Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Luonnon äänien tallennus  (Luettu 991 kertaa)

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Luonnon äänien tallennus
« : 26.06.07 - klo:13:25 »

Onkos kenelläkään täällä kokemuksia luonnon äänien äänityksestä? (Tämä nyt ei ole valokuvaukseen liittyvä aihe, mutta täällä on muutenkin näitä tarvikkeisiin liittyviä kyselyitä, joten ajattelin tämän olevan sopiva osio tälle viestiketjulle.)

Itselläni nykyinen äänityssysteemi on vähän hankala, ja laadunkin kanssa on vähän niin ja näin. Systeemi vaatii verkkosähköä, eikä muutenkaan ole kovin helposti liikuteltava, joten tällä hetkellä sen käyttö rajoittuu mökkireissuille, tms. Yleensä äänitänkin tällä systeemillä niin, että laitan vain äänityksen puoleksi tunniksi päälle, ja jälkeenpäin kuuntelen mitä ääniä nauhalle tarttui.

Nyt kiinnostaisikin hommata helposti kannettava systeemi, jolla saisi suhteellisen hyvälaatuista äänitystä. En vain ole oikein löytänyt tähän vielä mitään vaihtoehtoja. Tietääkö täällä kukaan laitteistoja tai paikkoja mistä niitä vois löytää?

(Yksi mahdollinen vaihtoehto: minulla on MP3-soitin jossa on sisäänrakennettu mikrofoni, ja sillä voikin ääntä tallentaa, mutta huonolaatuisena. Olisikohan markkinoilla MP3-soittimia, joissa on paremmat äänten nauhoitusominaisuudet, ja erityisesti liitäntä ulkoiselle mikrofonille?)
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #1 : 26.06.07 - klo:15:57 »

Sanelukoneet...esim. Olympus, Philips tai Sony Walkman, kaikkiin saa ulkoisen mikin. Pieniä käteviä mukana kulkevia.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #2 : 27.06.07 - klo:07:32 »

Eipä tullut tuollainen vaihtoehto mieleen, täytyypä tutkia noita hiukan. Kiitoksia!  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #3 : 27.06.07 - klo:14:00 »

Nyt olen hiukan sanelukoneiden ominaisuuksiin tutustunut ja näyttää siltä että ne todella kelpaavat tuohon hommaan. Joissakin malleista löytyy 44kHz näytteenottotaajuus, joka periaatteessa vastaa CD-tasoa. Tallennusformaatti on kuitenkin yleensä pakattu (WMA tai MP3), joka saattaa hiukan pilata tallennuslaatua. Aion kuitenkin tuollaisen hommata. Hintahaitari taisi olla minulle sopivissa malleissa suunnilleen 50-300 euroa, joten ei paljon kirpaise jos tuosta hintahaitarin alapäästä jonkun hommaa ihan kokeeksi.

Suurin ongelma tällä hetkellä onkin metsästää paikka mistä niitä saisi käydä ostamassa, miljoona verkkokauppaa niitä kyllä tarjoaa, mutta "oikeista" myymälöistä näitä ei näytä juuri löytyvän. Kävin äsken Gigantissa ja Mustassa pörssissä vilkaisemassa tilannetta, Gigantissa kaksi mallia, Mustassa pörssissä yksi malli, kaikissa liian vähäinen näytteenottotaajuus (vaikka löytyi näennäinen High quality tallennusmuoto). No, enköhän jostain löydä, jos en muuten niin sitten tilaan jostain verkkokaupasta.

Mutta, mutta, kiitoksia meselle vielä kerran, tuntuu että oli todella hyödyllinen vinkki. Kohta saa äänitysvehkeet ulkoilulenkille mukaan aivan yhtä helposti kuin kameran. [KIPPIS]

Täytyy tosin vielä etsiä sitten se mikrofonikin... [:-I]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #4 : 27.06.07 - klo:16:38 »

Mä olen käyttänyt ihan tavallista, pientä Panasonicin videokameraa. Äänitteitä löytyy yölaulajaretkiltä, mutta ne pitäisi varmaan joskus purkaakin ja miettiä, voiko niillä tehdä jotain.  [:-I]
Ne varsinaiset äänitysvehkeet "sateenvarjoineen" on aika massiivisen kokoiset (nähtiin Goassa viime talvena suomalaisella puoliammattimaisella lintuharrastajalla) ja varmaan maksaakin melkoisesti!

Mali

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 150
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #5 : 27.06.07 - klo:19:02 »

Maralla on aiheesta juttua.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #6 : 28.06.07 - klo:12:23 »

Kiitoksia lisävinkeistä!  [:-)]

Melkoista kupolia kannetaan mukana tuolla Malin antamassa linkissä. Minä taidan aloittaa hiukan köykäisemmällä versiolla, ja katsoa jos nälkä sitten kasvaa syödessä. En oikeastaan edes tiedä, haluanko kovin voimakasta suuntausvaikutusta (sillä saattaa olla se huono puoli, että toimiessaan hyvin se "irrottaa" äänen ympäristöstään, enkä tiedä haluanko sitä). Täytyy hiukan ensin katsoa kuinka paljon häiritsevää melua tulee ilman kunnon suuntaussysteemeitä, ja sitten sen jälkeen voi tarvittaessa kokeilla jotain helppoja kikkoja melun ehkäisemiseksi, jos niin vaikka saisi siedettävän laadun aikaiseksi. Edetään kokeillen ja kantapään kautta oppien, niinhän se oppi tarttuu parhaiten.  :-))
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #7 : 01.07.07 - klo:10:26 »

Minulla on sellainen pikkuinen sanelin, Sony M-673V. Tallentaa kaikki äänet herkästi. Taustakohina tulee mukaan, mutta lintujen äänet kuuluvat yllättävän aitoina ja äänittää hiljaisetkin äänet ja kaukaa. Äänittäessä on paras seisoa hiljaa paikallaa, sillä se äänittää myös askeleet.Kätevä monenlaiseen äänittämiseen. Mukana ulkoinen mikki. Maksoi jotain 80 €.

Ainakin Expert- myymälät myyvät sitä.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #8 : 01.07.07 - klo:14:04 »

Kiitti vinkistä, Expertillä käynti olikin ohjelmassa seuraavaksi kun on meidän lähikauppa.  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #9 : 02.07.07 - klo:16:59 »

Ei ollut Keravan Expertillä yhtään mallia. Ajattelin sitten piruuttani käydä katsomassa tavaratalojen viihde-elektroniikkaosastoja, ja niin vaan kävi että Prismasta löytyi juuri yksi valitsemistani parhaista vaihtoehdoista. Nyt olen Olympus WS300 digitaalisanelimen onnellinen omistaja, maksoi 150 euroa.

Enää puuttuu mikrofoni. Kävin musiikkiliikkeessä kyselemässä ja siellä oltiin huuli pyöreänä, ei kuulemma ollut kukaan aiemmin moiseen tarkoitukseen mikrofoneja kysellyt. Todettiin paremmaksi että itse tutustun hiukan tarjontaan Internetin kautta, ja lähden sitten vasta ostoksille uudelleen. Luulen että ostan aluksi jonkun huokean yleismikrofonin, ja päivitän sitä myöhemmin paremmaksi.

Koska olin jo sanelimen ostanut, musiikkiliikkeestä löytyi luonnollisesti parempi vaihtoehto nauhoittimeksi. Sieltä löytyy kannettavia digitaaliäänityslaitteita. Ne ovat fyysiseltä kooltaan paljon suurempia kuin digitaalisanelimet (mahtuvat kuitenkin isohkoon taskuun), mutta tallennuslaatu niissä on takuulla parempi kuin sanelimissa, ja hintakin taitaa olla paljon parempi. Yksi sellaisten valmistaja on Boss, asiasta kiinnostuneille tiedoksi.

Yksi asia tässä vaan vaivaa; se sanelin on väriltään hennon vaaleanpunainen, enhän minä raavas mies sellaista kehtaa tuolla kantaa.  [;-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #10 : 02.07.07 - klo:17:04 »


Yksi asia tässä vaan vaivaa; se sanelin on väriltään hennon vaaleanpunainen, enhän minä raavas mies sellaista kehtaa tuolla kantaa.  [;-)]

Se on sitten vaan vaimo palkattava mukaan sanelimen kantajaksi  [:-DDD]

Miten muuten näiltä sanelimilta onnistuu nauhotteiden purku tietokoneelle? Ja "jatkojalostus", että voi esim Photobucketiin tai vastaavaan linkitettyä?

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #11 : 02.07.07 - klo:17:17 »



Yksi asia tässä vaan vaivaa; se sanelin on väriltään hennon vaaleanpunainen, enhän minä raavas mies sellaista kehtaa tuolla kantaa.  [;-)]

Se on sitten vaan vaimo palkattava mukaan sanelimen kantajaksi  [:-DDD]

Miten muuten näiltä sanelimilta onnistuu nauhotteiden purku tietokoneelle? Ja "jatkojalostus", että voi esim Photobucketiin tai vastaavaan linkitettyä?
Se purku on helppo juttu. kone kiinni koneeseen usbilla ja sitten vaan download...jaa linkitystä en ole kokeillu. Työmaalla nimittäin tallentelen just noita saneluja...ei siellä kyllä linnunlaulua ole  [:-DD]
« Viimeksi muokattu: 02.07.07 - klo:17:18 kirjoittanut mese »
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #12 : 02.07.07 - klo:17:39 »

Tällaista käyttävät monet digikuvaajat digivideokamerassa... http://www.perloset.com/suun.htm nimenomaan lintujen äänitykseen.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #13 : 03.07.07 - klo:07:49 »


Yksi asia tässä vaan vaivaa; se sanelin on väriltään hennon vaaleanpunainen, enhän minä raavas mies sellaista kehtaa tuolla kantaa.  [;-)]

Se on sitten vaan vaimo palkattava mukaan sanelimen kantajaksi  [:-DDD]

Tai sitten hommattava peruukki, maskaraa ja huulipunaa.

Lainaus käyttäjältä: Kaija
Miten muuten näiltä sanelimilta onnistuu nauhotteiden purku tietokoneelle?

Niin kuin mese sanoi, koneeseen kiinni USB:llä. Minun sanelimeni ohjeissa sanotaan että PC näkee sen ulkoisena levyasemana, joten nauhoitteiden siirto tapahtuu samalla lailla kuin monissa digikameroissa.

Lainaus käyttäjältä: Kaija
Ja "jatkojalostus", että voi esim Photobucketiin tai vastaavaan linkitettyä?

Sieltä pitäisi tulla suoraan linkityskelpoinen tiedosto, minun sanelimeni käyttää .WMA muotoisia tiedostoja, joka on MP3:a vastaava äänen tallennusformaatti. Lisäksi tietysti saattaa olla tarvetta editoida nauhoitusta, esim. pätkiä osiin. Siihenkin lienee löytyy ohjelmia. En tiedä osaavatko ns. wave editorit käsitellä pakattuja (MP3, WMA) äänen tallennusformaatteja, mutta se selvinnee pian.

Lainaus käyttäjältä: mese
Tällaista käyttävät monet digikuvaajat digivideokamerassa... http://www.perloset.com/suun.htm nimenomaan lintujen äänitykseen.

Ja siellä on taas samantapainen pömpeli  [:-)]. Hyvä tietää että tuollainen on saatavilla, sille saattaa tulevaisuudessa olla hyvinkin käyttöä. Ensimmäiseksi haluan kuitenkin helposti (taskussa) kannettavan systeemin, eli taidan kokeilla melko pientä mikrofonia ensin.

Hmm... ehkä tuon puolipallon voisi muotoilla hatuksi, silloinhan sitä olisi helppo kuljettaa mukana. Saattaisi siinä vastaantulijat katsoa hitaasti kun tulisi vastaan tuollainen muovikupoli päässä. :-))
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #14 : 03.07.07 - klo:17:00 »

Luulen että ostan aluksi jonkun huokean yleismikrofonin, ja päivitän sitä myöhemmin paremmaksi.

Kannattanee kuitenkin tarkistaa mikin suuntakuvio. Ettei ole esim. pallokuvio joka ottaa tasapuolisesti joka suunnalta koko
metsän hälinät ja kaverin tuulipuvun kahinat. :-))
Jos siis haluaa äänittää yhden tietyn linnun ääntä yhdestä suunnasta, käy parhaiten "haulikko"mallinen suuntamikrofoni.
Tosin ei varmaan löydy ihan halvimmasta päästä. [:-I]
 

Sivu luotiin 0.266 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.