Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: apua, sireenit  (Luettu 289 kertaa)

kirsikka

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
apua, sireenit
« : 22.05.07 - klo:13:08 »

 :-O
kertokaa kaikki jotka vaan jotain edes voisi tietää...mitä tapahtui mun sireeneille.
viime vuonna siirsin 3x isoa vanhaa sireeniä ja se onnistui ainakaan lehtiä se ei tiputtanut..
sitten tuli tämä kevät ja silmut olivat jo pullollaan sekä kukkien alut...mut nyt yks kaks se lopetti
kaiken elon ja enään on 3x risukasaa jäljellä...harmittaa
kertokaa aj auttakaa mitä mä teen??? paleltuko ne vai järkyttyksne?? myyrien jälkiä en ole havainnut..
auttakaa!!! [:-I]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: apua, sireenit
« Vastaus #1 : 22.05.07 - klo:13:14 »

Mihin aikaan vuodesta teit sireenien siirron? Voisiko kuivuus aiheuttaa tuon sireenien kuolemisen, jos eivät olleet vielä kunnolla juurtuneet niin kuivuus on ainakin silloin kohtalokasta. Erittäin harmillinen juttu, olen pahoillani puolestasi.  [:-(]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

kirsikka

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: apua, sireenit
« Vastaus #2 : 22.05.07 - klo:18:25 »

 [:-I]
siirsin ne loppukesästä ja ne voi ihan hyvin ja reippaasti kasteltiin.. mutta nytkin
ne lähti ihan hyvin kasvuu mutta lopetti sen kun seinään... taitaa
olla mulle käynnyt näin vain. [?].ne sirrettiin vielä oman kasvualustansa kanssa syvempää kuoppaan ja multa oli lannoitettua hevosen sillä...olikohahan se sitten liikaa.. kun ne siirrettiin
raja-aitaan jatkoksi mutta rajan alkupäässä on koriste-aroniaa 4 ensimmäiselle
on käynnyt samoin ihan lehtisilmuja isoja pullollaan ja sit ei mitään.
niitäkö hommattiin ainakin 30 niin ajattelin et ainahan viallisia joukossa voi olla
mut nyt sit jotenkin tuntuu et näillä olis nyt jotain yhteistä. eikö kukaan tiedä
voiko paleltumalla olla tekimistä tai sit onko ehdotuksia?? mistä mä voin kysyä ?? [:´((]  
 
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: apua, sireenit
« Vastaus #3 : 22.05.07 - klo:19:20 »

Onko ne kasvunsa lopettaneet koristearoniat myös loppukesällä istutettuja ja toisesta kasvupaikasta siirrettyjä?

Voisiko syynä olla liian erilainen maaperä esim. vahva lannoitus tai että juuristoa ei ole ollut tarpeeksi suhteessa maanpäälliseen osaan? Tai ehkäpä kasvit eivät ole ehtineet riittävästi juurtua ennen talven tuloa niin kuin Tiina mainitsi.
Kirjattu

kirsikka

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: apua, sireenit
« Vastaus #4 : 23.05.07 - klo:12:49 »


 [:-)]
koriste-aroniat ovat istuttettu aivan samaan aikaan. ja ne ovat puutarhalta tilattu.
ajattelin et jos leikkaan ne matalaksi ja istutan siihen väliin uudet ja jos ne vanhat eivat lähekkään ens vuonna on sitten jo uusia tilalla. onko unkarin sireenistä kellään kokemusta?? kasvaisko se nopeasti vai onko
hidaskasvusta?? [:-I]
pistokkaita näkyy niiden sireenien juurella ja niissä on vihreää !! eiköhän kohta tämä suru ala lauhtua.. [8-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: apua, sireenit
« Vastaus #5 : 23.05.07 - klo:13:40 »

Mä varmaan kysyisin neuvoa muutes vaikkapa sieltä puutarhalta, mistä tilasitte ne koristearoniat. Samalla kysyisin niistä sireeneistä. Ovat asiantuntijoita siellä, voisivat keksiä syyn tähän ja neuvoa miten menetellä. Josko ne pensaat vielä toipuisivat... [:-)]

Puut ja pensaathan tekevät seuraavan vuoden lehtien ja kukkien silmut jo ed. kesänä, (jotenkin silleen se kai menee) niin tuli vaan mieleen mulla, että ne jaksoivat nyt sitten jonkin verran kasvaa, kukkien tekemiseen menee hurjasti voimaa kasveilta, niin voima ei nyt riittänyt. Eli jos juurtuminen ei ollut vielä kunnossa... Kunhan pähkäilen... Tai jos lannoitus oli liian vahvaa. No nämähän on täällä jo mainittukin.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.236 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.