Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Viikon 35 ympäristöteko  (Luettu 786 kertaa)

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Viikon 35 ympäristöteko
« : 26.08.07 - klo:23:20 »

Ja tästä on hyvä jatkaa! [:-)] Eli jutustelua ympäristöön liittyvistä asioista ja niitä pieniä helmiä, tekosia luontomme hyväksi on kiva kuulla ja innostaa muitakin. Jo ajatuksen tasollekin saavutettu uusi juttu voi parhaimmillaan kantaa hedelmää, niitä tekoja! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #1 : 29.08.07 - klo:15:01 »

 [:-)]........ [:-I]............. [:65]................. [:34] [:45]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Apulainen

  • Yleisvalvoja
  • Tulokas
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #2 : 29.08.07 - klo:17:34 »

Jatketaan ympäristötekoja ja keskusteluja tänne kun viikko 35 on jo kovaa vauhtia menossa

ja linkki viikon 34 ympäristöteko ketjuun:
http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=7437.msg177638;topicseen#msg177638
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #3 : 29.08.07 - klo:18:13 »

Tuolla toisessa kirjoitusjonossa sai sen käsityksen, että minä olen hirvittävän ympäristöystävällinen.
Tuli omantunnonvaivoja ihan  [:-)]
Minusta täällä kaikki ovat sellaisia samassa määrin, arvostetaan luontoa ja eläimiä.
Siitähän kaikki lähtee.

Viikko sitten eräs tupakoiva ja kaljoitteleva nainen alkoi moittimaan minua varpusten syöttämisestä.
Tunsin olevani suurikin ympäristörikollinen, silti aion jatkaa rikollista toimintaa  [;-)]
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 260
  • Itä-Uusimaa
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #4 : 29.08.07 - klo:18:16 »

Viikko sitten eräs tupakoiva ja kaljoitteleva nainen alkoi moittimaan minua varpusten syöttämisestä.
Tunsin olevani suurikin ympäristörikollinen, silti aion jatkaa rikollista toimintaa  [;-)]

HYVÄ [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #5 : 29.08.07 - klo:18:33 »

Ei mitään omantunnonvaivoja kannata ottaa.

Jokainen tekee sen mitä osaa,jaksaa ja mihin on mahdollisuudet.
Oli se sitten paljon tai joku ihan pienikin juttu.
Jos joku tekee paljon niin sehän on pelkästään hyvä.

Mä tekisin paljon enemmän kuin teen nyt,mutta täällä päin nämä kierrätysasiat menee vaan huonompaan suuntaan.
Astiat vähenee ja matkat niihin pitenee.
En edes tiedä kerätäänkö Espoossa energiajätettä.

Vaikka meillä menee paperi,biojäte ja kartonki keräykseen eikä juurikaan valmisruokia syödä niin silti saa roskapussin viedä joka toinen päivä.

Musta on hienoa että joku tekee noin paljon luonnon ja meidän kaikkien hyväksi.
Tekisin enemmän itsekkin jos siihen vaan olisi paremmat mahdollisuudet.
 [:72]

Mua nyt jotensakkin nyppii kun meidän taloyhtiössä välillä on joku iso aaltopahvi tai mäyräkoirankuoret paperinkeräyslaatikossa,taskulaskimen muoviset kannet oli eilen.
Ehkä kerran kuussa tätä tapahtuu,eli jos joku luulee kierrättävänsä niin hän ei ainakaan tee sitä usein eikä ainakaan oikein.
Minä koitan niitä sitten sieltä heitellä sekajäötteeseen jos eteen sattuu.

Sama ihmetyttää kun biojäteastiakin on niin aina löytyy sekajätteestä esim,kourallinen rikkaruohoja tai kuivunut sisäkukka paperikassissa. [:-//]
Pieniä juttuja mutta kuinka helppoa se olisi laittaa siihen viereiseen bioon.
Nostaisi vain viereisen kannen.

Mutta milläs saisin sukulaisnaisen kierrättämään,hänellä kun on kaikki yleisimmät keräysastiat siinä samassa taloyhtiön katoksessa,mutta hänpä laittaa kaiken vaan sekajätteeseen,paperit ym. [?]
Laiskuutta sanon ma.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #6 : 29.08.07 - klo:18:56 »

Tuota tapahtuu ihan yleisesti, että roskikset "sekoaa".
Varsinkin mäyräkoiran pahvit tuppaa olemaan aina paperinkeräysastiassa.
Aina sitten tulee heiteltyä ne sinne minne pitää, kun huomaa.
Sääli vaan se että sinne aina joku jää ja olen kuullut, että koko erä on pilalla jos paperin seassa on pahvia.
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #7 : 29.08.07 - klo:20:17 »

Tiina
Konkari

Viestejä: 2679


Lahti


     Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #56 : tänään kello 15:25 » 
TIINA KIRJOITTI:--------------------------------------------------------------------------------
Mua rupesi nyt vaivaamaan toi 7 numerolla merkitty muovi, että saako sitä laittaa energiajätteeseen vai ei. Mulla on täällä töissä kinkkusiivupaketti A...a merkkisestä firmasta ja sen merkissä on 7 ja alla PET/PE. Firman nettisivuilta löytyy sellainen vastaus että ainoastaan 7/O merkitty muovi ei kelpaa energiajätteeseen, kaikki muu 7 merkitty kelpaa.
En halua olla mikään pilkunviilaaja tässä asiassa, mutta tämä on aika merkittävä asia koska ainakin meidän huushollissa noita broileri/kinkku/juusto/ym.pakkauksia kertyy aika paljon. 

PARUS VASTAA:

Hyvä Tiina kun palasit asiaan...löysin itseni tonkimasta sekajätepussia tarkistaakseni oman kinkkusiivupakkaukseni (en muista kenen oli ja mikä sen 7 alla oli [?]). Oli jo pussi viety...
Pitäähän sitä selvittää... :-))

Siellä Lahdessa ollaan selvästi edellä energiajätteen kierrätyksessä. Täällä ei ole ERIKSEEN MAINITTU, ETTÄ 7 KELPAA JOS ALLA PET/PE! [?]
Eli ihan uutta, tarkempaa tietoa tuli minulle! Ehkä täällä vedetään vielä vähän karkeammalla linjalla noita linjoja.
Merkinnät PET ja PE on tosiaan kierrätyskelpoisia ja jos 7 on tunnuksena, niin energiajätteeseen vaan!
Hienoa Tiina, että selvitit asian! [:-)]
 
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Jaska

  • Vieras
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #8 : 29.08.07 - klo:20:29 »

3 tyhjää (limu-)pulloa kerätty ulkovalvonnassa...Oppilaat katsoo vähän hitaasti.  [:-DD]
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #9 : 29.08.07 - klo:20:30 »

Minulle nousee ainakin ääretön kiukku, jos joku on piittaamaton. Törkeyden huippu, jos on vielä puitteet ja ohjeet kierrätykseen ja silti laittaa kaiken sekajätteeseen! [:-//]
Sellaisen ihmisen pitäisi viedä vierailulle kaatopaikalle, pitää roskis tyhjentämättä, tai SAKOTTAA!! Muistuttaa mitä jättää tuleville sukupolville, mahdollisesti omalle jälkikasvulleen!!!!

Piittamattomuuden lisäksi on suunnaton tietämättömyys. Siihen voisi tehota tehoiskut, josta täällä puhuttukin: selvät ohjeet roskikseen, taloyhtiön kautta vaikka joku kierrätyspäivä tai ohje taloyhtiön sääntöihin, yksittäinen ohjeistus....
Ehkä näin edes joku parantaisi tapansa ja oppisi hyvässä hengessä, sillä ei kaikki piittaamattomuuttaan niin tee. Ja silti pitää hyväksyä, että kaikki opi ikinä ja aina on ja tulee olemaan piittaamattomia ihmisiä. Mutta ehkä aina vähemmän kuitenkin [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #10 : 29.08.07 - klo:20:33 »

3 tyhjää (limu-)pulloa kerätty ulkovalvonnassa...Oppilaat katsoo vähän hitaasti.  [:-DD]

Sinä saat niillä jo monta irtokarkkia, kun palautat pullot [:-)]
Ja kun joku asia tekee vaikutuksen niin hyvä! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #11 : 29.08.07 - klo:21:53 »

Tässä olis tälläinen linkkivinkki

http://www.foorumi.info/kierto/

Puhetta ekoilusta,niksejä ja vinkkejä.
Askartelua ym.
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #12 : 29.08.07 - klo:22:18 »

http://www.pori.fi/porinjatehuolto/vaakku.pdf

Tässä Porin mallia. Tämä  Vaakku jaettiin kotitalouksiin. [:-)]
« Viimeksi muokattu: 29.08.07 - klo:22:32 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #13 : 30.08.07 - klo:21:48 »

 [:-)] Emo..kyselit kerätäänkö  Espoossa energiajätettä. Energiajätepisteitä on mm. Iso-Omenassa  ja Leppävaaran Sellossa. Samoin muovipusseja kerätään kierrätystä varten Iso-Omenassa.
Tietysti on toinen juttu menevätkö kaikki roskat energiajätteisiin vai kaatopaikalle kun ongelmana on se, etteivät polttolaitokset saa rakennuslupia suuren vastustuksen vuoksi. Eli..ihmiset pelkkäävät polttolaitoksen saastuttavan alueensa.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 35 ympäristöteko
« Vastaus #14 : 30.08.07 - klo:21:55 »

Kiitti Mustarstas,hyvä tietää.

Hirveän vähän on vaan sinne suunnalle ikinä asiaa ja se taas jos autolla sinne vartavasten ajelee. [:-I]
Kotona ei oikein ole tilaa taas säilytellä että veisi sitten kerralla enempi.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.262 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.