Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Viikon 34 ympäristöteko  (Luettu 1279 kertaa)

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Viikon 34 ympäristöteko
« : 19.08.07 - klo:23:00 »

 Tuli idea tuosta luontotehtävästä, että jospa jokainen tekisi jonkun aivan erityisen ympäristöteon tulevan viikon aikana?
Ympäristöteko voi olla aivan pienikin, ajatustasolta noussut teko ympäristömme parhaaksi. Jotain uutta tai tekemättä jäänyt tehtävä. Jotain muuta kuitenkin kuin tavanomaisen roskapussin vienti [:-)]

Kerro tekosi tänne viimeistään sunnuntaina 26.8. Se on ideana muillekin ja luonto kiittää! [:-)] [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 068
  • Lahti
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #1 : 20.08.07 - klo:09:51 »

No aloitetaan pienestä..joka päivä kun kerään koirani pikkujätökset pussukkaan,mikä on kuitenkin kohtuullisen tilava..noukin lenkkimme varrelta kaikki karkkipaperit,tyhjät tupakka-askit ym..siihen mahtuvat roskat...ja tietty niitä rikottuja kaljapullojakin.Kolme kertaa päivässä,kun lenkin teen..ehkä saan jonkinverran roskia vähennettyä...niin vielä vähän liikuskelen näissä merkeissä, kun koirakaverini jaksaa sinnitellä...
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #2 : 23.08.07 - klo:21:54 »

Hyvä telkkinen! Noin kun tekisi edes puolet suomalaisista päivittäin....tai edes kerran kuussa [:-/]

Minun oma ympäristötekoni on ollut saattaa meidän työpaikan kierrätyn melkein valmiiksi... Vielä puuttuu vähän tietoa. Täytyy soittaa kaupungin jäteneuvojalle.
Kotona kierrätys tehostunut entisestään. Myös noiden miespuolisten perheenjäsenten koulutus kesken; nyt ei enää heitetä viili- tai jugurttipurkkeja sekajätteeseen!

Toivottavasti täältä saa viikonvaihteeseen mennessä lukea mukavia juttuja.. [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #3 : 24.08.07 - klo:20:21 »

Mä voisin ihan pysyvästikkin vielä enempi koittaa säästää vettä ja sähköä,toki meillä sitä ei tuhlata muutenkaan hirveästi ylimääräistä.

Ja muistaa kauppareissuilla käyttää kauppakassia.

Ja välttää ostamasta turhaa tavaraa.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #4 : 24.08.07 - klo:20:51 »

Tuohon omaan sähkön kulutukseen pitänee oikein paneutua  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Risto

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #5 : 24.08.07 - klo:21:03 »

Minulla, kun aikaisemmin asuin yksin, meni sähköä ja vettä niin vähän, että vesilaitokselta ja sähkölaitokselta kävivät vaihtamassa mittareita, kun epäilivät niitten mittareitten olevan epäkunnossa, kun kulutus oli niin pieni.  :-)) :-)) :-))
Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #6 : 24.08.07 - klo:22:37 »

Olen lajitellut jo vuosia kaiken mahdollisen. Nykyisin taloyhtiössä on laatikot kaikelle muulle paitsi muoville ja tietysti riskijätteille. Muovit  (viilipurkit mukaan luettuina) olen vienyt kauppareissulla muovijätteisiin. On helppo lajitella, koska lajittelupisteet lähellä. En enää voisi toimiakaan toisin. Tienvarsiroskia varten pitäisi olla jokin suoja käteen, vaikka pieni pussi jonka voisi heittää roskan kanssa roskikseen. Voisi alkaa harrastaa. En ole niihin juuri koskenut varsinkaan jos ei pääse käsien pesulle.
Sähköä säästän imuroimalla harvoin.  [:-DD] [:-DD]
Kirjekuoret leikkaan auki päästä ja käytän biojätepusseina. Eihän niihin paljon mahdu, mutta hyvin toimii kun vie usein pois. Kuoren ikkuna ei ole muovia vaikka näkyykin läpi.
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #7 : 26.08.07 - klo:12:08 »

Isännöitsijämme ei ole pyynnöstäni huolimatta toimittanut kierrätysohjeita asukkaille, vai olisiko jättänyt meidät väliin ? Joka tapauksessa aina silloin tällöin saan poimia jätepaperin seasta maitopurkin tai mäyräkoirankuoren. Mies jo laittoi ohjeteipinkin siihen paperikeräyspönttöön, mutta taitaa olla lukutaito hukassa tai silmälasit jollakulla... :-O Jatketaan harjoituksia !
Kirjattu

hannu

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #8 : 26.08.07 - klo:18:01 »

Terve!

Ympäristöteoksi voisi lukea erään niityn ympäristön puhdistamista jättipalsamista.
Olen kiertänyt säännöllisesti aluetta ja nyppinyt kaikki versot maasta ennen kuin ne ovat ehtineet siementämään.
Nyt olen saanut selkävoiton tuosta riesasta, sillä en enää ole löytänyt uusia versoja.
Palkaksi olen saanut mielihyvää.
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #9 : 26.08.07 - klo:18:50 »

 [:-I] No..viikon 34 ympäristötekoni oli kerätä roskat ja särjetyt kaljapullot matkani varrelta -niitä nykyään on aika paljon. 
Noin muutoin, pyykinpsu suju talon koneella ja ympäristöystävällsellä pesuaineella, koti siivotaa käyttämättä myrkkyjä, lajittelu on jo selkäytimessä (lajittelen kaikki), sähkönkulutus minimissä (pimeään aikaan polttelen tuikkuja)..vedenkulutus suihkussa minimissä..njaa mistähän voisin vielä tinkasta.

Tuli muuten mieleeni sähkölasku..aikaisemmalta ajalta. Samaa tyyliä olen harrastanut jo monta vuotta, mutta sähkölasku oli aina yli 70 egee :-O. Tein valituksen ja sain mittalaitteen kotiin, no ..sähkölaitteeni toimivat normaalisti, ei mitään rohmukoneita. Lasku pieneni..kunnes taas vuosien mittaan se nousi..ja tein taas valituksen ja tällä kertaa olin jo tosi ärtynytkin. kerroin elintavoistani; sinkku, en tee ruokaa kotona, en leivo, ei omaa pesukonetta, pakastin poissa käytöstä jne.
No johan heräsivät, perusmaksi laskin vähän yli 30 egeen  ja pylväskuviointi energiankulutuksen osalta laski puolella.
 Taisi olla niin etteivät Fortumin pojat käy vuosiin edes lukemassa mittareita. Heittävät kulutusprosenttiarvion mukaan laskun - heidän logiikkansa mukaan kun joka perheessä energiankulutus nousee..riippumatta siitä heidän omasta energiansäästökamppanjastaan [:-/]..eli ihan turhaan säästin..maksamaan jouduin turhasta..ottaa  pattiin niin että tekisi mieli pistää oikein hösseliksi, mutta en nyt kuitenkaan sitä tee.
Tämä meni nyt ohi aiheen mutta tuli vain mieleeni. ..miten Fortumin kaltaiset yhtiöt vetävät maton alta heiltä jotka ihan oikeasti yrittävät säästää energiankulutuksessa ja sitten  palkitaan korkeilla sähkölaskuilla. [:-/] Ja en ole muuten ainoa, toisetkin oavt joutuneet tämän kiskonnan uhriksi.
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #10 : 26.08.07 - klo:23:14 »

Mukavasti tullut monen pönttöläisen kiinnitettyä tällä viikolla huomiota ympäristöjuttuihin. Siis silleen tehostetusti. Suurin osa pönttöläisistä varmaan on sitä pohjimmiltaan, mutta että etteikö voisi tehdä vähän enemmän jokainen meistä - varmasti voi. Siksi tämä ketju [:-)]

Itse olen nyt työpaikalla saanut sen kierrätystilan kuntoon. Muutama sopiva laatikko vielä osastoilta puuttuu, mihin sitä energiajätettä on tarkoitus kerätä. Tilauksessa ovat.
Lisäksi olen kysellyt sukulaismieheltä biokompostorin tarjoushintaa. Työporukasta useampi on sellaista hankkimassa ja uskon että lisää ostajia, kunhan saadaan hinta sopivaksi.
Biokompostorin osto tarkoittaa sitä, että alamme kerätä biojätettä läpi vuoden. Olen jättänyt talven keräämättä, nyt tein tämän päätöksen. Energiajätettä olen kerännyt hyvin säntillisesti, paremmin kuin ennen. Olen tutustunut myös paremmin noihin kierrätysmerkintöihin.
Tein myös päiväkotimme kierrätyksestä lapsillekin suunnitelmaa ja vähän aikuisillekin tehoiskua [:-I]
Mahdollisesti minun ehdotuksesta voi edetä ehdotus energiajätteen keräämisen helpottamiseksi työpaikallamme virkamiestasolla..Mutta tämä vasta alkutekijöissä.. [:-)]

Kotona olen tehnyt tätä samaa opetustyötä!!! Eli nyt pitää niin Driverin kuin kolmen muunkin veijarin opetella laittamaan energiajäte oikeaan roskikseen!!!!! Käyttää vähemmän vettä, sammuttaa tarpeettomat vempaimet ja sähköt kun huoneessa ei olla!

Tuo Riston mainitsema veden kulutus ns. "kolahti". Siinä minulle parantamisen varaa. Opettaa ainakin jälkikasvulle suihkukäyttäytymistä.
Suihku on hieno asia, mutta kun vertaa sitä esim. mökkisaunaan, jossa padasta otetaan kuuma vesi ja saavista kylmä vesi ja pesuvälineenä on vati ja pesusieni - mitenvähällä vedellä tulisi toimeen itseään pestessä ja kuinka puhtoinen ja hyvä olo [:-)]
Mutta nykyaikana tästä mallista on etäydytty, mikä ihan luonnollista. Mutta veden tarpeettomaan juoksettamiseen voi aina kiinnittää enemmän huomiota jokainen.

Roskien kerääminen ja  haittakasvien perkaaminen ympäristöstä on hieno juttu, jota itsekin harrastan tarpeen tullen.
Täällä mailla ihmisillä on ikävä tapa tyhjentää esim mökkijätökset jonkun metsätien päähän [:-//]
Eli joku pällinaama tulee omalta mökiltään ja tyhjentää rojunsa muutaman kilometrin päähän! Tälläinen kasa on ollut toista vuotta erään tien päässä. Kaamean näköinen [:´((]
Sellainen tuoreen jutun jos näen ja löydän, niin pienen rikostutkinnan jälkeen saan mahdollisesti vinkkiä tekijästä, niin ilmoitus lähtee poliisille viimeistään siinä vaiheessa!

Sähkön kulutukseen on myös hyvä kiinnittää huomiota itse kunkin...

Ja Jaskalle tsemppiä kun jaksaa positiivisesti edistää ihmisten toimintatapojen ja piittaamattomuuden vähentämistä...

Kauppakassi...turhan usein se ylimääräinen kassi on muovikassi. No sentään se usein on oma muovikassi, joka ison kauppakassin sisällä on, mutta kuitenkin...
Kuulitte varmaan Afrikan muovikassi ongelmasta? Jos jollain taito laittaa linkki aiheesta niin kiva! Aika järkyttävää luettavaa..
Eli muovikassien käyttöä voi vähentää. Meillä ne toimii sekajätepussina roskiksen. Onko muita parempia vaihtoehtoja? Sellaisia mielelläni otan vastaan. Biojäte menee ilman pussia ja ylimääräiset pussit energiajätteeseen luonnollisesti.

Ja nuo paljon puhutut koirankakat...Fiksua ne on kerätä katujen ja yleisten teiden varsilta pois.
Ennen omakotitaloasumistamme asuimme rivitaloaueella ja minua ainakin masensi lukusat jätökset kävely- ja pyörätien varrella. Poikani alle 2 v oppi niitä sitten ihan itekseen nimeämään ja löytämään.  [:-I]

Hienoja asioita tullut esille. Jatketaan aiheesta tulevinakin viikkoina. Eli kun asiantynkää ja ympäristötekoja, laita ajatuksesi ja tekosesi luettavaksi. Kiitti kaikille kantaa ottaneille! [KIPPIS]
 

Kirjattu
- tartu hetkeen -

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #11 : 26.08.07 - klo:23:35 »

Tuli muuten vaan mieleen että jos tuolta teiden varsilta kerää aina pari roskaa tai koirankakkaa muovipussiin niin kuormittaa sekin kyllä kaatopaikkoja.
Pitäisi melkein sitten kerätä aina se muovipussi täyteen roskia.
Mutta kukapa niitä roskia kädessäänkään viitsii kantaa..

Koirankakatkaan eivät muovipussissa maadu ja taas tavallaan se muovipussi lisää jätettä.

Jos biojätteetkin laittaa niihin kaupan maatuviin bioska pusseihin niin menee niiden pussien valmistamiseen paljon energiaa ja raaka-ainetta.

Asioilla on aina kaksi puolta.
Vaikeaa loppujenlopuksi tietää onko se mitä itse luulee tekevänsä luonnon hyväksi,loppupeleistä sitten kuitenkaan luonnon parhaaksi vai tuleeko huomaamattaan kuormittaneeksi kaatopaikkoja vain lisää muovipussukoilla ja pienillä nyssäköillä..

Ei pitäis liikaa miettiä..menee ihan sekasin [:-P]

Tietysti roskien kerääminen luonnosta ja koirien jätöksien kerääminen on hyvä homma.
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 203
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #12 : 26.08.07 - klo:23:42 »

Vältetään roskaamista omalta osalta
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Risto

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #13 : 26.08.07 - klo:23:44 »

Tuo Riston mainitsema veden kulutus ns. "kolahti". Siinä minulle parantamisen varaa. Opettaa ainakin jälkikasvulle suihkukäyttäytymistä.

Kun käy suihkussa, niin eihän siinä paljoa vettä mene. Ensin kastelee itsensä, noin litra tai pari vettä. Suihku kiinni, saippuoi ja pesee itsensä. Huuhteluun sitten menee vettä ehkä 5 litraa?
Toki pitkän tukan pesemiseen menee ainakin tuplaten vettä.
Siis meillä menee vettä yhteensä noin 15 litraa/henkilö saunassa käydessä.

Silloin, kun minä olin isännöitsijänä kahdessa taloyhtiössä, niin keskikulutus saunan pesuhuoneessa oli justiin taulukon mukainen, eli 28 litraa/henkilö. Tämän päivän keskilukemia en tiedä.

Samaisista taloyhtiöistä tiedän, että yhdellä pariskunnalla meni kuumaa vettä pikkasen vajaa 2 kuutiota/kk ja toisella pariskunnalla 32 kuutiota kuukaudessa kuumaa vettä. (Tiedän, kun olen laskuttanut ne vedet kuukausittain).  [:-I]
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #14 : 26.08.07 - klo:23:45 »

Hyvä pointti emolta [:-)]
Järki käteen kierrätyksessäkin, ettei hyvä asia käänny itseään vastaan.
Ihan puhtoiseksi tätä maailmaa emme saa mitenkään, mutta esim energiajätteen kerääminen on taatusti konkreettista. Se vähentää kaatopaikkojen kasvua ja energiajäte menee lämmön ja energian jakeluun. Sen polttaminen nykytekniikalla varmasti järkevämpää kuin kasvattaa kaatopaikkoja tuleville sukupolvien ongelmaksi. Jo itse keräämällä viikon esim energiajätettä, tajuaa miten paljon sitä syntyy!
Mutta kierrätys tai luonnonsuojelullinen ajattelutapa ei saa olla mitenkään syyllistävää tai nipottavaa. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -
 

Sivu luotiin 0.231 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.