Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Linné-jubileum!  (Luettu 597 kertaa)

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Linné-jubileum!
« Vastaus #15 : 23.05.07 - klo:22:21 »

Muistan vieläkin ensimmäisen keräämäni kasvin. Se oli metsätähti. On muuten vieläkin tallessa.  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Linné-jubileum!
« Vastaus #16 : 23.05.07 - klo:22:41 »

Pyrikselle kiitokset kukkakelloista  [:-)]  tänä kesänä kiertelenkin Heurekan pihalla useaan otteeseen, kunhan uskaltavat tuoda istutukset ulos.

Kasvien keräilyn muistan, kasvio on edelleen tuolla kellarissa. Paljonkohan piti kerätä 80 tuntuu vähältä ja latinalaiset nimet ne piti osata ulkoa, vaikka latinasta ei tiennyt mitään  :-O

Onneksi kasvit saa nyt olla rauhassa keräyksen osalta  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 314
Vs: Linné-jubileum!
« Vastaus #17 : 23.05.07 - klo:22:41 »


Taidettiin jossain vaiheessa lopettaa koko keräily - onko se nyt uudestaan herätetty henkiin?

Ite en silloin 80-luvulla joutunut kasveja keräämään  [:-)]
Nykysin ainakin täälläpäin 8-luokalle syksyllä menevät joutuu keräämään noin 70 kasvia, tai ei se taida ihan pakko olla mutta kuitenkin. Tieteellisiä nimiä ei tarvii osata.
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Linné-jubileum!
« Vastaus #18 : 23.05.07 - klo:23:16 »

Toisaalta on hyvä, kuten jaTa69 sanoi, ettei kasvien keruu ole pakollista. Sitä tehkööt ne koululaiset, joita se kiinnostaa! Mutta ne latinalaiset nimet kyllä ovat tärkeitä.. [:-)] [:-I]
Kiitos Pyrikselle kukkakellolinkeistä!
Tämä: http://www.prisjakt.nu/bokbild/31327
 kirja on mullakin, kerta kaikkiaan ihastuttava! Suosittelen! [:-)]
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Linné-jubileum!
« Vastaus #19 : 24.05.07 - klo:08:08 »

Marfan Annala-linkistä  http://www.hyotykasviyhdistys.fi/tapahtumat.shtml  löytyi tämmöinenkin:

29.5.2007 (ti) klo 18
KASVIEN KERÄÄMISEN JA PRÄSSÄÄMISEN ABC-KOULU
Tallenna puutarhasi kasvit herbaarioon Linnén henkeen. Tule oppimaan jo unohdettu taito, miten kasveja kerätään ja prässätään. Rakkaita prässättyjä kasveja voi kehystää tauluiksi tai niistä voi valmistaa kortteja, koristella lampunvarjostimia ynnä muuta. Opastajana biologian opettaja Elsa Kangas.
Osallistumismaksu 10€ (sisältää opetuksen ja tarjoilun)!
   [:-)]
« Viimeksi muokattu: 24.05.07 - klo:08:10 kirjoittanut Jaska »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Linné-jubileum!
« Vastaus #20 : 24.05.07 - klo:10:48 »

Se pakollinen kasvien kerääminen loppui joskus meikän aikoihin. Itse en siis joutunut keräämään, mutta ihan vähä mua vanhemmat ovat sitä tehneet.

Mut 300 kasvia sain luvan opetella latinaksi, kun opiskelin jonkin aikaa "puuta heinää" maatalous-metsätieteellisessä Hesassa. Niistä kuivakasvi-kansioista piti opetella tunnistamaan ja nimi latinaksi. Ja arvatkaa harmittaako. Kun nimet vaadittiin VAIN latinaksi, niin mäpä opettelin tietysti VAIN latinaksi. Vaikka samalla ois voinut sen suomalaisen nimenkin painaa päähänsä, kun se nimi joka sivulla oli. [:7] Mä olin ihan hölmö! Ois se nyt kiva tietää ne nimet suomeksikin... ne latinalaisetkin oon jo unohtanut.  [:-I] Suomalaiset ois saattaneet pysyä päässäkin...
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Linné-jubileum!
« Vastaus #21 : 24.05.07 - klo:11:49 »



 ja prässäsin kasveja vielä "pakon" jälkeenkin.  Telttarippikoulussa prässäsin niitä patjan alla.. :-))

Etkös sä Anja prässäile kasveja vieläkin? Kun sen taulunkin teit.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-
 

Sivu luotiin 0.104 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.