Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pönttöläisten talviruokinnan verkkokaupat  (Luettu 470 kertaa)

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Pönttöläisten talviruokinnan verkkokaupat
« Vastaus #15 : 29.01.07 - klo:16:35 »

Olisivatkohan ne siemenet kotimaisia, olen nimittäin joskus itse ostanut kotimaisia suoraan viljelytilalta ja ne olivat pieniä ja mustia mutta maistuivat linnuille melkein ulkolaisia paremmin.
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pönttöläisten talviruokinnan verkkokaupat
« Vastaus #16 : 29.01.07 - klo:19:03 »

Kotimaisia ovat melko varmasti. Minulla on sellainen villi auringonkukkapelto joka kesä, jonka linnut ovat itse kylväneet. Siitä tulee pieniä , mustia siemeniä. Linnut kahmivat ne suihinsa heti, kun valmistuvat. AgriMarketista minä ostan ja hinta on jotain tuota luokkaa. Tilasin rahtina koko talven säkit. Toivottavasti riittävät. Toimitus tapahtui samana päivänä.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten talviruokinnan verkkokaupat
« Vastaus #17 : 30.01.07 - klo:09:43 »

No sittenhän tuo oli hyvä ostos jos vielä ovat kotimaisiakin, ja hintakin oli kohdallaan. Aikaisemmat säkit mitä on ostettu täältä Lahdesta maksoivat 19:95.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten talviruokinnan verkkokaupat
« Vastaus #18 : 28.02.07 - klo:13:41 »

Ostettiin lauantaina Kuortin rautakaupasta 25 kg säkki auringonkukansiemeniä hintaan 15€. Kun avasin säkin, hämmästyin kovasti kun siemenet oli ihan mustia (ja tosi pieniä). Yleensä auringonkukansiemenet on ollut sellaisia raidallisia, tumman ja vaalean kirjavia. Linnuille näyttivät kyllä maistuvan mustat siemenet ihan yhtä hyvin kun kirjavatkin.
Onko muilla ollut näitä mustia siemeniä?

Haettiin taas näitä samaisia siemeniä ja nyt otin selvää niistä vähän enemmän. Ovat tosiaankin kotimaisia ja ohuempikuorisia kun kirjavat siemenet, jotenlinnut saa ne helpommin auki. Lisäksi näissä mustissa siemenissä on rasvapitoisuus 44% kun kirjavien rasvapitoisuus on 10-16%.
Jotenka näitä me taidetaan ostaa jatkossakin kun ovat vielä noin edullisiakin.

Muoks. Tolle rasvapitoisuusjutulle en kyllä löytänyt mistään vahvistusta, joten enpä osaa sanoa onko totta. Näin kuitenkin siemenpussien vieressä olevassa monisteessa sanottiin.
Googlettamalla löytyvistä jutuista kaikissa sanotaan että auringonkukansiemenissä on rasvaa noin 50%.
Voihan se olla että näissä mustakuorisissa tarkoitetaan että siemenssä on kuorineen 44% rasvaa ja taas paksukuorisissa on kuorineen 10-16%. Tiedä häntä.  :-O
« Viimeksi muokattu: 28.02.07 - klo:13:58 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-
 

Sivu luotiin 0.103 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.