Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen  (Luettu 429 kertaa)

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #15 : 02.06.07 - klo:20:58 »

Juu, pieniä alkuja, isoksi kasvaneet ovat jo puumaisia.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

ötökkä

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #16 : 02.06.07 - klo:21:08 »

Jos ei oo kovin paksu varsi hormas nii sellanen 15-20 senttinenki vielä menee.
Ja pikku vinkki; katkaise liian iso horsma ja syö sitten se uusi kasvu.  [:-)]

Lehtiä mä kuivaan joskus ihan vaan paperin päällä pimeessä tai sitte saunassa /uunissa pienellä lämmöllä.
Sellanen kuivuri olis kyllä hieno mut aina se vaan on jääny hankkimatta. Sellanen iso Orakas merkkinen kuivuri olis kaikkein hienoin mut maksaa reilu 300 e.

Kyllä vielä ehtii keräillä!
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #17 : 02.06.07 - klo:21:28 »

Onko kukaan tehny saippuoita?
Mä tilasin joskus kirkasta saippuamassaa ja lisäilin siihen sitte tuoksuja ja kasveja. Kuivasin puolukoita ja sitte rouhin ne sinne saippuaan, tuli oikein mukava ihoa kuoriva saippua.

Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #18 : 02.06.07 - klo:22:02 »

Yrttien kuivaamisesta. Jos on oma talo,  on siinä varmasti pannuhuone ja siellä keskulämmityskattila. Ellei sitten ole sähkölämmitys.
Laitan yrtit marjanperkuuritilälle ja vien pannun päälle pannuhuoneeseen. Kääntelen kerran päivässä. N. kahden vrk:n kuivatus riittää, jos yrttikerros tuolla perkuuritilällä ei ole paksu.
Kyllä jokin muukin ilmava, tavallista lämpimämpi paikka kelpaa. Pitää muistaa käännellä.
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #19 : 02.06.07 - klo:22:03 »

Ja nurmikohokin nuoret alut ovat herkullisia kun ne ryöpäytetään nopeasti pienessä määrässä kuumaa lievästi suolaista vettä! Nuoria alkuja siihenkin kuten horsmat.
http://www.fungoceva.it/erbe_ceb/Silene_vulgaris.htm
oikeanpuoleisen kuvan näköisinä ne täytyy kerätä.
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #20 : 08.06.07 - klo:21:40 »

Meillä syötiin tänään tämmöistä salaattia.

Kukas tietää tai arvaa mitä se mahtaa pitää sisällään? Kaikki ainekset löytyvät joko pihapiiristä tai aivan aidan takaa.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #21 : 08.06.07 - klo:22:27 »



Meillä kierrätetään nuutuneet kukat.  Jalkojen virkistysvesi on ulkona rappusilla ja pyyhe vieressä. Heittelen veteen milloin mitäkin, tänään tämmöisiä.  Päivä mittaan on ihanaa on upottaa jalat kylmään veteen ja samalla mieli virkistyy. Orvokit ja ruusunterälehdet tarttuvat jalkoihin somasti. Kukkaveden kaadan lopulta viiniköynnökselle, tulee sekin kasteltua kerran päivässä  [:-)]

Nooh onhan tuolla yksi yrttikin, rosmariini  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Sus

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #22 : 08.06.07 - klo:22:42 »

Meillä syötiin tänään tämmöistä salaattia.

Kukas tietää tai arvaa mitä se mahtaa pitää sisällään? Kaikki ainekset löytyvät joko pihapiiristä tai aivan aidan takaa.

Olisko tuossa tuoksuvatukkaa, mustaherukanlehteä ja ruohosipulia? Ja jotain neljättä...  [:-I] Ihana joka tapauksessa!  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #23 : 08.06.07 - klo:22:47 »



Meillä kierrätetään nuutuneet kukat.  Jalkojen virkistysvesi on ulkona rappusilla ja pyyhe vieressä. Heittelen veteen milloin mitäkin, tänään tämmöisiä.  Päivä mittaan on ihanaa on upottaa jalat kylmään veteen ja samalla mieli virkistyy. Orvokit ja ruusunterälehdet tarttuvat jalkoihin somasti. Kukkaveden kaadan lopulta viiniköynnökselle, tulee sekin kasteltua kerran päivässä  [:-)]

Nooh onhan tuolla yksi yrttikin, rosmariini  [:-)]

Tuo kuva on kyllä ihastuttava, mitkä värit ja... kaikki! Auts! Sataviiskytprosenttista kierrätystä myös, kiitos ideasta!  :-))

Joskus oon heitellyt jalkakylpyyn (tai kylpyammeeseenkin) siankärsämöä ja joskus voikukkaa. Noin kaunista kuvaa siitä ei kyl sais.  :-)) Mutta siankärsämö tekee rauhallisen olon, ihanan tuntuisen ihon ja jopa hiukset ihan oudon pehmeiksi.  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #24 : 08.06.07 - klo:22:50 »

Meillä syötiin tänään tämmöistä salaattia.

Kukas tietää tai arvaa mitä se mahtaa pitää sisällään? Kaikki ainekset löytyvät joko pihapiiristä tai aivan aidan takaa.

Olisko tuossa tuoksuvatukkaa, mustaherukanlehteä ja ruohosipulia? Ja jotain neljättä...  [:-I] Ihana joka tapauksessa!  [:-)]

Oiskohan siinä niitä Lillukan lehtiäkin  [:-I]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #25 : 08.06.07 - klo:22:54 »

Sus, tuota Siankärsämöä kokeilenkin kunhan kukkii, tykkään sen voimakkaasta tuoksusta, kaikki Siankärsämöt saa täällä kasvaa vapaasti, ne on suojeltu kitkemiseltä  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Sus

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #26 : 08.06.07 - klo:23:15 »

Mä tein siankärsämökylvyn niin, että keitin kattilallisen vettä, laitoin siihen siankärsämö-kukkakimpun hautumaan n. 10 minuutiksi ja sitten kaadoin tämän veden kylpyammeeseen. Kolmisen kertaa (vain) olen sen tehnyt, mutta huomasin todellakin tehon. Mulle ainakin sopii.

Miksi en ole useammin tehnyt, ei johdu siitä, että siankärsämö-osuus ois vaivalloinen, vaan mun olosuhteissa on iso vaiva saada ammeellinen lämmintä vettä.  :-)) Ja aina ei ole ollut taas sitten siankärsämöä tallessa. Ja välillä ei ole edes vettä.  :-))

muoks. Yksi talvi mulla oli siis siankärsämöä kuivattuna kukkakimpullisina. Semmosina "tavallisina" kimppuina. Muuten yleensä oon kuivattanut kukintoja ja lehtiä teetä varten sanomalehden päällä vaan.
« Viimeksi muokattu: 08.06.07 - klo:23:20 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #27 : 08.06.07 - klo:23:16 »

Piharatamoa kun hieroo itikanpuremaan, se vie kutinan. Kokeiltu.  [:-)]
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #28 : 08.06.07 - klo:23:27 »

Olihan minulla vähän selkeämpikin kuva tuosta salaatista. Kovin vaikeaa on silputusta enää selvää saada, vaikka ihan oikeaan osuneitakin jo tuli. Tässä ainekset ennen silppuamista.

Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Yrttejä pöytään ja kylpyhuoneeseen
« Vastaus #29 : 08.06.07 - klo:23:33 »

Miksi en ole useammin tehnyt, ei johdu siitä, että siankärsämö-osuus ois vaivalloinen, vaan mun olosuhteissa on iso vaiva saada ammeellinen lämmintä vettä.  :-)) Ja aina ei ole ollut taas sitten siankärsämöä tallessa. Ja välillä ei ole edes vettä.  :-))

Mulla ei oo ammetta ollenkaan  :-))  ajattelin, jotta jos hauduttelis tuota kärsämöä ja heittelis/ huuhtelis lopuksi koko kropan ja yrttivedet kuivuis ihonpintaan, tiedä häntä miten vaikuttaisi  :-)) 
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´
 

Sivu luotiin 0.105 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.