Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Näyttöjänne tässä utelisin...  (Luettu 687 kertaa)

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Näyttöjänne tässä utelisin...
« : 19.04.07 - klo:14:05 »

että minkälaisia näyttöjä teillä on? Kun uusi pitäis saada, sellainen joka kävis kuvankäsittelyyn kuin nenä päähän. Kiikarissa on yks Eizo 19"FlexScan hiukka alle 300 euroa. Riittäsköhän tuo? http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&pcode=PST-S1931SHK kun ei oikein laajistakaan tarvis...
Niin se littu se pitäs saaha...
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #1 : 19.04.07 - klo:14:39 »

Onpa kallis hinta verrattuna esim. tähän:

Hinta 299€uroa. Nopea laajakuvanäyttö!

Suurella näytöllä kaikki näyttää hienommalta! Fujitsu Siemens Computers SCALEOVIEW L22W-2 on erittäin nopea ja suurikontrastinen 22-tuumainen laajakuvanäyttö, joka soveltuu erinomaisesti esimerkiksi pelaamiseen tai kuvankäsittelyyn.

http://www.hobbyhall.fi/  ja sieltä sitten kohta:  Tietokoneet, näytöt
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #2 : 19.04.07 - klo:14:52 »

Mutta se on Eizo! [:-DD] Pistäpä vierekkäin ja mitä iloa on widestä... no mä tilasin sen.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

koeraukko

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
  • Savon sytämmestä
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #3 : 19.04.07 - klo:15:46 »

Kaksi 17" putkea vierekkäin: ovat samaa työpöytää molemmat. Vanhanaikaista, mutta toimii kuvankäsitelyssä ihan hyvin. Toiseen kerään fotarin työkalut ja toiseen kuvat - tietenkin ergonomisesti pudotettuna niin alas, että näyttöjen yläreunat ovat vähän silmäntason alapuolella  [:-P]. Muuten hyvä, mutta pikkukämppä lampiää välillä vähän liikaa.
« Viimeksi muokattu: 19.04.07 - klo:15:47 kirjoittanut koeraukko »
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #4 : 19.04.07 - klo:15:52 »

Juu kaks on mullakin, mitä lie 15" pömpeleitä...hiukka ahistaa...ja muutenkin niin surkeita. Ikää vissiin toistakymmentä vuotta jo...ei enää vastaa tarkoitustaan.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 274
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #5 : 19.04.07 - klo:17:55 »

HP:n ja Fujitsun 17" näytöt vanhaa ei litteää mallia
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #6 : 19.04.07 - klo:18:31 »

monitor IBM 0182 C72, 17", vanhaa mallia (ostettu vuonna 2000)/kuvaputki. Olen ERITTÄIN tyytyväinen siihen!  [:-)].     http://www.2xmoinscher.com/info/extended_specs.asp?id=S0147159

 Näytönohjaimena ATI Radeon X550.
« Viimeksi muokattu: 20.04.07 - klo:21:40 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #7 : 19.04.07 - klo:19:22 »

Kaksi 17" putkea vierekkäin: ovat samaa työpöytää molemmat. Vanhanaikaista, mutta toimii kuvankäsitelyssä ihan hyvin. Toiseen kerään fotarin työkalut ja toiseen kuvat - tietenkin ergonomisesti pudotettuna niin alas, että näyttöjen yläreunat ovat vähän silmäntason alapuolella  [:-P]. Muuten hyvä, mutta pikkukämppä lampiää välillä vähän liikaa.

Mulla on näyttö niin korkealla, että kun katson aivan suoraan (en siis alas tai ylös), niin katse osuu aivan näytön keskelle.
Mulla oli ennen alempana, ja silloin niska+ silmät rasittuivat-- eivät enää.  [:-)]

En oikein ymmärrä suosituksia, joissaneuvotaan katsomaan viistosti alaspäin koko ajan, jolloin niska kaartuu alas ja niskalihakset rasittuvat liian paljon. Suosittelen mieluummin pää pystyssä asentoa. [:-I]
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #8 : 19.04.07 - klo:19:39 »

Ootkos Koeraukko Mac-miehiä, kun pystyt kahdelle näytölle jatkamaan työpöytää. Vai onko se ominaisuus nykyään Wintoosassakin.
Ainakin ennen ei-mac-porukat ihmetteli mun työasemalla että miten tuo kursori voi hypätä näytöltä toiselle, kun oli vielä eri taustakuvakin.
Nykyään riittää 20" iMac G5. Koko tehokas roska tyylikkäässä kompaktissa littu-paketissa. Hyvin mahtuu paletit reunaan ja kuvalle jää vielä tilaa.
Ja näyttö on huikasevan upee. 

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #9 : 19.04.07 - klo:19:44 »

Eikös tuo ole lähinnä näytönohjaimesta kiinni...mulla ainakin hiiri hyppii kahella eri näytöllä...ja näyttis on Matrox g400 dualhead.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 274
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #10 : 19.04.07 - klo:19:47 »

windows täällä ja kaksi näyttöä käytössä yhdellä hiirellä ei vaadi kuin jonkin liitoskappaleen että saa kaksi näyttöä kiinni keskusyksikköön ja jonkun klikkauksen asetuksissa  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #11 : 19.04.07 - klo:20:10 »

Näin se kehitys kehittyy, ettei perässä pysy, kun tuijottaa vaan omaan mac-napaansa.  [:-)]

koeraukko

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
  • Savon sytämmestä
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #12 : 19.04.07 - klo:20:13 »

Iihoo, voikun oiskin Maccimiehiä - pitkään olin, mutta viimein oli pakko antaa periksi ja vaihtaa pc'hen. Ehkä vielä joskus...Vieroitusoireet kyllä kestivät aika kauan. Vieläkin on tuolla kaapin päällä ihan toimintakuntoinen kottaraispöntto-Macci, jossa muistia on kokonaista 512K ja 2 levykeasemaa!!. Nykykone on jo useita vuosia vanha ja siinä on Radeonin 9600 sarjan näytönohjain, jossa on tuki kahdelle näytölle. Ihan se toimii samalla lailla kuin aikanaan Macissakin.
Näyttöjen ergonomia on varmaan aika henkilökohtaista. Itsellä ei ole kuin yhdet moniteholasit käytössä. Silloin näyttöjen etäisyydellä tarkan ja miellyttävän katselun alue on sopivasti alaviistossa, ilman että tarvitsee keikistellä. Niska ei koneella ollessa taivu alaspäin. Ainoastaan katseen suunta on alaviistoon.
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #13 : 19.04.07 - klo:20:36 »

No tulipas nyt nostalgiset fiilingit. Mun eka Pönttö-Macissa oli rammia peräti 1 Mb ja 20 Mb kovalevy ja näyttöhän oli 9" musta-valk.
Sitten kun sain siihen 19" harmaasävynäytön rinnalle, oli kyllä yhtä juhlaa. Hupaisan näköinen yhdistelmä  :-))...n.  20 v. sitten.

makele

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 153
  • vallis gratiae
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #14 : 20.04.07 - klo:12:40 »

Samsung SyncMaster 959NF 19"...Näyttö vie tilaa mutta on erittäin hyvä ! ja iso
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #15 : 20.04.07 - klo:16:17 »

Samsung SyncMaster 959NF 19"...Näyttö vie tilaa mutta on erittäin hyvä ! ja iso



Tuolta saisi sellaisen halvalla: http://www.tol.oulu.fi/opiskelijoille/usenet/read.php?server=news.oulu.fi&group=oy.myydaan&artnum=38035
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #16 : 20.04.07 - klo:20:37 »

Minulla  Hyundai Imagequest 17"
Aika vanha littu jo. Muistaakseni ollut noin viitisen vuotta.
Minulle ihan ok kun vaatimukset ei ole niin suuret  [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #17 : 20.04.07 - klo:20:44 »

tulee tyhmä kysymys:

Mulla kun on ollut ja on käytössä läppäri niin kenen näyttöjä ne käyttää, omiaanko [:-I] Nyt siis käytössä 17 " Acer Aspire.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #18 : 20.04.07 - klo:21:00 »

Mun käsityksen mukaan Acerissa on acerin oma näyttö. Acerilla on erillisiäkin littunäyttöjä.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 312
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #19 : 20.04.07 - klo:21:04 »

Näyttönä on ViewSonic VP171s
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #20 : 20.04.07 - klo:21:05 »

samsung syncmaster957mb
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #21 : 20.04.07 - klo:21:52 »

"Näytön kuvan laatuun vaikuttaa myös virkistystaajuus, joka ilmaisee montako kertaa sekunnissa näytöllä oleva kuva päivittyy sekunnin aikana. Liian alhainen taajuus aiheuttaa näytön välkkymisen. Taajuuden valintaan vaikuttaa myös käytettävä näytönohjain. Suositeltava minimi virkistystaajuus on 72 Hz. Sekä erottelukyky että virkistystaajuus voidaan vaihtaa Windowsin Ohjauspaneelin kautta (Näyttö-kuvake)."

Mitä virkistystaajuutta käytätte?  Mulla 85 Hz.         Näytön kontrastin olen säätänyt arvoon 71%, ettei ole liian kirkas. Kirkkaus arvossa 69%. 
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #22 : 20.04.07 - klo:21:54 »

84 Hz tässä nykysessä...
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 274
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #23 : 20.04.07 - klo:21:56 »

Hz ja % molemmat täällä täysi arvoituksia  :-O :-O
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #24 : 20.04.07 - klo:22:01 »

Ohjauspaneli > näytönasetukset [:-)]
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #25 : 20.04.07 - klo:22:03 »

Hz ja % molemmat täällä täysi arvoituksia  :-O :-O

Ohjauspaneeli- Näyttö- Asetukset -Lisäasetukset -Näyttölaite, josta löytyy virkistystaajuus.

Mun monitorissa on näytön paneelissa nappeja, joilla voi mm. säätää kirkkautta(brightness) ja kontrastia (contrast) sekä degauss.

Degauss-kytkimellä demagnetoidaan kuvaputki, jos kuvaan on esim. syntynyt pysyvä vääristymä ulkoisen magneettikentän johdosta. Monissa näytöissä degauss-toiminto suoritetaan automaattisesti aina, kun näyttöön kytketään virta.

Mun mielestäni kun degauss-nappia  painaa, niin se poistaa myös ruudun sähköisyyden. Ei "rätise" ,kun sormella koskettaa. [:-)]
« Viimeksi muokattu: 20.04.07 - klo:22:08 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 274
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #26 : 20.04.07 - klo:22:08 »

kirkkaus 73
hertzit 85

parempi olla sorkkimatta liikaa näytönkään näppäimiä ettei mene sekaisin  [NUT]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #27 : 20.04.07 - klo:22:11 »

kirkkaus 73
hertzit 85

Kontrasti kannattaisi myös selvittää. Yleensä kun näyttö asetetaan, niin se kontrasti menee automaattisesti arvoon 100, joka kyllä rasittaa silmiä paljon.  [?]
Mun tutulla oli arvossa 100 ainakin vuoden, ja kaveri saikin  migreenikohtauksia vietettyään muutaman tunnin päivittäin koneen ääressä, arvo alennettiin 70:een, ja migreeni hävis.  :-))

Telkkaankin kannattaa myös säätää kontrasti miellyttävälle arvolle.
-------------------------------------------------------------------------------

----Tosin kuvankäsittelyyn todetaan näin:  Näytön säätäminen
Jotta WWW-sivulla julkaistu kuva näyttäisi edes todennäköisesti [1] hyvältä, kuvankäsittelyssä käytetyn näytön kontrasti- ja kirkkaussäätöjen tulisi olla kunnossa. Näytön kirkkauden ja kontrastin voi säätää seuraavasti [2]:

Anna näytön lämmetä noin tunti ennen sen säätämistä.
Säädä valaistus sellaiseksi, että näytölle ei osu suoraa valoa (ja pidä valaistus sellaisena koko sen ajan kun käsittelet kuvia).
Säädä näytön kontrasti niin suureksi kuin mahdollista.
Säädä näytön kirkkaus juuri sille rajalle, jossa musta (esimerkiksi musta työpöytä) ei enää muutu mustemmaksi, vaikka kirkkautta vähentäisikin.

http://kapsi.fi/~juanttil/photoshop/valokuvat.html
« Viimeksi muokattu: 20.04.07 - klo:22:25 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 274
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #28 : 20.04.07 - klo:22:22 »

taitaa se 100 olla toisaalta samassa ruudussa oli pari muutakin numeroa jotain hertsejä ja muita ja alimmaisena tuo palkki joka oli sitten 100.
ei rasita omasta mielestä silmiä jo koneella tulee oltua jonkun verran illalla, olkoot näin vaan
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

  • Vieras
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #29 : 20.04.07 - klo:22:41 »

Mulla on näyttö niin korkealla, että kun katson aivan suoraan (en siis alas tai ylös), niin katse osuu aivan näytön keskelle.
Mulla oli ennen alempana, ja silloin niska+ silmät rasittuivat-- eivät enää.  [:-)]

En oikein ymmärrä suosituksia, joissaneuvotaan katsomaan viistosti alaspäin koko ajan, jolloin niska kaartuu alas ja niskalihakset rasittuvat liian paljon. Suosittelen mieluummin pää pystyssä asentoa. [:-I]

Eiköhän nämä ole aika yksilökohtaisia, mutta riippuu hyvin paljon siitä, millaiset rillit on käytössä. Onko yksitehot, kaksitehot, kolmitehot vai rajattomat monitehot. Ja onko ikänäköä, että ylipäänsä tarvitsee lähilasit/ -voimakkuudet kaukolasien lisäksi.  [:-)] Mutta jos mulla pitäisi koko ajan olla "pää pystyssä", niin luulen, että juuri silloin niska rasittuisi...
Kirjattu

koeraukko

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
  • Savon sytämmestä
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #30 : 21.04.07 - klo:19:25 »

Toisessa on 100 hz ja toisessa 85 hz. Kontrastit on molemmissa näytöissä säädetty näytön omilla säädoillä maksimiin. Toisessa valoisuus on 50 ja toisessa 100 ja silti näyttävät silmälle samanlaisilta. Varsinaisesti säädän sitten näytöt muuten kohdalleen Adoben gamma säätimellä - jos oikein hyvin tekisi niin pitäisi tietysti mitata ja kalibroida, mutta aika hyvin sattuu kohdalleen ihan mutu-tuntumallakin vertailukuvia käyttäen. Kai se kalibrointi ja väriprofiilien käyttö on erityisen tärkeää painotöissä, missä kaikkien ketjun laitteiden pitäisi "puhua samaa kieltä", jotta lopputulos olis paras mahdollinen. Tosin saattaa täällä pöntolläkin käydä niin, että se mikä näyttää omalla koneella hyvältä voi jonkun toisen koneella olla aivan liian tummaa tai päinvastoin.
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #31 : 21.04.07 - klo:19:32 »

..ja aina huomaan ihmetteleväni otsikkoa, jotta mikä on NÄYTTÖJÄNNE...
Kirjattu

talitintti

  • Vieras
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #32 : 25.04.07 - klo:11:44 »

Sony SDM-HS75  tuollainen mulla on. Littee ja oikein hyvä.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #33 : 25.04.07 - klo:19:34 »

Nonniin, Eizo on asennettu ja onpa se pieni ja iso! Eli ulkomitat pienet ja näyttö iso. Ja värit hyvät. Jo vain. Se vain, että tuo vanha iso rumilus tuossa vieressä rupee häiritsemään.  [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Näyttöjänne tässä utelisin...
« Vastaus #34 : 28.04.07 - klo:13:33 »

Mulla on 19 tuumaa, mutta 24 tuumainen olisi mahtava
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.136 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.