Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tarkennusta lintujen ruokintaan  (Luettu 114 kertaa)

Sus

  • Vieras
Tarkennusta lintujen ruokintaan
« : 28.02.07 - klo:13:23 »

Tuli vaan mieleen kysäistä voiko linnuille antaa pellavansiemeniä? Voiko antaa soijarouhetta? On nimittäin kaapissa vähän liikaakin.

Kysyn myös siksi, kun joskus käy niin, että linnunruoka loppuu ja mulla on sen verran hankala kauppamatka, (eikä autoa) että ei välttämättä heti tule lähdettyä, niin kaapista yrittää sitten keksiä jotakin. Täällä ei mitään suuria lintuparvia mulla ole, joten pariksi päiväksi voi löytyä kaapistakin.

Mitens ihan tavallinen kuiva leipä tai näkkileipä? Tarkoitan kun niissä on sitä suolaa kuitenkin jonkin verran. No ainahan ihmiset on leivänmuruja vieneet... mut ihan periaatteessa haluaisin tietää. Pitänyt monta kertaa kysyä, kun silloin tällöin tulee "hätätilanne".  [:-)]

Oliko muutes niin, että linnut eivät syö ruisleipää? Ihan kuin jostakin oisin lukenut joskus.

Voiko antaa jyrsijöille tarkoitettua ruokaseosta. Sitä aina riittää, kun on noita gerbiilejä. Niissä on erilaisia siemeniä, mut myös sellaisia puristeita. Vitamiineja on lisätty ja mitä kaikkee... (Pitäis kai laittaa täydellinen tuoteseloste mukaan...)

Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Tarkennusta lintujen ruokintaan
« Vastaus #1 : 28.02.07 - klo:14:05 »

Mun mielestä linnut osaa ihan itse valita, mitä ne haluavat/ voivat syödä. Ajatelkaa vaan, miten paljon kaikkea saastaa luontoon on heitetty  [:-/]
Ja satunnainen hiukan suolatun leivän syönti ei varmaan tapa lintuja?

Mä vein aamulla "kunnon" ruokien lisäksi pihalle eilisen valkosipulipatongin muruset, palan ruisleipää pilkottuna harakalle sopiviksi paloiksi, puoli pussia rusinaa ja murennetun talipallon. Varsinainen Gourmet-ateria maasta syöville linnuille! Jokainen saa siitä valita oman nokkansa mukaista ruokaa!

Todennäköisesti mun lähdettyä pihasta Harakoilla on alkanut kekkerit!  [:25] [:20] [:51] [:52]

pikkukakadu

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 70
Vs: Tarkennusta lintujen ruokintaan
« Vastaus #2 : 28.02.07 - klo:14:24 »

Pellavan siemeniä  on undulaateille ja (lemmikki)peipolle tarkoitetuissa siemenseoksissa, jotka ainakin meillä ovat varpusten suosikkiruokaa. Joskus olen tarjonnut pelkkiä pellavan siemeniä, mutta ne eivät ole maistuneet niin hyvin kuin seokset.

Viimeksi laitoin ylijääneet pellavasiemenet keväällä maahan pellavankukkien toivossa ja silloinpas ne kelpasivat isolle joukolle viherpeippoja ja varpusia.  Siellä ne kuopsuttelivat innoissaan ja tyytyväisinä kukkapenkissä  :-))

Mitään suolaista ruokaa en ole antanut linnuille. Mutta harakoille kelpaa esimerkiksi keitetyt perunat ja niiden kuoret. Meidän pihan hakkaraisten mielestä perunankuoret on suurta herkkua.
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Tarkennusta lintujen ruokintaan
« Vastaus #3 : 28.02.07 - klo:15:45 »

Tällaista ruokaa löytyi eräältä ruokintapaikalta  [:-)]:


Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Tarkennusta lintujen ruokintaan
« Vastaus #4 : 28.02.07 - klo:16:42 »

Tällaista ruokaa löytyi eräältä ruokintapaikalta  [:-)] :

Tuo näyttäis vähän jyrsijöiden ruokaseokselta.

Eli vissiin näitä kaikkia mun miettimiäni voi antaa... voihan tuota soijarouhettakin kokeilla, kattoo kelpaako.

Kiitos vastauksista!  [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.054 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.