Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Siilit  (Luettu 28891 kertaa)

V6

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Siilit
« Vastaus #120 : 06.07.07 - klo:17:35 »

Olen tehnyt vesivanerista siilille pesän .
Olin nähnyt kun se noin kuukausi sitten kantoi suussaan pesätarvikkeita
sinne.Iltaisin sille oli tarjolla kissanruokaa.

Tänään kun tulin töistä kotiin, huomasin että pesässä oli
tapahtunut jotain.
Maata oli kaivettu pesän suuaukon edestä ja pesäheiniä
ja styroksia ulkopuolella.
Dramatiikkaa oli siis ollut ja pesään tunkeutunut joku.
Avasin kannen.
Pesä aivan myllätty ja heinien seasta löytyi 1 kpl emon jäänteitä
ja 3 kpl tyhjäksi syötyja poikasten kuoria.
Mikä on mahtanut yöllä pesässä käydä?
Maa pesän edessä on jo niin kovaa multaa ja sitä oli kaivettu
kilokaupalla, että voimaa on elukalla ollut.
Pesän suuaukko on jotain 15 cm X  15 cm, eli se on rosvon maksimimitta.

Asun Vantaalla Tikkurilan lähellä omakotitalossa.
Olin luullut että täällä ei ole siileille muita vihollisia kuin autot

Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Siilit
« Vastaus #121 : 07.07.07 - klo:16:36 »

Olipas ikävä juttu  [:-(]
Meidän syöttöputken luona on tänä kesänä nähty supikoira ja kettu. Supikoiraa kiinnosti putken suu, mutta se ei ilmeisesti mahtunut sinne. :-))
Putken halkaisija on noin 15 senttiä, joka lienee hiukan suosituksia suurempi.
Ketun mielenkiinnon kohteesta en tiedä. Se nyt vain ehkä sattui olemaan juuri siinä  [:-I]
Tämä Hesassa Keskuspuiston laitamilla.
Siilin vihollisiksi mainitaan kettu, mäyrä ja näätä.
« Viimeksi muokattu: 07.07.07 - klo:16:40 kirjoittanut Laura »
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 312
  • Itä-Uusimaa
Vs: Siilit
« Vastaus #122 : 10.07.07 - klo:09:53 »

Olen tehnyt vesivanerista siilille pesän .
Olin nähnyt kun se noin kuukausi sitten kantoi suussaan pesätarvikkeita
sinne.Iltaisin sille oli tarjolla kissanruokaa.

Tänään kun tulin töistä kotiin, huomasin että pesässä oli
tapahtunut jotain.
Maata oli kaivettu pesän suuaukon edestä ja pesäheiniä
ja styroksia ulkopuolella.
Dramatiikkaa oli siis ollut ja pesään tunkeutunut joku.
Avasin kannen.
Pesä aivan myllätty ja heinien seasta löytyi 1 kpl emon jäänteitä
ja 3 kpl tyhjäksi syötyja poikasten kuoria.
Mikä on mahtanut yöllä pesässä käydä?
Maa pesän edessä on jo niin kovaa multaa ja sitä oli kaivettu
kilokaupalla, että voimaa on elukalla ollut.
Pesän suuaukko on jotain 15 cm X  15 cm, eli se on rosvon maksimimitta.

Asun Vantaalla Tikkurilan lähellä omakotitalossa.
Olin luullut että täällä ei ole siileille muita vihollisia kuin autot




Onpas ikävä juttu  [:-(]  [:´(]

En ole tässä pihassa nähnyt siilin siiliä nyt neljään päivään. Supikoiran olen nähnyt harva se ilta.
Eilen illalla oli supi pihalla, kävin antamassa sille vähän vauhtia  [:-I]... tulin takaisin sisälle..
vähän ajan kuluttua ulkoa kuului murinaa..kun menin ulos katsomaan, ei näkynyt minkäänlaisia
eläimiä pihalla, mutta kauempana heilui korkea heinikko siihen malliin, että siellä meni jokin  [?]
Pihalla leijui sellainen omituinen haju... muistutti vähän "yleishajua" Korkeasaaressa.   [?]
Mikä sitten lienikään... ja ei kai vaan ole siilejä syönyt  [:-(]

Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

pihasiili

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 52
Vs: Siilit
« Vastaus #123 : 15.07.07 - klo:02:11 »

Meillä liikkui pari vuotta sitten supikoiria pihalla tämän tästä. Yhtenä talvena joku maanviljelijä oli ampunut 17 supia ja kettua liiterinsä alta talvella. Nyt ei ole supeja näkynyt. En ole varma, mutta syövätkö supikoirat siilejä?
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Siilit
« Vastaus #124 : 18.07.07 - klo:20:22 »

Joko olette nähneet siilinpoikasia
Kirjattu

Hömö

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 418
    • blogi
Vs: Siilit
« Vastaus #125 : 18.07.07 - klo:20:30 »


Ei ole vielä näkynyt, mutta odotellaan. Lähiaikoina ne ilmestyvät pihaan, joten silmät on tarkkoina iltaisin ja kamerakin on koko ajan ikkunan luona valmiina kuvaamista varten.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Siilit
« Vastaus #126 : 19.07.07 - klo:10:14 »

Onkos siilejä tänä vuonna poikkeuksellisen vähän. Itse en ole nähnyt siiliä vuosikausiin, mutta eikös täällä pöntöllä viime vuonnakin ollut vaikka kuinka paljon siilikuvia ja monilla kävi siili ruokinnalla.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 143
  • Lahti
Vs: Siilit
« Vastaus #127 : 19.07.07 - klo:10:33 »

En ole minäkään näitä suosikki eläimiäni nähnyt lainkaan tänä kesänä..edelleenkään.Olen seurannut erään tutun tuttuni blogi sivuja ja siellä hän kertoo siiliperheestään jotka käyvät ruokinnalla.Hänellä on loistavat mökitkin heille rakennettu siihen ruokinnan tuntumaan..siis talvipesät... [:-)] että ehkä voisi kutsua siilien paratiisiksi ko.paikkaa..
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Hömö

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 418
    • blogi
Vs: Siilit
« Vastaus #128 : 19.07.07 - klo:12:24 »


Poikaskuvia odotellessa laitan tämän siilikuvan. Iltasella siilit tulevat eri aikoihin syömään, ja edelliset joutuvat poistumaan pöydästä uusien tullessa. Välillä joudutaan ottamaan kovastikin yhteen toisia hätistellessä.

Yhteensä siiliravintolassamme käy nyt seitsemän asukkia. Sitten kun poikaset ilmestyvät pihaan ruokailijamäärä lisääntyy. Nähtäväksi jää, kuinka monta pikkuista kaksi mammaa ovat saaneet maailmaan.

Ravintolamenu on: kissanruokanappuloita (vaihdellen kalaa ja lihaa) murskattuja pähkinöitä, ja raikasta vettä. - Hyvin ovat tehneet kauppansa.

Talvipesiä pihassamme on vain neljä, joten jostain on kyllä kiireesti hankittava lisää majoja ennen syksyn tuloa.


Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 143
  • Lahti
Vs: Siilit
« Vastaus #129 : 19.07.07 - klo:12:37 »

Kylläpä on surullisia kohtaloita näillä ihastuttavilla siileillä..aina joku kato näköjään käy,vaikka kuinka haluaisi näitä suojella... eli tätähän se on iloa ja surua..onneksi on vielä ihan hyviä selviytymistarinoita kuten Hömönkin juttu antaa ymmärtää... [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Siilit
« Vastaus #130 : 19.07.07 - klo:13:51 »

 [:-)] jep - naapurissa asuu todellinen eläinystävä - kuka muistaa talven 1988? Silloin oli kylmää ja pitkään. Tämä ihana rouvashenkilö oli ottanut tuolloin kohmeissaan olevia lintuja takkinsa sisään ja vienyt kotiin "terraarioon" ruokkinut ja pitänyt niistä hyvää huolta. Samainen rouva ruokkii nyt harventuvaa siilikantaa. hänelle ja hänenkaltaisilleen  [KIPPIS] [:5] [:30]
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Siilit
« Vastaus #131 : 20.07.07 - klo:20:05 »

Meillä on tänä kesänä käynyt kaksi siiliä ihan säännöllisesti ruokinnalla. Ostan silakkafileitä ja pienennän niitä, toinen siili tykkää kissanruuasta ja toinen silakoista
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Siilit
« Vastaus #132 : 20.07.07 - klo:20:33 »

Meillä myös käy siili kissanruokakupilla.Näin kesäisin laitetaan kissalle muruja uloskin,jos ollaan pois kotoa.
Viime kesänä oli siili pudonnut autotallin rasvamonttuun.Ei tietoa kuinka kauan oli siellä ollut,sattumalta huomattiin.Mies nosti sen pois lapiolla.Kissanmuruja silloinkin annettiin ja kyllä maistui.
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Siilit
« Vastaus #133 : 24.07.07 - klo:14:10 »

En ole varma, mutta syövätkö supikoirat siilejä?
Katselin eilen illalla kun supikoira oli poikasensa kanssa ruokapaikalla ja vieressä tuhisi siili, supikoira ei mitenkään noteerannut siiliä, söi vaan kunnes minä hätistin sen pois ja siili siirtyi syömään hetken päästä
Kirjattu

Hömö

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 418
    • blogi
Vs: Siilit
« Vastaus #134 : 25.07.07 - klo:00:21 »


Parina iltana pihallamme on ollut tavallista vähemmän ruokailijoita. Olemme odottaneet myös näkevämme pikkupoikasiakin, eli ruokaa pitäisi nyt kulua enemmän. Mutta...

Naapurimme ovat nähneet useampana iltana ketun tulevan pihaamme. Näinköhän siilien määrän vähenemisen ja poikasten puuttumisen selitys löytyisi siitä? - Tottahan kyllä on, että pihamme siilipopulaatio (7+ mahdolliset poikaset) on keskimääräistä suurempi, ja luonto tasapainottaa ja hoitaa asioita omalla tavallaan.

Ainakin yksi siilinpesä oli eilen myllätty perinpohjin, ja se oli tyhjä. Siinä on asustellut toinen mammasiileistä. Oli pakko kurkistaa pesään, kun näytti siltä, että siellä oli tehty tuhotöitä.

Tuntuu niin ikävältä, että kettu on löytänyt ruokapaikan pihaltamme ja popsii "lemmikkejämme".  [:´(] Tosin tarvitseehan sekin ruokaa.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.302 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.