Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: mikä limtu naksuttelee?  (Luettu 146 kertaa)

luscy

  • Vieras
mikä limtu naksuttelee?
« : 10.07.07 - klo:21:20 »

Kotini terasslla käydessäni alkavat naksuttelevat linnut lentelemään hermostuneesti, pesäkö lie likellä?
Mikä onkaan tämä "naksutteleva lintu", luulin sita punarinnaksi, mutta sen leuanalusta olikin....tummahko!

Tämä naksuttelu alkaa yleensä aina keskikesän aikaan.

Kiitos tiedoista jo etukäteen!
PS siivottu pääskysen pesän alustaa. Yksi poikanenkin jo käväsi läheisellä langalla, mutta kole muuta vain pdpttelevat valmiita makupaloja vanhemmistaan. JOten siivousta jatkunee...
Kirjattu

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: mikä limtu naksuttelee?
« Vastaus #1 : 10.07.07 - klo:22:51 »

Aika monilla linnuilla on varoitusäänissä naksuttelulta kuulostavia ääniä...minä kuulen punarinnan ääntelyn tiksutteluna...

En nyt kyllä keksinyt mikä lintu voisi olla pihapiirissä naksuttelevana ja jolla olisi tummahko leuan alus [:-I]
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: mikä limtu naksuttelee?
« Vastaus #2 : 10.07.07 - klo:22:56 »

metto siellä naksuttelee... [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: mikä limtu naksuttelee?
« Vastaus #3 : 10.07.07 - klo:23:17 »

Aika monet linnut naksuttaa, tiksuttaa, tiksauttaa...eli vivahde-erojakin on paljon noissa varoitusäänissä.
Osaatko kuvata ääntä tarkemmin, esim onko se hyvin samantyyppistä kuin punarinnan?
Entä lintu, mitä muita tuntomerkkejä? Lentotyyli?
Millainen pihapiirisi, missä lintu varoittelee? Lensikö lintu ruohikkoon, puuhun tai maahan välillä, entä missä se tiksutteli? Puussa, pensaassa, korkealla, missä?

Heh, tämä on tätä :-)) Eli jos jotain yrittää määrittää, on hyvä ehkä kiinnittää noihin kaikkiin huomiota. Löydät enkä lajinkin itse, kun seurailet lintua edelleen. [:72] [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: mikä limtu naksuttelee?
« Vastaus #4 : 11.07.07 - klo:05:52 »

Meillä Pasi aina naksuttelee hernekertun kanssa loppukesästä, siksipä mulle tuli se ensimmäisenä mieleen.
Hernekertun ääntä kuvataan jossain opuksessa, että se on ihan kuin herneitä ravistettaisiin peltipurkissa.

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 158
  • Lahti
Vs: mikä limtu naksuttelee?
« Vastaus #5 : 11.07.07 - klo:09:40 »

Minulle tuli mieleen kirjosieppo,niillähän on varoitus ääni sellainen naksuttelu.. [?] ja kun vielä ihan pihapiirissä ääni kuuluu...niin....
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö
 

Sivu luotiin 0.056 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.