Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mikä kukka , tiedätkö?  (Luettu 1240 kertaa)

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #30 : 04.07.07 - klo:14:05 »

Tällaisenkin maininnan löysin ko. kasvista:

Vanha, mahdollisesti jo keskiaikana luostarilaitoksen mukana Suomeen tullut lääkekasvi, jota on myös pitkään kasvatettu koristekasvina, Ruotsi-Suomessakin ainakin 1700-luvulla. Se lisääntyy sekä sipuleista että siemenistä ja on monin paikoin Etelä-Suomessa kotiutunut puutarhojen ja pihojen laitamille
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #31 : 04.07.07 - klo:14:06 »


Nyt mulla vaa tuli uusi ongelma, kun oon luullut yhtä muuta kasvia mun pihalla varjoliljaksi. Ja yhtä kuunliljaksi. Mut meenpä ettiin netistä taas kuvia. Jos en tuota yhtä sitte tunnista niin irrotan lehden ja laitan skanneriin.  :-))

Tätä vauhtia sulla ei ole kuin irtirevittyjä kukanraasuja... [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #32 : 04.07.07 - klo:14:11 »

Kiitos vielä Tiinalle.  [:-)] [:-)] [:-)]

Vaan kun se on VARJOlilja ja mä oon istuttanut sen pihan aurinkoisimpaan paikkaan...  :-)) Pitäisköhän siirtää. Naapurissa se kasvaa nimenomaan melko varjoisassa paikassa pihan laidalla.

Juu mese, nyt oon repinyt vasta naapurin kasveja... yks lehti kyl riittää tuosta mun toisesta outoudesta (jota luulin varjoliljaksi...)
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #33 : 04.07.07 - klo:14:17 »

Sitten kun se leviää sulla isoksi niin mä tulen ja nappaan pienen alun itselleni.  :-))

Niin minäkin meinaan tehdä. Lapsuudesta muistan sen liljan tiikerinliljan kanssa kasvaneen samassa ryppäässä.... tahtois sen  :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #34 : 04.07.07 - klo:14:25 »

Tänne vaan alkuja napsimaan. Tosin tässä vaiheessa ne pitää vielä varastaa naapurin puolelta. Mie varastin kyl ihan luvan kanssa.  :-))

No täs nää pari muuta. Onks tuo kirjavalehtinen kuunlilja?  [?] (Kuvassa oleva lehti on aika pieni.) Mikäs tuo toinen on. Se tekee nuppuja tällä hetkellä. Tuon isomman lehden pituus "latvasta" tuohon mistä varsi alkaa, on n. 20 cm.

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #35 : 04.07.07 - klo:14:34 »

Kyllä nämä on molemmat minun mielestä kuunliljoja. Niitähän on jos vaikka kuinka montaa eri lajiketta.
Noin viikko sitten tuli joku puutarhaohjelma, jossa eräs nainen oli täysin hurahtanut kuunliljoihin, hänellä oli niitä kymmeniä jos ei peräti satoja eri sorttisia. Eri kokoisia ja erivärisillä lehdillä olevia.

Löytyipä samaisen harrastajan sivutkin
« Viimeksi muokattu: 04.07.07 - klo:14:37 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #36 : 04.07.07 - klo:14:35 »

Ookkei sitte, Tiina. Tuota isompilehtistä oon luullut aina varjoliljaksi.  :-)) Kiitos!

terveisin
Warsinainen Hortonomi Sus  :-))
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 331
  • Itä-Uusimaa
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #37 : 04.07.07 - klo:15:52 »

Vai varjolilja se olikin  :-))
Mulla kasvaa varjoliljat varjossa



mutta äidilläni maakellarin
päälystä on niitä täynnä, ja siihen paistaa aurinko koko päivän.
Et kait ne sitte viihtyy missä vaan  :-))
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #38 : 04.07.07 - klo:16:22 »

Voi hyvät tytöt miten oli hauska lukea näitä juttui! Kuusisykkeröhemulipesä  [:-DD] on juu varjolilja(lilium martagon) ja se kuunlilja on sama kuin hosta.
Hyvät skannaukset Sus! :-)) :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #39 : 05.07.07 - klo:11:31 »

Heipsan, piti tulla vielä kiittämään kaikkia ketjuun osallistuneita. On se mukavaa, kun täällä Pöntöllä kaikki asiat selviää.  [:-)]

Muutes, viehdyin jotenskin noista mun skannauksista tuohon kolmanteen kuvaan. Kun se kukka ihanku leijuis ilmassa, oikee ufolilja.  :-))

Ja sitten oonkin nyt tosi ihastunut tuohon varjoliljaan. Jotenkin tyylikäs kasvi... laitoin "riipimäni" liljat kaikki maljakkoon ja niistä tuli ihana asetelma, siis yks varjolilja ja nuo kuunliljat.  [:-)] Sitten mietin mistä ihmeestä olin keksinyt, että tuo tummanvihreä kuunlilja ois varjolilja... varmaan vaan siks, kun se kasvaa mun pihassa varjoisassa paikassa. [:-DD]
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #40 : 05.07.07 - klo:12:06 »

MINÄ HALUAN KANSSA TUON VARJOLILJAN, lapsuudesta tulee mieleen miulle tuo kanssa.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #41 : 05.07.07 - klo:12:11 »

Sitten kun se leviää sulla isoksi niin mä tulen ja nappaan pienen alun itselleni.  :-))
Sitten kun se leviää sulla isoksi niin mä tulen ja nappaan pienen alun itselleni.  :-))

Niin minäkin meinaan tehdä.

MINÄ HALUAN KANSSA TUON VARJOLILJAN, lapsuudesta tulee mieleen miulle tuo kanssa.

Taitaa tulla Susun puutarhaan ruuhkaa, kun liljojen metsästäjät iskevät.  :-))

Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #42 : 05.07.07 - klo:12:32 »

Sitten kun se leviää sulla isoksi niin mä tulen ja nappaan pienen alun itselleni.  :-))
Sitten kun se leviää sulla isoksi niin mä tulen ja nappaan pienen alun itselleni.  :-))

Niin minäkin meinaan tehdä.

MINÄ HALUAN KANSSA TUON VARJOLILJAN, lapsuudesta tulee mieleen miulle tuo kanssa.

Taitaa tulla Susun puutarhaan ruuhkaa, kun liljojen metsästäjät iskevät.  :-))

Juu, mullahan onkin niitä jo yksi. Juurtumassa, korkeus n. 20 cm. naapurilla ne tosiaan on tosi korkeita ja täydessä kukassa. Mut jos isketään joskus yöllä salaa porukalla sinne, niinku lapsena omppovarkaisiin... [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Varjolilja
« Vastaus #43 : 29.09.07 - klo:13:58 »

Haluuks joku varjoliljan siemeniä?

Kävin naapurin pihasta varastamassa. [:-DD] Jos joku haluu, haen lisää, sit pitää kyl pyytää lupa naapurilta. :-))

En tiedä miten siemenestä kasvatus onnistuu... mun - se yksi ainut - ei ehtinyt kukkia tänä kesänä. Se jonka siirsin taimena kukkapenkkiini. Onkohan se monivuotinen silleen, että tulee samasta juuresta ensi vuonna? [:-I] Vai lisääntykööhän se omista siemenistään vain? Mun kukka ei siis tietenkään siementänyt, kun ei kukkinutkaan. Äiti sanoi, että kestäis siemenestä kolme vuotta... Pitää ettii netistä. Vai tietääkö joku?
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Varjolilja
« Vastaus #44 : 01.10.07 - klo:15:35 »

Haluuks joku varjoliljan siemeniä?

Kävin naapurin pihasta varastamassa. [:-DD] Jos joku haluu, haen lisää, sit pitää kyl pyytää lupa naapurilta. :-))

En tiedä miten siemenestä kasvatus onnistuu... mun - se yksi ainut - ei ehtinyt kukkia tänä kesänä. Se jonka siirsin taimena kukkapenkkiini. Onkohan se monivuotinen silleen, että tulee samasta juuresta ensi vuonna? [:-I] Vai lisääntykööhän se omista siemenistään vain? Mun kukka ei siis tietenkään siementänyt, kun ei kukkinutkaan. Äiti sanoi, että kestäis siemenestä kolme vuotta... Pitää ettii netistä. Vai tietääkö joku?

Kyllä se meillä ainakin tuli samasta juuresta aina vaan vuodesta toiseen kunnes sitten yhtenä vuonna ei enää tullutkaan  [:´(]
Minä voisin ottaa niitä siemeniä jos sulla niitä on, en tiedä onnistuuko niistä kasvattamaan uusia taimia mutta ainahan sitä voi yrittää.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-
 

Sivu luotiin 0.066 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.