Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lajit hukassa 2 - haukat  (Luettu 606 kertaa)

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #15 : 14.01.07 - klo:22:34 »

Kyllä se Parus Major niin on, ei näistä kuvista pysty 100%:sta määritystä tekemään. Värit ovat vähän hukassa ja koon määrittäminen vaikeaa. Mutta ihan opettavaisia ovat, tulee useastakin kirjasta etsittyä yksityiskohtia, mieleen palauttamiseksi.[:-I]

Näinhän se on, jos kuva vielä pieni ja kaukaa otettu. Tässäkin tapauksessa taitaa tuo 3 olla ainoa melko varma ehdokas [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Terho

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 164
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #16 : 14.01.07 - klo:23:13 »

Näin varmaan on, ettei välttämättä saada varmuutta, mutta hyvä että syntyy keskustelua. Jos oikein tarkkaan katsoo, näyttäisi kuin tuolla neloskuvan linnulla olisi jotain vähän vaaleampaa tuossa ylemmän siiven tyvellä siiven etureunassa. Olisiko Arskaidaella tätä kuvaa suurempana tai vaalennettuna saatavana, jos siitä saisi jotain yksityiskohtia irti. Samoin kakkoskuva olisi hyvä nähdä vähän isompana.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #17 : 15.01.07 - klo:09:07 »

No kylläpäs nämä nyt alkoivat mennä ristiin, kiitos taas kaikille!  [:-)]

1. Jälleen on ehdotettu molempia, vielä osittain samoin perustein. Erkki K antoi kuitenkin uusia yksityiskohtia harkittavaksi.

2. Merkkaan tämän itselleni todennäköiseksi nuolihaukaksi, ilman lopullista varmuutta.

3. Saattaa olla että kolmosen kohdalla johdin hiukan porukkaa harhaan aluksi kun aloin puhumaan ruskosuohaukasta, ja jotkut saattoivat siitä olettaa että kyseessä on isokokoinen haukka. Itse asiassa nämä kuvat eivät ole minun ottamiani vaan avovaimon, ja kyseisellä Siikalahtireissulla viuhtoi jos jonkinnäköistä haukkaa vähän väliä, välillä ei oikein osannut edes päättää mihinkä suuntaan pitäisi katsoa kun koko ajan oli jotain mielenkiintoista eri suunnissa (välillä näinkin päin  :-)) ). Saattaa hyvinkin olla että avovaimo on räpsinyt kuvia tästä haukasta ilman että minä olen sitä edes itse nähnyt. Täytyisi kai opetella jonkinnäköinen kirjanpito paikan päälle, nyt tuppaa eksymään näitä haamulajeja kuvasaaliseen silloin tällöin. Eli näissä havainnoissa varmin tieto on noissa kuvissa, ei minun päässäni. Uskaltaisiko tästä olla varma että on tuulihaukka (ainakin jotkut ovat aika varman oloisesti tätä tuulihaukaksi väittäneet)? Tai kysytään niin, että jos teille olisi tulossa tästä elämänpinna, hyväksyisittekö havainnon? (Itse en hirveän vakavissani pinnoja keräile, mutta lasken kuitenkin varmasti havaitut lajit.)

4. Kiljukotkaakin on ehdotettu! Jotenkin sitä ajattelee, ettei tälläinen aloitteleva harrastelija voi nähdä muita kuin ihan tavallisimpia lajeja. En itse edes tuollaisia vaihtoehtoja aluperin tälle harkinnut.  :-))

Lainaus käyttäjältä: Terho
Olisiko Arskaidaella tätä kuvaa suurempana tai vaalennettuna saatavana, jos siitä saisi jotain yksityiskohtia irti. Samoin kakkoskuva olisi hyvä nähdä vähän isompana.
Täytyy yrittää vähän vaalentaa sitä kunhan pääsen kotiin illalla (kokeilin sitä jo viikonloppuna, mutta en saanut paljoa lisää yksityiskohtia näkyviin, pysyi melko tummana). Kakkoskuvaa ei varmaankaan tuon isompana saa, se on kaukaa otettu ihan vaan sillä mielellä jos sattuisi kuvaan tarttumaan joku tunnistuskelpoinen piirre, mutta kokeilen kuitenkin vähän suurentaa sitä. Joistakin näistä löytyy myös vaihtoehtoisia kuvia, täytyy katsoa voisiko niistä olla jotain apua. Yritän jotain muitakin temppuja joilla voisi saada noista vähistä pikseleistä hieman enemmän irti.

Voitte uskoa, että opettavaista tämä on minullekin. Hatunnosto koko porukalle täällä!  [KIPPIS]
« Viimeksi muokattu: 15.01.07 - klo:09:09 kirjoittanut Arskaidae »
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

gavia

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #18 : 15.01.07 - klo:17:59 »

Tervehdys!

Olen aktiivinen pönttöfoorumin lukija mutta harvoin kirjoitan mitään. Nyt kuitenkin rupesi tuntumaan siltä että pakko on heittää omat kommentit tähän haukkakeskusteluun, kun niin paljon kaikkea on ehdotettu:

Kuva 1: kanahaukka: pyöreä pyrstön kärki, melko eteen työntyvä pää ja leveät "lonkat", selkeä tapaus
Kuva 2: nuolihaukka, punajalkakin mahdollinen mutta liian epäselvä kuva
Kuva 3: tuulihaukka: hyvät perustelut jo muilta
Kuva 4: vaikea kuva mutta kaikki kotkat sulkeutuvat pois harittajien lukumäärän ja liian kapean "lonkan"(pyrstön tyvi) perusteella. Siiven ja pyrstön muoto, harittajien lukumäärä sekä tietysti biotooppi sopii mielestäni parhaiten ruskosuohaukkaan.

T: Gavia Kuopiosta
Kirjattu

Terho

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 164
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #19 : 15.01.07 - klo:18:34 »

Kyllä minusta tuon tuulihaukan voisi laskea tuon kuvan perusteella ihan varmaksi.

Kun nyt näitä kuvia olen uudelleen tarkastellut, kannatan myös gavian ruskosuohaukkamääritystä neloskuvasta. Ehkä kuvassa hämää myös se, että linnun pyrstö on levitettynä. Pyrstö on kuitenkin suhteellisen pitkä. Myös mahdollinen vaalea läntti siiven etureunassa sopisi lajiin.

Itse arvelisin, että tuossa kakkoskuvassa (vaikka se onkin armottoman pieni) saattaisi näkyä otsanseutu vaaleampana, jos se olisi punajalkahaukka, mutta täyttä varmuutta ei kuvasta kyllä uskalla sanoa.

Tuo ykköskuva ei minulle avaudu kuitenkaan yhtä selvästi kanahaukkana kuin muille, joskaan en sulje sen mahdollisuutta pois. Minusta linnussa on tiettyjä piirteitä, jotka sopisivat kyllä naarasvarpushaukalle. Minusta kyynärsiipi on suhteellisen lyhyt (joskin erot ovat varsin pieniä) ja kaula melko paksu. Lisäksi pyrstö on tasapäinen vain kulmistaan pyöristynyt, mikä ei nähdäkseni sulje pois varpushaukkaakaan. Esim. kuvasarjan http://www.tarsiger.com/index.php?pic_id=SL1065732009&lang=fin keskimmäisessä kuvassa näkyvällä varpushaukalla on samantyyppinen pyrstö.
Jos olisi tiedossa linnun koko, luultavasti määristys olisi helppo.
« Viimeksi muokattu: 15.01.07 - klo:18:38 kirjoittanut Terho »
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #20 : 15.01.07 - klo:19:04 »

No niin, nyt on tullut touhuttua kuvankäsittelyohjelman parissa.

Sain kuvia 2, 3 ja 4 hiukan suurennettua.

Löysin lisätodisteita 3:n tuulihaukkamääritykselle. Meillä olikin kuvissa pariskunta, toinen lintu on harmaansävyinen ja silläkin näyttää olevan mustat pyrstösulkien päät. Paras otos tästä yksilöstä alla olevassa kuvassa. (En huomannut tätä kun tein avausviestin kuvakollaasia, koska minulla on tapana rajata yksilökuvat erikseen havaintopäiväkirjaan. Nämä olivat siellä vierekkäin, mutta en sitä aiemmin jotenkin tajunnut että siinä oli kaksi eri yksilöä.)

Oheisen kuvan selitykset:

2a. Aiempi kuva 2 suurennettuna.
2b. Kuva 2a + ronskisti kirkkauden ja kontrastin säätöä (lisäsin tämän vain siksi kun sattui olemaan vielä tilaa tässä sommitelmassa).
3a. Aiempi kuva 3 suurennettuna.
3b. Aiemman kuvan 3 yksilön kumppani.
4a. Aiempi kuva 4 suurennettuna.
4b. Kuva 4a + reilusti kirkkautta.



Ykkönen on selvästi kallistumassa kanahaukan puolelle, kun gaviakin sille varman tuntuisen äänen antoi, mutta Terhon kommentit huomioiden annan tämän hautua rauhassa ja yritän kaivaa jotain vertailumateriaalia teidän kommentit mielessäni.

Lainaus käyttäjältä: gavia
Kuva 4: vaikea kuva mutta kaikki kotkat sulkeutuvat pois harittajien lukumäärän ja liian kapean "lonkan"(pyrstön tyvi) perusteella. Siiven ja pyrstön muoto, harittajien lukumäärä sekä tietysti biotooppi sopii mielestäni parhaiten ruskosuohaukkaan.
Lainaus käyttäjältä: Terho
Kun nyt näitä kuvia olen uudelleen tarkastellut, kannatan myös gavian ruskosuohaukkamääritystä neloskuvasta. Ehkä kuvassa hämää myös se, että linnun pyrstö on levitettynä. Pyrstö on kuitenkin suhteellisen pitkä. Myös mahdollinen vaalea läntti siiven etureunassa sopisi lajiin.

Minäkin tänään katselin netistä löytyvistä kuvista että aika hyvin ruskosuohaukka sopisi muodoltaan. Hyvin tummalta tämä kyllä näyttää, en saanut kirkkauden ja kontrastin säädöllä tähän ilmaantumaan mitään muita vaaleita piirteitä kuin tuon kaulanseudulla olevan läntin.

Tämähän alkaa näyttää jo ihan lupaavalta, tuulihaukka on joka tapauksessa meille ensimmäinen varma havainto.  [8-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #21 : 15.01.07 - klo:19:08 »

Tästä onkin kehkeytynyt varsin mielenkiintoinen oppitunti... mulla meni arvaukset hurjasti pieleen!  [:-I]

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #22 : 15.01.07 - klo:19:25 »

Minäkin sitä 4. heti kotkaksi arvelin, mutta näin sitä taas oppii...ja muistaa taas tutkia kaikkea entistä tarkemmin  [:-I]
Kirjattu

Erkki K

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 705
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #23 : 15.01.07 - klo:19:34 »

Nyt uusista kuvista 4. paljastuu ruoskosuohaukaksi. [:-)]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #24 : 15.01.07 - klo:19:53 »

 [:-(] Mulla olis kans yks haukka kysely ei ole kuvaa vaan heikkoja tuntomerkkejä:

Se on lennellyt pihapiirissä jo loppuvuodesta alkaen aamu -tai iltahämärässä,
aika pieni jotain ehkä rastaan kokoluokkaa,aika tumman värinen ja teräväsiipinen.
Siis aika siron mallinen,mut kun se syöksyy aina niin nopeesti pikkulintujen perään,
ettei sitä ehdi oikeen kunnolla näkemään.
Lintuoppaan kuvauksista itse olen päätynyt ampuhaukkaan????????????
Olis ihan kiva tietää mikä se on ja jos sen vois vaikka lisätä tammikuun pihapinnoihin.

ps. tänään lensi taas pihantuntumasta kotka,nyt en ol varma oliko maa-vai merikotka.
( [:-I] vaikutti äkkinäkemältä maakotkalta  [:-I])
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #25 : 15.01.07 - klo:19:59 »

Lintuoppaan kuvauksista itse olen päätynyt ampuhaukkaan????????????

Haukan kokoluokka viittaa ampuhaukkaan  [:-)] Lintu on myös tumman värinen, teräväsiipinen ja saalistaa pikkulintuja eli lähes varma amppari [:-)] Vai voisiko se olla varpuspöllö?

Kotkasta: joku kotka on ihan mahdollinen nähdä tähän aikaan, mm. mä näin pari viikkoa sitten muuttavan merikotkan talvilintureitilläni
Kirjattu

jaTa69

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 311
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #26 : 15.01.07 - klo:20:03 »

Ampuhaukkoja on Hippiäisen "lähi"seuduilla näkynyt siellä täällä, joten ei ollenkaan mahdoton.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #27 : 16.01.07 - klo:10:27 »

Lainaus käyttäjältä: Kaija
Tästä onkin kehkeytynyt varsin mielenkiintoinen oppitunti... mulla meni arvaukset hurjasti pieleen!

No älä nyt, sinähän mainitsit nuolihaukan kakkosen yhteydessä, ja sehän saattaa olla oikein, katsotaan nyt mitä viisaammat sanovat noiden uusien kuvien pohjalta. Niin, ja ruskosuohaukkaakin veikkasit, vaikkakin 3:een 4:n sijasta, mutta siinähän ei ole kuin yhden numeron heitto.  [:-)]

Kun ajattelee tuota tilannetta varpus- ja kanahaukkojen määrittämisessä, niin tulee mieleen että lintutieteilijät saisivat kyllä tehdä lintuharrastajille palveluksen yhdistämällä nämä kaksi lajia yhteen nimelle lintuhaukka (Accipiter accipiter), ja varpushaukka ja kanahaukka olisivat sen alalajeja (Accipiter accipiter nisus ja Accipiter accipiter gentilis). Eikös vaan helpottaisi meidän elämää.  :-))
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #28 : 16.01.07 - klo:13:36 »

Kiitokset jaTa69:lle ja Kahlurille tiedoista,voipi se sitten olla ampuhaukka jos niitä kerran lähiseuduilla on näkynyt.
[?-/] Katsellaan ja jos sitten loppukuussa vaikka lisäisi sen täänkuun pihapinnoihin.
« Viimeksi muokattu: 16.01.07 - klo:13:38 kirjoittanut hippiäinen »
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lajit hukassa 2 - haukat
« Vastaus #29 : 16.01.07 - klo:21:13 »

Minäkin sitä 4. heti kotkaksi arvelin, mutta näin sitä taas oppii...ja muistaa taas tutkia kaikkea entistä tarkemmin  [:-I]

Samoin.. [:-I]  Minusta nämä on nii-in opettavaisia. Tulee tosissaan pohdittua, kun lukee kokeneempien perusteluja ja havaintoja kuvasta. Meitä on täällä niin monentasoista harrastajaa, ja silti kaikilta voi oppia kaikkea.
Todella mielenkiintoinen keskustelua, vaikka laji jäisikin lopullista määritystä vaille, oppii paljon vastaisuudenvaralle, kun itse näkee esim juuri jonkun pedon. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -
 

Sivu luotiin 0.277 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.