Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen  (Luettu 432 kertaa)

ötökkä

  • Vieras
Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« : 27.05.07 - klo:18:38 »

Pönttölässäkin varmasti on väkeä jotka kerää jos jonkinlaista rehua ruokapöytään ja kauneudenhoitoon. Voiskos tähän ketjuun kerätä erilaisia reseptejä?

aloitan lempiteelläni johon tulee sopuisassa suhteessa

mesiangervoa
vadelmanlehtiä
mustikanlehtiä
valkoapilan kukkia
kanervan kukkia.

Kauneudenhoitoon taas takiaista:

Takiaisenlehdistä saa ihanaa yrttiöljyä ihonhoitoon:
peitä 100 g kuivattuja lehtiä oliiviöljyllä (muukin öljy käy), anna olla lasipurkissa noin kuukausi, siivilöi, käytä ulkoisesti.

 [:-)]


Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #1 : 27.05.07 - klo:19:05 »

Olipas kiva aloitus. Mutta avitappas pikkasen, että kuinka paljon mitäkin tulee laittaa.
Minä olen teehen laittanut (siis "teen" ulkopuolelta) vain mustan viinimarjan lehtiä.
Muuta en ole kokellut.
Annappas ötökkä vähän lisää ohjeita.  [:-)] [:-)]

Kauneuden hoitoon en ole laittanut vielä mitään yrttejä, mutta nyt jo tässä iässä varmaankin tarvitseisi jo jotain yrttejä tähän ryppyiseen ihoon.  [:-)] [:-)]
« Viimeksi muokattu: 27.05.07 - klo:19:06 kirjoittanut Risto »
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #2 : 27.05.07 - klo:19:11 »

Teen tuota sekoitusta aina isomman annoksen kerralla, kerään tuoreita aineksia pari litraa per ainesosa, kuivatan ne ja sekoitan valmiin seoksen.
Niitä voi myös ensin kokeilla jokaista erikseen ja jos joku maku miellyttää toista enemmän niin lisää sitä sitten suhteessa enemmän. Tai sitten ei sekoita niitä kuivattuja aineita vaan säilyttää ne erikseen ja keittelee sitten aina mielihalujen mukaista teetä.
Mulla on eniten aina kuivattuna mesiangervoa koska en voi vastustaa sen hunajaisen makeaa tuoksua/makua. [:-)]

Tämän hetken suurin herkku ruokapöytään on nuoret maitohorsman versot! Valmistetaan ja syödään tankoparsan tapaan. Njams! [:-P]
« Viimeksi muokattu: 27.05.07 - klo:19:14 kirjoittanut ötökkä »
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #3 : 27.05.07 - klo:19:25 »

Jatkan heti perään vielä pikkuisen voikukasta.

Voikukan nuppuja paistetaan vähässä voissa tai hyvässä öljyssä rapeiksi, maustetaan soijakastikkeella.
Syksyllä nostetaan voikukat juurineen ja juuret käytetään kuten porkkanoita. [:-)]


Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #4 : 28.05.07 - klo:13:01 »

Ei taida kukaan muu kontata keräämässä herkkuja? :-O
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #5 : 28.05.07 - klo:15:27 »

No, niin nyt onkin hyvä aika alkaa keräillä yhtä sun toista luonnonyrttiä sekä ruoaksi, teehen että vaikka ihonhoitoon.Tällä hetkellä ajankohtaisia ovat, mitä nyt juuri mieleen tulee: koivunlehdet sellaisenaan tai kuivattavaksi, voikukka kaikkinensa, kuusenkerkät vaikka marmeladiksi tai teehen, mustikan lehdet, puolukan lehdet muuten vain, poimulehdet imettäväisille, horsmanversot salaattiin, nokkoset pannareihin ja keittoihin sekä kuivattavaksi... Voi, voi luonto on täynnänsä vaikka mitä.
Ei eksyessään heti menehdy, jos on kesä ja luonto rehottaa.
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #6 : 28.05.07 - klo:16:31 »

Ei taida kukaan muu kontata keräämässä herkkuja? :-O

Tai sitte he ovat juuri nyt konttaamassa niiden herkkurehujen perässä  [:-)]

Itse en ole yrtteihin yms. kovin perehtynyt, mutta haluaisin olla ja kiinnostaa kovasti. Suurella mielenkiinnolla tätä ketjua lueskelen ja laitoin linkin myös yrttiharrastustaan innolla aloittelevalle ystävälle.

Kertokaa ihmeessä lisää!
« Viimeksi muokattu: 28.05.07 - klo:16:35 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #7 : 28.05.07 - klo:16:38 »

No minä olen joskus tehnyt virkistävän jalkakylvyn siankärsämön kukinnoista ja kuumasta vedestä. En kyllä osaa sanoa oliko kummempaa vaikutusta.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #8 : 28.05.07 - klo:16:47 »

Siankärsämö on arvokas yrtti. Sanotaan, että sillä on elämää pelastava vaikutus. Tuolla tarkoitetaan ehkä sitä, että kasvilla on esim. verenvuotoa tyrehdyttävä vaikutus, kipua lieventävä, bakteereja tappava ja todellakin iho pitää siitä. Flunssaan sopii hyvin, suun kurlaukseen, jne. Uskon ,että nuo tiedot pitävät paikkansa. -Itse pidän siankärsämön mausta. Jotkut laittavat sitä keittoihin ja muihin ruokiin mausteeksi. Kuulemma myös liharuoissa hyvää.- Mene ja koklaa.
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #9 : 28.05.07 - klo:20:38 »

Kivoja vinkkejä täällä! Kiitos ötökälle, et aloitit! [:-)]
Voikukan nuoret lehdet ovat oivallisia salaatissa. Tuli mieleen kans, että pietaryrtin väkeväntuoksuiset kukinnot ovat hyviä koinkarkoittajia, kun laittaa niitä kangaspusseihin kuivattuina. Näin tehtiin ainakin ennenvanhaan. [:-P]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #10 : 30.05.07 - klo:13:04 »

Mä olen kanssa aikalailla kiinnostunut yrteistä ja niiden käytöstä muutenkin kuin ruokien mausteena.

Toistaiseksi olen vaan kasvattanut Kamomillasauniota ja piparminttua ja tehnyt niistä teetä.

Yrteistähän saa apua niin moneen vaivaan.
Tosin pitää tietää mitä kerää ja mihin tarkoitukseen koska kaikki yrtit eivät sovi kaikille.
Esim jotkut ovat kiellettyjä verenpainepotilailta tai raskaana olevilta.
Mutta kannattaa kunnolla perehtyä asiaan,kirjojakin aiheesta on vaikka kuinka.
Ja kun muistaa ettei käytä mitään liikaa,eli kohtuus kaikessa.

Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla tehdä mustikka,viinimarja,mansikka ja vadelma teetä,sen kokeileminen on vaan aina jäänyt.

Seuraavan kerran aion laastarin sijasta laittaa ratamon lehden ja tarkoitus olisi jossainvaiheessa itse kasvattaa haavayrttiä,siemenet ovat siihen jo valmiina kaapissa.

Tässä vielä linkkivinkki
http://www.yrttitarha.com/
« Viimeksi muokattu: 30.05.07 - klo:14:16 kirjoittanut emo »
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #11 : 30.05.07 - klo:13:18 »

Joo ratamo on ihan paras haavojen parantaja! Mä pakastan ratamonlehtiä ison pussillisen niin on sitten talvellakin luontoäidin laastaria. [:-)]

Kehäkukan terälehtiä kun survoo maustevoihin niin voi saa kauniin värin. Mummu aina teki voileipäkakkujen päälle voista pieniä ruusuja ja värjäsi voin myös kehäkukan terälehdillä.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #12 : 02.06.07 - klo:19:37 »

Kertokaahan vielä että miten te kuivaatte nuo mustikan,mansikan,vadelman ja viinimarjojen lehdet.

Voiko ne kuivata ihan uunipannulla jossa on vaikka leivinpaperia,talouspaperia ym vai pitäälö ne jotenkin hiostaa lasipurkissa tai jossain[?]

Ja varmaan nuoria lehtiä ja versoja?
Taitaa olla myöhäistä enää tänä kesänä mitään keräillä..
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #13 : 02.06.07 - klo:20:42 »

Namm, horsma parsan tapaan on nam  [:-)] voisulaa päälle, mutta ei auta syödä liikaa, sillä on laksatiivisia vaikutuksia. Toissa keväänä söin massun pullolleen ja juoksinkin wc:ssä sitten  :-))
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #14 : 02.06.07 - klo:20:56 »

Namm, horsma parsan tapaan on nam  [:-)] voisulaa päälle, mutta ei auta syödä liikaa, sillä on laksatiivisia vaikutuksia. Toissa keväänä söin massun pullolleen ja juoksinkin wc:ssä sitten  :-))

Minkä kokoista horsmaa - ihan alkuja varmaankin?
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.