Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: mikä tipusia vaivaa?  (Luettu 1063 kertaa)

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #30 : 02.02.07 - klo:22:20 »

Kiiitooos  [:-)]
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #31 : 03.02.07 - klo:10:05 »

Minäkin viimeksi tänä aamuna kolasin ja harjasin vanhat siemenen kuoret ja muut sotkut pois lintujen ruokintapaikoilta.Kun on kolmessa eri paikassa siemenautomaatteja ja yhdessä lisäksi vielä ruokintakatos,niin puuhaahan niissä riittää aika paljon.
Ja vaikka kuinka hyvin puhdistaisi ruokintapaikat,niin aina niitä lintujen salmonellatapauksia saattaa tulla.
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #32 : 03.02.07 - klo:17:05 »

 [:-(] Tänä aamuna korjasin toisen kuolleen linnun -se oli menehtynyt kaupungin asentamaan vaneriseen ruokinta-automaattiin.
Korjasin pois, laitoin paperiin ja laatikkoon ja piti lähetää se tuonne Ouluun tutkittavaksi, mutta postit olivat tänään kiinni - joten  se kuollut lintu on nyt parvekkeella..laatikossa paperin sisällä tietysti. Kuinkahan kauan sitä voi pitää kylmässä, maanataina ovat postit taas auki ja aikaisintaan sillon sen saan lähetettyä.
Siivosin hurjana ruokintapaikan  - taas joku tai jokin oli viskonut pitkälle niitä auringonkukan siemeniä siten ettei kyseeseen voi tulla kuin kaksijalkainen  [:-/]. Laitoin lapun jossa kielsin linnunruoan maahan laiton..sanaa salomonella en uskaltanut laittaa, kun se aiheuttaisi vain yleistä hysteriaa.  Samalla siirsin omia ruokinta-automaatteja ainakin sen 5 metriä poispäin, mutta en hennonnut olla laitamatta vadille mustiksille ruokaa - siihen uuden ruokintapaikan viereen.

Myös pupujussikat ovat käyneet ruokinnalla, sen näki papanoista. Surullista - toivon mukaan uusia kuolemantapauksia ei tule. [:-(]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #33 : 03.02.07 - klo:18:46 »

Mä en kanssa tajua kun nyt tuntuu että meidän pihalla on joka päivä uusia pörheitä,pörröisiä lintuja.
Enimmäkseen urpiaisia ja vihervarpusia.

Olen koittanut ruokinnan alusta siivota ja tuhkaakin laitoin,mutta mitä se hyödyttää jos se sairas tipu on ruokinnalla joka ikinen päivä [?]
Jospa kyseessä olisi sittenkin jotain muuta kuin salmonellaa.
Yksikin väsähtänyt ja pörheä urpiainen vieraili pihalla lähes viikon joka päivä.
Pimeän tullen hävisi niin kuin muutkin ja seuraavina päivinä palasi.
Tai sitten alkaa emon mielikuvitus vaan tehdä kepposia.

Yhtään kuollutta lintua en ole mistään vielä löytänyt.
Ei mulla muina vuosina ole tälläistä tapahtunut,tai sitten en ole vaan huomannut.
Ei tosin ole ennen ollut urpiaisia eikä vihervarpusiakaan.
Onkohan ne jotenkin helpommin sairastuvia kuin muut?
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #34 : 03.02.07 - klo:19:48 »

Minä näin tässä eilen tai toissapäivänä juuri sellaisen tyypillisen salomonella-linnun. Ei pakkasta ja lintu kuitenkin pörhöllään, tärsevä (korkea kuume) ja hidasliikkeinen, viihtyi lumessa (jäähdytteli itseään?) eli lintu käyttäytyi aivan kuten tyypillinen salomonella-lintu. Takapää sillä oli vähän nuhruinen - sen ehdin nähdä.
Ja nyt tänä aamuna - samanlainen lintu kuolleena. Vahvasti epäilen salomonellaa, mutta kuitenkin haluan vielä varmistaa asian. Oli puhdasta sattumaa se, että löysin molemmat. Yhtä hyvin olisin voinut kulkea "silmät ummessa" maahan katsomatta tai käymättä juuri sinä hetkenä lintulaudalla (varikset tai rotta napannut aikanaan linnun poskeensa ja näkemättä olisi jäänyt)
Olikohan se toissakeväänä  - tai aiemminkin - kun näin kuoleen räkätin alueella jossa pari auton akkua oli lumiauran ansiosta rikkoutuneet ja myrkyt päässeet ojaan. Jotkut umpelot jättäneet sinne pelkän taivaan alle akut jotka kuuluivat ongelmajäteisiin. Mietin vain kuinka monta kuollutta jäi näkemättä. Vain hapon vahva haju tuntui alueella , myrkyt  lienee imeytyneet maahan ja vaaraa aavistamattomat linnut osuneet juuri sinne. Eipä siinä paljoa tarvitse myrkkyjä haistella pienen linnun kun henki lähtee.  [:-(]

Minulle on kyllä jäänyt nyt sellainen käsitys, että salomonella-lintu kuolee melko nopeasti -ei siinä viikkoja mene, mutta voin olla väärässäkin. Ehkä muutama päivä, neljä tai viisi  [?] Ja just jossain   [:-DD] linkissä todettiin, että salomonella on yleisempää vihervarpusissa. Näin muistelen lukeneeni. Hmm - se olikin tässä linkissä  [:-DD]
« Viimeksi muokattu: 04.02.07 - klo:10:25 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #35 : 04.02.07 - klo:10:44 »

Minä jatkan vielä aiheesta. Toinen mahdollisuus on se, että ravinnossa on jotain pielessä. Salomonellaa on joskus löytynyt  - nooh --ulkomaisista auringonkukansiemenistä (kuorellisia). Itse käytän Nokittavaksi siemenseoksia (Risetti Oy, Raisio), kalliiksi tulee, mutta tulkoon nyt. Eihän se kotimaisuus 100%:n  tae ole ruoan puhtaudesta, itseasiassa ihmettelen kun tämä auringonkukka menee kuin kuumille kiville, mutta se sekoitus;kaura, auringonkukka ja pähkinä - sitä menee vähemmän ja nämä kuolemat ajoittuivat siihen kun aloitin tämän sekoituksen käyttämisen ruokinalla. Sattumaa - mahdolisesti - kuin sekin että linnut löysin.
Muuten - mietin myös tuota, että vaikuttaahan tuo ravinnon saantikin kait jotain salomonella-linnun odotettuun elinikään - kait. Jos on erittäin vähän ruokaa tarjolla - sairas lintu menehtyy nopeammin  [?] En tiiä.

Lisäys: käynti ruokitapaikalla, taas kuollut lintu, mutta nyt tällä kertaa joku toinen lintu ollut asialla - tai kissa, vain höyhenet jäljellä, vihervarpunen jälleen. [:-(]
Ja aina tuohon maahan jää jotain ruokaa jota ne linnut käyät nokkimassa. Urpainen - hitaanpuoleinen reagoinniltaan, mutta muuten laihiskunossa -ei pörhöllään nokki outoon paikkaan joutunutta siemenkasaa - auringonkukkaa - en ainaskaan itse ole sitä sinne laittanut - maahan siis. Ja pyrkivät väen väkisin siihen vanhaan ruokintapaikaan. [:-/]   
« Viimeksi muokattu: 04.02.07 - klo:12:37 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #36 : 05.02.07 - klo:11:58 »

Olin vähän huolissani kun meilläkin kuoli se yksi viherpeippo, eikä tiedetty mihin kuoli.
Mutta nyt menneenä viikonloppuna ruokinnalla kävi vain terveitä ja hyväkuntoisen näköisiä lintuja. Lintujen kokonaismäärää on vaikea arvoida mutta varmaan ruokinnalla käy 300-400 yksilöä.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #37 : 05.02.07 - klo:16:39 »

Tänään kuollut lintu sitten vihdoin ja viimein matkasi Ouluun. Saa nähdä sitten mihin se ressu kuoli.
Enää en ole nähnyt kuolleita lintuja, mutta poikkeuksellisen pullukoita - ei pörhöllään olevia siis. Ostin Kekkilän puutarhakalkkia - se 7,5kg ja eihän se riittänyt mihinkään. Sen ripottelin ruokintapömpelin ympärille ja muualle missä olen lintuja ruokkinut. Ja eikös ne juupelit tulleet siihen maahan ja nokkineet sitä kalkkia, muutama lintunen..joku laihanhuiskea ja muutama  pönäkkä ja pullea. Yksi merkillisen näköinen lintukin oli - taisi olla lintujen aatelia -  :-))     ainakin sellainen kyömynokkainen oli - ensin katselin, että onko siinä papukaijan ja varpusen risteytys tai punatulkun ja varpusen risteytys , mutta ei varmaankaan. Ruskean harmaa se oli, ylänokka jotenkin paksumpi kuin normaalisti - no näitähän varmaan löytyy luonnosta..näitä poikkeamia . Minulle tämä vain on niin uutta ja yllätyksellistä, kun olen tavallisesti nähnyt vain näitä perinteisiä tiaisia.


300-400 yksilöä - hirvittävä määrä, sellainen määrä jos tänne ilmaantuisi se herättäisi jo yleistä huomiota  :-O   [:-)] ja tuhansia euroja menisikin heidän ruokkimiseensa  [:-)]

Ja rottiksia -  [:-(]  niitäkin taas on  -oikein rottapolku meni oravanruokintapömpeliin - joka nyt on siis entinen. Rottahan se on jyrsinyt reunat siitäkin pois ettei lasi enää pysynyt paikoillaan. Ei siis orava - kuten aiemmin oletin.
Varhain aamusella näkyi kulkukissa - tämänkin vakioreitti ilmeisesti kulkee tämän ruokintapaikan ohi. Ja jäljistä päätellen monen muunkin eläimen , varsin vilkas paikka siis.
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:19:50 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

Talvikki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 237
  • Pohjois-Karjala
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #38 : 05.02.07 - klo:19:52 »

Kyllä sitä noilla lintusillakin on tuntuu olevan monenlaisia vaivoja ja sairauksiakin.

Kerran olen lintulaudalla nähnyt viime talvena viherpeipon, jolla oli punainen patti nokan tyvessä ja noita jalkapuolia tinttejä on ollut usein. Nyt on kuukauden päivät käynyt ruokailemassa talitintti, jolla nokan yläpuoli on kasvanut paljon pitemmäksi kuin alapuoli ja se vielä kaartuu aika paljon alaspäin. Ihan kuin se ei kuitenkaa ollenkaan haittaisi tuota tinttiä, ihan tavallisen kuntoiselta se vaikuttaa. Oikeastaan se on oikea isottelija ja ärhentelee herkästi toisille, eikä muilla ole yhtäaikaa asiaa samalle lintulaudalle, kun tämä valitsee sopivaa siementä.  [:-)]



Tämän parempaa kuvaa en ole onnistunut tuosta tintistä saamaan, mutta näkyy tuo nokka nyt jotenkin tuosta.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #39 : 05.02.07 - klo:19:58 »



Minä olen aiemmin jo kertonutkin että meillä oli myös tuollainen käyränokka sinitiainen.
Se oli oman pihan pesäpoikasia. Koko syksyn seurasin sen nokan kasvua.
Sillä oli sekä ala- että ylänokka tuollainen käyrä.Kasvoivat siis ristiin, ylänokka alaspäin ja alanokka ylöspäin.
Kovin rohkeaksi tuli kun lopulta ruoka piti olla hienoksi jauhettua ja se söi sen jalkojeni juuresta
pää sivuttain taivutettuna.
   Nokka oli tosi pitkä.
Ensimmäiset kylmät kevätsateet lumelle sen tappoivat.
Kun ei tuolla nokallaan pystynyt höyhenpeitteestään huolehtimaan.
Kylmään kuoli ressukka  .


Vihreä osa lisätty.
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:21:20 kirjoittanut -muru- »
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 294
  • Säkylä ** älykäS
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #40 : 05.02.07 - klo:19:59 »

 [:´(] [:´(]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #41 : 05.02.07 - klo:20:05 »

Onpas erikoisen näköinen  :-O . No - minua alkoi kiinnostaa tuo näkemäni "ei ihan pieni poikeuksellinen varpunen" - sen nokka ei ollut tuollainen, vaan paksu kuten punatulkulla - ei se ei ollut nokkavarpunen - värit eivät täsmänneet lainkaan - siinä päällä oli sellainen vaaleampi alue - nokan yläosassa ja muutoinkin se oli isompikokoinen kuin muut linnut - ehkä juuri sen pönäkkyyden ja pulleuden (ei siis pörheyden)vuoksi -  sitä paitsi se ei hypellyt - se käveli - juuri siksi se näyttikin niin kummalliselta..nokkansa lisäksi.  [:-I]
Tämä talvi on ollut hyvin poikeuksellinen minun ruokinnan osalta. Siellä on näkynyt aiemmin minulle vieraita lintuja (urpiaiset ja vihervarpuset) ja lisäksi nyt nämä poikkeuksellisen pulleat linnut ja ne kuolleet. [?]  [:-(]   

Lisäys: minä aina lohdutan itseäni ajatuksella että kuoleva lintu vaipuu samanlaiseen kivutomaan ja eufooriseen olotilaan kuin ihminenkin kuollessaan kylmään - no ainaskin se vähän auttaa -ajatella siten  [:´(]
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:20:15 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 294
  • Säkylä ** älykäS
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #42 : 05.02.07 - klo:20:14 »

Mustarastas kurkistappa jostain käpylinnun kuvaa  [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #43 : 05.02.07 - klo:20:34 »

Käpylinnulla näyttäisi olevan nokka "vähän ristissä" -  minun silmäni eivät ainakkan havaineet tätä ominaisutta siinä linnussa. Harmittelin kun se ei tullut lähemmäksi jotta olisin nähnyt tarkemmin - siinä se tepasteli, nappaili jotain maasta- luulen että sillä oli vain jotain liikakasvua nokassa -  ehkä näen sen vielä toistekkin - toivon mukaan  [:-I]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: mikä tipusia vaivaa?
« Vastaus #44 : 05.02.07 - klo:21:07 »

Kuka muistaa olikohan se sinitiainen vai talitiainen joka majaili taannoin Seurasaaressa ja jolla oli tavattoman pitkäksi kasvanut nokka.  [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.063 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.