Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan  (Luettu 207 kertaa)

Hömö

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 418
    • blogi
Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« : 02.08.07 - klo:22:41 »

Tänä aamuna pihamme pikkulepinkäiselle kävi huonosti saalistusretkellään. Hyökätessään, ilmeisestikin linnunpoikasen kimppuun, se törmäsi vauhdilla olohuoneemme ikkunaan. Kuulimme tosi kovan kopsahduksen ja näimme, että maassa makasi kuollut lintu. - Saalistajan kohtalona oli kuolla itse.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 282
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #1 : 02.08.07 - klo:22:42 »

 [:´(]   

ja nyt jos mahdollisuuksia rakentamaan ristikkoa pienistä rimoista ikkunaan auttaisi paljon...

 [:´(]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Hömö

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 418
    • blogi
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #2 : 02.08.07 - klo:22:48 »

Jarmo, meillä olisi kyllä iso puuha ristikoida tuo olohuoneen ikkunatorni. Se on nimittäin kuusi metriä korkea kulmaikkuna.  :-)) 

Linnut valitettavasti saattavat siihen törmätä, mutta onneksi niin ei tapahdu kovin usein. Tilhit humalassa ja joskus haukan takaa-ajamat hätistetyt linnut ovat yleisimpiä (noin 5-6 lintua/vuosi).
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 282
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #3 : 02.08.07 - klo:22:52 »

mutta jos ei mahdoton...
tai sitten jotain paperikoristeita ikkunan väliin sekin auttaisi
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #4 : 02.08.07 - klo:22:58 »

Minulle kävi samoin käen kanssa. Kerroinkin tapauksesta jossain ketjussa.
Lintu on päätynyt tänne paikalliseen Luontotalo  Arkkiin  ja sen uusi elämä on täytettyjen lintujen kokoelmissa mitä todennäköisemmin. Kiikutin sen sinne viime kuussa ja olivat kovasti mielissään. Minulla oli vähän hysteerinen ja hassu olo, kun kävelin käki kassissa....Eli kun tulette Arkin näyttelyyn, sen voi nähdä...

Oliko Hömö lintusi naaras vai koiras tai mahdollisesti nuori lintu? Jos lintu siisti [:-I] kannattaa tälläisissä tapauksissa tarjota lintuja eläinmuseoihin tai vastaaviin.

Se että lintu oli näin harvinainen pihavieraskin, tietysti harmitti. Ikinä en käkeä ole pihassani nähnyt ainoastaan kuullut. Onneksi harvoin näitä sattuu.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Hömö

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 418
    • blogi
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #5 : 02.08.07 - klo:23:04 »

Lintu oli koiras, ja mitä ilmeisimmin aikuinen, koosta ja värityksestään päätellen. Ei siitä tällistä jäänyt näkyviä vammoja, ei ollut edes ulkoista verenvuotoa. Siinä mielessä se voisi kelvata täytettäväksikin. - Haen linnun aamulla pussiin ja pakastimeen?, jos sitä eivät ole yölliset pihavieraamme (ketut, supikoirat, kissat, lumikot tai siilit) popsineet.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #6 : 02.08.07 - klo:23:05 »

Jarmo, meillä olisi kyllä iso puuha ristikoida tuo olohuoneen ikkunatorni. Se on nimittäin kuusi metriä korkea kulmaikkuna.  :-)) 

Linnut valitettavasti saattavat siihen törmätä, mutta onneksi niin ei tapahdu kovin usein. Tilhit humalassa ja joskus haukan takaa-ajamat hätistetyt linnut ovat yleisimpiä (noin 5-6 lintua/vuosi).


Hömön tavoin minulla sama tilanne. En ala ristikoimaan, jo kustannus ja ulkonäkösyistä. Onneksi ei ole oikein tarvettakaan, eli harvoin näitä sattuu suhteutettuna ikkunapinta-alaan. Kaihtimia käytän jossain määrin, verhot tietysti toimii suojana ja se, että ei  nuo vaarallisemmat lasit eivät valaise läpi talon. [:-)]
« Viimeksi muokattu: 02.08.07 - klo:23:18 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #7 : 02.08.07 - klo:23:17 »

Lintu oli koiras, ja mitä ilmeisimmin aikuinen, koosta ja värityksestään päätellen. Ei siitä tällistä jäänyt näkyviä vammoja, ei ollut edes ulkoista verenvuotoa. Siinä mielessä se voisi kelvata täytettäväksikin. - Haen linnun aamulla pussiin ja pakastimeen?, jos sitä eivät ole yölliset pihavieraamme (ketut, supikoirat, kissat, lumikot tai siilit) popsineet.

Pakastimeen kannattaa laittaa mahdollisimman pian ja kysellä. Heti varmaan lintu pitäisi laittaa pakkaseen. Tiedoksi vastaisuuden varalle kaikille.
Uskon että pikkulepinkäisestäsi olisi oltu kiinnostuneita, mutta voi olla nyt myöhäistä, ei selviä yön yli varmaankaan. Mutta vastaisuuden varalle sitten tiedät.
Minäkin ensi harmituksen jälkeen ajattelin haudata linnun, mutta linnun harvinaisuudesta johtuen ajattelin soittaa varmuuden vuoksi eräälle rengastajalle ja vahingoittuneiden lintujen hoitajalle ja heti hän kehoitti ottamaan linnun talteen.
Itse en missään nimessä ottaisi täytettyä lintua tai välittäisi sellaista myyntiin, mutta lahjoituksena noihin eläin, opetus- ja luonnontieteellisiin käyttötarkoituksiin on toinen juttu. Nämä eläintentäyttäjät (mikä se hieno nimi olikaan?? [NUT]) ovat mielissään kun saavat näitä eri lajeja. Minulle tuli ainakin vähän parempi olo [:-(]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

emo

  • Vieras
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #8 : 03.08.07 - klo:00:05 »

Voi surku sentään.
Pikkulepinkäinen on niin kaunis lintu.

Meidän ja koko lähitienoon samanlaisissa rivitaloissa on ikkunoissa valkoiset paksut poikkilaudat,keskellä ikkunaa.
En tiedä onko tähän joku arkkitehtuurinen syy vai onko tässä ajateltu juuri lintuja.
Eivät ne mitään nättejä ole eivätkä kokonaan estä lintujen törmäilyä.
Kuluneen vuoden aikana on ikkunaan lentänyt ja kuollut 2 lintua,mikä ei sinänsä ole paljon.
Muutaman muun kerran on kopsahtanut muttei uhreja ole onneksi tullut.

Itse pidän ulkona ikkunalaudalla kesällä kukkia ja talvellakin pieniä koriste puita ym koristeita etteivät linnut ihan päin ikkunoita lennä vaan huomaavat esteet ikkunalaudalla.
Ja rullaverhot on yleensä alhaalla.
Kirjattu

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #9 : 04.08.07 - klo:16:51 »

Voi ei!  [:´((]
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 817
  • ***Keiju***
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #10 : 04.08.07 - klo:19:43 »

Harmillisesti oli käynyt pikkulepinkäiselle. [:-(]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Pikkulepinkäinen lensi ikkunaan
« Vastaus #11 : 13.08.07 - klo:23:02 »

Voi surku sentään.
Pikkulepinkäinen on niin kaunis lintu.

Meidän ja koko lähitienoon samanlaisissa rivitaloissa on ikkunoissa valkoiset paksut poikkilaudat,keskellä ikkunaa.
En tiedä onko tähän joku arkkitehtuurinen syy vai onko tässä ajateltu juuri lintuja.
Eivät ne mitään nättejä ole eivätkä kokonaan estä lintujen törmäilyä.
Kuluneen vuoden aikana on ikkunaan lentänyt ja kuollut 2 lintua,mikä ei sinänsä ole paljon.
Muutaman muun kerran on kopsahtanut muttei uhreja ole onneksi tullut.

Itse pidän ulkona ikkunalaudalla kesällä kukkia ja talvellakin pieniä koriste puita ym koristeita etteivät linnut ihan päin ikkunoita lennä vaan huomaavat esteet ikkunalaudalla.
Ja rullaverhot on yleensä alhaalla.

Aika sama prosentti törmäilijöitä sitten minulla kuin emollakin, vaikka meillä tätä lasi-ikkunaa riittää..
Mielestäni linnut osaavatkin hyvin väistää ja varoa lasiin törmäilyä. Törmäilijät ovatkin usein nuoria lintuja tai  lintu on jossain pakotilanteessa.

Juttelin muuten vielä tämän lintuexpertin kanssa ja hän sanoi, että näitä ehjän näköisiä törmäilijöitä ja muita kuolleita lintuja kanattaa tarjota eläintieteellisiin museoihin ihan talitintistä alkaen. Ei siis pelkästään harvinaisia.
Kirjattu
- tartu hetkeen -
 

Sivu luotiin 0.113 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.