Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lastentarha ja "Teurastamo 5"  (Luettu 382 kertaa)

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« : 12.06.07 - klo:14:28 »


  Pitääpä hieman purkaa näitä paineita.
Pihassamme on tällä hetkellä vaikka minkälaista linnun poikasta ja myöskin
oravanpoikasia, eri ikäisiä.
Aamuisin kun menen pesemään juoma ja kylpyastioita saan miltei aina keräillä
niistä linnun untuvaa, sulkia ja raatoja .
Varis niitä kuskaa likoamaan. Ei välttämättä ole niitä itse tappanut, mutta kuitenkin  [:-(]
Variksella itsellään on kolme poikasta jotka on jättänyt meille hoitoon. Juoksevat perässä kun
liikun pihalla.
Oravanpoikaset tippuilevat puista kun oikein riehuvat. Onneksi ei ainakaan vielä ole
vahinkoja sattunut. Varis kun heti lentää katsomaan josko saisi oravapaistia  [:-//]
  En ymmärrä mikä noita meidän vaakkuja vaivaa kun ovat noin verenhimoisiksi ryhtyneet.
Nyt on muuten kaksi orava emoa ihan viimeisillään. Ja pelkään niiden poikasten puolesta.
   Äsken pihalla ollessani, perässä juoksi vaakunpoikaset, varpusen poikaset ja yksi siili.
Siilille piti antaa kädestä Pedigreetä taas  [:-I]
     Onneksi lähdemme lomille ensi perjantaina. En ole suremassa pikkuisten kovia kohtaloita.
Naapurit hoitavat vedet yms. tarvitsijoille.

   Vähänkö sekava juttu. Mutta pääpointti oli että suren tätä normaalia luonnon "kiertokulkua"
Toisen häviö on toisen voitto!
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 271
  • Itä-Uusimaa
Vs: Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« Vastaus #1 : 12.06.07 - klo:14:33 »

Ikävää se on, vaikka olisi kuinka "luonnollista"  [:-(]
Se mikä taasen ei ole luonnollista, on se, kun vapaana liikkuvat kissat syö
oravanpoikasia  [:´((] Se on karmeeta ... mua suorastaan oksettaa  [:-/]  [:-//]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« Vastaus #2 : 12.06.07 - klo:16:42 »

Ymmärrän hyvin Murun tunteen. Olen itse ihan samanlainen. Surettaa nähdä näitä luonnollisia asioita.  [:´(]

Nyt on ruvennut harmittamaan muutamat kissat, jotka kuljeksivat öiseen aikaan meidän pihalla. Onneksi tipuset nukkuvat silloin. Mutta olen myös nähnyt tilanteita, että kissa onkin jäänyt meidän terassin alle vaanimaan ja hyökännyt sieltä. Aiomme laittaa verkot terassin reunaan, ettei kissat norkoile siellä. Nämä yökissat ovat valtavan kokoisia ryökäleitä. Toivottavasti eivät ole ihan villejä. Villikissat eivät kuulu Suomen luontoon. Meidän naapureilla on mukavat kotikissat, joita ulkoilutetaan ja vahditaan. Yökissat tulevat jostain kaukaa.

Olen miettinyt pääni puhki, miksi meidän kamerapöntöstä taas kuoli niin monta poikasta. Kymmenestä munasta vain neljä poikasta selviytyi maailmalle. Minusta oli kauheaa katsoa niitä raatoja pöntön pohjalla ja kun poikaset nukkuivat ja oleskelivat kuolleiden päällä. Onko se aina noin? Kuoleeko poikasia usein noin paljon?

Yhtä mahdollisuutta olen miettinyt: putarhan lannoitteet ja myrkyt. Ihmiset laittavat juuri tähän aikaan valtavasti kaikenlaista kemikaalia pihoihinsa. Mitäs jos lintuemo viekin poikasille lannoiterakeen syötäväksi? Talvella kuulin, että tämän meidän asuinpaikkamme lähellä oli nähty paljon kuolleita tai kuolemaisillaan olevia tinttejä. Epäiltiin, että joku myrkytti rottia ja tintit olivat saaneet rotanmyrkkyä. Siinäkin yksi mahdollinen selitys näille kuolemille.

Luonto on raakaa. Isompi syö pienemmän. On sitä kurja katsella. Ja Muru ja Marjuli itkevät.  [:´(]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« Vastaus #3 : 12.06.07 - klo:16:59 »

Ja Pihalintukin itkee  [:´(]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« Vastaus #4 : 12.06.07 - klo:17:37 »

Lähelle on muuttanut perhe,jolla on kolme kissaa ja ne kuljeksivat välillä minun pihassani.En tykkää,että kissojen annetaan olla irrallaan,lakikin sen kieltää  [:-/]
Olen niitä yrittänyt hätistellä pois,mutta aina ne palailevat takaisin.Niillä on kyllä panta ja kilikello kaulassa,kai omistaja on ajatellut kellon kilinän varoittavan lintuja lentämään kissoja karkuun.Siltikin,en tykkää  [:-/]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« Vastaus #5 : 12.06.07 - klo:18:50 »

Kiitos että ymmärrätte mitä tarkoitan.
Äsken juuri vein siileille ruokansa ruokakoppiin jonne eivät varikset pääse.
Samalla pesin jälleen vesikupit. Ja TAAS siellä oli tintin poikasen jäänteitä .
Nyt ei riitä enää yksi pikkuinen päivässä.
Miksi ihmeessä noista ihanista vaakuista on tullut tappajia?
Nämä tiaisen poikaset jotka tässä ovat lennelleet, ovat mielestäni ihan
pirteitä ja hyvin lentäviä tirppoja. Ja kuitenkin. . . . .
 Mitä minun pitäisi tehdä? Ajaa vaakkuja pois koko ajan. Myös nuo luottavaiset
poikaset. Niiden vuoksi kai emot ovat alkaneet tuon pyydystyksen.
Huomasin päivällä että kun esim. varpunen lensi maahan äkkinäisesti, lensi varis heti tarkistamaan
onko ehkä vahingoittunut. Tietenkin toinen vaihtoehto on että meni katsomaan onko varpunen
löytänyt hyvän ruokamestan. 
  Pitääkö vain sulkea silmät  ? ? ?  ja sydän. . . . . .
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« Vastaus #6 : 13.06.07 - klo:07:56 »

Tuommoinen itkettää  [:´((] myös minua.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Jaska

  • Vieras
Vs: Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« Vastaus #7 : 13.06.07 - klo:08:11 »

Lastentarha, onneksi vain se, meidän pikku pihalla: tintinpoikaset "mekastivat" heti aamutuimaan ja hyppelivät salavan ja tuijien oksilla !  :-))
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 845
Vs: Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« Vastaus #8 : 13.06.07 - klo:09:48 »

Kyllä se on tämä poikasaika ihanaa, mutta toisaalta taas niin surkiaa. Joka päivä kuuluu emolintujen hätähuutoja, kun joku isompi lintu hätistää toisen poikasia. Eilen pääskynen päästeli kovaa hätähuutoa, kun harakka eksyi liian lähelle tallin vintin ikkunaa (pesä tallin vintillä). Räkätit ajavat tämän tästä harakoita ja variksia pois pesimäalueiltaan. Yhtenä päivän kuovi lensi pellon yllä huudellen. Väliin kuului aina variksen vaakuntaa. Se on sitä luontoa, ja ei auta muu kuin katsella vaan vierestä, sillä luonto tekee tehtävänsä. Se pitää huolen siitä, ettei mikään laji pääse liikaa lisääntymään. Julmaa ja säälittävää, mutta eläimet eivät tunne sellaista tunnetta kuin sääli. -Ihminen tuntee.  [:´(]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Lastentarha ja "Teurastamo 5"
« Vastaus #9 : 13.06.07 - klo:12:49 »

Tänään jo sekaannuin oravanpoikasten reviiritaisteluun, kuka saa olla aamupalalla. Tietysti pienin ei saa olla, että ne isommat on häijyjä sille pienimmälle.
Viimeviikolla kaikki viisi mahtuivat yhtäaikaa evästelemään. Tietty enhän minäkään saisi niitä ruokkia, sekoitan vaan luonnon järjetystä.
Laitoin pienimmälle vähän sivummalle, kappas vaan harakkahan se siihen ilmestyikin ja vetäisi herkkupalat   [:21] [:6]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´
 

Sivu luotiin 0.241 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.