Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kasvihuoneesta  (Luettu 217 kertaa)

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Kasvihuoneesta
« : 31.05.07 - klo:16:44 »

Onko teillä jotain ja minkälaisia lämmitys- ja kastelusysteemejä kasvihuoneessa? Vaihtoehtojahan on aika monia sekä kaupallisia että omia kehitelmiä  [:-)]

Omassa lasikasvihuoneessa hallan uhatessa on käytössä sähköpatteri. Laitettiin pistorasia sen takia kasvihuoneeseen ja onhan sillä muutakin käyttöä esim. valaistukseen. Lisäksi kylmän torjumiseen käytetään  harsoja ja kuplamuovia. Joskus on poltettu kynttilöitäkin, mutta ne tuntuvat aika tehottomilta ja nokeavat.

Kastelu hoidetaan käsipelillä kannuilla ja lisäksi on huoneen ulkopuolella korokkeella saavi, josta huoneen katolta valunut sadevesi tai lämmennyt kaivovesi voidaan hanan ja letkun kautta lirutella kasvihuoneen kasveille.  [:43]
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #1 : 31.05.07 - klo:17:16 »

Kynttilöillä olen kasvihuonettani hallaöinä lämmittänyt ja hyvin on toiminut. Kastelu hoituu vanhanaikaisesti kastelukannuilla käsipelillä. Kädet venyy kun kantaa vettä kaukaa lammesta.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #2 : 31.05.07 - klo:18:06 »

Minulla oli joskus puhallin siellä hallan uhatessa.
Harsoja ja kastelua käytin myös, en tiedä auttaako ne.
Joskus poltin myös kynttilöitä, mutta ne nokesivat.

Kastelu oli myös sitä vanhanaikaista, sadevettä kannulla  [:-)]

Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #3 : 31.05.07 - klo:20:13 »

Kannukastelua käytetään, haaveilen kastelujärjestelmästä. Patteria käytetään lämmittämiseen tarvittessa. Aiemmin oli petroolilämmitin. Pistorasia on lähellä huvimajassa. Joskus kylminä öinä olen vetänyt jättiharson koko kasvihuoneen yli. Kynttilää poltan myös. Ja keväällä sisällä on musta tynnyri vettä täynnä, keräämässä päivänlämpöä.
Minulla on mullan päällä musta muovi jossa reijät kasveille, kosteutta ei haihdu niin paljon ilmaan.
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #4 : 31.05.07 - klo:22:43 »

Kannukastelua käytetään, haaveilen kastelujärjestelmästä.

Olen myös katsellut kaihoten noita kaupanolevia kastelujärjestelmiä, ovat kuitenkin aika hinnakkaita. Ja kyllä kastelu hoituu käsipelilläkin, kun pinta-alaa on niin vähän. Ja kotoa poissaolojen aikana kastelun hoitaa kissanhoitaja tai käytetään naapuriapua.

Istutin tänään muutamia kasveja kasvihuoneeseen mm. vesimelonin. Se pitäisi ilmeisestikin latvoa, mutta missähän vaiheessa?
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #5 : 01.06.07 - klo:09:57 »

Tänä vuonna en ole istuttanut kasvihuoneeseen muuta kun tilliä ja salaattia. Johtuen siitä että paikan päällä ei ole ketään kastelemassa ja tuulettamassa, paitsi viikonloppuisin ja se ei kertakaikkiaan riitä.  [:-(]

Kasteluvetenä on aina käytetty sadevettä ja käsipelillä se on kannettu rakennusten nurkilla olevista sadevesiastioista. Ei tarvi kuntosalilla käydä hauiksia kehittämässä.  :-))

Hallaa on torjuttu harsoilla ja pientä hallaa torjuu myös se kun laittaa kasvihuoneeseen isossa saavissa kuumaa vettä illalla.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Mites vesimelonit voivat?
« Vastaus #6 : 18.08.07 - klo:20:45 »

Omat vesimelonin taimet alkoivat kasvaa kasvihuoneeseen istuttamisen jälkeen kovin hitaasti. Äsken huomasin kirsikkatomaatin kokoisen hedelmän - ensin luulinkin sitä maahan pudonneeksi kirsikkatomaatiksi. Pari muutakin vielä pienempää hedelmän alkua näyttää olevan. Ei taida päästä tänä vuonna omien vesimelonien makuun   [:-DD]
Kirjattu

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 315
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #7 : 18.08.07 - klo:20:48 »

Onhan niillä vielä hyvinkin kuukausi aikaa kasvaa  [:-)]

Kerran vain olen yrittänyt vesimeloneja, ihan ulkona, kolme taisin saada.

Minimaisseissa mukavasti tähkiä, mistä tietää milloin ne on valmiit?  [:-I]
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #8 : 18.08.07 - klo:21:06 »

Onhan niillä vielä hyvinkin kuukausi aikaa kasvaa  [:-)]

Kerran vain olen yrittänyt vesimeloneja, ihan ulkona, kolme taisin saada.

Minimaisseissa mukavasti tähkiä, mistä tietää milloin ne on valmiit?  [:-I]
Tässä on siitä tähkien korjuusta http://puutarha.net/index.asp?s=/kauppa/esittelyx.asp?tuote=24271

Kerran kokeilin minimaisseja minäkin. Kasvoivat niin korkeiksi kasvihuoneessa että olivat kaksinkerroin. Isoja tähkiä tuli yksi kuhunkin. Tähkät jäivät raaoiksi. Mikähän niissä olisi pitänyt olla miniä - taisi olla vääriä siemeniä pussissa!
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #9 : 18.08.07 - klo:21:29 »

Jos se olikin vävy,eikä miniä.....    :-O

Mulla  ei ole kasvihuonetta,mutta paprikan sain kukkimaan keittiön ikkunalla.
Kuinkahan kauan menee,ennenkuin saa satoa,jos nyt vasta kukkii?    [?]
Kirjattu

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 315
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #10 : 18.08.07 - klo:23:18 »

Onhan niillä vielä hyvinkin kuukausi aikaa kasvaa  [:-)]

Kerran vain olen yrittänyt vesimeloneja, ihan ulkona, kolme taisin saada.

Minimaisseissa mukavasti tähkiä, mistä tietää milloin ne on valmiit?  [:-I]
Tässä on siitä tähkien korjuusta http://puutarha.net/index.asp?s=/kauppa/esittelyx.asp?tuote=24271

Kiitti linkistä  [:-)]
Olen sitten pahasti myöhässä, tähkätkin kyllä ovat aika isoja mineiksi. No sitten ootellaan ja syödään antiminimaissia  [:-)]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #11 : 19.08.07 - klo:16:57 »

Mä kasvattelen harson alla kasvatan herkimpiä kasveja. Kokeeksi laitoin keväällä luffaa, nuppuja siinä on ollut, mutta ensimmäisen kukan se avasi viime viikolla, saapas nähdä ehtiikö siitä enää mitään tulla, samanlaisen hoidon saanut kuin kurkku.
Inke mainitsi paprikasta, mulla on tavallinen paprika kasvamassa, alkukesällä yksi kaupan paprika pääsi ylivanhaksi,  otin siemenet talteen, annoin kuivua. Huvikseni ajattelin  kokeilla itävyyttä, laitoin yhden purkkiin, ja kappas vain siitä tuli taimi, annoin sen kasvaa, vaikka olikin jo juhannuksen seutu. Viime viikolla se teki ensimmäisen kukan, josta on kasvanut jo pikkuhedelmä, kukkia on tulossa lisää.  Mulla on lisäksi chiliä ja pepperonia ja ruukkuparikaa ja ne on tuottaneet satoa ihan mukavasti, keittiöikkunalla ovat kasvaneet. Ruukkupaprikalla meni aikaa kukinnasta hedelmiin pari kuukautta, tuon kuvan otin jo alkukesällä. Aika näyttää, miten pitkälle tavallinen paprika ehtii arvelen, että parisen kuukautta voi menna, mutta senhän voi käyttää jo vihreänä, jos ei ehdi kypsyä enempää.
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #12 : 19.08.07 - klo:20:42 »

Kaupan paprikasta minäkin olen kasvattanut.Otin ne jo syksyllä,että sain kotimaisesta siemenen ja kuivatin.
Alkukeväästä sitten laitoin multaan ja 2 tainta nousi.
Ihan kiva kokeilu,vaikkei satoa tuliskaan. Yks tuttavani on saanut satoa kerrostaloasunnon ikkunalla,siksi ajattelin kokeilla.
Minkälaista lannoitetta annat keittiöpaprikalle?
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #13 : 19.08.07 - klo:21:08 »

Inke, en ole paljon mitenkään niitä lannoitellut, näyttää kukkivan ja satoa tuottavan vähemmälläkin lannoituksella. Välillä olen vaihtanut isompaan ruukkuun ja lisännyt uutta multaa.
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Kasvihuoneesta
« Vastaus #14 : 19.08.07 - klo:21:13 »

Meillä on kaikki viljelykset luomulla,joten en ole antanut mitään lannoitetta.Paljon vettä näyttää tarvitsevan.Pitäs varmaan kokeilla vaihtaa multaa,kiitos tiedosta, mir.   [:-)]
Hankalaa vaan,kun pitää varoa,ettei katkea.   [:-(]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.118 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.