Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: YRTIT idiksiä/kysymyksiä  (Luettu 324 kertaa)

Sus

  • Vieras
YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« : 18.05.07 - klo:17:06 »

Ajattelin jos laittaisi oman ketjun yrteille. Tuli tuossa tillejä kylväessä mieleen. Samassa penkissä on se ruohosipulimätäs, jonka taimi siis ostettu vihannestiskiltä (ruukkuruohosipuli), eikä puutarhamyymälästä ja selvisi talven yli. Nyt tillien kylvämisen ohessa siirsin penkkiin toisesta paikasta pihaa myös LIPSTIKAN.

Se kasvoi huonossa paikassa, joten siirsin. Ja nytpä oon hurahtanut yrtteihin(kin).  :-))

Elikkäs mitäs yrttejä viljelette tai aiotte viljellä? Mikä on ehdoton lemppari, jota ilman "ei voi elää"?  :-)) Innostuin jo vähän aikaa sitten Pihiksen yhdestä yrtistä, luin netistä siitä kiinnostavaa juttua, ja se yrtti on... siis... se on... Mikäs se nyt oli. Pitää käydä tarkistamassa hetko...

Juu ja mä siis suosittelen LIPSTIKKAA! Ah ja oh ja voi!  :-))


muoks. Se Pihiksen yrtti, josta innostuin, on saksankirveli.
« Viimeksi muokattu: 18.05.07 - klo:17:09 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #1 : 18.05.07 - klo:17:34 »

Mulla ihan ehdoton yrtti on oregano.
Se kukkii kesällä ihanasti ja kerää perhosia.
Parissa vuodessa pieni kaupan vihannesttiskiltä ostettu puska on kasvanut ja levinnyt hirmuisesti.
Tietysti myös kuivaan ja käytän sitä omatekoisessa yrttisekoituksessa.
Toinen ihana ja hyväntuoksuinen yrtti on tinjami,myöskin kaupan vihannestiskiltä.
Salviaa mun penkissä myöskin on,mutta sitä en ole vielä osannut käyttää mihinkään.
Ja kamomillasauniota olen myöskin kasvattanut,sen kukista saa ihanaa kamomillateetä.Kuivattuina tai tuoreenakin.

Ja rosmariini on joka kesä ihan ehdoton vaikka sitäkään en osaa mihinkään käyttää eikä kestä ulkona talvea.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #2 : 18.05.07 - klo:17:48 »

Oregano pitääkin napata kaupan vihannestiskiltä. Kiitti vinkistä, emo!  [:-)]

Basilikaa meinaan napata myös, vihannestiskiltä, ja pistää yrttipenkkiin. Se on ihanaa tuoreena! Pitää vaan muistaa, että se ie kestä kylmää lainkaan, eli vasta kesäkuussa joskus pistän.

p.s. saa muutes nopeesti ihanan vihreän kukoistavan yrttipenkin näillä keinoilla.  :-))
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #3 : 18.05.07 - klo:20:44 »

Rakuuna! Se on kans ihan must-yrtti! Mutta on vaikea varmaan löytää sitä ehtaa lajiketta, kuulemma ranskalaista pitää olla, muuten ei tuoksu ollenkaan! [:-)] [:-P]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #4 : 18.05.07 - klo:21:10 »

Anja mihin käytät rakuunaa? Se on mulle aika vieras. On sitä maustepurkissa, mutten osaa käyttää.
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #5 : 18.05.07 - klo:21:14 »

Minä mainostan iisoppia, en niinkään mausteena tai syötäväksi vaan nättinä kukkivana yrttinä, joka on hyvin talvenkestävä. Itsellä on sitä sini-, valko- ja vaaleanpunakukkaisena ja perhoset tykkää  [:-)]
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #6 : 18.05.07 - klo:22:55 »

Anja mihin käytät rakuunaa? Se on mulle aika vieras. On sitä maustepurkissa, mutten osaa käyttää.

Kasvisruokiin ennen kaikkea, joskus jopa pizzaan..kannattaa kokeilla..oma maku ratkaisee.. [:-P] :-))
Iisoppi on kans ihana mauste, ja niin koristeellinen kasvi!
Entäs kirveli? :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #7 : 18.05.07 - klo:23:04 »

En oikein tunne kirveliäkään.

Tässä muuten juttua siitä saksankirvelistä:
http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/s.html#saks

Tuo "Raholan syötäviä sanoja" on muutenkin toooosi kiva sivusto. Sieltä löytyy lähes kaikki!  :-))
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #8 : 19.05.07 - klo:05:26 »

Iisoppia alkoi hakemaan googlella ja löysin mukavat sivut. Siellä mm Iisopista
Lönnrot: "Laitetaan teeksi yskässä ja muista rintavaivoissa, kuin myös korlausvedeksi kurkkuwioissa."
http://www.tts.fi/Eliaksenyrttitarha/index.html
Kotimaiset kasvikset mausteyrteistä:
http://www.finfood.fi/finfood/kasvikset.nsf/0/AA597DDEC42DBE95C2256E0B003551F1?opendocument&View=1&Start=1&Count=90&Expand=2.6
täältä apua vaivoihin:
http://personal.inet.fi/koti/brody/yrttilaake.html

Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #9 : 19.05.07 - klo:10:23 »

Sus  Saksankirveli on ihan jees, kunhan kasvupaikka on sellainen missä se saa olla ja levitä jonkin verran tai enemmän....  se on iso, suuri, korkea, komea yrtti, kunhan kasvupaikka on kasvattajalle sopiva, se leviää........ juuret ovat valtavat, rikkaruohot eikä mikään kasva sen juurella.

Aikoinaan laitoin sen keskelle pihaa, jotenkin näkösälle muiden yrttien läheisyyteen. Komeahan se oli kukiessaan ja lehdetkin kasvavat uudelleen kesän kuluessa, jos leikkaa kuihtuneet lehdet pois. 
Yritän saada sitä jonnekin sivumalle kasvamaan, siemeniä ilmeisesti maassa riittää, koska taas on taimia vanhan kasvupaikan läheisyydessä.
 
Joitakin yrttejä kasvattelen ja käyn niitä tuoksuttelemassa, harvemmin muistan käyttää ruokiin tms.
Nyt näkösällä;  Rosmariini, Basilika,  Ruoho-/Kevät-/Ilma-Kiinansipuli, Lipstikka, Kynteli, Timjami, Minttu joku?  Saksankirveli, (tilli kylvetty eilen)
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

emo

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #10 : 19.05.07 - klo:20:15 »

Mä suosin aina kaupan vihannestiskiä enkä osta esim persiljaa,ruohosipulia ym puutarhamyymälöistä.
Käytän ensin yrtit ruuanlaitossa tai kuivaan ne ja istutan paakut maahan tai ruukkuun.
Kaikkea vihannestiskeiltä löytyvää salaattia ja yrttiä kannattaa ainakin kokeilla.
Salaateistakin isken juuripaakun ja vähän vartta maahan niin saan koko kesän salaatit siitä.
Ja kun salaatin joukkoon vielä itse idättää herneenversoja vaikka ikkunalaudalla.
Itse myös idätän sipulia ja valkosipulia pienisuisessa maljakossa esim hyasinttimaljakossa niin saa talvellakin napsia siitä ruuan joukkoon tai leivänpäälle niin ei tarvitse siihen laittaa muuta päällystettä.
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #11 : 07.07.07 - klo:11:00 »

Maustekirveli on ilmeisestikin yksivuotinen, mutta kylväytyykö se? Entä oletteko nähneet saksankirvelintaimia myynnissä vai onko se parempi kasvattaa siemenistä?
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #12 : 07.07.07 - klo:23:49 »

Maustekirveli on ilmeisestikin yksivuotinen, mutta kylväytyykö se? Entä oletteko nähneet saksankirvelintaimia myynnissä vai onko se parempi kasvattaa siemenistä?

Maustekirvelin kylväytymisestä en tiedä. Saksankirvelin siemeniä sain kauan sitten tutultani, se itää helposti ja leviää siemenistä ihan itsestään rikkaruohoksi asti  [:-I]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Sus

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #13 : 08.07.07 - klo:09:37 »

Maustekirveli on ilmeisestikin yksivuotinen, mutta kylväytyykö se? Entä oletteko nähneet saksankirvelintaimia myynnissä vai onko se parempi kasvattaa siemenistä?

Maustekirvelin kylväytymisestä en tiedä. Saksankirvelin siemeniä sain kauan sitten tutultani, se itää helposti ja leviää siemenistä ihan itsestään rikkaruohoksi asti  [:-I]

Hups... Mä olen kylvänyt maustekirveliä, ja nyt vasta kattelin kuvia kuukkelista, että siitähän tulee vissiin yhtä iso kuin saksankirvelistä.  :-O (kuvien perusteella ainaski näyttivät samanlaisilta) Ei siinä muuta, mutta se on mun yrttipenkin ETUREUNASSA. Luulin, että siitä tulee suunnilleen persiljan kokoista, mutta siitähän tulee koiranputken kokoista. Kai.  :-)) Ja jos sekin leviää samalla lailla kuin saksankirveli...

Maku on muutes mielestäni ihana. Oon napsinut sieltä leivän päälle.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #14 : 08.07.07 - klo:09:39 »

Lipstikkahan on monivuotinen ja siitä tulee iso. Nyt vaan ihmettelen, kun siirsin mun lipstikan yrttipenkkiin, kasvoi aiemmin niin huonossa paikassa tuolla, niin se ei meinaa jaksaa kasvaa yhtään. Ehkä se vähän suuttui siirrosta, kyl se elossa vielä on sentään.

Lipstikka on aivan ihana mauste.  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #15 : 08.07.07 - klo:09:54 »

Maustekirveli on ilmeisestikin yksivuotinen, mutta kylväytyykö se?

No nyt löytyi:

"Jos maustekirvelin annetaan kukkia, se kylvää itse itsensä kasvupaikalle. Siementen itävyys säilyy 3 - 4 vuotta."

Täältä luin:
http://www.yrttitarha.com/kanta/maustekirveli/viljelytekniikka.html
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #16 : 08.07.07 - klo:10:04 »

Maustekirveli on ilmeisestikin yksivuotinen, mutta kylväytyykö se?

No nyt löytyi:

"Jos maustekirvelin annetaan kukkia, se kylvää itse itsensä kasvupaikalle. Siementen itävyys säilyy 3 - 4 vuotta."

Täältä luin:
http://www.yrttitarha.com/kanta/maustekirveli/viljelytekniikka.html


Kiitos Sus [:-)] Jos nyt jostain löydän maustekirvelin siemeniä niin voisinkin kylvää ne jo syksyllä. Ja sen jälkeen taitaakin "kirvellä" vähän joka puolella  [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #17 : 08.07.07 - klo:10:16 »

Maustekirveli on ilmeisestikin yksivuotinen, mutta kylväytyykö se?

No nyt löytyi:

"Jos maustekirvelin annetaan kukkia, se kylvää itse itsensä kasvupaikalle. Siementen itävyys säilyy 3 - 4 vuotta."

Täältä luin:
http://www.yrttitarha.com/kanta/maustekirveli/viljelytekniikka.html


Kiitos Sus [:-)] Jos nyt jostain löydän maustekirvelin siemeniä niin voisinkin kylvää ne jo syksyllä. Ja sen jälkeen taitaakin "kirvellä" vähän joka puolella  [:-DD]
:-)) Niinpä. Tuon tekstin mukaanhan mikään ei estä syksyllä heitellä siemeniä maahan. Mä laitoin tuota maustekirveliä, kun sattumalta sain äidiltä sen siemeniä.

Sitä voi kylvää myös useamman kerran kesässä, itää aika nopsasti, syödä sitten samantien tuoreena ennenkuin ehtivät kukkia. Silloin se ei kylväydy ympäriinsä, jos ei halua.

Kuivattuna se kuulemma menettää arominsa...
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #18 : 08.07.07 - klo:21:31 »

Taitaisi ehtiä saada satoa maustekirvelistä vielä tänäkin vuonna, jos jostain siemeniä löytäisi. Mahtaakohan tillituholainen tykätä myös kirvelistä... [?]
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #19 : 08.07.07 - klo:21:39 »

Jokos olen kertonut, Puppu osti miulle pari ranskalaista rakuunaa, nammmmm  [:-P] on hyvä mauste! Paljon parempaa kuin tavan rakuuna.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #20 : 08.07.07 - klo:21:44 »

Jokos olen kertonut, Puppu osti miulle pari ranskalaista rakuunaa, nammmmm  [:-P] on hyvä mauste! Paljon parempaa kuin tavan rakuuna.

Talvehtiiko ranskalainen rakuuna hyvin? Sehän ei tee siementä ja taimia löytyy myymälöistä huonosti.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #21 : 08.07.07 - klo:21:54 »

Taitaisi ehtiä saada satoa maustekirvelistä vielä tänäkin vuonna, jos jostain siemeniä löytäisi.

Lähettäisin sulle, jos mulla olis, mutta niitä oli vaan sen verran, että yhden rivin sain.
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #22 : 08.07.07 - klo:22:05 »

Mulla ois semmonen kuva, että se pitää ottaa talveksi sisään, kyselen lähempänä talvea Pupulta tarkemmin.
Ja tosiaan, sitä kuulemma on vaikea löytää kaupoista.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #23 : 10.07.07 - klo:23:20 »

Taitaisi ehtiä saada satoa maustekirvelistä vielä tänäkin vuonna, jos jostain siemeniä löytäisi.

Lähettäisin sulle, jos mulla olis, mutta niitä oli vaan sen verran, että yhden rivin sain.

Kirvelit on nyt sitten kylvetty  [:-)]
Kirjattu

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 315
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #24 : 10.07.07 - klo:23:29 »

Täytyy sitten mainostaa Korianteria  [:-)]

Vähän erilaisen makuinen mausteyrtti, yksivuotinen vaikka en kyllä ole sitä moneen vuoteen kylvänyt uudestaan, aina nousee kasvimaasta taimia sieltä täältä edellisenä vuotena varisseista siemenistä vaikka maa kynnetään joka syksy ja äestetään keväisin.

Sopi mm. tämän päiväiseen possua puneisessa curryssa kastikkeeseen hyvin persiljan kanssa.

Niin ja lipstikka kasvaa todella isoksi kun saa rauhassa kasvaa ja leviääkin pienin harppauksin...
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: YRTIT idiksiä/kysymyksiä
« Vastaus #25 : 11.07.07 - klo:16:13 »

Taitaisi ehtiä saada satoa maustekirvelistä vielä tänäkin vuonna, jos jostain siemeniä löytäisi.

Lähettäisin sulle, jos mulla olis, mutta niitä oli vaan sen verran, että yhden rivin sain.

Kirvelit on nyt sitten kylvetty  [:-)]

Onnea Hilun kirveleille!  [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.076 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.