Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuinka moni ruokkinut kädestä?  (Luettu 272 kertaa)

Visertäjä

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« : 29.04.07 - klo:10:12 »

Katsoitteko TV'stä äskettäistä "Uteliv" ohjelmaa jossa ornitologi ruokintapaikalla vihelsi jonkinlaista pilliä/huilua? Hetken kuluttua sinne tuli lintuja syömään kädestä?! Vihellyksellä hän ei laulua matkinut, se oli lähinnä ilmoitus että "tässä on! Olkaa hyvä"  [:-)] [:-)] Jos olette onnistuneet, kertokaa kuinka...?
Visertäjä
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 266
  • Itä-Uusimaa
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #1 : 29.04.07 - klo:10:23 »

En ole milläänlailla houkutellut, huomasin vaan viime syksynä, että yksi talitintti
oli kovin kesyn oloinen, ja kun sitten kerran ojensin käden missä oli pähkinää, niin se tuli pähkinää hakemaan.  :-))

Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 811
  • ***Keiju***
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #2 : 29.04.07 - klo:10:47 »

Katsoin kyseisen ohjelman. Hän oli opettanut linnut vähitellen tunnistamaan juuri tuon pillin äänen ja yhdistämään sen ruokaan. Aikaa tuohon opettamiseen menee noin 1-2 kk.
Mitenkä se nyt olikaan, hän laittoi ruokintapaikalle ruokaa ja aina samalla vihelsi pilliin, jolloin linnut vähitellen oppivat yhdistämään pillin äänen ruokaan. Siitä sitten vähitellen vihellyksellä kutsui linnut ja tarjosi heille kädestänsä pähkinöitä.
Pilli systeemissä on myös tärkeää, ettei pillin ääni välillä muutu, vaan käytetään samaa ääntä koko ajan.

Itsekin olen alku talvesta ja leudoimpina päivinä, pähkinää tarjonnut kädeltä ruokintapaikan täydentämisen yhteydessä. Kuusitiainen ja hömötiainen uskaltautuivat parhaiten tulemaan tarjottua syömään. [:-)]
« Viimeksi muokattu: 29.04.07 - klo:10:50 kirjoittanut Deb »
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #3 : 29.04.07 - klo:10:58 »

Muutaman kerran on tintti uskaltautunut kädelle vuuoooosia sitten [:-)]
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #4 : 29.04.07 - klo:11:25 »

En minäkään oo houkutellu erikoisin tavoin näitä lintuja. Aikojen kuluessa ovat vain ilmeisesti niin tottuneita meikäläiseen, että rohkeimmat tulee, kun käden ojentaa. Suloista niitä on pidellä kämmenellä, ovat kuin henkäys, niin olemattoman kevyitä. [:-)]
Tässä kuusi- ja hömötiainen.







Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #5 : 29.04.07 - klo:11:33 »

Mä keinuttelin undujani etusormissa ja ei ne tosiaankaan painaneet juurikaan mitään, Lisan sanoin - kuin henkäys [:-)]
Kirjattu

Santsu

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 296
  • "Carlö"
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #6 : 29.04.07 - klo:12:01 »

Nyt viime talvena yksi hömötianen kävi hakemassa kädessä olevasta astiasta pähkinöitä kun olin
täydentämässä ruokapaikkoja.   [:-)]
Kirjattu
Mikä ei tapa, vahvistaa.

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #7 : 29.04.07 - klo:14:54 »

Meillä kävi toissa talvena yksi sinitintti hakemassa kädestä pähkinää. Lisäksi oon ruokkinut kädestä sorsia, joutsenia sekä valkoposki-ja kanadanhanhia.
Helsingin Seurasaaressa on hyvä tilaisuus ruokkia kädestä tinttejä. Jos tintti tulee näkösälle, niin käteen pähkinöitä, niin tintti aika varmasti tulee hakemaan. Siellä myös peipot tulevat hakemaan pähkinää, mutta ei ne uskalla tulla kädelle, mutta jalkojen juureen kylläkin. [:-)] [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 839
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #8 : 29.04.07 - klo:14:58 »

Kuusitiainen on tullut kädestä hakemaan muutama vuosi takaisin syksyllä, kun olen ruokintaa aloittanut. Ajattelin, että se oli niin nälkäinen, että rohkeni tulla kädelle.
Kirjattu

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #9 : 29.04.07 - klo:18:47 »

Mää on ruokkinut kädestä vaan sinisorsaa.  [:-)] [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #10 : 29.04.07 - klo:19:24 »

Meillä v 2002 kesän ajan talitiainen tuli syömään kädestä. Iltaisin kun ikkunasta katselin
ja se oli auki, lenteli tämä tiainen siinä edessä miltei paikallaan.
Niinpä laitoin pähkinöitä kädelle ja pikkukaveri kävi ne siitä nappaamassa.
Niinpä siitä sitten tuli koko kesän kestänyt tapa.
Talvella sitten lenteli ikkunan edessä mutta sai pähkinät vain automaattiin tai nokan eteen heitettynä.
Tosin pyytää vieläkin ruokaa jos ikkunan edessä liikun.
Tiedä häntä onko enää sama. Tuskin.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #11 : 29.04.07 - klo:19:58 »

En ole katsonut kyseistä ohjelmaa, mutta lintuja olen ruokkinut kädestäni jo useamman vuoden. Ihan pikkuhiljaa vain olen totuttanut ne. Kun menen viemään pähkinää vihelten suunnilleen samalla nuotilla ja yleensä olen saanut linnut kiinnostumaan.

Parhaiten olen onnistunut hömötiaisten kanssa. Niitä on useampikin joka tulee syömään kädestä. Sinitiaisten ja kuusitiaistenkin kanssa olen onnistunut. Kuusitiaisia on vaan aika harvoin meidän lintulaudoilla.
Talitiaista en ole onnistunut niin hyvin kesyttämään, enkä töyhtäriä. Töyhtötintti tulee kyllä ihan viereen, mutta ei kädelle.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #12 : 29.04.07 - klo:20:50 »

Lapintiaisen ja hömötiaisen sain valkopäätiaisretkellä kädelle syömään, unohtumaton päivä muutenkin! [:-DD]

« Viimeksi muokattu: 30.04.07 - klo:16:51 kirjoittanut mese »
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #13 : 30.04.07 - klo:16:14 »

Hömö- ja kuusitintti on istahtanut kämmenelle napostelemaan. Aivan ihana tunne ja voi, mikä luottamus pikkuisella hirmuisen ihmisen kämmenellä. Sydän siinä sykkyrälle meni.
Kirjattu

Visertäjä

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Kuinka moni ruokkinut kädestä?
« Vastaus #14 : 01.05.07 - klo:08:06 »

VOI teitä onnellisia kädestä ruokkivia!!! Ihania kuvia ja sielut täynnä runoutta...Puuttuukohan minulta kärsivällisyys...lähestynkö liian nopeasti...liikunko...Täynnä kysymyxiä pähkinät kouraan ja kokeilemaan!
Oli kiva kuulla kokemuksista!
Visertäjä  [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.239 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.