Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mikä kukka , tiedätkö?  (Luettu 1242 kertaa)

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #46 : 01.10.07 - klo:15:57 »

Hih, Tiina, olin just tuota ekaa linkkiä sulle tuomassa. Ja sitten tätä linkkiä

http://www.pratensis.fi/tuote.php?lang=FI&prod=400 
siinä jotain perustietoa, nuo naapurin kukat olivat just tuon värisiä. Siinä sanotaan, että voi kylvää syksylläkin.

Tosiaan 3-4 vuotta voi mennä kukkimiseen, mutta aion yrittää. Laita Tiina yv:llä mulle teitin osoite, niin lähetän siemeniä. [:-)] Toivottavasti nuo nyt ON varjoliljan siemeniä, ainakin tuossa kohdassa niitä naapurilla kesällä kukki. :-)) Jos ne on jotain muuta :-O niin yllätytään sitten vaan. [:-DD]
« Viimeksi muokattu: 01.10.07 - klo:16:04 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #47 : 01.10.07 - klo:16:25 »

Sipulikasvi se on ja lisääntyy ainakin niistä sipulin sivukynsistä. Meillä muutama vuosi sitten vesimyyrä tuhosi täysin varjoliljakasvuston. Seuraavina vuosina alkoi pieniä varjoliljan taimia ilmestyä ympäri pihaa, siirtelin niitä takaisin kukkapenkkeihin. Tänä vuonna niistä ensimmäiset kukkivat, mutta valkoisia varjoliljoja ei enää ollut, myyrä vei ne kaikki, ja ne kun oli niin erityisen nättejä. Siemenistä lisäämistä en ole koskaan kokeillut, kait vie aika monta vuotta, ennenkuin kukkivat.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #48 : 30.04.08 - klo:20:46 »

Jokohan Tiinalla piha rehottaa täynnä varjoliljoja...? [:-DD]

Mulla se yksi taimi, jonka viime kesänä naapurilta sain ja istutin, on nostanut päänsä! [:-)] Siemeniä syksyllä kylvin myös, eiköhän niistä jokunen idä... siis kolmen vuoden päästä... :-)) Taidan pyytää naapurilta pari taimea lisää. [:-I] Kävin tsekkaamassa... on siellä... [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö? TIINAAAAAA!!!
« Vastaus #49 : 06.05.08 - klo:11:43 »

Tiinaaaaaaa! Kuinkas sun varjoliljat voi? [:-I]


 [:-DD]


Vai kysynkö kolmen vuoden päästä uudestaan? :-))

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Mikä kukka , tiedätkö? TIINAAAAAA!!!
« Vastaus #50 : 06.05.08 - klo:11:51 »

Tiinaaaaaaa! Kuinkas sun varjoliljat voi? [:-I]


 [:-DD]


Vai kysynkö kolmen vuoden päästä uudestaan? :-))



 [:17] Siemenet on edelleen hyvässä tallessa siinä kirjekuoressa missä sä ne mulle lähetit [:17]
Ja juu, vois olla hyvä kysyä sitten kolmen vuoden kuluttua taas, sitten ne saattaa jo olla maassakin. En kyllä tunne ketään yhtä saamatonta ihmistä kun itteni.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #51 : 06.05.08 - klo:11:59 »

Soo soo! [NO]

 :-))

Mie ne syksyllä "puoliväkisin" (siis otin itteäni suorastaan niskasta kiinni) iskin ne tuonne ties minne. Noo, muutaman paikan jopa muistan, noin suunnilleen.

Yks kysymys muutes. Mulle ei ole selvinnyt, että kun siis ne kukkivat vasta 3-4 vuoden päästä (jos kukkivat), niin tarkoittaako se sitä, että edes taimet eivät nouse maan pinnalle ennen sitä? Että eikö tule edes varsia lehtineen? Vaikka kukkia ei siis heti tulisikaan. Että kannattaako mun edes yrittää etsiä mahdollisia vihreitä taimia? Vai tarkoittaako tämä, että taimen tainta ei ole odotettavissakaan ennen tätä 3-4 vuotta?

Naapurilta sain luvan käydä hakemassa muutaman taimen lisää. Pikkasen, ihan hetkisen, häivähti nyt naapurillakin huoli, että ..."onko niitä kuinka paljon...?" Ei hää oo ennen koko varjoliljoista mitään tiennyt ennen kuin kerroin, mutta nyt hää vähäsen kiinnostui. No mie osoitin sormella, että onhan noita tos ja tos ja tos ja tos ja tos ja tos ja tos ja tos ja niin edelleen. Eli sain luvan. [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #52 : 06.05.08 - klo:12:00 »

Ok Tiina, sovitaan, että kysyn uudestaan vaikkapa... viiden vuoden päästä. :-))
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #53 : 06.05.08 - klo:12:07 »

Mä luulen kyllä että maasta nousee joka vuosi aina vähän isompi ja isompi taimi kunnes ne sitten jossain vaiheessa on valmiita kukkimaan. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #54 : 06.05.08 - klo:12:10 »

Mä luulen kyllä että maasta nousee joka vuosi aina vähän isompi ja isompi taimi kunnes ne sitten jossain vaiheessa on valmiita kukkimaan. [:-)]

Okei, meen sitten jossakin vaiheessa tutkimaan, näin aluksi kai suurennuslasin kanssa. Oon mä kyllä jo käynytkin. Oonkohan vähän hätäinen, jestas, nythän on vasta toukokuun alku.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #55 : 06.05.08 - klo:15:26 »

Ai nii Sus, lehtosinilatva minkä sain sulta viimekesänä on työntänyt maanpäälle sellaisen tiuhan lehtitupsun. Joten se on selvinnyt hyvin talvesta, toivottavasti kukkii ja miksei kukkisi. Joten en mä ihan toivoton sentään ole, kun olen saanut sen kuitenkin maahan istutettua, enkä unohtanut sitä viimekesänä muovipussiin. :-))
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä kukka , tiedätkö?
« Vastaus #56 : 06.05.08 - klo:16:19 »

Jee, Tiina, jee! [KIPPIS] :-))

Se on aika hyvä kasvi leviämään, ainakin mulla on levinnyt ihan mahdottomasti ja tykkään siitä ihan mahdottomasti. Tosin se paikka, mihin sen istutin aikoinani, oli silloin lähes pelkkää hiekkaa... eli tilaa levitä oli yllin kyllin. Nythän se paikka on aikas tihuvaa luonnonkukkaniittyä, jota joku voisi rikkaruohoksikin kutsua. :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.058 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.