Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella  (Luettu 447 kertaa)

Amy

  • Vieras
Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« : 11.02.07 - klo:18:26 »

Heips!

Minä olen pitänyt tarjolla Talvilintu-tali/siementankoa tänä talvena ja ainakin nyt paukkupakkasilla se tuntui kovettuvan ihan kivikovaksi, näinköhän siitä saa linnut mitään irti?? Tuleekohan siitä enää toimivaa kun tässä nyt vähän lauhtuu, ettei vaan menisi pilalle?

Onko teillä jotain jippoa niiden suojaamiseksi? Ohjeen mukaan olen laittanut jääkaappikylmän tangon esille ja pakkaspäivien jälkeen se on ihan kivikova, en usko että tirpat siihen viitsii nokkaansa kuluttaa.

Vai kuuluuko pakkasten jälkeen aina vaihtaa sitten uusi tanko?
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #1 : 11.02.07 - klo:18:38 »

Täällä kyllä tanko hupenee oli pakkasia tai ei [:-)]  Kyllä ihan varmasti pikku nokissa tehoa löytyy irrottaa talia ja siemeniä tangoista. Linnut taitavat pakkasilla hiukan säästellä energiaa [:-I]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 011
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #2 : 11.02.07 - klo:18:44 »

Samaa mieltä Marlen kanssa. Kovilla pakkasilla ruuan kulutus muutenkin vähäisempää ja rasva ym tankoja nokitaan kyllä kovilla pakkasillakin vähäsen
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Amy

  • Vieras
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #3 : 11.02.07 - klo:18:48 »

Okei, nyt tunnen itseni ihan hysteerikoksi kun olen vaihtanut sen pari kertaa tuoreeseen.  [:-DD] Täällä oli tällä viikolla melkein 40 asteen pakkasia (päivällä yli 30), joten ajattelin että olisi hyvä olla "tuoreempaakin" rasvaa mutta ehkä lopetan ylireagoinnin tältä talvelta.  [NUT]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #4 : 11.02.07 - klo:19:16 »

Kyllä meilläkin rasvatangot hupenee,hitaasti mutta varmasti.
On vielä sellainen tosi iso ja paksu,mutta aina siinä joku syöjä on.
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #5 : 11.02.07 - klo:19:32 »

Kyllä täälläkin hupenee rasvatangot mukavaa vauhtia. Tänäänkin oli yhessä tangossa 3 tinttiä yhtaikaa. [:-)] [:-)]
Kirjattu

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #6 : 11.02.07 - klo:19:32 »

Meilläkin talitanko hupenee hyvin hitaasti, mutta tänään kun oli lauhempaa, tintit kävivät siinä syömässä huomattavasti useammin kuin paukkupakkasilla! Olen ihmetellyt samaa kuin Amy, tosin rasvatangon vieressä on tarjolla pähkinää joka näyttää maistuvan paljon paremmin lintusille kuin tali.  [:-)] [:-)] Se taitaa selittää rasvatangon hitaan hupenemisen... [:-)]
Kirjattu

Visertäjä

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #7 : 12.02.07 - klo:09:48 »

Olen jostakin saanut neuvon että talipalloja (ja -tankoja) kovassa pakkasessa kannattaisi viedä sisään "sulaamaan" . En ole tätä kokeillut mutta nyt kun pariin viikkoon kukaan ei ole palloja maistellut kokeilin erään fixun pönttöläisen ehdottamaa Kultamargariinia puun runkoon. Veitsellä levitin ja sitä on nyt moni maistellut
tintistä tikkaan. Puukiipijäkin tuli katsomaan!
 [:-)]
Visertäjä
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 176
  • Itä-Uusimaa
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #8 : 12.02.07 - klo:10:48 »

Minä kyllä tuon talipötköt välillä sulamaan sisälle, ja
vien toiset pötkelöt pihalle.
Vaikka esim. harmaapäätikalla on valtava nokka,jolla luulisi sen
pötköstä helposti murkinaa saavan, niin pakkasten
aikaan harmis lentelee talipötköstä toiseen, ja etsii sitä pehmeintä pötkelöä.
Näin ainakin luulen, sillä ilman ollessa leuto, harmis käy yleensä vain omassa
lempi talipötköpaikassansa.  [:-)]

Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 011
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #9 : 12.02.07 - klo:11:13 »

Jos talipötköjä vaihtelee niin olisi tehdä vaihdot niin ettei häiritse kuitenkaan lintujen ruokailua...
vaikeada saada tinttiä ymmärtämään jos tuo välillä pehmeämpää rasvatankoa ruokinnalle
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 176
  • Itä-Uusimaa
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #10 : 12.02.07 - klo:11:18 »

Nimenomaan tintit ovat ensimmäiset linnut jotka
uuden talipötkön kimppuun hyökkää.  :-))
Ei tietenkään pidä viedä talipötköja sisälle sulamaan, ja olla
viemättä uusia tilalle.  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #11 : 12.02.07 - klo:11:23 »

Kuten olen jo kertonut me ei "huolleta" ruokintaa 5-10 päivään ollenkaan, koska ei olla paikanpäällä. Ruoka riittää, tarjolla auringonkukansiemeniä, talipalloja ja rasvatankoja sekä sikaläskiä. Pähkinääkään ei enää juuri tarjota, koska kosteudessa ne homehtui ja muutenkin meinaavat tukkia automaatit kun ei niitä päivittäin tarkisteta.
Linnut voi hyvin ja niitä on runsaasti, harmaapäätikkojankin 3kpl. Siemeniä kuluu ja pallot ja tangot pienenee. Joten kyllä ne linnut jäistäkin ruokaa mielellään syö. Tärkeintä on varmaan se että ruokaa on säännöllisesti tarjolla oli se sitten jäässä tai sulaa. Ei näistä kannata niin kovia paineita itselleen luoda, pääasia että autetaan ruokinnalla linnut talven yli, kukin parhaalla katsomallaan tavalla.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 176
  • Itä-Uusimaa
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #12 : 12.02.07 - klo:12:32 »

Minä vaihdan pötkelöitä lähinnä sen takia, koska kovilla
pakkasilla lintusten on hyvä saada nopeasti ja helposti
ravintoa. Pehmeämmistä talipötköistä ravinnon saaminen on
helpompaa, kuin kivikovista pötköistä. [:-)] Tosin kovalla
pakkasella ei kovin kauan mene, kun uusikin pötkö on jo umpijäässä.
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #13 : 12.02.07 - klo:13:46 »

Hyvin toimii ainakin Agrimarketista ostetut KOTIMAISET 1kg rasvatankot sekä kovalla pakkasella ja lämpeemmällä ilmalla
Tinttarat ja tikat sekä pikkuvarpusetkin käyvät innolla ilma kuin ilma rasvoilla ja oiskos ainakin  4-5 pötköä syöty.
Aurinkonkukan siemenet on kans tullu ostettuu Agrimarketista ja on aika hyvän näkoisiä pieniä siemeniä. [:-)]
Kirjattu

Eläinten ystävä

  • Vieras
Vs: Rasvatankojen "toimivuus" pakkasella
« Vastaus #14 : 12.02.07 - klo:19:43 »

Hei!

Meillä otetaan kaikki sapuska sisään yöksi ja aamulla viedään pehmenneet rasvapötköt ja lämpimät siemenet ulos juuri sopivasti kun ensimmäiset vieraat, yli kaksikymmentä mustarastasta, tulevat aamupalalle. Pensasaidan sisällä roikkuvat pienet siemenautomaatit on helppo nostaa yöksi sisään, samoin myös rasvapötkötelineet. Vähän pitää vaivaa nähdä, mutta on mukava katsoa kun linnut kylmissään aamulla tulevat syömään huonelämmintä ruokaa!
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.386 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.