Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: mikä tipusia vaivaa?  (Luettu 1064 kertaa)

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 328
  • Itä-Uusimaa
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #15 : 30.01.07 - klo:10:36 »

Mietinkin josko ruokkis ens talvena tipusia ollenkaan tai sitten pitäs laittaa joka ruualle oma lauta jotteivät heittelisi sitä ruokaa pihalle mikä ei itsele kelpaa.

Tässä pihassa on toiminut suhtkoht hyvin se, että erilaista ruokaa on eri automaateissa.
Jokunen vuosi sitten oli vielä sekalaista murkinaa automaateissa, ja  kaikki pähkinää
halajavat lajit viskoivat auringonkukansiemenet ja kaurat maahan.
Viherpeipot ovat kuitenkin sellaisia sottapyttyjä, että auringonkukkaautomaatista
pitää valita ne just parhaat siemenet ja viskellä huonommat maahan.

Käyn sillointällöin puhdistamassa automaattien alustat, ja levitän
puhdasta lunta niihin kohtiin. Keväisin on sitten siivoushetkiä useammin, kun
lumet alkaa sulamaan.

Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Evis

  • Vieras
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #16 : 30.01.07 - klo:10:47 »

Aivan kuten Minnikin hajautin ruoka-automaatit erilleen, niin saavat linnut rauhassa ruokailla. Samoin minä tallaan aina laudan alustan ja laitan puhdasta lunta tilalle, Tosin en tiedä onko siitä paljon hyötyä, kun linnut kaivelevat lumesta vanhoja siemeniä.   [:-I] Yhtään kuollutta lintua en kyllä ole löytänyt tänä talvena. [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #17 : 30.01.07 - klo:11:09 »

Mä VIELÄKIN tarjoon harjaakin puhdistukseen. Mulla oli tälläinen varrella. Ja toimi.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #18 : 30.01.07 - klo:13:07 »

Mulla on ollut käytössä ämpäri ja lasten hiekkalapio ja hyvin on toiminut sekin.
Harjaamisen jälkeenhän on kuitekin siivottava pois ne tähteet eikä vaan lakaista syrjemmälle josta linnut ne kuitenkin hakevat.

Nyt on tuhkat pihalla.

Ehkä ens talvena ei ruokintaa ollenkaan.
Nyt vaan lintui niiin paljon ja tottuneet että niitä hemmottelen.
Kirjattu

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #19 : 30.01.07 - klo:13:31 »

Voihan vietävä! Täällähän on hyviä vinkkejä. Kiitos.  [:-)]
Olenkin ihmetellyt, mihin tuota tuhkaa laitan näin talvella. Tuhkaämpäri on jatkuvasti täynnä ja kompostiinhan sitä ei voi laittaa. Kesällä se menee puskien juurille yms.
Harjaa olen minäkin käyttänyt lintulautojen puhdistukseen ja terassin lattian harjaan joka päivä. Meillä kun on tuo ruokinta terassilla. Lattia on joka päivä siivottoman näköinen ja se pitää harjata hyvin. Nyt on paljon siemeniä jäätynyt kiinni lattiaan, mutta joka harjauksella lähtee myös paljon pois. Ensi talveksi järjestän ruokinnan pihalle. Täytyy keksiä jotain systeemejä, että pystyy alustan siivoamaan hyvin yms.
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #20 : 31.01.07 - klo:18:20 »

Minulla on lintujen ruokintapaikka parvekkeella, täytyy varmaan hankkia harava ja lakaista pois lattialle tippuneet siemenet yms. ruuantähteet.
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #21 : 31.01.07 - klo:20:58 »

Tänään löysin kuolleen linnun, ihan pienen - keltaiset vatsasulat ja musta-keltakirjavat peräsulat -voi pientä riepua [:-(] mikä lienee tullut  [:-(]
Hän oli vihervapunen - korjasin varovasti pois jalankunkutieltä, pois ihmisten ja koirien jaloista ja - huolehdin hygieniasta, ei paljain käsin, itseasiassa en käsin olleskaan , kotona tutkin kertakäyttökäsineet kädessä ja hävitin asianmukaisesti. Mitään pintavikaa ei näkynyt eikä vammaa.
Onkohan näissä linnuissa sisäloisia jotka syövät kaiken ravinnon linnulta tai leviävät kuten jotkut madot  linnun sisäelimiin [?] tappaen linnun.  [:-(]
« Viimeksi muokattu: 01.02.07 - klo:12:12 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #22 : 01.02.07 - klo:14:46 »

Kuka tietää kuinka nopeesti lintu kuolee salmonellaan?
Puhutaanko päivistä vai viikoista?
Pihallamme käy vieläkin se pullea ja pörheä urpiainen,maanantaina sen ekan kerran havaitsin.
Enää ei ole erityisen unelias tai makoile pitkiä aikoja paikoillaan.
Häipyy aina välillä pois pihasta ja yötkin viettää jossain muualla.
Päivisin jaksaa kuitenkin käydä pihallamme syömässä.
Sen siivet eivät ole niin tiiviisti kiinni selässä,ne vähän roikkuvat,kuin muilla urpiaisilla kun ne nököttävät maassa.
On huomattavasti pulleampi kuin muut urpot.
Tai ehkä se on vaan hyvin syönyt. [:-I]
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #23 : 02.02.07 - klo:18:00 »

Ruokinta-automaatteja kannattaa suosia lintujen ruokinnassa ja sellaisia lintulautoja, että linnut ei pääse ulostamaan laudalle ruuan joukkoon. Ja maahan tietysti mahdollisimman vähän ruokaa tarjolle. Mitä nyt kauraa välillä tulee maahan viskottua itse, vaikka maassa on kaura-automaattikin.
Myös hyvä systeemi on  laittaa hakoja, siis kuusenoksia ruokintalautojen alle. Sinne tippuvat kuoret ja ulosteet osa piiloon. Hakoja on helppo nostella ja pöllyyttää tai vaihtaa osa uusiin ja harjaus tietysti ajoittain hakojen alta. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #24 : 02.02.07 - klo:21:58 »

 [:-(] [:-(]Voi surku. Nyt olen 99%:n varma siitä että jokin mättää ruokinnallani. Tänään - lähtiessäni töihin näin oletettavasti (viher)/varpusen kököttävän oksalla. Se tärisi ja oli pörhöllään vaikka ei ollut edes kunolla pakkasta eikä osannut lentää heti pakoon. Ja kun se lensi - se meni lumeen istumaan ja oli siinä pitkän aikaa. Se oli sairas lintu..sen näin vaikka en asiantuntija olekkaan. Linnun rinta oli harmaan/vaalean ruskea eikä keltainen, mutta pyrstösulissa oli sitä keltaista ja tummaa..myös päälaki oli harmaanvaaleanruskea, ei musta tai tumma.
Palasin kotiin, hain pienen lapion ja ryhdyin siivoamaan ruokinta-automaattien alustoja ruoan tähteistä  ja korjasin pois mustiksille asettamani muoviämpärin kannen - johon olen tavallisesti laitanut murskattua pähkinää ja muuta herkkua. Olin jo edellisenä iltana käynyt siivoamassa - mutta aina sinne maahan jotain jää - vaikka olen aina käyttänyt kuorittua kauraa ja kuorittua auringonkukkaa -välttääkseni juuri sen roskaantumisen. Ja jäi vieläkin  [:-(]
Ja nyt iski paniikki. Huomenna lauantaina on pakko siirtää ruokinta-automaatit toisaalle, sitä kaupngin asettamaa vaneripömpeliä en vain voi siirtää.
Pulut kans joutuivat paniikkiin kun näkivät mitä tein.Samantien melkoinen pulumäärä lehahti tähän pömpeliin, oikein taistelivat siitä kuka saa ruokaa. Olivat ylhäällä männyssä tarkkailemassa tilannetta. Kyllä näillä ajatus pelaa - linnuilla siis.
Olin jo melkein valmis soittamaan töihin ja ilmoittamaan poissalosta, mutta sitä tuskin olisi kovin suopeasti katsottu - palkattomaksi olisi mennyt ja työtoverit jätetty pulaan. Töissä mietin -voikohan näille lintusille -sairaille siis - murskata V-Pen megaa ja antaa lääkkeeksi  - ei voi -          [:-I]
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #25 : 02.02.07 - klo:21:58 »

Kuusenhavuja minäkin kannatan. Tuhkaa olisi kyllä omasta takaa, mutta
on se tosi ruman näköistä, jos sitä laittaa. Ruokintapaikka on portin
pielessä. Kalkki sulautuisi valkoiseen lumeen.
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #26 : 02.02.07 - klo:22:02 »

Huomenna siis kalkin ostoon, täytyyköhän ruokinta kokonaan lopettaa  [:-(]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 294
  • Säkylä ** älykäS
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #27 : 02.02.07 - klo:22:07 »

Ruokintaa EI saa lopettaa kesken. Sekin auttaa jos omaa ruokintaa siirtää vähän sivummalle että siemenet putoavat eri paikkaan
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #28 : 02.02.07 - klo:22:12 »

Huh - helpotus - tuntuisi hirveältä lopettaa - tuskin siihen pystyisinkään - kiitos Jarmo pikaisesta vastauksesta.
Eli ruokinnan siirtäminen siis - hyvä jos sekin auttaa  [:57]
Mites tuo kalkki - voiko sitä laittaa - nyt sataa vettä, jos huomennakin . .tulee kalkkivelliä [:-I]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 294
  • Säkylä ** älykäS
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #29 : 02.02.07 - klo:22:16 »

jos saisi siemeniä harjattua vähäsen pois ja sitten kalkkia jos vielä sataisi uutta lunta vähäsen ja ruokinnan siirtäisi vaikka kymmenen tai 5 metriä  [:-)]

Ajatellaan vielä lintuja mitkä syövät ruokintojen ulkopuolella varmasti on välillä kuraisia ym paikkoja joten ei paniikkia
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     
 

Sivu luotiin 0.064 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.