
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #52 : 21.01.07 - klo:14:23 »

Posliinikukka on hieno, muistan lapsuudestani että yhdessä sukulaisperheessä oli sellainen vanha, suuri kukka. Sitä aina käytiin ihailemassa kun se oli täydessä kukassa. Kukista tihkui sellaista makeaa (maistettiin vaikka ei tiedetty onko myrkyllistä) nestettä. En ole pitkään aikaan posliinikukkaa missään edes nähnyt.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #53 : 21.01.07 - klo:17:06 »

Joo, tässäkin tulee kukkiin sellaisia makeita kiteitä.
Minä myös olen maistellut.
En usko että ovat myrkyllisiä. Luultavasti houkuttelevat
luonnossa pölyttäjiä.
   Kun on paljon kukkia yht'aikaa kukassa , on tuoksu aivan huumaava öisin.
Onneksi me nukumme yläkerrassa ja kukka on alhaalla.


 
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #54 : 21.01.07 - klo:17:11 »

Muistan ollessani lapsi,niin kotonani oli iso posliinikukka joka kukki runsain kukkamäärin ja se kukkien tuoksu oli ihana.Ja muistan senkin,että otin sormella sitä kosteaa ja makeaa nestettä tai mitä se sitten olikaan ja nuolaisin sen sormesta suuhuni  [:-P]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 934
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #55 : 21.01.07 - klo:17:43 »

Minä sain kerran yhdeltä tutulta banaanipuun. Siihen tuli viime keväänä jotain makeaa lehtiin ja sitä tippui myös lattialle. Se makeus houkutti muurahaiset sankoin joukoin sisälle, ja minähän en asu muurahaisten kanssa samassa huushollissa  [:67] , joten murkut ja banaanipuu saivat poistua.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #56 : 28.10.08 - klo:08:52 »

 :-O  Joulukaktuksetkin kukkii, punainen ja valkoinen/vaalpunainen   :-O  onkos tässä laitaa  [:-I]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Evis

  • Vieras
Vs: Joulukaktus
« Vastaus #57 : 28.10.08 - klo:08:54 »

Minulla joulukaktus vieläkin ulkona tuolla sireenipuskassa. En ole vielä tuonut sisälle, kun ei näy nuppuja  [?] [?] Kaipa se täytyisi sieltä pelastaa ennen pakkasia  [:-)] [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.