Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Nyt meilläkin kummia !  (Luettu 1005 kertaa)

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Nyt meilläkin kummia !
« : 05.02.07 - klo:18:59 »


   Olen seurannut parin päivän ajan yhtä talitinttiä joka istuu sireenipensaassa ikkunan luona.
Välillä se käväisee syömässä ruokinnalla. Sillä on vain kaksi pyrstösulkaa. Näyttää oudolta.Kuin ohut tikku olisi pepussa eikä pyrstöä lainkaan. Pullukka se myöskin on.
   Tänään sitten katselin kun se nakutteli pähkinää tai auringonkukan siementä oksallaan.Yht'äkkiä siihen lennähti toinen tiainen joka nappasi sen ressukan nokasta sen ruoan.  Vaikka ruokaa ympärillä miten paljon vaan.
    Kyllä minua suretti.

   Äsken sitten kävin täyttämässä automaatit , laittamassa pensaaseen mustarastaita varten aamuksi pähkinämurskaa ja rusinoita. Myöskin kalkitsin vanerilevyn jonne ruokinnalla tuota ruokaa tippuu ja urpiaiset , viherpeipot , varpuset ja pikkuvarpuset siitä syövät.
     Sitten menin kuorittujen auringonkukan siementen automaatin luo ravistamaan siemeniä alaspäin. . . . tai siis piti ravistaa.   Mutta siellä alla oli kyhjöttämässä se pallero paripyrstösulkainen tintti. Siinä se makasi kylmällä lumella. Hain pienen pahvilaatikon ja laitoin pehmusteet. Nostin varovasti pikkuisen siihen. Nyt se nukkuu ulkoeteisessä. Kuolee varmaan yön aikana. Mutta eipä ainakaan kissat tai varikset yms. pääse sitä raatelemaan.
     Ja ei tässä vielä kaikki.  Viimeistä automaattia täyttämään mennessä Onni oli mukana. Meni nuuskuttamaan siihen alle. Kiirehdin katsomaan. Siellä makasi pikkiriikkinen lintunen kuolleena   Toivotaan ettei Onniin vaan salmonella nuuskutuksessa tarttunut.
    Kun tarkasin linnun , se oli urpiainen. Sen päälaki  , niskan alueelta , oli hakattu verille. Rinnan puolella , kaulasta myös auki osittain hakattu. Eikä millään isolla nokalla vaan pienellä  :-O      .
     Onkohan meilläkin nyt tiainen joka tappaa urpiaisia ! Tässä on kyllä ollut muutamia pörröisiä urpiaisia , ehkä sairaita. Jos talitiaiset noita sairaita nyt tappavat   :-O.
     Kovin pahalta vaan tuntuu.  Koskaan aiemmin en tällaista ole meidän ruokinnallla havainnut.

 Nyt ihan kurjaa mennä automaateille kun aina pelkää mitä sieltä löytyy.  Niin lohdutonta ja surullista
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 153
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #1 : 05.02.07 - klo:19:06 »

 [:´(] Onneksi täällä ei nyt lähiaikoina mitään noin ikävää,välillä ruokinnalla näkyy 1 tai 2 talitiaista joilla on pieni kasvain.

Viime talvena ei tainnut tinteillä täällä juurikaan näkyä noita kasvaimia ja tänä vuonna ruokinta on ollut siistimpi kuin viime vuonna ja muutamilla on sitten ollut...

Ikäviä juttuja tuollaiset  [:´(]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #2 : 05.02.07 - klo:19:08 »

Voi voi, ei ollut Murulla onnekas ruokintalautojen tyhjennys reissu! Jos tintti vaikka selviäis!  Taas on syntynyt uusi tappajatintti!  [:´(] [:´(]
« Viimeksi muokattu: 07.02.07 - klo:07:24 kirjoittanut Henri »
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #3 : 05.02.07 - klo:19:15 »

Olen talven mittaan nähnyt omalla ruokinnallani yhden pullean viherpeipon ja yhden talitintin. Näin ne vain kerran ja sitten häipyivät. Sairaita olivat varmaankin. Kurjalta tuntui.
Eilen viimeksi kalkitsin ja päälle tamppasin vielä kerroksen puhdasta lunta. Vaihdoin myös parin liikuteltavan ruokinnan paikkaa. Kahta en saa liikuteltua. On vain puhdistettava ja kalkittava.
Kävi sellainen ajatus mielessä , että tämä lämmin alkutalvi oli ehkä oikea tautipesien aiheuttaja. Jos selkeästi alkaa olla epätavallisen paljon sairaita lintuja, en voi olla epäilemättä lämmintä ilmaa.
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #4 : 05.02.07 - klo:19:22 »

 [:-(] Voi surku  [:-(]
Lisäys: mitä kalkkia käytät muru?
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:19:43 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #5 : 05.02.07 - klo:19:47 »

Ikka , minäkin vähän tuota olen miettinyt.
Tässä olen sentään viitisentoista vuotta lintusia ruokkinut , eikä aiemmin näin useita
pörhökkäitäkään ole näkynyt.
  Lisäksi olen nykyään alustatkin siivonnut huolellisemmin kuin aiemmin.

 Myös tuo talitiaisen lisääntynyt agressiivisuus ihmetyttää .
Kun ruokaa on kaikilla. Minulla on eri paikoissa , talipallot mukaan lukien , yhteensä 14 ruokintapaikkaa
tontilla. Lisäksi mustarastaille ns. täsmäruokintaa. Eli kun mustikset tulevat norkoilemaan annan yhden kiven päälle pähkinämurskaa ja rusinaa.

   Ihan oikeasti minua huomenna "pelottaa" mennä ruokintoja siivoamaan ja täyttämään  [:-I]
 

 Muoks : Mustarastas ; Ihan tavallista puutarhakalkkia. Jauheista.
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:19:49 kirjoittanut -muru- »
Kirjattu

Santsu

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 296
  • "Carlö"
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #6 : 05.02.07 - klo:20:36 »

Ikävää hommaa, saati sitten seurata ihan vierestä kun tintti teurastaa urpiaista... hui!
Kannattaa koittaa tarkkailla onko tämä talitinttien agressio yleistä. haukat kyllä käyvät pian siivoamassa uhrit joten oli onnea, no onnea ja onnea, että satuit löytämään linnun.
Kirjattu
Mikä ei tapa, vahvistaa.

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #7 : 05.02.07 - klo:21:12 »


 Nimenomaan . Jos olisin vasta huomenna aamulla tuolla käynyt , tuskin olisi urpiaista
enää siellä ollut.
   Kuinkahan paljon tuollalailla kuolee noita lintusia.Katoavat , eikä kukaan näe.
Tietenkin itselle olisi ollut parempi uskoa että linnut vain lentävät muualle.
    Niin surullinen olo.

Ja talitiainen lepää eteisessä laatikossaan. Aamulla näkee onko vielä hengissä.
Jos on , aion sen viedä Lintuhoitolaan. Silloin tuskin on kysymys enää salmonellasta.
 
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 796
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #8 : 05.02.07 - klo:23:46 »

Sellaista elämä on, toisinaan niin epäoikeudenmukaista ja surullista. Onneksi sentään suurimmaksi osaksi lintujen ruokkimisesta on pelkkää iloa.
Kirjattu

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #9 : 06.02.07 - klo:03:36 »


Terves

Jos se urpiainen oli kuolleena maassa, sitä on voinut hiiri tai joku vastaavaa pikkuepeli käydä järsimässä.
Kirjattu

Evis

  • Vieras
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #10 : 06.02.07 - klo:09:38 »

 [:-(] [:-(]
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #11 : 06.02.07 - klo:11:14 »

Näille pikkulintujen sairastumisille ja kuolemille emme me ihmiset kokonaan voi mitään Se vain kuuluu osana elämän kiertokulkuun ja se on vain hyväksyttävä.
Kirjattu

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #12 : 06.02.07 - klo:15:54 »

Viikonloppuna olin rengastajakokouksessa, jossa keskustelin usean rengastajan kanssa urpiaisten omituisista kuolemista. Siis monelle rengastajalle tulee ilmoituksia ruokintapaikoille kuolleista urpiaisista. Ei siihen kenellekkään mitään kummoisempaa selitystä ollut vielä, mutta tuntuu olevan ihan maanlaajuista tämä.

Pohjois-Karjalassa on myös havaintoja urpiaisentappaja- talitiaisista.

Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #13 : 06.02.07 - klo:16:28 »

No täällä tänään tilanne oli päinvastainen. Pieni urpiainen uhitteli ruokintalaudalla tiaiselle, levitteli siipiään joka kerta kun tiainen sinne yritti - eikä tiaisparka päässyt ruokailemaan. Kuolemien osalta tilanne rauhoittunut -ei enää uusia uhreja ainakaan näkyvissä ja terhakoita urpiaisia ruokinnalla, terveen näköisiä - ei yhtikäs pörhöllään. Jotain kivaa kerottavaa tällä kertaa siis - olokin on helpottunut [:-)]  [:5]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #14 : 06.02.07 - klo:20:40 »


   Tiainen oli kuollut aamulla kuten arvelinkin. Pieni pörröinen pallero
pikkuisen laatikon pohjalla.Ja vain yksi pyrstösulka hänellä  [:-(]

   Ei tuota urpiaista ollut mikään jyrsijä kalunnut. Siinä oli niskassa aivan selvät pikkunokan jäljet.
 Kaulan puolella ei niinkään saanut selvää , mutta ei sieltäkään oltu mitenkään raadeltu.Pikemminkin nokittu sieltäkin.
   Lumella olisi myös näkynyt jos hiiret olisivat juoksennelleet. Eikä muutenkaan ole tänä talvena näkynyt hiiriä.
Ennen niitä juoksi päivisinkin ruokinnan alla jyviä jemmaamassa. Sain ne ilmeisesti kaikki kuljetettua pois syksyllä.

    Tänäänkin oli jälleen yksi pörheämpi talitiainen. Taidan minäkin olla liikaakin "varpaillani" ja näen superpörröjä
ressukoita joka puolella.
   
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #15 : 06.02.07 - klo:20:55 »

Jos minä ymmärrän oikein, niin nyt on jäänyt tänne meidän vieraaksemme paljon enemmän lintuja, kuin monena muuna vuonna, ja nythän sitten me näemme ne kuolevat linnut, jotka ovat muina vuosina kuolleet siellä etelämmässä, näin minä ajattelen sen asian.  [:-I]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #16 : 06.02.07 - klo:21:05 »

Jotenkin lohduttavaa ajatella etteivät nuo kuolemat ole oma vika.

Tosiaan paremmin olen nykyään nuo ruokinnat siivonnut kuin koskaan ennen.
  Tulee vaan niin voimaton olo kun ei pikkutirppoja voi auttaa.
 
Kirjattu

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #17 : 07.02.07 - klo:00:08 »

Voi pientä tiaista!  [:´(]

Voi olla, että useimpien tiaisten pörröisyys on vaan pakkasten aiheuttamaa.
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #18 : 08.02.07 - klo:11:38 »

Älä muru syylistä itseäsi. Tiaisen kuolema ei ollut kenenkään vika - se vain tapahtui. Sillä oli varmaan hyvä olla siinä laatikossa, pehmeää allansa ja turvallinen olo. 
Tässä välillä olin itse aika paniikissa kun näitä omasta mielestäni epätavallisen pulleroisia lintuja näki. Sitä ajatteli, että täällä riehuu joku supersalmonella tai joki muu tauti ja vie kaikki tirppikset eikä voi itse tehdä yhtään mitään.
Urpiaisetkin näyttävät voivan hyvin. Hivenen pörhöllään nuo linnut ovat mutta ei nyt epätavallisen pörhöllään, lentävät oitis pois kun menee lähelle joten kaikki ok. siltä osin.
Näitä ruokinnalla kuolleita ei ole koskaan osunut aiemmin kohdalleni - joten ehkä sitä reagoi voimakkaammin. En tiedä - parhaansa kun yrittää - enempää ei kait voi odottaa. Lähetin sen linnunkin jatkotutkimuksiin ja odotelen vastausta. [:-I] ja on kalkittu maata jne.
Minä vahdin kuin haukka nyt näitä tirppuja  :-))
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 233
  • Itä-Uusimaa
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #19 : 08.02.07 - klo:11:42 »

Minä vahdin kuin haukka nyt näitä tirppuja  :-))

Sitten olet vähän kuin "pukki kaalimaan vartijana"  :-))

Lupasivatko tutkia linnun? Muistaakseni viime kevään aikoihin
oli juttua, että eivät tutkisi lintuja enää, kun oli se lintufluun pelko silloin.
« Viimeksi muokattu: 08.02.07 - klo:11:46 kirjoittanut Minni »
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #20 : 08.02.07 - klo:12:57 »

En laitanut sähköpostia heille ja kysynyt asiasta. Luotin vain siihen informaatioon mikä linkissä oli. Toivon mukaan tutkivat tai sitten voivat ilmoittaa minulle jos eivät tutki.Kaikki tiedot olin laittanut lähetekirjeeseen,  löytöpaikka, kellonaika jne. ja omat yhteystietoni.

Syövätköhän minun lintuni säästeliäästi, tuntuu ettei ruokinta-automaatit tyhjene ollenkaan [?]
Juuri vein uuden rasvapötkylän ja tarkistin automaattien ruokatilanteen.Urpiaisten sirkutus vain kuului, mutten ole onnistunut niitä kovin useasti näkemään "ruokalautasen" ääressä.
Ja muutoin - olen mustasukkainen tirppiksistäni. Outoja kasvoja näkyi mun "reviirilläni" ja heti heräsi ajatus"hei tämä on mun aluetta, ei saa tulla"  :-)) - siis oudot kasvot olivat toisia lintujen ruokkijoita -  :-)) alkaa olla vakavaa  :-))
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #21 : 08.02.07 - klo:18:37 »

Joo , ilmeisen vakavia oireita näkyvissä lintujen ruokkijalla  [:-DD]

     Nyt tänään sitten jälleen harveni lintujoukkoni.
Aikaisin aamulla katselin kun mustis oli illalla ripottelemiani pähkinänmuruja
natustelemassa. Oli vielä hieman hämärähköä.
 Hetken kuluttua kuului kevyt tömäys ikkunaan. Menin heti katsomaan. Mitään ei näkynyt.
Sitten katselin minne mustarastas oli mennyt.Ja samassa näin pikkuisen haukan repimässä
tuijan juurella lintusta nokkiinsa.
Käääkkkkkk että minua melkein itketti. Oliko nyt vähistä mustiksista
aamiaisensa napannut.
  Kuvasinkin jonkinverran ikkunan läpi , mutta kamera aina tarkensi edessä oleviin sireenin oksiin.

Kun sitten menimme koiran kanssa ulos , menin katsomaan oliko ollut mustarastas.
Mutta ei ollut. Jokin mustin siipisulin ja hennon ruskeankirjavia rintahöyheniä.
Paljon ei ollut jäljellä.Oli ilmeisesti vienyt saaliinsa rauhallisempaan paikkaan.
Syödessä kun ohi kulki muutama koulaisluokka.
    Saisi kyllä haukka muualta napata ruokansa. Tai sitten minä en saa lainkaan ulos katsella.
 
     
Kirjattu

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #22 : 08.02.07 - klo:18:45 »


Tuo mustarastaan "väri" on tosi huono talvisaikaan. Helppo erottaa pitkän matkan päästä. Kuulemma jotkut varpushaukat käyttävät aivan erilaista lento- ja saalistustapaa kun jahtaavat mustarastaspaistia.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #23 : 08.02.07 - klo:18:56 »

Juuri sitähän minäkin pelkään kun ovat niin silmiinpistäviä.
Helppo saalistajan tähdätä juuri mustikseen kun erottuu muusta
porukasta niin surullisen hyvin.
 Eikä nyt pakkasilla ole kovin nopea käänteissäänkään.
Vain pyrstö heiluu ketterästi.
    Viisihän noita oli pari viikkoa sitten. Nyt on näkynyt enää kaksi.
Aiemmin ei oikein tullut mieleenkään tuo haukka.Pakkasta vaan pelkäsin.
Mutta nyt on sitten lisää vihollisia ressukoilla.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 153
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #24 : 08.02.07 - klo:19:01 »

En sanoisi mustarastaan väriä talvellakaan kovin huonoksi, itse en ole koskaan nähnyt varpushaukan ottavan mustarastasta paistiksi, tiheät risukot antavan varmasti suojaa myös mustalle värille eivätkä puiden oksatkaan aina valkoisia ole jne...
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #25 : 08.02.07 - klo:19:15 »

Onneksi mun mustiksilla on niitä matalia pensaita heti ruokinnan viressä  ei pääse haukka napsimaan   ja mustiksia vielä riittää, niitä onkin melkoisen paljon, hauskoja kukertajia.
Kun menen ruokitapaikalle ne eivät edes lennä pois - ovat jo tottuneet minuun.

Monesti teen siten, että jään pitkähköksi aikaa seisomaan hiljaa ja liikkumatta niin jo uskaltavat muutkin linnut tulla, näin tehden pääsen näkemään niiden touhuja ja ruokailua. Jos liikehtisin jatkuvasti en näkisi puoliakaan siitä mitä nyt olen nähnyt.
Lintujen seuraaminen onkin melkoisen hauskaa - voi seurata lajien keskinäistä käyttäytymistä - vähän samaan tyyliin kuin kesällä ihmiset tekevät terassilla istuessaan - seuraavat toisiaan ja tekevät havaintoja. Lintujen seuraaminen on vain monta kertaa mielenkiintoisempaa ja hauskempaa.  :-))
Kirjattu

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #26 : 08.02.07 - klo:19:37 »


Olen kuullut että monet ovat "parantaneet" liian avointa lintujenruokintapaikkaansa tälläämällä maahan pystyyn - sopivaan paikkaan - muutamia "joulukuusia" tiheäksi pusikoksi. Linnut saavat niistä moraalista turvaa, ja onnistuvat usein pääsemään piiloon haukan hyökätessä.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 153
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #27 : 08.02.07 - klo:19:40 »

Täällä katosten lisäksi pari kuusen latvusta ja latvuksista on moni muukin pönttöläinen kirjoittanut,hyviä suoja ja ruokailupaikkoja  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #28 : 08.02.07 - klo:19:48 »

Joo, tinttaroiden ja rastaiden puolesta kannattaa nähdä vähän vaivaakin.

Pelkään kuinka pahaa jälkeä nämä pakkaset saavat aikaan. No, ainakin sairaat ja huonokuntoiset on sitten luonto siivonnut pois.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #29 : 09.02.07 - klo:13:15 »

  Meillä nuo ruokinnat ovat kaikki pensaiden ja puiden suojassa. Silti tämä
haukka suorastaan ryömii siipiään "käsinä" käyttäen tuonne pensaisiin.
Harmittaa kun en aikoinaan älynnyt laittaa tuota yhtä pensasrykelmää
orapihlajasta. Siihen eivät haukat pääse.Olisi varpustenkin mieleen.
  Pitäisiköhän kaivaa ylös ja vaihtaa orapihlajaan  [:-I] . Ovat vaan niin
hidaskasvuisia että suojaa tulisi vasta muutaman kesän jälkeen.

lisätty haukka


   
« Viimeksi muokattu: 09.02.07 - klo:14:25 kirjoittanut -muru- »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #30 : 09.02.07 - klo:14:33 »

Kokeilen jos videokin näkyisi.
Huono kun ikkunassa tiellä kaikkea krääsää
Haukka saaliineen

Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Nyt meilläkin kummia !
« Vastaus #31 : 09.02.07 - klo:20:50 »

Vau, tuohan teki töitä oikein urakalla.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.
 

Sivu luotiin 0.192 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.