Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: lintulaudalla tänään...  (Luettu 4554 kertaa)

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #225 : 14.03.07 - klo:20:35 »

Miten on - vieläkö teillä muilla käy ahkeraan lintusia? Minulta ovat urpparit tai urpot hävinneet jonnekin. Tänään näin muutaman tiaisen ja sen mulle oudon linnun - punaruskea päälaki +sitten tulee valkoinen kaulus/kaulaliina joka lähtee linnun poskipäältä - heti punertaanruskean päälaen alta niskassa on vielä tummaruskea nauha, sen alapolellla taas valkoinen läntti, selkäpuoli kauniin vaaleanruskehtava , pyrstö pitkähkö - tummaa ja valkoista - muodostaen säännöllisiä kuvioita, pyrstön päässä pieni vaalea laikku ja sitten taas tumma töpösulka johon koko lintu päättyykin. [:-DD] Tämä kaikki tulostetusta paperikuvaversiosta ja suurennuslasin avulla tuotettu info  :-))
Nokka taas  näyttää vaalealta - hän oli ruokailemassa ruokinta-automaatissa- kovin oli arka - ko menin lähemmäski - lähti heti pois. Urospeippo .. [:-)] ko?
Sittten oli tämä vaalea kyyhkynen ja perinteisen värityksen omaava kyyhkynen ja tietysti raakkuvaakkuja. Sinitianen ja talitiainen - ei muita tänään.

Lisäys:
Korjaus linnun tuntomerkkeihin - suurennuslasi ei ollut tarpeeksi tehokas  - kävin katsomassa kortilta - pyrstö päättyi valkoiseen - selkä punertavan ruskea - ei siis vaalean "beessin ruskea" vaan punertavan...samalla käväisin tutkailemassa peipon kuvia -ei ole minun mielestäni kuitenkaan peippo.  Varmaan löytyy henkilö joka tunnistaa tämän linnun kunhan saan sen tänne näytille.
« Viimeksi muokattu: 14.03.07 - klo:21:06 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #226 : 14.03.07 - klo:20:49 »

Hyvin on eväät laudalla vielä kelvanneet, sinitintit, talitintit, lapintintit, viherpeipot, punatulkut,urpiaiset, tundraurpiaiset, varpuset, tikka, närhet, kävi ainakin tänään...ja hakkaraiset lenteli hiukan kauempana. Tilhet on menneet...
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #227 : 14.03.07 - klo:22:51 »

Kahlasin läpi lintukuvastoa ja sieltähän tuo löytyi;kaikkein selkeimmin lintu muistutti Tikliä - kun on vain yksi kuvakulma ottamassani valokuvassa ja sekin vähän kaukaa jää tuntomerkit aina vähän arvailujen varaan, mutta melko varma olen tästä Tiklistä - kaikki sopi , väritys, sulkien kuviot - pää -joka ei ole kokonaan punaruskea - mun kuva valehtelee - vaan siellä on mustaa ja sitten myös alempana punertavanruskeaa. Jippiiii  [:53] olen ratkaissut kuva-arvoituksen. Hope so  [:-I]
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #228 : 15.03.07 - klo:17:52 »

Tänään vähän runsaanmanlaisesti - erilaisia lintuja - mustis on arentunut - lähtee karkuun heti kun menee vähääkään lähemmäksi  ja talvella sai mennä vaikka ihan viereen eikä ollut moksiskaan  [?]
vai olikohan edes sama lintu. Tämä näyttäisi naaraalta - hän lymyää tiheäoksaisen pensaan alla - ihan kuin olisi siellä kytiksellä [:-)]. Eikö mustikset tee pesää maahankin -jos hän tsekkaa paikkoja?


Ruoka maistuu - mutta sitä menee vähemmän tietysti kuin kylmällä.
Kalkitun maan päälle viety multaa - 40kg ei riittänyt mihinkään - vielä tarvii lisää - ja kerätty ympäristöstä hivenen "ihmisten" heittämiä roskia pois. Varsinainen "siivouspäivä" mulla on siten ehkä myöhemmin.
Ja - tarkastettu linnunpöntöt - molemmissa on pesitty tai ainaskin ne ovat olleet  käytössä - höyhenillä vuorattu kuoppa kummassakin.  Alta avattavaa pönttöä en tarkistanut vaan annoin olla ja vein vielä yhden pöntön lisää. [:-)] eli yhteensä minulla on neljä pönttöä - siis vähänlaisesti, mutta ei aluekkaan mikään kymmenen hehtaarin metsä ole. Minä olen tarkka - ei liikaa - ja jos ja kun lisään - teen sen yksi kerrallaan - pitäen mielessä sen, että en ahmi liikaa, kun niitä pitää huoltaakkin. Eikö  [?] - ei ainakaan ole suotavaa että jättää ne mätänemään omia  aikojaan - huonokuntoiset täytyy poistaa.
Ja - tietysti taas ulkoilutettu  kameraa  [:-)]
Kirjattu

Evis

  • Vieras
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #229 : 16.03.07 - klo:08:30 »

Huomattavasti vähemmän päivä päivältä lintulaudalla ruokailijoita. tänä aamuna joku haukka iski kyntensä ja vei mennessään punatulkun. Tunnistustaito niin onneton meikäläisellä, että ei tietoakaan mikä? [:-I]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #230 : 17.03.07 - klo:08:33 »

Huomattavasti vähemmän päivä päivältä lintulaudalla ruokailijoita. tänä aamuna joku haukka iski kyntensä ja vei mennessään punatulkun. Tunnistustaito niin onneton meikäläisellä, että ei tietoakaan mikä? [:-I]

Varmaankin kyseessä on ollut varpushaukka.
Kirjattu

Evis

  • Vieras
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #231 : 17.03.07 - klo:11:53 »

Huomattavasti vähemmän päivä päivältä lintulaudalla ruokailijoita. tänä aamuna joku haukka iski kyntensä ja vei mennessään punatulkun. Tunnistustaito niin onneton meikäläisellä, että ei tietoakaan mikä? [:-I]

Varmaankin kyseessä on ollut varpushaukka.
Niinpä taitaa olla tänäaamunakin oli lintulaudalla taas kyttäämässä ja tuntomerkit kyllä täsmäävät siihen .! Kiitos Henrille vinkistä!
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #232 : 17.03.07 - klo:12:03 »

Vihervarpusia ilmestyi ihan hurjan paljon tänä aamuna pihapiiriin.
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #233 : 17.03.07 - klo:14:16 »

Hiljaista ja kylmää, lunta, räntää ja vettä sekaisin tai vuoronperään - eikä yhtään pikku tirppaa  [:-(]. Yksi pulunen nokki hiekanjyviä maasta.
Ja rottisten tai myyrien tai hiirulaisten linnakkeessa vähän liikettä. Oli kamera mukana , mutta ne ovat niin vikkeliä ettei niistä ehdi saada mitään kuvia.

Ja toisaalla - kauralyhteiden joukossa taas valtavia paloiteltuja patonkeja - mä  en jaksa enää   [XX] - nyt ei enää voi kun  [:-DDD]..JA ROSKIA LISÄÄ.
Toisaalta oli niin paha mieli, kävin kaupassa ja pohdin "syvällisiä". Miten on mahdollista;nämä samat tavalliset ihmiset, elävät, käyvät kaupassa, peseytyvät ainaskin joskus- vaikka  lauantaisin, käyttävät dödöjä, hajuvesiä, meikkaavat, laittavat hiuksensa nätisti, käyttävät partavesiä, ajavat partansa, pyyhkivät pyllynsä wc-paperiin ja tekevät tarpeensa sisätiloissa  - useinmiten --wc.hen  [:-DDD], pesevät pyykkinsä, vaihtavat lakanansa, käytävät veistä, haarukkaa tai lusikkaa syödessään ja yleensä syövät lautaselta, pesevät astiansa, siivoavat ja imuroivat -eli tekevät kaikkea sitä mitä normaali ihminen tekee.
Mutt - sit ko mennään ulos - ei korjata koiran p***koja, heitetään tumpit minne sattuu, tupakka-askeja joka paikassa. Mä en vaan käsitä tätä -se ei mahdu sitten millään mun päähäni - "hupaisin" löytö oli tämä; kakat pussissa ja muovipussi maassa  [HUH] [IDIOT]. Minä katselin niitä ihmisiä siellä kaupassa ja mulle tuli sisäinen ristiriita> onko nämä niitä samoja ihmisiä, onko nämä ihmisiä ylipäätänsä -vai mitä nää on..
Koettakaa kestää tätä mun jankkaamistani, mutta kun...mä en vaan kestä sitä      [:´((] [:´((]   tätä ympäristön ja luonnon häpäisemistäl
Tämä ei kuulunut tämän otsikon alle olleskaan vaan ihan muualle, mutt piti ny johonkin tämäkin purkaa-  anteeksi [:17] [:17]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #234 : 17.03.07 - klo:16:17 »

Sen kun purat mieltäsi Mustarastas! Ei ainakaan mua haittaa yhtään. [:-)] [:-)]
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #235 : 17.03.07 - klo:20:57 »

 [:-)]  Kiitos Henri - olo on taas helpottunut  [:57] [:59] ja lintulauta mikä lintulauta - eiks lintujen ruokalautana toimi koko maailma, metsä ja maa - oli se sitten vaikka missä [:-I] :-))
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 299
  • Itä-Uusimaa
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #236 : 18.03.07 - klo:16:06 »

Muutama tärähtänyt kuva  :-))


Sintti ja pienenpieni tikka  [:-)]



Missäs ne kaikki flikat luuraa ?  :-))

Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #237 : 18.03.07 - klo:16:12 »

Kivat kuvat Minnillä  [:-)]


Linnut oli tänään taas vilkkaasti liikkeellä ruokinnalla,kun oli aamulla pikkupakkanen ja kaunis ilma,  mm. keltasirkkuja,pieniä- ja isoja varpusia,
tinttaroita jokunen urpiainen ja käpytikka koiras sekä mustarastaskoiras ekakerran   [:-)]



Pitää vielä lisätä kun äsken oli pihalle tullut fasaanikukko eikä niitä ole näkynyt pitkään aikaan,
taisi meidän fasaanikana saada varmaan poikakaverin.... [:-)]
« Viimeksi muokattu: 18.03.07 - klo:17:52 kirjoittanut hippiäinen »
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #238 : 18.03.07 - klo:18:33 »

Tänään aamulla vieraili kuusitiainen, mustiksia on aineskin kuusi ja vihervarpuset saapuivat  :-))
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: lintulaudalla tänään...
« Vastaus #239 : 25.03.07 - klo:14:19 »

Vähän aikaa sitten lensi taas varpushaukka lintujen ruokintapaikan vieressä olevan koivun oksalle ja siinä se kyttäsi lounasta itselleen.Ei kuitenkaan tälläkään kertaa onnistunut saalistuksessaan.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 1.087 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.