Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Äänitunnistusta?  (Luettu 223 kertaa)

Sus

  • Vieras
Äänitunnistusta?
« : 21.03.07 - klo:14:33 »

Mikähän lintu vois tällä hetkellä täällä Etelä-Suomessa laulaa (tai oikeastaan viheltää) sellaista sarjaa:

tyiit-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-......... tuommosia lyhyitä vihellyksiä tasaisesti samalta sävelkorkeudelta pitkänä sarjana. Varmaan kakskytviis ty- ääntä oli sarjassa. (Tämä "ty" on nyt mun ihan omakeksimä [:-I] ). Aika nopeetempoisesti. Sekunnissa ehkä pari kolme ty-ääntä.

En ole ennen tuota ääntä kuullut. Jos joku osaisi ehdottaa jotakin lintua, niin voisin tarkistaa linnunlaulu-CD:ltäni.  [:-)] Mä kun en yhtään keksi mikä se voisi olla. Metsänrajasta kuului. Kuulosti siltä, kuin kyseessä ei olisi ihan "pikkupikkulintu". Mutta enpä tiedä...
« Viimeksi muokattu: 21.03.07 - klo:14:35 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 178
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #1 : 21.03.07 - klo:14:36 »

voisiko olla talitiaisen muunnelma ti ti tyystä  [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

  • Vieras
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #2 : 21.03.07 - klo:14:40 »

voisiko olla talitiaisen muunnelma ti ti tyystä  [:-I]

ei ei... ei yhtään talitiaiseen päin. mää kun en osaa "nimetä" tuota ääntä. ei kovin korkea ääni, ei mitään helisevää sirkutusta, (siks jotenkin aattelin, että lintu on isompi kuin pikkulinnut) vaan tasaista "tasapaksua" vihellystööttäystä. heh... vihellystööttäys...  :-))
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #3 : 21.03.07 - klo:14:45 »

No, ehdotetaan nyt vaikka palokärkeä, sopii etäisesti tuohon kuvaukseen.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #4 : 21.03.07 - klo:14:46 »

Mun mielestä peippo välillä tyityttää [:-I]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #5 : 21.03.07 - klo:14:48 »

Talitiaista itsekin ajattelin [:-I] kun täälläkin kuuluu samantapaista ja tosi kovaa että hyvin kuuluu jopa sisälle....
Harvoin talitiaista enää kuulee laulavan titityytä  [?]  yleensä vain kaikenlaisia muunnelmia  

Mut jos se on joku isompi lintu niin... [:-I].... mikähän se sitten olisi....
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #6 : 21.03.07 - klo:14:56 »

Talitinttaroita on pihalla paljon ja epäilen kyllä, että tunnistan jo sen äänimuunnelmia. Tämä ääni ei ollut yhtä kirkas kuin talitiaisella, vaan jotenkin ... "kolhompi" (ei kuitenkaan kolho, muttei terävän kirkaskaan).

Olin avoimen ikkunan ääressä ja tuli sellainen olo, että ääni kuuluu hyvin korkealta puusta ja suht kaukaa.

Palokärjen olen viime vuonna kerran täällä bongannut, täytyykin tarkistaa CD:ltä sen ääni! Ja peiponkin voin tarkistaa. Ehdotelkaa vaan, mitkä äänet mun kannattaa kuunnella! Ku CD:llä on sata lintua, niin ettei ihan kaikkia tarttis...  [:-)]
Kirjattu

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #7 : 21.03.07 - klo:15:03 »

Palokärki mullekin tuli jotenkin mieleen, sillä on huuto joka kuulostaa vähän kuovilta  [:-DD] Okei, ei oikeasti mutta mulle tulee kuovi mieleen. En juuri sitä huutoa omalta cd:ltäni löydä mutta olen itse nähnyt/kuullut sen.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #8 : 21.03.07 - klo:15:40 »

On se palokärki! Äsken menin ulos ja kuuluikin ihan toisenlainen ääni. Aattelin jo, että kehtaanks mä vielä tämänkin tulla kysymään, että mikäs TÄÄ sitten on... Mutta ei tarvinnukaan kysyä. Kun laitoin palokärjen äänet soimaan täällä, niin siinä tuli nuo MOLEMMAT äänet.  :-)) Tää toinen ääni oli semmoinen pitkä: Käääää! -tauko-  Kääääää! - tauko - Kääääää! Korkeelta ja kovaa. Sekin kuuluu palokärjelle.

Kuoveja täällä ei ole, mutta äidin kesäpaikassa olen useasti kuullut. On siinä jotakin samankaltaista, mutta tää oli kyl palokärki.  [:-)]

KIIIITOS teille kaikille! Kivaa!
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #9 : 21.03.07 - klo:15:43 »

Sanoin etten ole ääntä ennen kuullut... joo... Viime vuonna tunnistutin täällä samaa palokärjen ääntä ja se selvisi palokärjeksi. Hyvä muisti mut aika lyhyt.  [:16] Ehkä kolmas kerta toden sanoo, jos sit jo osais ihan itte...
Kirjattu

makele

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 153
  • vallis gratiae
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #10 : 21.03.07 - klo:15:59 »

tuosta ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty äänestä tulee mieleen harmaapäätikka jos oli kova ja kimeä !
Nyt on monena päivänä kuulunut Harmaapäätikka koiraan huutoa ty tai tyy 5-8 huudon pituisina sarjoina...loppuosassa ääni hieaman laskee alemmas...
Tai tuota ääneä voi kyllä kutsua enemmänkin kyy-kyy-kyy-kyy-kyy ääneksi
« Viimeksi muokattu: 21.03.07 - klo:16:03 kirjoittanut makele »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #11 : 21.03.07 - klo:16:05 »

tuosta ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty äänestä tulee mieleen harmaapäätikka !
Nyt on monena päivänä kuulunut Harmaapäätikka koiraan huutoa ty tai tyy 5-8 huudon pituisina sarjoina...loppuosassa ääni hieaman laskee alemmas...


Kävinpä nyt kuuntelemassa senkin. Äänessä on samaa laatua, mutta harmaapäätikalla tosissaan laskee ääni loppua kohden ja hiukan hitaamminkin tulee se sarja.

Äsken olin taas rappusilla ja taas kuulin tään äänen, palokärki se on selkeesti. Nyt se lentelee täällä ympäriinsä, kuuluu aina eri suunnista, tai sitten niitä on kaksi ja toisiansa kutsuvat.  [:-)]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #12 : 22.03.07 - klo:09:20 »

Minun havaintojeni mukaan...

Lainaus käyttäjältä: Sus
tyiit-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-ty-......... tuommosia lyhyitä vihellyksiä tasaisesti samalta sävelkorkeudelta pitkänä sarjana.

...tämän äänen palokärki päästää ollessaan lennossa, ja...

Lainaus käyttäjältä: Sus
Tää toinen ääni oli semmoinen pitkä: Käääää! -tauko-  Kääääää! - tauko - Kääääää! Korkeelta ja kovaa. Sekin kuuluu palokärjelle.

...tämän äänen palokärki päästää paikallaan ollessaan (mikäli tuo on se vähän haikean kuuloinen kiljaisu).

Mutta tämä on vain minun hatara käsitykseni asiasta, toivottavasti asiantuntijat vahvistavat/kertovat totuuden.  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sus

  • Vieras
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #13 : 22.03.07 - klo:15:24 »

Kiitos Arskaidae.
Se "kääää!" -kiljaisu muutes ON jotenkin haikeankuuloinen. Meinasin kirjoittaakin, että siinä äänessä on jotakin haikeaa. Aattelin sitten, että jos se on vaan minä, kun koen sen haikeana... mutta näköjään muutkin sitten.  [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Äänitunnistusta?
« Vastaus #14 : 22.03.07 - klo:15:46 »

Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-
 

Sivu luotiin 0.28 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.