Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä ruokaa syöt tänään?  (Luettu 129897 kertaa)

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5745 : 08.03.09 - klo:17:15 »

Kiitos oikein paljon Sus.
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5746 : 08.03.09 - klo:17:18 »

Syöty on....riistalihapullia, maa-artisokkaa voi nokareen kanssa ,parsaa/sienisalaattia...ai nii ja pari lassii hyvää punaviiniä Domaine De Calet..14%...avot, nyt on kylläinen olo, nyt viel pikku kaffeet ja lasi konjamiinii, siinäpä NaistenPäivän menyyyy... [:-DD]
Kirjattu

Marleena

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 305
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5747 : 08.03.09 - klo:17:36 »

Tämä menee "vähä" ohi tuon aiheen, mutta ei kovin paljoa. Onhan rauta ja vitamiinitkin tärkeitä!  [:-)]

Eli jos on krooninen B12-vitamiinin imeytymishäiriö, eli pernisiöösianemia, ei auta vaikka söisi purkillisen B12-vitamiinia, vaan se täytyy laittaa pistoksina. Sen "normaaliarvo" pitäisi olla n. 400-500. Verikokeilla ja vatsantähystyksellä ko. sairaus voidaan diagnosoida.  B12-vitamiinin puute ja alhainen hemoglobiini (eli raudanpuutosanemia) saattavat kulkea jotenkin käsikädessä. Eli kannattaa pyytää se B12-verikoe, jos sitä ei ole vielä otettu. Se on erittäin tärkeä mm. "hermostovitamiini", jonka puutteesta on paljon haittaa. Toivottavasti asia selviää ja tarvittava hoitokeino löytyy.
Nimimerkki: "Kokemusta on tästäkin taudista"  [:-I]
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Ayla

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 516
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5748 : 08.03.09 - klo:17:38 »

Mua on kiinnostanut jättää punainen liha, kana ja kananmunat pois ruokavaliosta (ihan vaan rakkaudesta eläimiin ja ekologisuuden vuoksi [:-I]), mutta oon myös lukenut noista kasvisruokavalion haasteista. Mää en oo ihminen joka jaksais kiinnittää huomioo kaloreihin, hiilareihin, rasvoihin, sokereihin ja kaiken maailman vitamiineihin ja muihin aineisiin numeroiden tasolla. Näinpä tulin siihen tulokseen, että se ei oo mulle soveltuva ruokavalio (muutenkin oon vähän sitä mieltä, että ihminen on tarkoitettu lihansyöjäksi). Myös hemoglobiini kun tuppaa olemaan alhainen...

Tyydyin siis syömään noita yllämainittuja vähän harvemmin, eli n. kerta viikkoon, tosin kananmunia harvemmin. Ja koitan [:-I] syödä siten, mikä maalaisjärjellä tuntuu hyvältä ja järkevältä. Oon mukana myös Irti mun munista -kampanjassa siten, että ostan vain luomumunia. Näin saan "ekoiluntuskaa" [:-DD] syömisissäni helpotettua ees vähän siihen saakka, että on varaa ostaa enemmän luomua.
Kirjattu
... Kuvia

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5749 : 08.03.09 - klo:18:28 »

Lohikeittoa.
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5750 : 08.03.09 - klo:18:34 »

Karjalanpaistia, puikulaperunoita, raastesalaatia ja herkkukurkkua. Ruokajuomana punkkua.
Kirjattu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5751 : 08.03.09 - klo:19:25 »

Syökää kanaa! Ei mainos, sillä söin kanaa maustettuna syödessä piparjuurella, lisäksi vain raejuustoa ja vähän vihreää ja punaista kasvista, ruokajuomana valkkaria ja vissyä
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 274
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5752 : 08.03.09 - klo:19:46 »

Tänäänkin tulossa

Nuudeleita
ja
Nakkeja

 [:20]

Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5753 : 08.03.09 - klo:21:06 »

Mua on kiinnostanut jättää punainen liha, kana ja kananmunat pois ruokavaliosta (ihan vaan rakkaudesta eläimiin ja ekologisuuden vuoksi [:-I]), mutta oon myös lukenut noista kasvisruokavalion haasteista. Mää en oo ihminen joka jaksais kiinnittää huomioo kaloreihin, hiilareihin, rasvoihin, sokereihin ja kaiken maailman vitamiineihin ja muihin aineisiin numeroiden tasolla. Näinpä tulin siihen tulokseen, että se ei oo mulle soveltuva ruokavalio (muutenkin oon vähän sitä mieltä, että ihminen on tarkoitettu lihansyöjäksi). Myös hemoglobiini kun tuppaa olemaan alhainen...

Tyydyin siis syömään noita yllämainittuja vähän harvemmin, eli n. kerta viikkoon, tosin kananmunia harvemmin. Ja koitan [:-I] syödä siten, mikä maalaisjärjellä tuntuu hyvältä ja järkevältä. Oon mukana myös Irti mun munista -kampanjassa siten, että ostan vain luomumunia. Näin saan "ekoiluntuskaa" [:-DD] syömisissäni helpotettua ees vähän siihen saakka, että on varaa ostaa enemmän luomua.

Mun sisko jätti lihan pois ruokavaliostaan täysin ja kun hän meni seuraavan kerran verenluovutukseen, niin hänen hemoglobiiniarvonsa oli tipahtanut rajusti. Joutui tutkimuksiin ja pelkäsi jo sairastavansa jotain, kun olokin oli tuntunut, luonnollisesti, väsyneeltä.
Selvisi kuitenkin, että ravinnolla ja tämän lihan poijättämisen takia oli hemoglobiini tipahtanut. Tilannetta seurattiin ja ruokavalioon palautui myös liha. Hemoglobiiniarvot normalisoitui tämän jälkeen.
Eli jos jättää lihan pois, pitää miettiä mitä tilalle. Tässäkin tapauksees paras hoito oli kohtuus kaikessa....
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5754 : 08.03.09 - klo:21:07 »


Eli jos on krooninen B12-vitamiinin imeytymishäiriö, eli pernisiöösianemia, ei auta vaikka söisi purkillisen B12-vitamiinia, vaan se täytyy laittaa pistoksina.

Kaveri saa piikin neljä kertaa vuodessa tuon perniöösianemian takia. Onko se muuten sama kuin sirppisoluanemia?

Marleena

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 305
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5755 : 08.03.09 - klo:21:13 »

Ei minusta ole sama asia. Sirppisoluanemia esiintyy tietääkseni vain tummaihoisilla. (neekereillä siis)  Itse saan tällä hetkellä B12-piikin joka 6. viikko.
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5756 : 08.03.09 - klo:21:23 »

Ei minusta ole sama asia. Sirppisoluanemia esiintyy tietääkseni vain tummaihoisilla. (neekereillä siis)  Itse saan tällä hetkellä B12-piikin joka 6. viikko.

Mä olisin tietty voinut guuglata ennen kuin kirjoitin "läpiä päähäni"  [:17]

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5757 : 08.03.09 - klo:21:25 »

Ei ollut mitään kevytruokaa tänään. Pippuripihviä, aurajuustoamerikanpekoniherkkusieniä, herkusieni(jalat)kantarellimuhennosta, perunamuusia, salaattia...jossa salaattia, tomaattia, kurkkua,viinirypäleitä, kera "sen sinappisen salaatinkastikkeen". Jälkkäriksi oli kermakakkua (banaania, vadelmaa,mansikkaa)...... Huomenna syödään perunavelliä ruisleivän kanssa.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5758 : 08.03.09 - klo:21:27 »


Eli jos on krooninen B12-vitamiinin imeytymishäiriö, eli pernisiöösianemia, ei auta vaikka söisi purkillisen B12-vitamiinia, vaan se täytyy laittaa pistoksina.

Kaveri saa piikin neljä kertaa vuodessa tuon perniöösianemian takia. Onko se muuten sama kuin sirppisoluanemia?
Kyllä pillereilläkin pärjää, ens alkuun pistoksia. Mun äidillä oli tuo pernisiöösianemia ja vain yhen kerran piikitettiin...sitten söi pillereitä 10 vuotta
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #5759 : 08.03.09 - klo:22:32 »

voi kauhiaa...mikä on noin isotMM? mieku en ossaa muuta tehä... [NUT]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.251 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.