Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Löytyykö sieniä?  (Luettu 1058 kertaa)

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #15 : 22.08.06 - klo:21:51 »

Meilläkin on ihan hiukka  [:-DD] kuvattuja mustiksia tallessa. Viime vuonna löydettiin paikka mistä kerättiin 145 litraa mustatorvisieniä. Eikä tosiaan kaikkia pidetty itellämme  :-))
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #16 : 25.08.06 - klo:12:16 »

Aika huonolta näyttää tämän vuoden sienitilanne.Rouskuja ei ainakaan enää taida ehtiä nousemaan,vaikka sateet alkaisivatkin nyt lähiaikoina.Suppilovahveroiden osalta on vielä pieni toive saada edes jonkinlainen sato.Mutta,mutta sadetta pitäisi kyllä sataa pian ja paljon,että sieniä ehtii nousemaan maan uumenista.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #17 : 25.08.06 - klo:12:48 »

Minä saankin viikonlopuksi yhden oikein innokkaan sieni-ihmisen kylään. Hän ei etsikään niinkään ruokasieniä, enempikin sellaisia ei syötäviä.

Eli arvatkaas missä menee huominen päivä ja osa sunnuntaistakin.  Vastaus: metsässä metsästettäessä ei-syötäviä sieniä  :-))

Toisaalta mukava minunkin oppia tuntemaan näitä muitakin lajikkeita. Olen jo muutaman vuoden ajan päättänyt että opettelen vähintään pari uutta sientä joka vuosi. Viime vuonna opettelin esim. punavyöseitikin, verihelttaseitikin sekä veriseitikin.

No kun vieraana on sieni-ihmisiä niin ruokanakin on sieniä. Tänään kun tulevat illalla myöhään, on vain mustatorvisienikeittoa (tai herkkutattisosekeittoa) tuoreen ruisleivän kera (alkupalaksi teen kyllä jotakin kivaa). Huomenna on muun ruuan lisäksi sienisalaattia, kanttarellimuhennosta, etikkakanttarelleja sekä suppilovahverohilloa. Supilovahverohillo oli viime syksyn kiva kokeilu  :-)) .
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #18 : 25.08.06 - klo:13:49 »

Jos edes suppilovahveroita tulisi, niin tämä olisi ihana ohje.

http://www.arppe.fi/reseptit/sailyke/suppilovahveropikkelsi.htm
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #19 : 28.08.06 - klo:18:04 »

Saa veden kielelle toi resepti!  :-)) :-)) :-))
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #20 : 28.08.06 - klo:19:10 »

Ei näy mittään  [:21]

Heippa Henri!

[:-P]   Voi jospa löytäisin muutaman sienen, laittaisin kaikki sienet pannuun, vähän öljyä, sipulisilppua,
vähän suolaa ja pippuria, söisin sellaisenaan.  Jos enemmän saisin voisin pistellä, jotain "cremejä" joukkoon   [:-P]

Tuskin nyt saa säilöttävää, jospa ensi syksynä.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #21 : 28.08.06 - klo:19:29 »

Eipä ole sieniä näkynyt, itse en sieniä edes syö, ne eivät ole minun ruokaani. Käyn kyllä innokkasti sienimetsällä sillä minulla on paljon sellaisia ystäviä jotka pitävät sienistä mutta eivät pääse itse niitä metsästä hakemaan. Minä taas rakastan metsässä kulkemista ja löydän helposti hyvät sienipaikat
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #22 : 28.08.06 - klo:19:34 »

Tekisin just niinku Pihalintu  [:-)] Ja söisin tumman leivän kanssa...nam nam  [:-)] Voi pojat että olis hyvää  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #23 : 28.08.06 - klo:19:48 »

 [:-P] + ruisleipää  [:-P] 

Ja metsässä vaellus on mitä parhainta, sieniä voi olla etsivinään siinä samalla, jos siltä tuntuu ja eteen sattuu.
Suppilovahverot on sellaisia joita alan "kuulla"  ja  "tuntea jaloissani" metsässä kulkiessani  :-))
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #24 : 28.08.06 - klo:20:39 »

Ja sienisalaatti, sekasienistä, smetanaan tehty+sipulisilppua ja valkopippuria, slurps
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #25 : 28.08.06 - klo:21:19 »

Jotain sieniä olen nähnyt, mutta en ruokasieniä. Mulla on vielä viimevuotisia suolasieniä kylmäkellarissa, ihan hyvälät näyttää yhä, voikohan niitä enää syödä. Yleensä mä heitän ylijäämät pois, kun uusi sato tulee, mutta nyt ei taida liioin satoa tulla.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #26 : 28.08.06 - klo:21:22 »

Jos hyvältä näyttää ja tuoksu mieleinen, silloin voi syödä. Aistinvarainen arviointi harvemmin pettää.


Juu smetanaa ja sienisalaattia maiskis  [:-P]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #27 : 29.08.06 - klo:21:09 »

Käytiin pienellä metsäkävelyllä isännän kanssa alkuillasta ja muutama kanttarelli löydettiin. Nyt ne on paistettu sipulin kera...nam nam :-))
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #28 : 30.08.06 - klo:00:02 »

Vai on Töyhtis löytänyt sieniä. Minäkin kävin katselemassa mutta ei sitten niin yhtään sientä löytynyt.
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 817
  • ***Keiju***
Vs: Löytyykö sieniä?
« Vastaus #29 : 02.09.06 - klo:15:04 »

Liiemmin en minäkään ole sieni ihmisiä. Joitakin vuosia sitten kylläkin ollaan kerätty kanttarelleja, joita söisin ainakin kerran syksyssä oikein mielelläni. Myös suppiksia ollaan keräilty, mutta nykyvuosina tämä on jäänyt pois vähänlaisen menekin vuoksi.

Tämän syksyn ainoa näkemämme sieni on puolestaan näissä kuvissa oleva muutama päivä sitten rannalla kuvattu!




No laitanpa vielä punaisista puolukoista yhden kuvan. Samana päivänä kuvattu, kuin tuo tattikin!
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta
 

Sivu luotiin 0.278 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.