Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Aikainen lintu matosen nappaa  (Luettu 195 kertaa)

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Aikainen lintu matosen nappaa
« : 31.12.06 - klo:18:57 »


Aamusella kello 07.38 olin kuulevinani parvekkeelta talitiaisen ääntelyä. Menin kurkkaamaan verhojen raosta, ja tinttihän siellä istui kynttilälyhdyn päällä.
   Ja oli vielä aivan pimeätä. Linnunkin erotin vain tummana silhuettina.
   Napsautin parvekkeelle valot, ettei tiaisen olisi tarvinnut pimeässä pähkinää hakata.
   Onkos – ja millaisia havaintoja teillä on poikkeavista lintujen ruokailuajoista?
Kirjattu

JTR

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 566
Vs: Aikainen lintu matosen nappaa
« Vastaus #1 : 31.12.06 - klo:19:20 »

Vaimo lähti tänään aamusella aikaisin pimeän aikaan lenkille kesämökki naapurin kanssa. Just kun hän astui ulos. Pähkinänakkeli lennähti syliin ja tarrasi takinliepeeseen kiinni hetkeksi. Pian se siitä pyrähti talon rouhekiviselle kivijalalle tuulen suojaan. Hellyttävältä se näytti ja siltä se oli vaimostakin tuntunut. Tämä viimeisin elämys linnuista pimeän aikaan. Muitakin tapauksia olisi, mutta ei makeata mahan täydeltä...
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Aikainen lintu matosen nappaa
« Vastaus #2 : 31.12.06 - klo:19:38 »

Kyllä mielestäni on aika tavallista, että ruokinnalla napostelee vielä iltamyöhällä tai aikaisin aamulla aivan tavalliset linnut . Yksittäiset pääasiassa. Tinttejä olen nähnyt tai paremminkin kuullut, samoin pikkuvarpusia, viherpeippoja ja mustarastaita. Harakatkin saattavat käydä ruokailulla aivan pimeässä.
Näin tapahtuu ilmeisesti enemmän juuri näin pimeän vuodenajan aikaan, jolloin valoisaa ruokailuaikaa on kovin vähän.

Kerroin aikaisemmassa ketjussa viherpeiposta, joka lensi ikkunaan ja oli monta tuntia lämpimässä  korissa toipumassa navetan vintillä. Sitten näin myöhään illalla , ilmeisesti juuri tuon viherpeipon , syövän innokaasti lintulaudalla.

Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Aikainen lintu matosen nappaa
« Vastaus #3 : 31.12.06 - klo:20:14 »

Meillä on yleensä aikaisin aamusella pihalla ensimmäisenä muutama harakka..
Kirjattu

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: Aikainen lintu matosen nappaa
« Vastaus #4 : 21.01.07 - klo:19:11 »

Eilen aamulla n. klo 6.15 meidän parvekkeella sinitiainen nakutti pähkinää! Johtuukohan aikainen ruokailu yhtäkkiä kylmenneestä säästä (täällä Pirkanmaalla)?
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.276 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.