Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kasvissyönti  (Luettu 1007 kertaa)

ötökkä

  • Vieras
Kasvissyönti
« : 14.07.07 - klo:09:51 »

Ihan pakko kysyä että onko muita kasvissyöjiä pönttölässä  [?]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 925
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #1 : 14.07.07 - klo:10:28 »

Meiltä ei ainakaan löydy kasvissyöjiä, mutta mielenkiinnosta kyselen, että syötkö ihan pelkästään kasviksia, ja missä muodossa, siis minkälaisia ruokia? -Reseptejä olisi kiva saada.
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #2 : 14.07.07 - klo:10:58 »

Maitotuotteita käytän lisäksi jonkun verran, osan niistäkin korvaan soijamaidolla tai kauramaidolla, lähinnä piimää, jugurttia ja rahkaa ostan maitohyllystä. Kalaa silloin tällöin mutta hyvin harvoin kuitenkin. Kananmunankin saa soijalla korvattua etten muniakaan syö. Inhoan munia, jos niitä pakko on syödä niin sitten vaan valkuaista.
Kasvislinjalla olen ollut pitkälti toistakymmentä vuotta. Tarkkaa vuotta en muista. Lihan jätin pois ihan terveyden takia kun siitä sain aina vatsan kipeeksi. Nyt kun on ollut kauan ilman, niin lihaa on oikein alkanut inhota, en saisi palaakaan nieltyä.

Reseptejä voisin laitella kun tässä kerkiää mutta vinkkinä sen verran että ihan jokaisesta ruokaohjeesta saa kasvisversion tehtyä kun korvaa liha-, kala-, muna- ja maitotuotteet kasvikunnan tuotteella. Soija on kullan arvoinen asia! Jos tykkää makkaroista niin kaupan pakasteesta löytyy soijasta tehtyjä makkaroita ym niistä voi tehdä keittoja, kastikkeita tai vaikka ranskalaisten kanssa ja huom! niitä voi myös grillata! Sitten on Kasvis Gallerian leikkeleet ja muut, niitä kannattaa kans kokeilla. http://www.kasvisgalleria.fi/ (Caroliinat on hyviä grillissä)
 [:-)]


Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #3 : 14.07.07 - klo:11:18 »

Meillä käy aina silloin tällöin ruokavieraana täysvegaani, joten reseptejä olis tosiaan mukava saada !  [:-)]
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #4 : 14.07.07 - klo:12:23 »

Vegaanille käy esim linssimuhennos [:-)]:

1 pkt marinoitua tofua
2 kpl varsisellerin vartta (voi korvata vaikka juureskuutioilla)
2 paprikaa (kun laittaa eriväriset, saa lisäväriä ruokaan)
2 dl punaisia linssejä (huuhtele ennen käyttöä)
1 sipuli (käy myös puna- ja salottisipulit)
2 prk tomaattimurskaa (a´400 gr)
1 kasvisliemikuutio
1 tl chilijauhetta
1 tl paprikajauhetta
öljyä paistamiseen
tuoretta persiljaa silputtuna

1. pilko sellerinvarret ja paprikat sekä sipuli.
2. murskaa tofu haarukalla
3. kuumenna öljy, lisää chili- ja paprikajauhe, sellerin varret, paprikat ja sipulit.
   kuullota ne. lisää tomaattimurska, liemikuutio ja linssit. tarvittaessa lisää vettä.
   keitä miedolla lämmöllä noin 20 min.
   lopuksi lisää murskattu tofu ja sekoita. anna kiehahtaa.
   koristele persiljalla.
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #5 : 14.07.07 - klo:12:24 »

ps. mulla on tulossa lähiaikoina kotisivuille kasvisruokaresepteille ihan oma sivu! [:-)]
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #6 : 14.07.07 - klo:12:31 »

Ei olla kasvissyöjiä, mutta haluaisin kyllä kovasti painottaa tätä ruokailua täällä siihen suuntaan. Siksipä ostin tuossa taannoin Härkäpapua sarvista - kirjan http://www.ruokakirjat.com/catalog/product_info.php?products_id=775&osCsid=775c691931bb8f8d86f82b0d9ed19a37 jossa on ihan taviksillekin sopivia reseptejä.

Lainaus em. sivuilta:
"Paikallisruoka-ajattelu on tänä päivänä saamassa tuulta alleen. Härkäpapua sarvista on keittokirja, joka ottaa huomioon myös ruokailun ympäristövaikutukset. Kirjan 250 monipuolista ruokaohjetta perustuvat kotimaisiin raaka-aineisiin. Ohjeet on toteutettu täysin ilman eläinkunnan tuotteita. Reseptien lisäksi kirjassa on paneuduttu ruoantuotannon ympäristövaikutuksiin, energian säästämiseen ruuanlaitossa, yleisiin ruokaan liittyviin eettisiin kysymyksiin sekä lähiruokapainotteisen kasvisruokavalion ravinto-opillisiin vaatimuksiin."

Melkein kaikki resepteissä tarvittavat aineet löytyvät lähikaupasta tai ainakin lähimmästä suuresta marketista. Se kun on minusta ollut hankalinta noissa kasvisruokaresepteissä, että pitäisi lähteä aineksia metsästämään jostain kauempaa ja jos niitä löytää, niin ovat tavikselle niin outoja, että pitää koko ruoanlaitto tavallaan opetella alusta. Minulla kun tuo ruoka ja ruoanlaitto ei ole mikään harrastus vaan lähinnä näläntorjuntaa, niin siihenhän se homma on monesti tyssännyt.

Ötökkä, odotan reseptisivuja mielenkiinnolla!
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #7 : 14.07.07 - klo:13:04 »

Ja kun tosiaan muistaa ettei kaiken kasvisruoan tarvitse olla oudoista aineksista tehtyä vaan ihan tavallisia kotiruokia joista muutetaan vaan lihat kasviksiin. Esim keitetyt perunat ja ruskeakastike johon laitetaan makkaran/jauhelihan tilalle vaikka porkkanakuutioita. Mielikuvitus vaan esiin! :-))
Ja jos jättää maidon ruokavalioonsa eli ei ala täysvegaaniksi niin siitähän sitä sitten saa ne proteiinit ja B12 vitskut.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 925
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #8 : 14.07.07 - klo:17:52 »

Pitääpä joskus kokeilla. -Isäntä yllättyy, kun ei olekaan lihapullia, vaan porkkananpaloja.  [:-P]
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #9 : 15.07.07 - klo:14:20 »

Ensimmäiset reseptit on nyt kotisivuillani ja lisää tulee sitä mukaa kun ehdin niitä sinne siirrellä. [:-)]

Käykää pöytään, olkaa hyvä.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 925
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #10 : 15.07.07 - klo:14:42 »

Kitooos!!!
Kirjattu

luscy

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #11 : 15.07.07 - klo:15:54 »

Lähiruoka on hyvää!
Raaka-aineet ovat lähellä tuotettuja ja turvallisiksi todettuja.
Lähiruokaa voi hyvinkin löytää lähikaupoista, mutta löytäminen vaatii hieman tarkkuutta, jotta voi löytää oleelliset merkinnät myyntikohteesta.
Itse olen ollut lähiruuan käyttäjä ja jopa puolestapuhujakin kauan. Täällä mökillä tuntuu tämä tapa ruuanhankinnassa ja laitossa helpolta.
Myöskin kaukana maailmalla hyvä ruoka on usein juuri lähiruokaa. Ne Suomeen tuotavat lentotomaatikin ovatkin aivan muista kasvihuoneista kerättyjä kuin ne, joita paikalliset  itse ruuanlaitossaan käyttävät.

Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #12 : 15.07.07 - klo:16:03 »

Kiitos, kotisivuilta löytyy !  [:-)]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 156
  • Lahti
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #13 : 15.07.07 - klo:16:22 »

Lihaa en syö minäkään...kasviksia ja kalaa kylläkin.Siis en ole kasvissyöjä,mutta aika läheltä liippaa... [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #14 : 16.07.07 - klo:22:35 »

Sinä olet sitten "osittainen vegetaristi". [:-)]
Osittainen vegetaristi ei syö punaista lihaa, mutta syö kanaa ja/tai kalaa.
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #15 : 16.07.07 - klo:22:41 »

Ensimmäiset reseptit on nyt kotisivuillani ja lisää tulee sitä mukaa kun ehdin niitä sinne siirrellä. [:-)]

Käykää pöytään, olkaa hyvä.

Apua! Missä se kotisivu? [NUT] Nyt olen vähän out..
Itse en ole vegetaristi enkä vegaani, syön kaikkea, mutta eniten kyllä kasvistuotteita. Ne ei koskaan puutu pöydästä. Eikä hedelmät. Ja mieluiten, kuten luscykin sanoi, lähiruokaa. [:-)]
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #16 : 16.07.07 - klo:23:05 »

Kotisivuille pääsee esim tuosta mun avattaren alapuolella olevasta maapallon kuvakkeesta tai sitten
http://www.koirankoppi.suntuubi.com
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #17 : 16.07.07 - klo:23:10 »

Kiitti! En hoksannut heti.. [:-P] [:-)] [:-)]
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #18 : 17.07.07 - klo:08:23 »

Hyvät kotisivut, öttiäinen  [:-)]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Kanelikorppu

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #19 : 17.07.07 - klo:11:17 »

Tulin etsimään erään kasvin kuvaa, mutta sattuipa silmään tällainenkin ketju :)

Täällä siis myös yksi kasvisten popsija. Itse asiassa vegaanisella ruokavaliolla on tullut oltua jo monta vuotta ihan eettisistä syistä, jotta kiitokset tuosta härkäpapukirjavinkistä! Viimeaikoina olenkin pyrkinyt painottamaan juuri lähiruoan käyttöä. Yleensä nakkaan mikroon tai pannulle kaikkea sekaisin, mitä kaapista löytyy :). Tyypillisesti lautasella on n. 20 eri kasvista, mutta enpähän flunssaakaan saa kuin 4 vuoden välein, vaikka kaikki muut ympärillä niistelevät vuodessa moneen otteeseen. Usein ihmiset sanovat, ettei kasviksilla jaksa potkiskella eteenpäin, mutta minulla tuntuu olevan juuri päinvastoin. Liikun pyörällä ympäri vuoden ja tanssituntejakin oli kuluneena talvena 6-8 viikossa (eikä todellakaan mitään kevyitä tunteja), ja yksi lämmin ruoka päivässä on riittänyt + tietysti aamupuuro ja välipalat. Heh, eräs opettaja sanoikin, että on pannut merkille, kuinka aina revittelen täysillä kaikki tunnit.

Paitsi nyt on rahat loppu ja akka on aika surkea näky, kun ei ole oikein ruokaa. Painosta en tiedä, mutta kun vyötärönympärys alitti päänympäryksen, niin jätin mekon ompelun kesken. Nooh, kunhan saisi rykästyä lopputyön tulostimesta, niin taloudellinen tilanne taas korjaantuu. Ja saahan tuolta luonnonhelmasta kohta taas marjoja ja sieniä :) Nam!
Kirjattu

Visertäjä

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #20 : 18.07.07 - klo:08:32 »

Harvoin ehdin katsella tätä keskustelupalstaa kun linnut vievät minut täysin MUTTA nyt aamulla håxasin että kysyttiin kasvissyöjiä.... Kyllä! Alussa täysin ja kokonaan mutta olen ottanut kalan mukaan ruokvalioon ja vuosia on jo tullut 20. Kiva että Ötökkä neuvoo. Muistan kun itse "vastasyntyneenä" yritin neuvoa ja auttaa niin hämmästyttävän usein ihmiset olivat aggressiivisia. "Olen-niin-terve-että-voin-syödä-mitä-tahansa-älä tule-neuvomaan..." Työstressi ja pitkiä kiertueita sai minut viisastumaan ja muutos oli hurja. Koko perhe (mieskin!!) liukui mukaan. Sain ihan alussa hyvän pirtelöreseptin ja se on melkein joka päivä, siitä lähtien,
ollut menyyllä keskellä päivää:
                                        Ananasmehua
                                        parsakaalin "kukkaa"
                                        pari kypsää banaania
                                        lecitiiniä n. ruokalusikallinen (soijapavuista tehtyja pieniä rakeita)
           Tämä koko kaikki tehosekottimeen ( ei sauvalla kun parsakaalia ei voi sillä tarpeeksi hienontaa)
            Ihana mössö johon voi sirotella kuorittuja auringonkukansiemeniä jotta olisi purtavaa. Persiljaakin voi
            lisätä  tai muuta. kokeilla kannattaa. Varsågoda!

  [:-P] [:-P] [:-P] Visertäjä
Kirjattu

Kanelikorppu

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #21 : 18.07.07 - klo:11:47 »

Niin siis kiitos myös Ötökälle ja Visertäjälle vinkeistä! :)

Olen törmännyt usein siihen harmilliseen seikkaan, kuinka sekaisin ravintola-alan ammatilaiset ovat noista termeistä. Aikoinaan joskus 20 vuotta sitten, kun olin vielä lakto-ovo-vegetaarisella ruokavaliolla, sain kyseistä kasvisruokaa pyydettyäni kala-annoksen. Olivat aika noloja, kiusallisia ja järkyttäviäkin tilanteita, mutta otin opikseni, ja muistin mainita olevani kasvissyöjä, joka ei syö kalaa enkä kanaa enkä äyriäisiä. Nykyisin en suurin surminkaan uskalla jättää tilaustani pelkän vegaani-sanan varaan (paitsi kasvisruokaravintoloissa). Yleensä kyllä hävettää tuntiessani, kuinka hulluna pyyntöäni pidetään ja saatankin valehdella olevani allerginen. (Ihmiset saattavat olla hyvinkin agressiivisia, jos käy ilmi, että syyni ovat eettiset. Jos joku mies sanoisi, ettei hakkaa naisia, kellekään ei tule mieleen tivata, että "onks sulla jotain eettisiä syitä vai...?", mutta jos ei halua aiheuttaa eläimille kärsimystä ja kuolemaa, joutuukin altavastaajaksi, kuin joku pahakin rikollinen.) Yleensä vältän joukkoruokailutilanteita tai nielen piikittelyn. Onneksi on ymmärtäväisiäkin ihmisiä. Mm. iltakoulun opettajat ovat kerrassaan upean ihania, vaikka olenkin alan silmissä tuplasti alleviivattu kerettiläinen. Aina olen saanut tehdä HOPS:stani vegaanille sopivan ja korvata materiaalit itselleni sopiviksi, kunhan olen vain pitänyt itse huolen, että opin tarvittavat asiat. Elokuulle pitäisikin taas pähkäillä ja tehdä testejä, jotta saa tarpeeksi jämäkkää ja kuumuutta kestävää tököttiä aikaseksi :)
Kirjattu

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #22 : 18.07.07 - klo:12:42 »

Itselläni on ns. kiinalainen ruokavalio, eli lihaa vain n. 10 % ruuasta. Usein menee viikko etten syö mitään lihaa. Kuitenkaan en jättäytyisi pelkälle vegaaniruualle, koska pidän lihasta...  [:17]

Yksi ongelma mikä suomalaisilla kasvissyöjillä tuntuu olevan, on se, ettei normaalista suomalaisesta ruokavaliosta voi noin vain jättää lihaa pois korvaamatta sitä millään. Pelkistä perunoista ja leivästä ei saa riittävästi proteiinia, vaan palkokasveja ja esim. merilevää pitää lisätä ruokavalioon ettei tule proteiinivajausta. Soija on oikein hyvä aine, itselläni on paria kolmea sorttia soijaproteiinia kaapissa koko ajan (jauhetta, rouhetta ja paloja) koska ne ovat monikäyttöisiä ja säilyvät paremmin kuin liha.  [;-)]

Tänäänkin tulee vegesapuskaa, koska maustamatonta kanaa ei kaupassa ollut. Riisiä, sieniä, jotain kiinalaistyyppistä kastiketta vihanneksista ja soijapaloista hapanimeläkastikkeen kera, katsoo mitä kaapissa on.
Kirjattu

Visertäjä

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #23 : 19.07.07 - klo:10:04 »

Mielenkiintoinen ketju ja vielä pari juttua:
Te jotka "pitävät" lihasta - oletteko varmoja että todella LIHASTA pidätte. Liha ei maistu miltään ilman tillbehöörejä, mausteita ja kokkausta. Jos vähänkään haluaa eettisellä polulla edetä niin on hyvin helppo korvata lihan niin ettei vieras huomaa... Ihastuin kivikaudella "Chili con carneen" mutta ruokavalionmuutoksen jälkeen siitä tuulikin Chili SIN carne näin:                           
                                Kidneypapuja, murskattuja tomaatteja (purkista),
                                ruskistettua sipulia, herkkusieniä (vaikkapa purkista),
                                soijarouhetta ( kuivattuna tai Hälsans Kök'in pakasterouheena
                                jota nykyään saa suurista marketeista yhdessä saman firman muita 
                                tuotteita). Tämä korvaa lihan ja imee makua chilimausteesta,
                                cayennepippurista (varovasti!) ja kasviskuutioista. Täyteläisin
                                kasvisliemi on A.Vogel'in Herbamare purkkimössö. Valkosipulileipää!
                                Nami! Seuraavana päivänä Chili sin carne on vielä parempi eikä kukaan
                                kaivannut lihaa...
  [NUT]:-))Visertäjä
                   
Kirjattu

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #24 : 19.07.07 - klo:11:09 »

Oletkos ikinä saanut oikein kunnollista epäterveellistä naudan luomupiffiä ulkona omenapuuhaloilla paistettuna? Silloin tiedät syöneesi hyvää lihaa, vaikka ei mitään maustetta päällä ollutkaan...

Niin juu, tiesitkö muuten, että ihminen maistaa 5 makua eikä 4? Makea, hapan, karvas, suolainen ja umami, jota kuvataan "lihan mauksi". Sitä on myös sienissä ja soijakastikkeessa, sellainen pyöreä, ruokaisa maku... no, yritäpä kuvailla muita perusmakuja! Ja koska on ihmisiä jotka ei välitä esim. makeasta tai happamesta ollenkaan, tai jotka on herkkiä suolan maulle, on loogista että on ihmisiä jotka joko ei tykkää umamista tai ei maista sitä. Tämä selittäis kasvissyönnin "maun takia" aika hyvin.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #25 : 19.07.07 - klo:11:36 »

Tämä umami on vissiin mun lempimaku koska tykkään lihasta, sienistä, juustoista ja tomaatista joissa sitä sanotaan olevan. Käytän myös maustamisessa aromisuolaa ja lihaliemikuutioita joissa molemmissa on natriumglutamaattia joka myös maistuu umamilta.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kanelikorppu

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #26 : 19.07.07 - klo:11:58 »

Jaa, tuo makuasia onkin kinkkinen kysymys, ja voin vastata vain omasta puolestani. Silloin kun aloin kasvissyöjäksi lihan maku ei ollut se asia, joka vaikutti päätökseeni. Tapettu eläin lautasella oli vain tunteitani ja oikeudenmukaisuuskäsityksiäni vastaan. Esimerkkinä voisi mainita sen vanhan perinteisen, että koiran liha on kuulemma ihmisravinnoksi kelpaavaa, mutta tunnesyistä länsimaissa sitä ei syödä, vaikka kuinka hyvää olisi, jolloin siis tunne vaikuttaa makunautintoja enemmän. Oman käsitykseni mukaan kysymys onkin lienen kunkin ihmisen makunautinnon, empatiankyvyn/tunteen ja oikeudenmukaisuus/eettisyyskäsitysten muodostama tasapainotila. (Kuulostaa hölmältä termiltä, mutta toivottavasti jokainen ymmärtää, mitä ajan takaa.) Jonkinlainen hierarkia, jonka mukaan esim. länsimaissa yleisesti koiran henki menee makunautinnon edelle, mutta sian henki jää makunautinnon alapuolelle. Eettisessä mielessä sian henki menee puolestaan heinäsirkan edelle, mutta neg. tunne pakottaa syömän mieluummin sian kuin sirkan. Jne.
Niin siis, takaisin makukokemukseen :). Pidin juuston ja kananmunan mausta, mutta oltuani pitkään niitä syömättä, niiden haju alkoi muuttua vastenmielisiksi ja tunkkaisiksi. Toisaalta eräästä tuoresoijanakista pidin kylmänä, mutta samaista nakkia en saattanut syödä rasvassa paistettuna, koska maistui niin paljon lihalle. Levän syönti oli aluksi vaikeaa, koska se maistui niin kalalle, mutta oivallettuani, että kalathan itse asiassa maistuvat levälle, pienen mielikuvaharjoittelun jälkeen levästä tuli kiva lisämaku ruokaan. Samoin ensimmäinen kylmäsavutofu maistui aivan lihalle ja jäi minulta syömättä, kunnes sitten sain vakuutettua itsellleni sen olevan vain kasvista ja opeteltua makuun. Joten uskoisin, että makukokemukseen vaikuttaa haju- ja makuaistin lisäksi myös aika tavalla mielikuvat kyseisestä ruoasta. Uskon, että jos minulle annettaisi grillattua tofunakkia ja sanottaisiin sen olevan lihaa, niin makukokemukseni olisi karmaiseva, mutta jos sanottaisiin sen olevan sitä, mitä oikeasti onkin, saataisin sanoa sen olevan jopa hyvää. Ainakin itse tiedän olevani helposti höplästä vedettävissä :)

Muoks. olen ilmeisesti umami-sekamakuinen: lihan haju yököttää, rakastan sieniä, juuston haju vastenmielinen, tomaattia syön vaikka kuinka
« Viimeksi muokattu: 19.07.07 - klo:12:49 kirjoittanut Kanelikorppu »
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #27 : 19.07.07 - klo:20:49 »

Mun sysäys kasvissyöntiin oli pääosin terveydellisissä syissä mutta myös siinä että mua alko inhottaa liha. Kun tarjolla oli paistia ja paistinliemeen tehtyä kastiketta niin näinkin ne enää toisen olennon kudoksina ja lihaksina kuona-aineineen kaikkineen ja paistinliemi oli enää pelkkää lihaksista valunutta kudosnestettä, vähemmästäkin menee ruokahalu. Kalaan on alkanut nyt tulla samoja efektejä mun silmissä ja makunystyröissä ja maidon käyttökin koko ajan vähenee. En halua syödä ja juoda toisten rauhaseritteitä.

Jotkut soijanakot on tosiaan tehty liian lihan makuisiksi ja muutamia paketteja onkin mennyt koirien suihin.

Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #28 : 20.07.07 - klo:13:02 »

Niin juu, tiesitkö muuten, että ihminen maistaa 5 makua eikä 4? Makea, hapan, karvas, suolainen ja umami, jota kuvataan "lihan mauksi". Sitä on myös sienissä ja soijakastikkeessa, sellainen pyöreä, ruokaisa maku... no, yritäpä kuvailla muita perusmakuja! Ja koska on ihmisiä jotka ei välitä esim. makeasta tai happamesta ollenkaan, tai jotka on herkkiä suolan maulle, on loogista että on ihmisiä jotka joko ei tykkää umamista tai ei maista sitä. Tämä selittäis kasvissyönnin "maun takia" aika hyvin.

Meillä töissä pitää suorittaa perusmakutestit parin vuoden välein ja umami   tuli tosiaan mukaan vasta joitakin vuosia sitten. Mä tykkään lihaliemestä, mutta tuo umami on aika kammottavaa...  [:-I] Siis ihan veteen sekoitettuna testi-litkuna... (Kerman kera parempaa???)

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #29 : 20.07.07 - klo:13:16 »

Hei Kanelikorppu, tiesitkö, että hyönteisproteiini on ihmiselle parhaiten sulavaa? Muistan joskus kersana syöneeni kastematoja, vaikka enää ei välttämättä menisi suoraan kadulta... Heinäsirkkoja voisin kyllä maistaakin, ovat paahdettuina kuulemma tosi hyviä. Yksi kaverini oli Israelissa paikallisten kanssa, ja ne syöttivät hunajassa dipattuja heinäsirkkoja hänelle. Kunhan ensimmäisen sai suuhunsa asti niin loput kuulemma menivät nopeasti.

Kaikki on lopulta tottumuskysymys.
Kirjattu

Kanelikorppu

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #30 : 20.07.07 - klo:15:47 »

Heps Ansku! Silläpä otinkin juuri tuon sirkan esimerkiksi, koska sen pitäisi olla ihmiselle ns. terveellistä ravintoa. Tuntuu aika hurjalta, että jonkin luokituksen mukaan kolmanneksi älykkäimpiä eläimiä eli sikoja pidetään tuntemissamme oloissa, kastroidaaan puuduttamatta, teurastetaan toistensa nähden ja syödään, kun eettisesti sirkkojen ja joidenkin muiden hyönteisten syöminen olisi paljon suotavampaa ja "inhimillisempää". Tämä kulttuuri on kutenkin antanut toimintamallit ja suhtautumistavat, joiden mukaan hyönteisravinto kammottaa enemmän kuin älykkään eläimen syöminen, joka kuitenkin muistuttaa enemmän ihmistä itseään! Myös esimerkiksi tapaturmaisesti auton alle jääneiden eläinten ja luonnonvaraisten eläinten syöminen olisi eettisesti hyväksyttävämpää kuin tuotantoeläinten, mutta itseasiassa ihmiset yleisesti käyttäytyvät juuri päinvastoin. Kiinnostaisikin tietää, kuinka nämä rakenteet ovat alunperin historian saatossa syntyneet.
Vuosi-pari sitten Helsingin Sanomien liitteessä oli tutkimus/kysely, joka kertoi sen, että eläinten arvostusasteikossa tuotantoeläimet olivat jopa hyönteisten alapuolella. Ja täytyy myöntää, että tiedän useita ihmisiä, jotka eivät hyväksy perhosen tai hämähäkin surmaamista, mutta hyväksyvät sikojen, lehmien, kanojen jne. tappamisen.
Oikeastaan minun ei pitäisi kirjoittaa tästä juuri siksi, että itse en pystynyt ratkaisemaan näitä ristiriitaisia kysymyksiä, syödä eläimiä ja pysymään silti sovussa omantuntoni ja itsekunnioitukseni kanssa. En pysty katsomaan eläintä silmiin (edes sitä heinäsirkkaa ;) ) ja sanoa ottavani siltä hengen, koska haluan jonkun maun kymmeneksi minuutiksi suuhuni. Vastuusta en pääsisi, vaikka maksaisin siitä, että joku tekisi ikävän toimenpiteen puolestani. No, olen muutenkin niin pehmeä ja romanttinen, etten edes toivoisi pystyväni siihen... :) Jotenkin huvittaa, että kilttiä minua saatetaan pitää radikaalina, vaikka minusta pikemminkin suuren enemmistön asenteet ovat radikaaleja :O. Mutta onhan se tietysti aika radikaalia lähestyä ruoka-aihetta olla kysymättä ensimmäisenä, miltä ruoka maistuu, vaan kuinka se on tuotettu?

Ötökän kirjoituksen perusteella myönnän olleeni väärässä. Siihen listaukseeni kuuluisi siis lisäksi vielä ainakin terveydelliset syyt. Ajattelin terveydellisten syiden liittyvän joihinkin noista kolmesta, mutta ilmeisesti se onkin puhtaasti ihan oma erillinen syynsä. Taas tuli lisää pohdiskeltavaa :)
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #31 : 20.07.07 - klo:18:59 »

Mä kärsin aikoinaan jatkuvista kovista vatsakivuista. Juoksin lääkäristä toiselle ja tutkimuksissa sairaaloissa ja vaikka missä mutta mistään ei löytynyt vikaa, ties montako tähystystäkin tehtiin. Kunnes eteeni sattui lääkäri joka sanoi että koitapas olla jonkin aikaa kasvisruoalla. Jo heti ensimmäisenä päivänä huomasin että vatsaan ei sattunut. Sitten kokeiltiin niin että minun piti syödä pieni annos liharuokaa ja kivut palasi heti. Niinpä jätin sitten lihat pois. Aluksi en voinut syödä kalaakaan mutta jossain välissä kokeilin sitä ja nyt olenkin voinut kalaa syödä pikkuisen aina joskus.
Tänään lähti sitten maitotuotteet tosiaan pois. Täydensin kaapin uusilla, soija- ja kauramaitotuotteilla.  [:-)]
GoGreenilla näytti olevan jopa vaahtoutuvaa vanillaa! :-O Pakkohan sitä oli ostaa mansikoiden päälle.  :-))
Kirjattu

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #32 : 20.07.07 - klo:19:24 »

Mitäs olette eettiset kasvissyöjät mieltä siitä, jos tulevaisuudessa voidaan kasvattaa "pelkkää lihaa" lihassoluista elatusnesteessä, jolloin kyseessä ei oikeastaan ole eläin ollenkaan? Ei hermosoluja, ei aivoja, ei muuta kuin puhdasta lihaa. Tai kalaa, tai hyönteistä.  [;-)] Söisittekös semmoista?

Ei varmaan koske niitä, jotka ei vaan voi syödä lihaa tai ei tykkää mausta...
Kirjattu

ötökkä

  • Vieras
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #33 : 21.07.07 - klo:18:34 »

Osittaiseksi vegetaristiksi  kutsutaan henkilöä joka ei syö punaista lihaa, mutta syö kanaa ja kalaa.
Lakto-ovovegetaristi   ei syö mitään lihaa, mutta käyttää maitotuotteita ja kananmunia.
Laktovegetaristi   käyttää maitotuotteita.
Vegetaristi   ei käytä eläinkunnan tuotteita ruokavaliossaan.
Vegaani   ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita missään, ei edes vaatetuksessa.
Fennovegaani  on vegaani joka suosii lähialueella tuotettuja raaka-aineita.

Mutta mikäs mä sitte oon kun nyt en käytä ruokavaliossa muuta eläinkunnasta peräisin olevaa kuin hunaja [?]
Vegaani en voi olla kun hunaja ei ole vegaanin juttu ja kengät on nahkaa ja puserossa on villaa.

Tahtoo lokeroida itsensä. [NUT]

Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Kasvissyönti
« Vastaus #34 : 22.07.07 - klo:01:03 »

Mitäs olette eettiset kasvissyöjät mieltä siitä, jos tulevaisuudessa voidaan kasvattaa "pelkkää lihaa" lihassoluista elatusnesteessä, jolloin kyseessä ei oikeastaan ole eläin ollenkaan? Ei hermosoluja, ei aivoja, ei muuta kuin puhdasta lihaa. Tai kalaa, tai hyönteistä.  [;-)] Söisittekös semmoista?

Ei varmaan koske niitä, jotka ei vaan voi syödä lihaa tai ei tykkää mausta...

En tiedä, mutta jotenkin olen epäluuloinen.. [NUT] :-))

Täällä on ollut niin mielenkiintoisia ajatuksia syömisen etiikasta, että haluun laittaa muutaman rivin, vaikken osaa asioita ilmaista noin hienosti.
Siis se elämän kunnioittaminen..niin monivivahteinen ja mutkikas juttu. Jotkut buddhistit kävelevät lakaisten tien jokaisen askeleen edellä, ettei vaan vahigossakaan tappaisi muurahaista..Loppujen lopuksi kuitenkin koko biologia on ravintoketjua alhaalta ylös. Kasvitkin ovat eläviä olentoja..missä on raja? Jotain kuitenkin pitää syödä! No, huuli sikseen. Pääasia olisi, etteivät tuotantoeläimet kärsisi! Ja se ettei turhaan tapeta! [NUT]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.123 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.