Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Luonnon äänien tallennus  (Luettu 992 kertaa)

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #15 : 04.07.07 - klo:08:30 »

Pidän kyllä tuon suuntausasian mielessä. Toisaalta minua ei välttämättä haittaa muun metsän äänet, minun täytyy hiukan miettiä mitä haluan. Ensisijainen kriteeri minulla nyt tuntuu olevan helppo kannettavuus, siitä aion lähteä liikkeelle. Itse asiassa minulla on hiukan kiinnostusta yrittää rakentaa systeemi, joka mahtuu hyvin taskuun, mutta on silti hyvä mm. suuntausominaisuuksiltaan.

Aiempien kokemuksien perusteella kaikkein häiritsevimpiä ovat tuuli ja auto (tai joku muu moottorihärveli) kilometriä lähempänä, vilkasliikenteinen tie lähistöllä pilaa myös nauhoitukset. Tosin olen tähän mennessä nauhoittanut erittäin herkällä systeemillä, jolloin kaikki pienikin häly muuttuu häiritseväksi. Esimerkiksi tuuli, vaikkei se osuisikaan suoraan mikrofoniin, pilaa nauhoituksen jos se osuu lähipuihin ja kahisuttaa niiden lehtiä. (Tässäkin asiassa tietysti hyvät suuntausominaisuudet auttavat.) Olen monesti vuokramökillä ollessa laittanut nauhoitusvehkeet nauhoittamaan mökin tuuletusikkunasta siksi aikaa kun ollaan kauppareissulla (siinä on semmoinen ajatus että kun paikka rauhoittuu, niin ääntelijätkin saattavat uskaltautua lähemmäksi mökkiä), ja kun on herkkä systeemi niin jääkaappikin pitää aivan uskomattoman lujaa meteliä. Samaten tyhjä mökki narisee ja napsuu koko ajan. Kerrankin kun kuuntelin nauhoitusta jälkeenpäin, olin välillä vakuuttunut että mökissämme oli joku sisällä (saattoihan siellä tietysti joku hiiri tms. ollakin). Tällä tavalla olen kuitenkin saanut ihan mukavia juttuja nauhalle, esim. oikein inhottavaa, selkeästi kuuluvaa hyttysen ininää, tai äänen joka syntyy kun kalalokki laskeutuu veteen sadan metrin päässä. Toisaalta myös järvellä olevien muiden mökkiläisten puheet tarttuvat nauhalle myös (ei niistä silti yleensä selvää saa)  :-)) .

Olen hiukan kierrellyt liikkeissä katselemassa mikrofoneja, ja musiikkiliikkeen lisäksi en ole vielä löytänyt mikrofoneja kuin yhdestä liikkeestä, jälleen Keravan Prismasta (kylläpäs meillä on hyvin varustettu tavaratalo). Niissä oli hiukan rajoitettu taajuusalue (100-12000Hz), joten jätin ne vielä hyllyyn. Tosin ne olisivat olleet halpoja (yksi malli oli alle 20 euroa), joten siinä mielessä ei olisi paljoa haitannut ostaa niistä jonkun ihan vaan kokeeksi. Mutta turha kiirehtiä, katsellaan rauhassa. Yhtään pienikokoista mallia ei ole vielä tullut vastaan.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #16 : 08.07.07 - klo:12:15 »

No niin, nyt on sitten ensimmäinen versio kannettavasta ääntennauhoitusjärjestelmästä kasassa. Ostin elektroniikkaliikkeestä Yoga nimisen Taiwanilaisen firman valmistaman mikrofonin, maksoi n. 30 euroa. Ei ollut ihan semmoinen kuin halusin (taajuusalueen yläraja loppuu jo 15kHz:ssä) mutta kyllästyin etsimiseen, oli jo aika päästä vähän kokeilemaan systeemiä. Mikrofoni on joka tapauksessa vähän parempi (sekä ominaisuuksiltaan että kannettavuudeltaan) kuin ne Prisman 10-20 euron mikrofonit.

Jotta kaikki ei olisi vieläkään ollut liian helppoa, mikrofonissa oli XLR-liitin, eikä elektroniikkakaupassa ollut valmiita piuhoja, joissa toisessa päässä olisi 3,5 mm plugi, joka käy sanelimeeni. Täytyi sitten ostaa sieltä vielä liittimet ja piuhaa, kaivaa kolvi komerosta ja puhaltaa pölyt sen päältä, ja juottaa piuha kasaan.

Sitten olinkin valmis ensimmäiseen testiin. Heti alkoi tuntua lupaavalta, kun osoitin nauhoitus päällä mikrofonin avovaimoa kohti ja pyysin häntä sanomaan jotain. Kun jälkeenpäin kuuntelin tämän nauhoituksen, niin avovaimon puheet kuuluivat hyvin, mutta minun puheeni ei kuulunut ollenkaan vaikka olin lähempänä mikrofonia. Suuntausominaisuudet vaikuttavat siis lupaavilta.

Herkkyys systeemissä ei kylläkään ole läheskään samaa luokkaa kuin aiemmassa systeemissäni, mutta se olikin erikoisherkkä. Täytyy jossain vaiheessa harkita, josko rakentaisi siihen vielä säädettävän mikrofonivahvistimen, niin saisi lisää herkkyyttä. Eri mikrofoneja kokeilen varmasti myös tulevaisuudessa.

Täytyy illemmalla, jos säät yhtään sallivat, käydä vähän kokeilemassa jos saisi hiukan lintujen ääniä äänitettyä. Otin jo tuosta parvekkeen ovenraosta hiukan kalalokin ääntä autojen pörinällä höystettynä.  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #17 : 27.06.08 - klo:19:30 »

Enpäs muistanut päivittää tätä ketjua silloin aikoinaan. Nyt on siis kohta vuosi kokeiltu tätä ääntentallennussysteemiä, ja ihan hyvä on ollut. Alla kuva systeemistä, meikäläisen vasen koura on siinä vähän mittakaavaa antamassa.



Ongelmana tämän systeemin kanssa on se, ettei tämä ole tarpeeksi herkkä. Kohdetta pitää päästä melko lähelle, tai houkutella sitä ääntelemään kovemmin, jotta saisi aikaan hyvälaatuisen äänityksen. Kyllä tosin kauempaakin äänitetyistä yleensä selvää saa. Mikrofoni on yllättävän hyvin suuntaava vaikkei siinä ole mitään suuntauskupolia. Alla muutama linkki ääninäytteisiin.

Peippo
Sirittäjä (esimerkki vähän kauempaa nauhoitetusta)
Kandanhanhi (ohilentävä)

(Tuo sirittäjänäyte tuli vahingossa, piti laittaa eräs punarintanauhoitus, mutta ilmeisesti kopioin vahingossa väärän filen, sattuuhan sitä, olkoon näin...  [:-)] )

Nyt on nälkä kasvanut syödessä, ja aionkin hankkia hiukan paremman äänityslaitteen, todennäköisesti jonkun musiikkikäyttöön tarkoitetun Boss-mallin josta yllä olen maininnutkin. Tämä systeemi, tai ainakin tuo äänityslaite, saattaa olla lähitulevaisuudessa kaupan (huomasin kun eräs sellaista tuolla lintupuolella vähän kaipaili...  [;-)] ).
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #18 : 06.07.08 - klo:12:38 »

Viime viikonloppuna tuli investoitua uuteen äänien tallennusvehkeeseen. Hommasin Rolandin Edirol R-09HR tallentimen ja siihen tarkoitetun mikrofonin. Tallennin maksoi 390e ja mikrofoni 125e. Aika kallista oli, mutta nyt on helposti kannettava laadukas äänien tallennussysteemi. Kannettavuutta helpottaa myös se, että tallentimen omat mikrofonitkin ovat melko hyvät, joten erillistä mikrofonia ei edes tarvitse kantaa mukana. Tällä pitää päästä melko lähelle kohdetta, mutta lähellä olevat äänet tuntuvatkin tallentuvan tosi hyvälaatuisina.

Seuraava askel onkin sitten suuntauksen parantaminen. Täytyy varmaan alkaa kantaa sateenvarjoa aina matkassa...  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Mali

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 150
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #19 : 06.07.08 - klo:12:46 »

Onneks olkoon [:-)] . Aika näpsän kokoinen värkki...
Mara on värkännyt paraboolisen suuntamikrofonin.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Luonnon äänien tallennus
« Vastaus #20 : 06.07.08 - klo:17:25 »

Joo, tuo linkki olikin jo aiemmin tässä ketjussa (sinun laittamana [:-)]). Täytyy jossain vaiheessa alkaa vähän kokeilemaan noita suuntausasioita. Mitenköhän tuo parabooli-systeemi toimisi pienempikokoisena? Tuossahan on ideana, että paraboolilla vahvistetaan tietystä suunnasta kuuluvaa ääntä, jolloin saadaan suuntausvaikutus. Mutta toinen vaihtoehto voisi olla yksinkertaisesti eristää äänet muista suunnista, jolloin myös saataisiin suuntausvaikutus. Silloin toki menetettäisiin paraboolin vahvistusominaisuudet, mutta pelkästään eristävä systeemi voisi olla helpompi rakentaa pienikokoisemmaksi, taskuun mahtuvaksi. Täytyypä joskus vähän testailla asiaa.

Tässä uudessa systeemissä on muuten semmoinenkin hieno ominaisuus kuin kaukosäädin. Voi jättää tallentimen johonkin sopivaan paikkaan, mennä itse kauemmaksi ja käynnistää tallennus sopivaan aikaan kaukosäätimellä. En ole kylläkään vielä kokeillut sitä.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.
 

Sivu luotiin 0.203 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.