Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ostin uuen!...  (Luettu 355 kertaa)

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Ostin uuen!...
« : 14.05.07 - klo:21:44 »

tai sain lahjoituksena, eiköhän kuvat parane!




 [:-DD] [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

  • Vieras
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #1 : 15.05.07 - klo:00:07 »

Saattaapi olla vaikka kuinka arvokas tuo!  [:-)]

Minäpä sain tänään valokuvia, kaksi filmiä kehitetty. Toinen filmirulla otettu 50 (viisikymmentä) vuotta vanhalla kameralla. Otin koerullan. Ja yhtä hyviä kuvia tuli kuin ennenkii. Isäni v. -57 ostama järjestelmäkamera Zeiss IKON
Sitten siellä lukee Novar - Anastigmat
CONTINA
ja
PRONTOR - SVS

Tämä varmaan kiinnostaa kaikkia.  :-)) Ei vaan oikeesti. Tämä kamera on nähnyt paljon, ja on HYVÄ kamera. Huippua sen optiikka.  [:-)] Se on ihanassa ruskeassa nahkakotelossa.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #2 : 15.05.07 - klo:00:09 »

P.s. Mäkin sain lahjoituksena.  [:-)] Tää on kamera, jolla opettelin lapsena kuvaamaan. Ah niin rakas.  [:-)]
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #3 : 15.05.07 - klo:20:18 »

Onnea "uudelle" cameralle! KODAK Brownie Modell 1 on osa Kodakin laajaa Brownie-mallistoa, jota valmistettiin kymmeniä vuosia 1900-luvun alkupuolella.
Mielenkiintoinen ratkaisu tuo kaksi etsintä, erikseen pysty- ja vaakakuville. Laatikon päällä olevissa nastoissa on alunperin ollut nahkainen kantohihna.
Kameran alkuperäistä 620-filmiä ei varmaan enää löydy, mutta 120 rullafilmi käy. Leveys on sama, mutta vaikka puola on vähän erilainen, pitäis toimia.
6X9 negakoko takaa skarpit kuvat jos käsi on vakaa. Valovoima vaan on "huikeat" F:14. Siitä vaan kokeilemaan  :-)).

My first kamera oli myös Brownie, malli 127 vuosimallia 1957-1959.



Hieno peli tuo Sus:in Zeissikin, oli laatumerkin maineessa. Tosin ei se ihan järkkäri ollut. Zeiss valmisti ekana valokuvausopiskan, jossa oli tuo anastigmat-korjaus.
Se eliminoi kuva-alan kaareutumista tai jotain sinnepäin. Oikasee niinkuin valonsäteet samansuuntaisiksi. [:-I]

http://kotisivu.dnainternet.fi/lauro/zeiscontina.htm

Mielenkiintoinen kotimainen sivusto kameroiden historiasta.

My second kamera Voigtländer Vito B oli aika saman tyyppinen. Ei ollut automatiikkaa. Kaikki piti säätää käsin. Siinä oppi jotain valokuvauksen
perusjuttuja, lainalaisuuksia. Vieläkään en oikein luota täysautomatiikkaan.

Sus

  • Vieras
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #4 : 15.05.07 - klo:20:26 »

Hieno peli tuo Sus:in Zeissikin, oli laatumerkin maineessa. Tosin ei se ihan järkkäri ollut. Zeiss valmisti ekana valokuvausopiskan, jossa oli tuo anastigmat-korjaus.
Se eliminoi kuva-alan kaareutumista tai jotain sinnepäin. Oikasee niinkuin valonsäteet samansuuntaisiksi. [:-I]


Hei, mikäs oikeestaan on "järkkärin" määritelmä? Mikä tuosta tekee ei-ihan-järkkärin? Mua kiinnostaa!

Siinä on käsin säädettävä siis valotusaika, aukon suuruus ja etäisyys.

Astigmaattisuushan muutes tarkoittaa periaatteessa "hajataitteisuutta" ja an-astigmaattinen linssi siis ei ole hajataitteinen... Isäni kun tuolla vuosikymmenet kuvasi, niin valokuvia liikkeestä noutaessa siellä usein ihmeteltiin kuvien terävyyttä ja hyvää laatua.  [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #5 : 15.05.07 - klo:20:28 »

Mun ensimmäinen kamera oli jokeenkin saman näköinen kuin tuo mesen "uusi". Serkkuni antoi sen mulle. Sisään iskettiin iso filmirulla muistaakseni ja olikohan niin että serkkuni sitten teki pimiössään ne kuvat, en muista mutta kuvien koko oli aika mitätön; jotakin 6x6 cm tai sinne päin. Mutta kyllä mä olin iloinen kamerasta. olin silloin muistaakseni noin 12 vee [:-)]
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #6 : 15.05.07 - klo:21:03 »

Olen käsittänyt niin että järjestelmäkameroissa voi vaihtaa optiikkaa ja käyttää rungon ja optiikan välissä erilaisia
lisävälineitä kuten loittorenkaita tai telejatkeita.. Ainakin kaikissa kameraluetteloissa on tällainen jaottelu.
Yksinkertaisissa pokkareissakin voi säätää aikaa, aukkoa ja etäisyyttä.

Hyvin Sus täydensit tuon anastigmaattisuusasian.

Sus

  • Vieras
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #7 : 15.05.07 - klo:21:12 »

Olen käsittänyt niin että järjestelmäkameroissa voi vaihtaa optiikkaa ja käyttää rungon ja optiikan välissä erilaisia
lisävälineitä kuten loittorenkaita tai telejatkeita..

Okei. Sitä rupesin hiukan uumoilemaankin. Kiitos vastauksesta!

Tää kamera, jota oon käyttänyt yli 20 v. on Canon AE-1 ja siinä on pari eri objektiivia, joita voi vaihdella. Enempää kamaa en siihen ole hankkinut, koska oon linnuista kiinnostunut vasta vastikään.  :-)) Eli ei ole ollut tarvetta.
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #8 : 15.05.07 - klo:21:29 »

Sain jokunen vuosi sitten lahjaksi tämän vanhan vekottimen (Yashica)
Kuvia en ole sillä ottanut montakaan rullaa ja koska olen pimiönikin hävittänyt,
tuskin enää sitä tulee käytettyä. Mukava muisto kuitenkin.
Se lienee  1960-luvulta.

         

         
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #9 : 15.05.07 - klo:21:45 »

Hyvä terttukaarinakin! Lisää wanhoja kameroitanne tähän ketjuun! Kiva nähdä minkälaisia aarteita pönttöläisillä on.
Ja kertokaa varsinkin niiden tarina myös.

Sus

  • Vieras
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #10 : 15.05.07 - klo:21:49 »

Hitschi, kun myin pois yhden wanhan... jo vuosia sitten. Sain mummoltani joskus kameran, joka oli ostettu Kanadasta 50-luvulla. Se oli semmonen, että yks nappula vaan ja klik. Filmi oli omituista, semmoista leveää filmiä... Otin sillä jotain kuviakin, ja kyllä niistä ihan kuvia tuli.  :-))

Enkä muista kameran merkkiäkään  [:´((] Semmonen pieni musta laatikko se oli. Tiiä vaikka ois jo arvokaskin...  [:´((]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #11 : 15.05.07 - klo:21:51 »

Siinä oli se alkuperäinen pahvilaatikkokin mukana...

Oiskohan siinä lukenut Kodak... ehkä.
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #12 : 02.06.07 - klo:19:45 »

Espoontorin fotoliikkeessä näin tänään wanhojen hyllyssä samanlaisen Kodak Brownie Model 1 kuin Mese oli saanut.
60 € olis lähtenyt mukaan. Ei nyt vielä lähtenyt. Ehkä sit eläkkeellä alan keräilemään näitä aarteita  [:-)].

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Ostin uuen!...
« Vastaus #13 : 02.06.07 - klo:19:48 »

Ohoh! Jenkeissä hinnat pyörii 15$ nurkilla... ja tuo meni työpaikan rekvisiitaksi, että en minä sitä saanut omaksi.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu
 

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.